Föräldrar som jobbar med barn ...

Sv: Föräldrar som jobbar med barn ...

Då är det något annat då som gör att vi har så låg sjukfrånvaro på barnen i vår förskola. Slump igen kanske.

Ni har kanske mindre barngrupper och kortaste vistelsetid?

Sjukast är ju små barn med långa dagar. Små barn med kortare dagar är inte lika sjuka.

När mitt barn gick 15 timmar i veckan var han inte sjuk på två år, direkt vi gick upp till 30 timmar i veckan kom första förkylningen.

Känner vi att våra barn börjar bli slut och trötta och något på G brukar vi försöka trixa ihop en riktigt kort dag och en dag hemma så de bara får vila. För oss brukar det ofta hjälpa för att stoppa upp förkylningar.

Fast har man lång erfarenhet genom att man jobbat inom yrket sedan 20-30 så är de allra flesta väl utbildade genom vidareutbildningar på arbetsplatsen.

Nuvarande högskoleutbildning är relativt ny och fanns inte då

Du blir INTE fsk om du är barnskötare och jobbat 30 år. Det är en utbildning, inte antal jobbade år. Bsk tillhör kommunal och fsk lärarförbundet och avtalen kan skilja sig åt.

Du blir INTE fsk om du är barnskötare och jobbat 30 år. Det är en utbildning, inte antal jobbade år. Bsk tillhör kommunal och fsk lärarförbundet och avtalen kan skilja sig åt.

Dock erbjuder många kommuner barnskötare att läsa vidare vid sidan av arbetet. Man får tjänstledigt någon dag i veckan för studier och besöker högskolan en dag i veckan. Den typ fsk-utbildning är dock längre än den vanliga eftersom den inte sker på heltid.

Med den äldre utbildningen så kallas du barnskötare oavsett hur mycket du läst den behöver inte vara "sämre" än dagens utbildning

Idag är förskolelärare en högskoleutbildning vilket den inte var förr i tiden, den har även utökats en hel del vad jag fick sagt till mig.

De flesta barnskötare vidareutbildas hela tiden, i vart fall de på vår förskola

Jag tycker inte vår barnskötare är ett dugg "sämre" och har aldrig föreställt mig att hon skulle vara det. Inte ett dugg faktiskt, speciellt inte när det gäller att ta hand om barn.

Jag har däremot antagit, trott mig märka, att den jämnåriga förskolleläraren är den som har mer ansvar för den pedagogiska och administrativa planeringen av de tre.

Fast det beror ju helt på vad du har för förutsättningar. Har du förkylningsastma i grunden så är det ingen hit att vara lite förkyld lite då och då

Tror jag har det, det är nog därför mina drar ut så på tiden. Hostar i veckor ibland. (Har tendenser till vanlig hederlig astma också, och allergier, därav extra svårt att veta vad som är vad, de förstärker varandra.) Men helt ärligt jag tror inte jag får färre förkylningar för att jag undviker förkylda människor så länge jag tvättar tassarna osv.

Men det har väl ingen sagt. Jag vill minnas att jag skrev att man kan snora och hosta rätt länge, och det är inte meningen att man ska vara hemma tills man slutat. Det är, som någon sa, t.ex. 48h efter sista kräkning, och en symtomfri, d.v.s. feberfri dag som gäller. Massor av folk vill inte vara hemma den där symtomfria dagen.

Nej vid magsjuka är det självklart, och viktigt. Det är bara förkylningar som är väldigt svåra för mig att hålla mig isolerad vid. Själv är jag såklart också hemma vid feber och dåligt allmäntillstånd, precis som barnet. Jag brukar bara inte få det. När det gäller andra är det bara för jobbigt att undvika folk som är förkylda.

Känner vi att våra barn börjar bli slut och trötta och något på G brukar vi försöka trixa ihop en riktigt kort dag och en dag hemma så de bara får vila. För oss brukar det ofta hjälpa för att stoppa upp förkylningar.

Ett bra exempel. Om alla gjorde så hade det nog varit mycket bättre.

Sjukast är ju små barn med långa dagar. Små barn med kortare dagar är inte lika sjuka.

När mitt barn gick 15 timmar i veckan var han inte sjuk på två år, direkt vi gick upp till 30 timmar i veckan kom första förkylningen.

Fast det är inte alltid det räcker med 15h och mycket utevistelse... Mina barn har varit väldigt infektionskänsliga och trots att de som mest har gått 20h i veckan på förskolan som hade uteprofil så hade vi perioder där de var sjuka, hemma en vecka, kom till förskolan, gick två dagar och så sjuka igen. Det höll på att göra oss galna, vi kunde inte plannera att göra något eftersom det med 90% var risk för sjuka barn till helgen...

Men å andra sidan verkar de har klarat av "allt" så nu när de går i skolan båda två så har de knappt en sjukdag, och är de sjuka så blir de friska rätt snabbt igen.

En genomsnittlig 4-åring har immunförsvar likvärdigt en vuxen.

Ja men en genomsnittlig är inte alla barn... I fem års åldern märkte jag däremot en förbättring hos båda, men helt klart från fsk klass, det kan vara en sån enkel sak att det inte finns småbarn på skolan som kladdar på leksakerna...

Jag tror vi pratar om varandra och egentligen är det väl en skitsak, men jag kommentera ditt inlägg om att korta dagar och mycket utevistelse gav friskare barn,

Känner vi att våra barn börjar bli slut och trötta och något på G brukar vi försöka trixa ihop en riktigt kort dag och en dag hemma så de bara får vila. För oss brukar det ofta hjälpa för att stoppa upp förkylningar

Varpå att jag konstatera att det inte gäller alla barn, tex mina egna och då känns det ganska ointressant var genomsnittet säger...

Jag var extra tydlig. (vis av tidigare lärdom) och till och med lade till ett "för oss" på slutet.

Klart genomsnittet är intressant när det gäller att en hel förskola har friskare barn. Då kan man ju inte bara se på precis era barn som troligtvis inte ens går där. Jag tror inte att barn blir friskare av att man spritar dörrhandtag nämligen. Hur många barn stänger tex dörren till toan? 5-åringar. De flesta (obs flesta, alltså inte alla) 4-åringar och yngre kissar och bajsar med öppen dörr och använder såldes inte dörrhandtagen och därför tror jag inte det har någon betydelse. Jag tror alltså att barngruppernas storlek och barnens vistelsetid har större betydelse.

När barnet väl har börjat snora har det redan smittat de andra. Man smittar mest precis innan man blir sjuk i förkylning tyvärr. Men för ungarnas skull så bör de vara hemma och vila för att de blir så trötta annars.

Ja, det var väl inte så länge sedan det i något media informerades om att hosta helt normalt kan hålla i sig i tre veckor. Många söker hjälp hos sjukvården efter en vecka, helt i onödan eftersom tre veckor kan ses som normalt.

Ska man då gå efter vissa i den här tråden ska alltså förskolepersonal stanna hemma under dessa tre veckor och föräldrar ska vara beredda att hålla sina hostande barn hemma i tre veckor.

Reality check?

Kom tillbaka med ditt svar när du har ett barn med en sjukdom eller lågt immunförsvar.

Dessutom är det väl ingen som sagt att man skall stanna hemma för lite hosta? Det var väl fråga om influensa som inte brutit ut än?

Vad jag menar är att utbildningen fanns inte förr i tiden.

När barnet väl har börjat snora har det redan smittat de andra. Man smittar mest precis innan man blir sjuk i förkylning tyvärr. Men för ungarnas skull så bör de vara hemma och vila för att de blir så trötta annars.

Ja men vi är ju inte synska och gör därför det bästa vi kan, dvs håller dem hemma så snart vi ser att de snorar. Jag kan inte tro annat än att det minskar smittorisken att hålla dem hemma då, än om de gått till fs och snorat där.

Vad jag menar är att utbildningen fanns inte förr i tiden.

Nej fsk-utbildningen såg inte ut precis som idag, men självklart var det en annan utbildning än barnskötarutbildningen redan "förr i tiden". Det har inte varit samma utbildning på så många år jag hört talas om. Jag ska fråga någon av de äldre fsk på barnens förskola när de gick sin utbildning och hur länge de läste. Jag känner en som är 54 och jag tror hon varit fsk i över 30 år. Men jag ska dubbelkolla. Hon borde veta även hur det såg ut 10 år före det. Sen har väl många gått i pension ändå.

Min mamma är förskolelärare. Hon utbildade sig på slutet av 70-talet. Då var utbildningen 80 högskolepoäng (4 terminer) och det krävdes 16 veckors förpraktik. De hade ett par, ca 5 veckors praktik under utbildningen. Något år senare lades det till ytterligare en termin som i princip bara var praktik och kravet om förpraktik togs bort.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 013
Kropp & Själ Nu ligger det här ännu en dag framåt i tiden, men här är jag en söndag morgon, funderandes på mitt jobb! Jag vill dit, men har precis...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
3 385
Senast: bollen__
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 201
Senast: Juli0a
·
Småbarn Tankar, tips och input mottages tacksamt. Mitt barn (R), drygt 2 år gammal, började på fsk i september. Han har trivts bra hela tiden...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
16 836
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar