Länken är uppdaterad 2013-12-11 och den säger bl.a.
"Av de islandshästar som importeras till Sverige från Island får omkring 30 % sommareksem, medan frekvensen hos svenskfödda islandshästar är cirka 8 %."
En senare länk: http://www.slu.se/sv/om-slu/fristae...arftliga-hastsjukdomar-studeras-i-eu-projekt/
Vidare är det andra saker som också utlöser eksem, stress är en bidragande orsak. Hur långt tillbaka studien sträcker sig vet jag inte men är övertygad om att det var betydligt mer stressig med lång båtfärd och om hanteringen inte var den bästa så påverkade nog det också. Det kom även undersökning för några år sedan som visade att avmaskning i samband med exports kunde påverka. Har ingen referens till det så jag kan inte verifiera det.
Men min åsikt är att man med bättre kunskap och importmetoder som det är idag, så kommer eksemutbrotten på hästarna snarare minska än öka.
@Boj Jo de äldre undersökningarna pekade på högre tal men ju mer underlag man får, ju mer riktigt blir resultatet hos SLU. Har du länk till den äldre undersökningen?
@Gimlan Nä och tyvärr sköts inte alla hästar väl över huvud taget men det var inte det som upprörde vissa, vilket det borde göra istället för att okritiskt skriva nedlåtande om importen. Men det gläder mig att skillnaden gått från extrem till stor