Förbjuda vissa raser?

Sv: Förbjuda vissa raser?

Tja, hur ska de kunna fastställa att en hund är en pitbull om förbudet träder ikraft? De flesta staff/amstaff/pitbull-liknande hundar är ju 7- eller 8-vägskorsningar så utan stamtavlor så hur ska de veta vilka hundar som är olagliga och inte?

Vad är det för experter som ska bedöma om en hund är en pitbull eller inte?

De kan väl införa någon slags nollvision istället. Om hunden hugger en gång avlivas den oavsett ras. Det bör vara mer effektivt än ett rasförbud. Ett rasförbud kommer ju bara göra att idioterna söker sig till andra raser och till slut kommer alla hundar som väger mer än 5 kg vara förbjudna.

Var det inte på 60-70 talet som det var problem med att knarkare skaffade sig schäfrar som "vakthundar" och gav rasen dåligt rykte.

En aggressiv schäfer har bra mycket större käft (och tryck i sin käft) en vad en "kamphund" har och kan göra bra mycket större skada.

Börjar man förbjuda vissa raser så kommer vissa typer av människor endast skaffa sig någon annan ras istället. Och som sagt, ska alla hundar över 5 kg bli förbjudna :smirk:

/Lizzie - ägare till 1 amstaff-pitbull blandning och 2 schäfrar
 

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 782
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 173
Senast: Snurrfian
·
Samhälle Långt inlägg 🙈 Jag miljötränade ena hunden idag, först tog vi en promenad och sedan som vi brukar så tränar jag utanför en butik medan...
2
Svar
29
· Visningar
3 904
Senast: Lingon
·
Övr. Hund Förlåt! Jag har funderat några dagar på att skapa en tråd, men såg sedan att det var två andra som hann före. Hoppas en till går bra...
2
Svar
31
· Visningar
3 906
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp