Föräldrar som jobbar med barn ...

Sv: Föräldrar som jobbar med barn ...

Vetenskapligt framforskade "tricken" för mindre smittspridning på dagis verkar annars vara, sova ute och mycket utevistelse.

Aha, jag har alltid undrat över det där med "grönt" snor och trott det varit en myt.

Familjen här kör stenhårt på färglöst/rinnigt även till förkylning. Gulaktigt lite ogenomskinligt tror jag lillen kunde åstadkomma som bebis när förkylningen gick mot slutskedet.

Applicerat på vår förskola.

Nä färgen på snor säger mycket, håller koll på mitt eget också. Gult eller grönt blir det när jag risig.

Vår med, jag tycker inte det är så farligt mycket smittor. Eller vi drabbas i alla fall inte så ofta. Men visst har personalen varit sjuk någon gång och visst verkar det vara ett visst manfall (barnfall?) på avdelningen ibland.

(vi hade en hemsk en nyss, rekordlång. Men innan dess höll vi oss på ca 2 vabbdagar i genomsnitt per månad. Men knappt ngn månad utan vi har haft ngn ögoninfektion som var envis som sjutton också. Nu bättre.)

Nä färgen på snor säger mycket
Inte egentligen.

1177.se
Att snuvan blir färgad behöver alltså inte alls vara ett tecken på bakterieinfektion, eller att man är särskilt smittsam.

Netdoktor:
Färgen på slemmet beror på dess innehåll. Ju fler vita blodkroppar i snoret, desto mer trögflytande och färgat blir det, då i en grön/gul nyans. Vid förkylning eller allergi kan akut rinit uppstå, då blir slemmet väldigt lättflytande och har mindre färg.

Aftonbladet:
När den börjar få en gul, grön eller brunaktig färg är du troligtvis i slutskedet av infektionen. Gult eller grönt snor behöver alltså inte vara tecken på en bakterieinfektion eller att du är särskilt smittsam.

Enligt Borås Tidningars läkare:
Grönt snor" brukar ofta uppträda då en förkylning har på gått under några dagar.
... och då har man ju redan varit smittbärare under några dagar.

Pa min minsta dotters förskola har dom som regel
* Färgat snor (gul, grön=hemma), färglöst kan dom välkomna
* Hosta är ok om barnet är pigg iövrigt men man maste hämta dom innan vilan, ett hostande barn stör andra som vill sova.
* En feberfri dag hemma
* Kräkningar/diarre/feber, självklart hemma.

Dom har inga vikerier, är en personal sjuk kan dom ha öppet men är tva sjuka maste dom halla stängt eller begränsa antal barn som är där. Det hände i höstas och da bad dom alla som hade möjlighet att ha sina barn hemma sa kunde dom barnen som var i stort behov av förskolan komma.

Jag tycker ofta det är svart att bedömma. Min dotter är förkyld nu, snorets färg verierar hela tiden. Hon hostar en del men är pigg och leker som vanligt (har inte haft feber).

Stora dotterns Kindergarten har inga direkta regler, utan man ska ga pa allmäntillstandet.

Funderar på om jag är hysterisk?
Tänk Olga som jobbar på förkola. Olga har hyffsat små barn själv hemma. Olgas barn är däckade i någon form av flunsa, Olga känner sig lite risig själv med hosta och snuva, men ändå så pass att hon kan snyta sig, ta en alvedon och gå till jobbet, som förskolelärare.... så Olga pussar barnen hejdå och går till jobbet, lämnar sjuka barn hemma med den andra föräldern.

Gör man verkligen så när/om man jobbar med (små) barn- går man till jobbet om ens egna barn är riktigt risiga och man själv inte är riktigt pigg?

Jag tänker på smittspridning-"såklart".
men är det hysteriskt att tänk så?

Vad jag förstår handlade inte TS:s fråga om gränsen för när man lämnar barnen till förskolan, utan när man själv som personal går och jobbar trots att man har sjuka barn hemma.

För min egen del jobbar jag i skolan och i en skola (det är väl samma på förskolan) så finns det ju alltid snoriga och hostande barn någonstans i byggnaden - oftast även i ens eget klassrum.
Till detta ska man väl även räkna alla som börjar bli sjuka och därmed är smittspridare trots att de inte själva börjat nysa och snora.

Så för min del är utsätts jag för smitta varje dag. Med det här i bakhuvudet skulle jag aldrig vara den som VABbar just av den anledningen att jag har smittsamt barn hemma och därmed själv riskerar sprida smitta.

Nu har jag inte längre VAB-bara barn hemma men jag har hög sjuknärvaro på jobbet och går dit trots att jag är krasslig och försöker ta mig genom arbetsdagen ändå.
Detta för att det är svårt att hitta vikarier, för att jag ändå måste ordna fram en planering åt vikarien trots att jag är sjuk och inte får betalt för det jobbet, slutligen för att man drar mer än en dagslön på karensdagen i och med att lärare arbetar in sina lov (=vi har längre arbetsdagar övriga året) vilket blir kännbart i plånboken.

Oj. Jag vet egentligen inte vad de har för förhållningssätt på vår sons förskola, men han har varit snorig sedan han började i september och varit där ändå.

Infon jag fått från BVC (alltså vad BVC tycker, det är ju inte dom som bestämmer) är att barn absolut kan gå till förskolan om de är förkylda, så länge de inte har feber eller hängig i övrigt. Så det har jag tagit fasta på.

Angående TS fråga om personalen. Jag hade inte alls reagerat eller tyckt det var konstigt.

Fast det är ju bättre att ordinarie personal jobbar än en massa vikarier? Ordinarie personal känner ju barnen och verksamheten på ett annat sätt.

Jag tycker scenariot är ok, det går så mycket på förskolor ändå att en snorig förskollärare känns som det minsta problemet. Skulle personalen vara hemma så fort de kände sig det minsta sjuka skulle det ju få vara vikarier för jämnan.

Är det influensa det är och förskoleläraren är på väg att bli sjuk så anser jag att det är dennes skyldighet att stanna hemma.

Det finns ingen anledning att riskera att smitta.

Är man däremot endast lite snuvig är det en annan sak eller att man varit sjuk och snuvigheten håller i sig, men att gå dit i början av en sjukdom är inte ok.

Jaha, då antar jag att det är lattjo slump bakom mina iakktagna samband. Där ser man.

När jag får gult härligt snor är jag nästan tillbaka på jobbet för då är jag i princip frisk! Jag längtar alltid tills det sätter igång för då vänder det!

En del barn har alltid gult eller grönt snor som hänger, de skulle ju aldrig kunna vara på förskolan om de var tvungna att vara snorfria.

Våra barn är i princip aldrig snoriga. Jag kan nog räkna på en hand när sonen varit snorig och har är fem. Tvååringen har jag inget minne av att jag någonsin torkat snor på. Så det där med snor verkar vara väldigt individuellt och inte bara en indikator på hur sjuk man är. Men SKULLE våra barn vara så snoriga är det för dem helt klart ett tecken på att de inte är friska.

Hur många karensdagar är det rimligt att den stackars personalen behöver stå ut med varje månad bara för att de möjligen känner sig lite snuviga och risiga på morgonen?

Det är ju ett rätt dyrt nöje att stanna hemma från jobbet för säkerhets skull.

Motfråga: Hur många föräldrar är beredda att hålla sina barn hemma då personal vabbar? Just nu finns det INGA vikarier att tillgå i Umeå INGA, det är tomt på vikariebanken, det är tomt på kompetensnätverket och tomt i våra ringlistor. Har de lärare i mitt arbetslag möjlighet att komma dvs välja vem som är hemma är jag ypperligt tacksam att slippa trolla med knäna.

Jag jobbar även om jag har sjuka barn och känner mig lite risig då jag sällan och aldrig faktiskt blir sjuk oftast blir jag lite hängig ngn dag sen har det blåst över.

På vår förskola hoppar föräldrar in för personalen vid behov. Vi har även en vikarie som kan ringas in. Över julledigheten var två föräldrar villiga att hålla fs öppen för de som behövde för att låta ord pers ha julledigt.

Nej, det är verkligen inte hysterisk. I all form av vårdyrken måste man tänka lite längre än sitt eget allmäntillstånd. För att hindra/bryta smittspridning är den en symtomfri dag som gäller på förskolorna här. Snuva och hosta är ju en annan sak, men feber, diarré, kräkningar ska man verkligen vänta ut.

Här har vi ju inga karensdagar heller. Tack och lov.

Sen måste man ju komma ihåg att det är jobbigt för ett barn att vara på dagis. Det är tungt och de blir trötta. De ska absolut inte behöva vara på dagis om de inte är helt friska.

Kollegorna tycker knappast heller om att man kommer till jobbet och smittar ner alla. Lite koll får man ju förstås ha på hur länge vissa sjukdomar smittar och hur.

Jobbar man med äldre eller riktigt små (speciellt sjuka sådana) måste man helt enkelt vara hemma. Man vill ju inte vara den som orsakar någon stackars gamlings död p.g.a. att man ville slippa en karensdag...

Då kanske karensdagarna borde tas bort för sådana yrken.
Jag går till jobbet fast jag är sjuk, har faktiskt inte råd att stanna hemma och ta karensdagar om jag inte bokstavlingen är däckad.

Kanske det vore en idé. Eller så är den som är sjuk hemma med det sjuka barnet...

Jo, om det valet finns så förenklar ju det saken.
Nu för min egen del så är inte mina barn VAB-bara längre.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 013
Kropp & Själ Nu ligger det här ännu en dag framåt i tiden, men här är jag en söndag morgon, funderandes på mitt jobb! Jag vill dit, men har precis...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
3 385
Senast: bollen__
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 195
Senast: Juli0a
·
Småbarn Tankar, tips och input mottages tacksamt. Mitt barn (R), drygt 2 år gammal, började på fsk i september. Han har trivts bra hela tiden...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
16 836
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar