Föräldrar som jobbar med barn ...

Sv: Föräldrar som jobbar med barn ...

Så länge det är så låg lön inom denna typ av yrken och samma regler med karensdagar som högavlönade förstår jag om man går till jobbet trots förkylning. Jag jobbar själv just nu inom äldre och barnomsorgen och har sett ett flertal av mina kollegor kämpa sig igenom en arbetsdag med kraftiga förkylningar och feber. Orkar man - jobbar man. Magsjuka har förekommit det också, men å andra sidan kommer det så snabbt att jag antar att berörda personer inte gått till jobbet om de varit sjuka på morgonen.

Egentligen kvittar det, förutom magsjuka är man som mest smittsam innan man insjuknar, hur ska man då kunna veta att man är smittsam? Jag har jobbat dagen och känt mig helt okej och insjuknat i 40 graders feber under natten, med största trolighet har jag varit smittsam redan under dagens jobb.

Är mina barn sjuka jobbar jag inte, men det på grund av att jag bara är vikarie och sambon har ett högavlönat jobb och vi tjänar mer på att jag vabbar och han jobbar. Min kollega lämnar barnen hos mormor och jobbar ändå, hon har inte råd att vara hemma.

På vår förskola är det allmäntillstånd det handlar om. Barnen ska orka med hela dagen, annars ska de vara hemma. Hosta och förkylning är helt ok, ett barn upp till 4 års åldern kan ha 10 förkylningar om året, det hade varit knepigt om man skulle behöva hålla barnet hemma för det. Magsjuka gäller 48 timmar från sista kräkningen och dessutom en feberfri dag vid feber (utan alvedon ;)) Tyvärr bryr sig många föräldrar inte om den feberfria dagen.

Ja man får jobba i verksamheten utan utdrag från kriminalregistret.

Nej det får man inte. Verksamheten stängs ner om det kommer till kännedom. Vi har precis haft granskning (rutinmässig) på vår förskola och det var den infon vi fick då. Hade intygen saknats hade de stängt ner omgående.

Nej, farligt är det inte. Men då folk är sjuka på jobbet/hämtar sjuka barn till dagis så fortsätter smittspridningen väldigt länge. En magsjuka kan cirkulera i månader, vilket inte alls är kul. Barnen är sjukare ofta och uttdraget, vilket inte är kul för någon.

Men visst, jobbar man framför en dator spelar det nog just ingen roll.

Notera att jag skrev förkyld... magsjuka är väldigt enkelt, du är sjuk eller inte. Kräks du är du sjuk och stannar hemma i x antal dagar extra (minns inte hur många). Samma sak vid många andra sjukdomar, sjuk/inte sjuk.

Förkylning däremot är inte så enkelt. Man behöver inte alltid Veta hur sjuk man är eller om man är förkyld. Man är kanske sjuk...

Det finns snorkiga människor som inte förstår att alla är olika och bedömer andras förkylningar helt efter sina egna. Ni alla är säkert som min man, blir sjuka som om någon slog en hammare i huvudet på er och faller handlöst i hjälplös feber i ett par dagar. Hostande och snörvlande med värk i alla leder. Det är helt enkelt ingen tvekan om att ni är sjuka på morgonen. Efter några dagar frisk.

Själv kan jag vara förkyld i veckor, så lite förkyld att jag faktiskt kan överväga att sticka och träna... (men låter bli pga att träna med halsont kan ge risk för hjärtmuskelinflammation) jag rider definitivt. (Det är fullkomligt omöjligt för mig samvetesmässigt att stanna hemma från jobbet i två veckor när jag egentligen kan både jogga och rida.) Ibland kan jag också bli tveklöst förkyld ett par dagar mitt i, men det märks oftast först efter att man redan cyklat/kört till jobbet. Förkylning finns (numera) det är bara att vänja sig vid det. Jag stannar hemma vid dåligt allmäntillstånd o feber (som jag haft enstaka gånger i livet).

Senast ändrad:

Ja, det var väl inte så länge sedan det i något media informerades om att hosta helt normalt kan hålla i sig i tre veckor. Många söker hjälp hos sjukvården efter en vecka, helt i onödan eftersom tre veckor kan ses som normalt.

Ska man då gå efter vissa i den här tråden ska alltså förskolepersonal stanna hemma under dessa tre veckor och föräldrar ska vara beredda att hålla sina hostande barn hemma i tre veckor.

Reality check?

Nej det får man inte. Verksamheten stängs ner om det kommer till kännedom. Vi har precis haft granskning (rutinmässig) på vår förskola och det var den infon vi fick då. Hade intygen saknats hade de stängt ner omgående.

Från polisens hemsida:

Personer som inte omfattas av registerkontroll
I lagens förarbeten förutsätts att vuxna som inte har den utbildning eller erfarenhet
som krävs för att få utföra samma arbetsuppgifter som de anställda bara får delta i
verksamheten vid sidan av den ordinarie personalen. De omfattas inte av registerkontroll.
Detta gäller också föräldrar som deltar i verksamheter där deras egna barn vistas,
barns- och elevers personliga assistenter och vuxna familjemedlemmar till dagbarnvårdare.

Iaf på får förskola så är vi aldrig ensamma med barnen när vi "arbetar". Vi går bredvid den ordinarie personalen och våra egna barn är med i barngruppen.

På vår förskola är det allmäntillstånd det handlar om. Barnen ska orka med hela dagen, annars ska de vara hemma. Hosta och förkylning är helt ok, ett barn upp till 4 års åldern kan ha 10 förkylningar om året, det hade varit knepigt om man skulle behöva hålla barnet hemma för det. Magsjuka gäller 48 timmar från sista kräkningen och dessutom en feberfri dag vid feber (utan alvedon ;))

Precis så ser det ut hos oss också (jag har frågat). Och jag tycker det är rimligt. Skulle vi fått vara hemma vid alla snortillfällen skulle vi nog inte jobbat alls i höstas. Vår lilla var sjuk nästan på halvtid i höstas (!). Skulle vi dessutom ha hållt henne hemma alla dagar vid "lättare" snorande eller hosta så hade hon väl gått typ en dag varannan vecka... :crazy:
Det fungerar liksom inte.... och hade man senarelagt förskoledebuten så hade väl troligen alla förkylningar och magsjukor drabbat då istället.

Vi fick veta att det måste finnas på personal, men att vi inte kan ha det som krav på föräldrar trots att de jobbar i verksamheten.

Är det då ett föräldrakooperativ? Vi går inte bredvid ordinarie personal utan kan vid behov jobba ensamma. "Vi" driver ju verksamheten, anställer personal och är således huvudmän. Som jag tolkar det iaf.

Det är inte anställningsform utan utbildning det handlar om. Vet inte om just förskollärare är det man blir med viss utbildning. Jag vet att barnskötare har en viss utbildning (som är på utdöende) vi har en barnskötare och två förskollärare på vår avdelning.

Med den äldre utbildningen så kallas du barnskötare oavsett hur mycket du läst den behöver inte vara "sämre" än dagens utbildning

Idag är förskolelärare en högskoleutbildning vilket den inte var förr i tiden, den har även utökats en hel del vad jag fick sagt till mig.

De flesta barnskötare vidareutbildas hela tiden, i vart fall de på vår förskola

Men så himla farligt är det ju inte att vara förkyld ibland. Det händer ett par gånger om året lite oavsett.

Fast det beror ju helt på vad du har för förutsättningar. Har du förkylningsastma i grunden så är det ingen hit att vara lite förkyld lite då och då

Notera att jag skrev förkyld... magsjuka är väldigt enkelt, du är sjuk eller inte. Kräks du är du sjuk och stannar hemma i x antal dagar extra (minns inte hur många). Samma sak vid många andra sjukdomar, sjuk/inte sjuk.

Förkylning däremot är inte så enkelt. Man behöver inte alltid Veta hur sjuk man är eller om man är förkyld. Man är kanske sjuk...

Det finns snorkiga människor som inte förstår att alla är olika och bedömer andras förkylningar helt efter sina egna. Ni alla är säkert som min man, blir sjuka som om någon slog en hammare i huvudet på er och faller handlöst i hjälplös feber i ett par dagar. Hostande och snörvlande med värk i alla leder. Det är helt enkelt ingen tvekan om att ni är sjuka på morgonen. Efter några dagar frisk.

Själv kan jag vara förkyld i veckor, så lite förkyld att jag faktiskt kan överväga att sticka och träna... (men låter bli pga att träna med halsont kan ge risk för hjärtmuskelinflammation) jag rider definitivt. (Det är fullkomligt omöjligt för mig samvetesmässigt att stanna hemma från jobbet i två veckor när jag egentligen kan både jogga och rida.) Ibland kan jag också bli tveklöst förkyld ett par dagar mitt i, men det märks oftast först efter att man redan cyklat/kört till jobbet. Förkylning finns (numera) det är bara att vänja sig vid det. Jag stannar hemma vid dåligt allmäntillstånd o feber (som jag haft enstaka gånger i livet).

Ja, det var väl inte så länge sedan det i något media informerades om att hosta helt normalt kan hålla i sig i tre veckor. Många söker hjälp hos sjukvården efter en vecka, helt i onödan eftersom tre veckor kan ses som normalt.

Ska man då gå efter vissa i den här tråden ska alltså förskolepersonal stanna hemma under dessa tre veckor och föräldrar ska vara beredda att hålla sina hostande barn hemma i tre veckor.

Reality check?

Men det har väl ingen sagt. Jag vill minnas att jag skrev att man kan snora och hosta rätt länge, och det är inte meningen att man ska vara hemma tills man slutat. Det är, som någon sa, t.ex. 48h efter sista kräkning, och en symtomfri, d.v.s. feberfri dag som gäller. Massor av folk vill inte vara hemma den där symtomfria dagen.

Men det har väl ingen sagt. Jag vill minnas att jag skrev att man kan snora och hosta rätt länge, och det är inte meningen att man ska vara hemma tills man slutat. Det är, som någon sa, t.ex. 48h efter sista kräkning, och en symtomfri, d.v.s. feberfri dag som gäller. Massor av folk vill inte vara hemma den där symtomfria dagen.

Precis. I vårt fall, de tre första dagarna av en snorig förkylning t.ex.

Tror jag har skrivit det tre gånger nu men ändå envisas många med att påstå att "då skulle min unge aldrig vara på förskolan".
Är det ingen som drar parallellen mellan noggrannhet att följa dessa regler = mindre sjuka....?

Precis. I vårt fall, de tre första dagarna av en snorig förkylning t.ex.

Tror jag har skrivit det tre gånger nu men ändå envisas många med att påstå att "då skulle min unge aldrig vara på förskolan".
Är det ingen som drar parallellen mellan noggrannhet att följa dessa regler = mindre sjuka....?

Men du smittar ju under hela tiden, eller hur? Du smittar lite mer under de 2-3 första dagarna men så länge du är förkyld smittar du så nej, jag tror inte alls att vi skulle se någon dramatisk minskning i sjuka barn bara för att folk börjar hålla sina förkylda barn hemma i 3 dygn. Eller för att förskolepersonalen stannar hemma 3 dygn för en förkylning. Dels för att man smittar genom hela förkylningen men även för att man såklart smittas på andra ställen än bara i förskolan.

På sonens förskola är det hemma vid feber och magsjuka (+48 timmar efter) som gäller. Det funkar skitbra.

Då är det något annat då som gör att vi har så låg sjukfrånvaro på barnen i vår förskola. Slump igen kanske.

Man smittar mest då man är sjukast, så det är klart att det är vettigt att vara hemma en feberfri dag.

Annars kan man ju sluta tvätta händerna också, för man blir ändå sjuk...

Visserligen offtopic men barnskötare är en gymnasieutbildning (dagens barn och fritids program), förskolepedagog är en högskoleutbildning. Ganska stor skillnad där i både lärande, jobb (där pedagogen ser till att läroplanen ska följas medans barnskötaren tar hand om barnen även om just den delen sammanflyter på många förskolor) och lön.

Man smittar mest då man är sjukast, så det är klart att det är vettigt att vara hemma en feberfri dag.

Annars kan man ju sluta tvätta händerna också, för man blir ändå sjuk...

Att tillämpa god hygien är sannolikt mer effektivt än att be folk stanna hemma när de är i skick att arbeta/vara i förskolan.

Då är det något annat då som gör att vi har så låg sjukfrånvaro på barnen i vår förskola. Slump igen kanske.

Barnen kanske är utomhus mer? Ni kanske har goda hygienrutiner?

På sonens förskola har de varit benhårda med att hålla stängda barriärer mellan avdelningarna just för att minska smittspridningen. De har väldigt goda hygienrutiner och barnen är ute mycket, i synnerhet under typiska "sjuksäsonger".

Visserligen offtopic men barnskötare är en gymnasieutbildning (dagens barn och fritids program), förskolepedagog är en högskoleutbildning. Ganska stor skillnad där i både lärande, jobb (där pedagogen ser till att läroplanen ska följas medans barnskötaren tar hand om barnen även om just den delen sammanflyter på många förskolor) och lön.

Fast har man lång erfarenhet genom att man jobbat inom yrket sedan 20-30 så är de allra flesta väl utbildade genom vidareutbildningar på arbetsplatsen.

Nuvarande högskoleutbildning är relativt ny och fanns inte då

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 013
Kropp & Själ Nu ligger det här ännu en dag framåt i tiden, men här är jag en söndag morgon, funderandes på mitt jobb! Jag vill dit, men har precis...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
3 385
Senast: bollen__
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 201
Senast: Juli0a
·
Småbarn Tankar, tips och input mottages tacksamt. Mitt barn (R), drygt 2 år gammal, började på fsk i september. Han har trivts bra hela tiden...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
16 836
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar