Föräldrar som jobbar med barn ...

Sv: Föräldrar som jobbar med barn ...

Kom tillbaka med ditt svar när du har ett barn med en sjukdom eller lågt immunförsvar.

That's me, alltså jag har en immunnedsättande sjukdom gör att jag är känslig för bla. influensor. Jag anser inte att resten av världen ska isolera sig pga. det utan jag får anpassa mig efter det.

Skulle jag få ett barn med lågt immunförsvar skulle jag antagligen välja bort förskola helt och hållet.

That's me, alltså jag har en immunnedsättande sjukdom gör att jag är känslig för bla. influensor. Jag anser inte att resten av världen ska isolera sig pga. det utan jag får anpassa mig efter det.

Skulle jag få ett barn med lågt immunförsvar skulle jag antagligen välja bort förskola helt och hållet.

Tur att vi anser olika..

Jag anser att barn skall få möjlighet till ett så normalt liv som möjligt utan att behöva utsättas för medveten smitta vilket det faktiskt är när man börjar känna sig krasslig och har egna barn som redan ligger i influensa.

Hade folk vett att hålla sig hemma när de är sjuka så hade smittspridningen varit betydligt mindre!!

Jag säger till kollegor på jobbet om de är sjuka för jag vill inte heller vara sjuk, finns liksom ingen anledning till att bli det.

Menar du på fullt ansvar att du skulle isolera ditt barn från ett normalt liv bara för att folk inte ids stanna hemma när de har smittosamma sjukdomar? Jag anser att just influensa är en av de starkaste orsaker till att faktiskt stanna hemma. Jag pratar inte om en vanlig förkylning nu!!

Menar du på fullt ansvar att du skulle isolera ditt barn från ett normalt liv bara för att folk inte ids stanna hemma när de har smittosamma sjukdomar? Jag anser att just influensa är en av de starkaste orsaker till att faktiskt stanna hemma. Jag pratar inte om en vanlig förkylning nu!!

Jag anser inte att förskolan nödvändigtvis är en del av det normala livet. Varken jag eller min man har gått i förskola men vi har ändå levt väldigt normala liv.

Och ja, jag menar att om jag hade ett barn med klent immunförsvar skulle jag inte sätta det i förskolan. Det betyder inte att barnet inte skulle få träffa andra barn. Det är ju tämligen självklart att smittrycket hamnar över det normala när man trycker in 20 barn+personal i en lokal. Oavsett hur god hygien man håller. Funkar bra för friska barn, ingen risk jag skulle ta med ett barn med dåligt immunförsvar.

Sedan är det självklart alltid så att vi som arbetar med personer med nedsatt immunförsvar alltid måste ta extra hänsyn till detta och stanna hemma när andra, som inte arbetar med människor med nedsatt immunförsvar, inte alls behöver göra det men det var ju inte det frågan handlade om.

Om en förskolegrupp har ett barn med nedsatt immunförsvar utgår jag ifrån att förskolan inför extra hygienrutiner för detta och eventuella mer restriktiva förhållningsregler till föräldrar och personal men det är ju inte normalfallet och ingenting jag anser att man bör anpassa "normalverksamheten" efter.

Själv undrar jag gång på gång vart gränsen går för det egna ansvaret och "någon annans ansvar". Varför ska alla andra hela tiden ta på sig det ansvaret? Det är väl föräldrarnas roll. Eller?

Har man ett sådant barn kan barnet kanske gå på ett föräldrarkooperativt som oftast har mindre barngrupper. Vi har en Waldorf förskola i vår kommun som har 10 barn i varje grupp. Det finns barndagvårdare, det finns speciella allergiförskolor som kanske skulle kunna bereda plats för ett sjukt barn.

Men nej. Alla ska självklart ha sina rättigheter med så liten insats som möjlig, så det är bättre att alla andra runt omkring anpassar sig istället.

Eller hur. Varför inte själv försöka hitta en bättre lösning?

Så du anser att det är ok att gå till jobbet och ha början på influensan??

Tycker du att det är ok att gå med början till magsjuka?

Jag har ALDRIG skrivit att förkylning eller dylikt skulle hindra, MEN influensa och div andra likvärdiga smittsamma sjukdomar som man vet kan bli allvarliga så skall man stanna hemma.

Och nej mitt barn är inte speciellt nedsatt och klarar de flesta sjukdomar men för den delen så anser jag inte att det är ok att gå till jobbet med influensa vare sig man jobbar på förskola eller någon annanstans faktiskt. Och hade det skett på mitt jobba så hade jag faktiskt krävt att den personen skulle gå hem alt så hade jag meddelat att jag hade gått hem!

Det är väl inte frågan om att ALLA andra skall anpassa sig men det är faktiskt så att EN enda person kan smitta ner en hel förskola/arbetsplats. Och det är tydligen helt ok!!

Jag vet i alla fall vem som i detta läget skulle visat hänsyn gentemot ALLA andra.

Fast eg handlar det ju inte om nedsatta barn utan om alla runtomkring barnet tex hemma.

Det behöver ju inte bara drabba själva barnet. Smitta sprids ju väldigt fort.

Förstår inte varför man till alla pris måste gå till jobbet när man är sjuk och då skall alla där riskeras att bli sjuka?? Ge mig en enda rimlig förklaring till att detta är ok? Oavsett om det är på en förskola eller ett arbete

Fast eg handlar det ju inte om nedsatta barn utan om alla runtomkring barnet tex hemma.

Det behöver ju inte bara drabba själva barnet. Smitta sprids ju väldigt fort.

Förstår inte varför man till alla pris måste gå till jobbet när man är sjuk och då skall alla där riskeras att bli sjuka?? Ge mig en enda rimlig förklaring till att detta är ok? Oavsett om det är på en förskola eller ett arbete

Fast saken är den att vuxna kan sköta hygienen lite bättre än barn, därför anser jag att det är en annan grej om vuxna går lite småsjuka till jobbet än att skicka sjuka barn till förskolan.

Tror man att man har influensa eller magsjuka ska man självklart inte gå till jobbet, men om man bara känner sig lite krasslig men arbetsför tycker jag att det är okej. Det hänger självklart delvis på vad man har för arbete. Jag arbetar med människor med nedsatt immunförsvar och stannar därför hemma (som tex. nu när jag har halsfluss).

Och varför man till varje pris måste gå till jobbet? Nu sitter inte jag i den situationen själv, men för en del människor är varje krona i förlorad inkomst en stor förlust. Är vikariepoolen tom och man arbetar inom tex. förskolan är det självklart också väldigt tungt att stanna hemma om man ändå känner sig arbetsför. 20 barn på 3 personer är tufft, att sätta sina kollegor i sitsen 20 barn på två gör man nog inte så gärna. Så känner jag i mitt team. Det krävs rätt mycket för att jag ska stanna hemma just för att vi är ett litet team och det egentligen inte finns vikarier så är jag hemma är det resten som tar smällen. Det är inte bra, men när verkligheten ser så ut är det ju den man får rätta sig efter.

Skulle jag stanna hemma varje gång mina barn var sjuka skulle jag hamna ohjälpligt efter. Det påverkar min månadslön och min årsinkomst och min pension etc. Skulle vi se på det med kort sikt skulle vi alltid tjäna på att jag var hemma och barnens pappa jobbade. Men snacka om kvinnofälla. Nu försöker vi ta lika många dagar var.

Jobbar man i pressade team är man inte hemma om man kan jobba. Jag har frågat om jag ska vara hemma om jag tagit hand om mina barns spyor under natten och svaret är nej. Jag behövs på jobbet. Då kan vi börja prata politik och undra varför bemanningen är så precis på gränsen att kollegorna väljer en halvsjuk jobbarkompis än ingen alls.

Kom tillbaka med ditt svar när du har ett barn med en sjukdom eller lågt immunförsvar.

Dessutom är det väl ingen som sagt att man skall stanna hemma för lite hosta? Det var väl fråga om influensa som inte brutit ut än?

Jag har lågt immunförsvar och jag håller med Sol, att kräva utav samtliga människor att dom ska stanna hemma vid en förkylning (det kan ju vara en influensa som ej brutit ut) anser jag vara helt orimligt.

20 barn på 3 personer, seriöst? Är det så det ser ut på en del förskolor...? Det är ju skräckinjagande...

Vi har 23 elr 24 barn nu och sex anställda plus en timvik. Jag var redan nöjd med stället men nu känner jag mig oerhört tacksam som hade alternativ att välja på. Kooperativ ftw...

JA, man går till jobbet om ekonomin inte tillåter att man är hemma. Många som är hemma fastän de är lite smårisiga just för att det kostar dem för mycket att vara hemma.
Att vara hemma tills barnet är helt fri från hosta och snuva, blir knepigt idagens Sverige. Då försäkringskassan kräver läkarintyg fr.om. andra vecka och är det inte mer än en lätt förkylning så får man bara intyg för ett par dagar, sedan räknar läkarna med att de ska vara tillbaka på dagis.
Visst, om det är halsfluss blir det en helt annan sak, men vid vanlig förkylning där är det svårt om man skulle hålla hemma tills barnet är helt hostfri.
Förskolerna vill väl helst att barnen ska vara hostfria och snuvfria men de kan ändå inte pressa för hårt på detta då dagens system inte funkar så.

I vår kommun är det nog 16-17 barn på tre heltider på de yngsta avdelningarna. Det är ju inte så att personalen sviker sina kollegor i onödan...

JFörskolerna vill väl helst att barnen ska vara hostfria och snuvfria men de kan ändå inte pressa för hårt på detta då dagens system inte funkar så.

Bäst vore så klart att 1/3 av barnen alltid var hemma så grupperna blev mindre ;-)

Men allmäntillståndet avgör. En del ungar är ju alltid snoriga och hostiga. Våra barn år det sällan/aldrig så oss hade det knappt påverkat. Är de sjuka är de sjuka och typ aldrig mittemellan.

En gång när sonen var liten fick han dock vara hemma två veckor i ett sträck för att det skulle ge sig. Men det var i kombination med att vi vuxna också var sjuka i omgångar så det behövdes inget läkarintyg.

20 barn på 3 personer, seriöst? Är det så det ser ut på en del förskolor...? Det är ju skräckinjagande...

Vi har 23 elr 24 barn nu och sex anställda plus en timvik. Jag var redan nöjd med stället men nu känner jag mig oerhört tacksam som hade alternativ att välja på. Kooperativ ftw...

Ja, det är inte ens ovanligt. I Göteborgs kommun maxar de förskolorna bara för att leva upp till platsgarantin (vad den nu kallas). Här har politikerna sagt rakt ut att de prioriterar att sätta alla barn som anmäls till förskola i förskola snarare än att hålla lagoma barngrupper. Visst bygger de nya förskolor men det räcker inte till. Förut har det varit extrema problem med vikariepoolen också så de hade svårt att få in vikarier. Ibland fick de inte in vikarier och då satt förskolepersonalen och ringde hem till föräldrarna för att fråga om barnen kunde vara hemma från förskolan.

På sonens nuvarande avdelning är det inte alls lika illa, jag är väldigt nöjd och även fast de är 20 barn när de är som flest så gäller det bara ett par timmar mitt över dagen (många 15-timmarsbarn) och då är de utomhus.

Sett ur den synvinkeln kanske det är lättare att förstå att förskolepersonalen verkligen pressar sig till det yttersta. Det borde inte behöva vara så, men så ser det ut.

Men hur i helskotta ska man kunna veta om man har "början på influensan" hur känns det till skillnad från vilken förkylning som helst? (För att inte tala om lite snuva som går över om jag sover 9 timmar istället för 7 i natt) Jag skulle inte ha den blekaste aning helt ärligt.

Vet inte ens när jag vet att jag är sjuk om det är influensa eller förkylning, ingen aning om hur jag skulle kunna veta heller för den delen.

Början till magsjuka, hur skulle det kännas? Vinterkräksjukan visar sig väl då man rusar iväg och spyr (vad jag hört, inte haft den).

Senast ändrad:

Så om att gå till jobbet när man känner sig lite krasslig. Det är komplett omöjligt att veta om det är,

Lite krasslig: det har gått över i morgon.
Lite krasslig: jag kommer att vara lite seg i två dagar. Jag överväger allvarligt att sticka på medelpass på friskis. Men kanske inte intensivpasset.
Lite krasslig: jag kommer att snörvla en del i två veckor, men vara helt pigg och rider ändå regelbundet.
Lite krasslig: Jag kommer i morgon vara så sjuk att jag helst skulle vilja ligga i sängen.

Men hur i helskotta ska man kunna veta om man har "början på influensan" hur känns det till skillnad från vilken förkylning som helst? (För att inte tala om lite snuva som går över om jag sover 9 timmar istället för 7 i natt) Jag skulle inte ha den blekaste aning helt ärligt.

Så du menar att om hela din familj ligger i influensa och du börjar känna dig dålig så kan du inte anta vad som håller på att hända!!

Vet inte ens när jag vet att jag är sjuk om det är influensa eller förkylning, ingen aning om hur jag skulle kunna veta heller för den delen.

Influensa ger hög feber vilket en vanlig förkylning inte ger..

Början till magsjuka, hur skulle det kännas? Vinterkräksjukan visar sig väl då man rusar iväg och spyr (vad jag hört, inte haft den).

Man behöver väl inte dra jämförelsen med vinterkräksjuka direkt! Och jo jag kände direkt att jag var på väg att bli dålig när jag fick det.

Så om att gå till jobbet när man känner sig lite krasslig. Det är komplett omöjligt att veta om det är,

Lite krasslig: det har gått över i morgon.
Lite krasslig: jag kommer att vara lite seg i två dagar. Jag överväger allvarligt att sticka på medelpass på friskis. Men kanske inte intensivpasset.
Lite krasslig: jag kommer att snörvla en del i två veckor, men vara helt pigg och rider ändå regelbundet.
Lite krasslig: Jag kommer i morgon vara så sjuk att jag helst skulle vilja ligga i sängen.

Det var väl inte det det handlade om utan när du VET att du är sjuk, när dina egna barn ligger sjuka alt din sambo etc. Stor skillnad!

Jag har lågt immunförsvar och jag håller med Sol, att kräva utav samtliga människor att dom ska stanna hemma vid en förkylning (det kan ju vara en influensa som ej brutit ut) anser jag vara helt orimligt.

Och jag tycker det är egoistiskt..

Fast saken är den att vuxna kan sköta hygienen lite bättre än barn, därför anser jag att det är en annan grej om vuxna går lite småsjuka till jobbet än att skicka sjuka barn till förskolan.

Tror man att man har influensa eller magsjuka ska man självklart inte gå till jobbet, men om man bara känner sig lite krasslig men arbetsför tycker jag att det är okej. Det hänger självklart delvis på vad man har för arbete. Jag arbetar med människor med nedsatt immunförsvar och stannar därför hemma (som tex. nu när jag har halsfluss).

Och varför man till varje pris måste gå till jobbet? Nu sitter inte jag i den situationen själv, men för en del människor är varje krona i förlorad inkomst en stor förlust. Är vikariepoolen tom och man arbetar inom tex. förskolan är det självklart också väldigt tungt att stanna hemma om man ändå känner sig arbetsför. 20 barn på 3 personer är tufft, att sätta sina kollegor i sitsen 20 barn på två gör man nog inte så gärna. Så känner jag i mitt team. Det krävs rätt mycket för att jag ska stanna hemma just för att vi är ett litet team och det egentligen inte finns vikarier så är jag hemma är det resten som tar smällen. Det är inte bra, men när verkligheten ser så ut är det ju den man får rätta sig efter.

Man får se till att man klarar av att vara hemma om det skulle behövas, svårare än så är det inte.

Kanske lite tänkvärt att läsa för er som anser att det är helt ok att gå sjuk till jobbet

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16181245.ab

Jag tycker att man har ett ansvar att inte utsätta folk för sjukdomar oavsett om man har lågt imunförsvar eller inte.

Vad exakt gör att den enda personen skall ha rätt att smitta ner många andra..

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 013
Kropp & Själ Nu ligger det här ännu en dag framåt i tiden, men här är jag en söndag morgon, funderandes på mitt jobb! Jag vill dit, men har precis...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
3 385
Senast: bollen__
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 195
Senast: Juli0a
·
Småbarn Tankar, tips och input mottages tacksamt. Mitt barn (R), drygt 2 år gammal, började på fsk i september. Han har trivts bra hela tiden...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
16 836
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar