Föräldrar som jobbar med barn ...

Sv: Föräldrar som jobbar med barn ...

?

Vad menar du med barnskötare?

Hon menar väl just barnskötare? Tror det är väldigt få förskolor där alla anställda är förskollärare, det vanliga är att ha en blandning av förskollärare och barnskötare, t ex en förskollärare och två barnskötare på varje avdelning.

?

Vad menar du med barnskötare?

Du skriver att:

Är det influensa det är och
förskoleläraren är på väg att bli sjuk
så anser jag att det är dennes
skyldighet att stanna hemma.

Då undrar jag om bara förskollärare har skyldighet att stanna hemma eller om det även gäller barnskötare?

På vår förskola hoppar föräldrar in för personalen vid behov. Vi har även en vikarie som kan ringas in. Över julledigheten var två föräldrar villiga att hålla fs öppen för de som behövde för att låta ord pers ha julledigt.

Har alla föräldrar lämnat in utdrag ur kriminalregistret?

Du skriver att:

Är det influensa det är och
förskoleläraren är på väg att bli sjuk
så anser jag att det är dennes
skyldighet att stanna hemma.

Då undrar jag om bara förskollärare har skyldighet att stanna hemma eller om det även gäller barnskötare?

Fortfarande ??

Om du jobbar på en förskola så gäller det väl alla som jobbar där. Eller du menar att man skall göra skillnad?

Hon menar väl just barnskötare? Tror det är väldigt få förskolor där alla anställda är förskollärare, det vanliga är att ha en blandning av förskollärare och barnskötare, t ex en förskollärare och två barnskötare på varje avdelning.

Men spelar det eg någon roll vilken anställningsförm de har. Jag har faktiskt inte en aning om vilka som är förskolelärare eller inte på förskolan..

Ja, på min arbetsplats är man hemma om man har feber eller om man har magsjuka. Finns ju hur mycket sjukdomar som helst egentligen. Snorkråkor i näsan eller skator i halsen arbetar man med om man är så pass pigg att man orkar med en arbetsdag. Oftast blir man som förskolepersonal immun efter att arbetat ett tag. Första året man arbetar brukar vara spännande.

Under mitt första år hade jag ögoninflammation för första gången i mitt liv, magsjuka två gånger och konstant förkyld. När jag var student och hade verksamhetsförlagdutbildning så skämtade vi ofta innan vi gick ut hur många dagar det skulle ta innan man kände av något. Oftast gick det tre dagar sen kom det halsont.

Skogstrollet;1564692 "Våra" är inte snoriga jämnt. :) Min son har varit sjuk två gånger sedan han inskolades i november. Troligen tack vare god hygien och städning (decinficering av toaletter skrev:
"Våra" är inte snoriga jämnt. :) Min son har varit sjuk två gånger sedan han inskolades i november. Troligen tack vare god hygien och städning (decinficering av toaletter, dörrhandtag, karmar m.m. varje kväll) samt att föräldrarna är duktiga på att hålla sjuka barn hemma.

Det låter som en mycket bra förskola :bow::bow::bow:.

Hoppas vi hittar en lika bra till vår lille.
Jag köper verkligen inte resonemanget om att det liksom bara är så att småbarn måste vara sjuka jämt. Skogstrollets inlägg visar ju också att det inte alls behöver vara så.

Nä, mer och bättre handhygien och folk som stannar hemma när de är sjuka så skulle smittorna minska och det skulle vi alla tjäna på :idea:

Hur många karensdagar är det rimligt att den stackars personalen behöver stå ut med varje månad bara för att de möjligen känner sig lite snuviga och risiga på morgonen?

Det är ju ett rätt dyrt nöje att stanna hemma från jobbet för säkerhets skull.

I trådstarten stod det att personen ifråga tog en alvedon och gick och jobbade. Om man behöver ta alvedon är man i min mening sjuk och stannar alltså inte hemma "för säkerhets skull"

Knapp.

Ni som pratar om att föräldrar till sjuka barn som jobbar som förskolelärare måste vara hemma, hur hanterar man situationen att det är snoriga barn på förskolan? Måste förskoläraren även stanna hemma efter att ha umgåtts med snorbarn på jobbet en dag? För att minska smittspridnignen osv. Tycker det går över all rim o reson att anse att förskolelärare måste stanna hemma annat än om de själva är sjuka (vilket min erfarenhet säger att många är betydligt oftare än hos människor med de flesta andra typer av jobb).

Det är inte anställningsform utan utbildning det handlar om. Vet inte om just förskollärare är det man blir med viss utbildning. Jag vet att barnskötare har en viss utbildning (som är på utdöende) vi har en barnskötare och två förskollärare på vår avdelning.

Håller med. Skickar folk halvsjuka barn till dagis (och halvsjuka vuxna jobbar) så blir det en spiral med snor, hosta och febertoppar som avlöser varandra.

I längden är det nog bättre att vara hemma en extra dag än att komma sjuk och dra ut på hela epidemin.

Men så himla farligt är det ju inte att vara förkyld ibland. Det händer ett par gånger om året lite oavsett.

kl

Sen är det ju lite skillnad på ett förkylt barn och en förkyld vuxen, eller ganska stor skillnad.
Barnen har i regel en elva under näsan, nyser rakt ut, torkar snor med handen och sen lite överallt eller så torkar de på första bästa ställe de hittar.
En vuxen nyser i armvecket, snyter i papper, slänger det och tvättar/spritar händerna efteråt.

Snoriga är barn länge, vi kan inte begära att föräldrar har barnen hemma när de är snoriga men däremot när de inte orkar vara på förskolan får de vara hemma.

Nej, farligt är det inte. Men då folk är sjuka på jobbet/hämtar sjuka barn till dagis så fortsätter smittspridningen väldigt länge. En magsjuka kan cirkulera i månader, vilket inte alls är kul. Barnen är sjukare ofta och uttdraget, vilket inte är kul för någon.

Men visst, jobbar man framför en dator spelar det nog just ingen roll.

En vuxen nyser i armvecket, snyter i papper, slänger det och tvättar/spritar händerna efteråt.

Hur många vuxna tror du att det är som verkligen gör det? De flesta vuxna jag ser nyser gärna rakt ut eller om det är "bra" så nyser de i handen som de sedan tar i allt med. Snyter sig och stoppar pappret i fickan och handtvätt, vad är det? Jag tror att det är ett fåtal som gör en så enkel sak som att nysa och hosta i armvecket faktiskt. Det räcker att titta på folk i en mataffär där många nyser och hostar rakt ut, endel nyser och hostar i handen och ett fåtal nyser/hostar i armvecket. Tyvärr är det alltför få som gör som man bör.

Nej tänk om alla hade stannat hemma när de är sjuka så hade smittorna sluppit florera så och folk hade varit friskare. Jag tror att just barnens del av smittspridningen är en liten del av det stora hela och de är inte obildbara på något vis. Det är enkelt att lära sina barn basala hygienkunskaper och så små barn som inte kan ordna det själva bör ju alltid ha en vuxen i sin närhet som kan hjälpa dem. Mina barn har iallafall inte hostat och nyst rakt ut när de har varit äldre än fem år så visst går det att lära dem. Problemet är de som inte lär sina barn hur man beter sig och som tar med sina barn fast de är sjuka. Som ensamstående vet jag att jag ibland var tvungen men jag undvek det i största möjliga mån vilket tyvärr är ovanligt. Jag vet många som anser att ett barn med 40 graders feber ändå kan följa med till affären för hen sitter ju bara i vagnen ändå och de kan ju inte vara hemma för det är ju så tråkigt.

Fast nu pratade vi om de som arbetar i förskolan och jag tror nog att vi där är bättre än gemene man på hygienen vid nysning. Kan inte komma på någon jag arbetat med som inte varit noga med handtvätt o handsprit.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 013
Kropp & Själ Nu ligger det här ännu en dag framåt i tiden, men här är jag en söndag morgon, funderandes på mitt jobb! Jag vill dit, men har precis...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
3 385
Senast: bollen__
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 195
Senast: Juli0a
·
Småbarn Tankar, tips och input mottages tacksamt. Mitt barn (R), drygt 2 år gammal, började på fsk i september. Han har trivts bra hela tiden...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
16 836
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar