Föräldrar som jobbar med barn ...

Sv: Föräldrar som jobbar med barn ...

Skulle jag stanna hemma varje gång mina barn var sjuka skulle jag hamna ohjälpligt efter. Det påverkar min månadslön och min årsinkomst och min pension etc. Skulle vi se på det med kort sikt skulle vi alltid tjäna på att jag var hemma och barnens pappa jobbade. Men snacka om kvinnofälla. Nu försöker vi ta lika många dagar var.

Varför skulle det påverka dig mer än din man?

Jobbar man i pressade team är man inte hemma om man kan jobba. Jag har frågat om jag ska vara hemma om jag tagit hand om mina barns spyor under natten och svaret är nej. Jag behövs på jobbet. Då kan vi börja prata politik och undra varför bemanningen är så precis på gränsen att kollegorna väljer en halvsjuk jobbarkompis än ingen alls.

Och det är ju helt klart fel att det är så.

Så du menar att om hela din familj ligger i influensa och du börjar känna dig dålig så kan du inte anta vad som håller på att hända!!

Hur vet jag att de ligger hemma i influensa tänkte du ;) jag tar väl inte virustester på dem. Min man får 39 graders feber av all förkylning och är helt ynklig i två dagar, mitt barn tillbringade senaste sjukdomen med ibland hög feber men helt utan snor och nysningar, hostade däremot hela tiden. Gången innan dess snörvlade han men utan feber.

Själv får jag inte feber speciellt ofta alls faktiskt. Spelar ingen roll om min man är totaldäckad, jag får ändå oftast ngt halvdant som kanske går över i morgon, kanske håller i två veckor, kanske en månad (+ ett par veckor fruktansvärd hosta, förkylningsastma?). Kanske inte blir ens smittad. Blir jag faktiskt sjuk så är jag självklart hemma. Det vet jag den dagen jag är sjuk, inte dagen innan.

Jag är lite sjuk i evigheter, min man jättesjuk i två dagar. Barnet ngnstans mittemellan.

Influensa ger hög feber vilket en vanlig förkylning inte ger..

Inte på oss då. Jag får som regel inte feber, min man får alltid hög feber. Får jag feber är jag självklart hemma + en dag extra. Brukar tyvärr infalla på lediga dagar, som julafton tex.

Man behöver väl inte dra jämförelsen med vinterkräksjuka direkt! Och jo jag kände direkt att jag var på väg att bli dålig när jag fick det.

Det är väl jättebra för dig ;) jag märker det då inte, jag brukar inte ens spy av magsjuka. (Men är hemma ändå när jag haft ng läskigt från dagis, man märker det på man och barn. Men jag har då inte vetat det innan jag fått ont i magen i alla fall.:rofl:)

Människor är som sagt väldigt olika. Du är väldigt distinkt sjuk och känner när du håller på att bli det. Du kan känna skillnad på en influensa och en förkylning. Jättetur för dig. Men bedöm inte andra efter den mallen, var inte sur på kollegan som inte fungerar exakt som du gör.

(Får jag ont i halsen och är snuvig en dag kan det lika gärna vara killen med katt bredvid mig på tunnelbanan som killen med förkylning mittemot som orsakar det.)

Senast ändrad:

Varför skulle det påverka dig mer än din man?

Hur menar du? Tycker du det gynnar mig lika mycket om jag tar alla vab-dagar i 12 år per barn istället för att få jobba hälften av de dagarna, eller hur tänker du?

Självklart påverkar det vår plånbok per månad om han aldrig vabbade. Men visst måste man tänka lite längre än så?

Det var väl inte det det handlade om utan när du VET att du är sjuk, när dina egna barn ligger sjuka alt din sambo etc. Stor skillnad!

Men om min man ligger jättesjuk hemma så kan det som sagt resultera i att jag hostar och snörvlar men är pigg, i veckor. Jag kan inte vara hemma i veckor, speciellt inte när jag är pigg.

Så jag är hemma de dagar mitt allmäntillstånd är dåligt eller jag har feber. Men kan hosta och snörvla på jobbet. Precis som reglerna är för dagis.

Om jag skulle varit enbart garanterat hyperfrisk på jobbet skulle jag varit hemma sjuk december och januari nu senast, (då har jag de månaderna ridit, åkt pulka, jumpat osv) de skulle sparka mig. (Samtidigt är jag som sagt definitivt inte sjuk på jobbet, då gör jag ju ingen nytta lite oavsett.)

Senast ändrad:

*KL*

Angående denna diskussion om att vara hemma typ för att man anar att man kommer att bli sjuk då resten av familjen är det.

Jag frågade chefen för förskoleavdelningen hos oss när båda barnen började på förskola i höstas.
Frågorna var:
* Om ena barnet är sjukt och det andra friskt, måste då det friska barnet vara hemma också?
Svar: nej, det är ju bättre för era barn om den som vab:ar kan ägna tid åt det barnet som är sjukt. Det är klart att det friska barnet får gå till fsk.
* Om ena barnet har magsjuka eller influensasymptom, får det andra barnet gå till förskolan (alltså; har inga symptom, men har sjuk i sin närhet)?
Svar: Ja, vi kan inte hålla på att tvinga syskon att vara hemma för att det andra barnet kanske smittar. Det är ju möjligt att syskonet faktiskt inte KOMMER att bli sjuk. Hur länge ska man då hålla det friska syskonet hemma? En vecka? Två? Man har ju ingen aning om de ens kommer att bli sjuka alls. Så; nej, ser ni inga symptom på barnet så får det gå, oavsett om andra i familjen är sjuka.
-----------------------------------------------
Visst, med hennes resonemang så är det klart att vi riskerar smitta. Men det är ju detsamma med oss föräldrar. Om ett barn är magsjukt eller förkylt så KAN vi föräldrar också bli smittade. Ibland blir vi det, ibland inte. Det vore ju totalt orimligt att en hel familj stannar hemma "utifall att" när/om en person av dem är sjuk? Och hur länge efter att sjuklingen blivit frisk ska alla 4 stanna hemma? En vecka? Smittorisker utsätts vi för hela tiden; på bussar, i affärer, på jobbet, på dagis, på skolan, hos släktingar, vänner osv osv.

Det skulle betyda för oss (som nu har en rejäl förkylning pågående i familjen) skulle vi alla 4 ha stannat hemma från i tisdags förra veckan. Ena föräldern kan ju kalla det VAB, men vad ska den andra kalla det? "Hemma på grund av familjesjukdom"? Giltig frånvaro = VAB eller egen sjukdom. Vi kan liksom inte vara hemma från jobbet bara för säkerhets skull. Eller är tanken att vi skulle använda våra semesterdagar till att förebygga smittorisker i och med att vi kanske kan smitta någon på jobbet?

(Jag jobbar själv med en person som är känslig för smitta pga en kronisk sjukdom. Jag gör helt enkelt så att jag försöker vara extra noga med hygienen och vi brukar heller inte normalt umgås så intimt att risken är särskilt stor att hen smittas. Jag kan dock inte anpassa mig så till den milda grad att jag inte ens är på jobbet för att jag råkar träffa andra (familj, vänner eller andra) som är sjuka på min fritid.)

Vad exakt gör att den enda personen skall ha rätt att smitta ner många andra..

Vad exakt är det som säger att jag kommer smitta någon bara för jag går lite småkrasslig till jobbet? Vuxna kan hålla god hygien. Vi kan hålla avstånd, använda engångsnäsdukar, tvätta händerna, sprita händerna, nysa i armvecket (men jag ser till min förtvivlan ofta vuxna människor som hostar och nyser rakt ut eller i handen) osv.

Jag lever i ett samhälle med andra människor och jag är medveten om att det för med sig både för- och nackdelar. Smittorisken är en nackdel.

Nej, usch. Nu ska jag sitta och skämmas lite för att jag och maken gick utanför hemmet för att ta oss till läkaren och få penicillin mot halsflussen. Vi har säkert smittat alla vi tittade på (läkaren vågade tom. ta mig i hand :eek:).

Vi rekommenderar precis tvärtom. Om ett barn spyr vill vi absolut inte ha det andra på dagis! Detta händer dock hela tiden. Gissa vad som brukar hända :grin:

Är så sjukt tacksam över föräldrar som ringer och meddelar att de stannar hemma med båda barnen ett par dagar, då det ena verkar vara på väg att bli krassligt. :love:

Sen förstår man att folk med väldigt dålig ekonomi har svårt att få sånt att gå ihop.

Vid magsjuka, som vi inte haft sen andra barnet kom, har vi båda barnen hemma. Vid förkylning är det allmäntillståndet. En eller några extra vilodagar hemma kan göra att det andra barnet inte alls blir sjukt.

Människor är som sagt väldigt olika. Du är väldigt distinkt sjuk och känner när du håller på att bli det. Du kan känna skillnad på en influensa och en förkylning. Jättetur för dig. Men bedöm inte andra efter den mallen, var inte sur på kollegan som inte fungerar exakt som du gör.

(Får jag ont i halsen och är snuvig en dag kan det lika gärna vara killen med katt bredvid mig på tunnelbanan som killen med förkylning mittemot som orsakar det.)

Kriterierna för just influensa är hög feber. Inget jag hittar på.

Läs på!
http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Influensa/

http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Forkylning/

Om din man får hög feber vid vanlig förkylning så tillhör han en mindre grupp för det är ovanligt. Och att du inte får feber beror väl på att du antagligen har bra imunförsvar och inte får influensa tex

Med tanke på ett min kollega kommer hit varenda gång han är sjuk och då är det inte någon liten förkylning. Senast han kom hit fick han åka till akuten efter ett par timmar och hade då redan smittat ner 4st kollegor som sedan var tvugna att stanna hemma.

Och det lär garanterat inte vara killen med förkylning som du blir snuvig av så fort att du kan känna det på bussen

Hur menar du? Tycker du det gynnar mig lika mycket om jag tar alla vab-dagar i 12 år per barn istället för att få jobba hälften av de dagarna, eller hur tänker du?

Självklart påverkar det vår plånbok per månad om han aldrig vabbade. Men visst måste man tänka lite längre än så?

Han blir ju även drabbad av de du anser dig bli.

Vi och de flesta jag känner delar på allt vabbande och ser inget konstigt med det

Men om min man ligger jättesjuk hemma så kan det som sagt resultera i att jag hostar och snörvlar men är pigg, i veckor. Jag kan inte vara hemma i veckor, speciellt inte när jag är pigg.

Så jag är hemma de dagar mitt allmäntillstånd är dåligt eller jag har feber. Men kan hosta och snörvla på jobbet. Precis som reglerna är för dagis.

Om jag skulle varit enbart garanterat hyperfrisk på jobbet skulle jag varit hemma sjuk december och januari nu senast, (då har jag de månaderna ridit, åkt pulka, jumpat osv) de skulle sparka mig. (Samtidigt är jag som sagt definitivt inte sjuk på jobbet, då gör jag ju ingen nytta lite oavsett.)

Var har jag skrivit att man måste vara superfrisk på jobbet? Jag har skrivit att är man sjuk skall man stanna hemma!!

Inte göra som en förälder på en väninnas förskola att svara när de ringer och säger att barnet är magsjukt att de redan vet det..

Förstår inte varför man till alla pris måste gå till jobbet när man är sjuk och då skall alla där riskeras att bli sjuka?? Ge mig en enda rimlig förklaring till att detta är ok? Oavsett om det är på en förskola eller ett arbete[/QUOTå
Jag tror att de flesta helst är hemma när de är sjuka men ibland är det det sjätte alternativet.

Jag jobbade en dag sist jag var förkyld. inte var det skoj, men det var ett superviktigt möte som hade varit bortkastat utan mig och med tanke på att det krävdes både resor och ett smärre organisatoriskt mirakel för att få till mötet så var det inte läge att vara hemma för mindre än.vinterkräksjuka eller döden.

Och jag tycker det är egoistiskt..
Jag tycker å andra sidan att det är ganska egoistiskt att EN person ska diktera alla andras villkor.

Hade en f.d. bekant som krävde 48 timmars isolering efter kräkning, alltid, oavsett orsak, för "man kan ju inte veta att det inte är magsjuka".

... en hållning som väl - i viss utsträckning!! d.v.s. när det är fråga om magsjuka - är rimlig på förskola, sjukhus och restaurang, men ett krav som faktiskt inte är rimligt att ställa på alla människor. Om alla hade varit hemma i 48 timmar efter kräkning så hade samhället gått omkull (och stackars de som ägnar 35 veckor av sin graviditet åt att kräkas!).

Senast ändrad:

Fortfarande så är det EN person som bestämmer sig för att alla andra på arbetsplatsen inte är lika viktiga utan går till jobbet och är sjuk (ÄR sjuk)

På vilket sätt är ALLA andra egoistiska?

Jadu jag var sjukskriven hela min grav pga just det du beskriver. Då går det rent praktiskt inte att jobba

Och gravillamående, matförgiftning etc smittar väl ändå inte..

Han blir ju även drabbad av de du anser dig bli.

Vi och de flesta jag känner delar på allt vabbande och ser inget konstigt med det

Menar du på riktigt att du tycker jag ska vabba mer än barnens pappa för att det drabbar honom ekonomiskt eller har du inte läst vad jag skrivit?

Fortfarande så är det EN person som bestämmer sig för att alla andra på arbetsplatsen inte är lika viktiga utan går till jobbet och är sjuk (ÄR sjuk)
Och EN person som dikterar alla andras livsvillkor.

På vilket sätt är ALLA andra egoistiska?
Jag vill minnas att jag skrev "Jag tycker å andra sidan att det är ganska egoistiskt att EN person ska diktera alla andras villkor."

Jadu jag var sjukskriven hela min grav pga just det du beskriver. Då går det rent praktiskt inte att jobba
Det är finns grader mellan "jobba" och "isolera sig". Där denne bekante menade att isolering var det enda rätta och rimliga.

Och gravillamående, matförgiftning etc smittar väl ändå inte..
Nej, men "man kan aldrig veta."

Personligen ger jag blanka fan i vad kollegan gjorde på toa igår och jag jobbar ofta med förkylda kollegor och kan inte påstå att jag bryr mig särskilt.

Och EN person som dikterar alla andras livsvillkor.

Jag vill minnas att jag skrev "Jag tycker å andra sidan att det är ganska egoistiskt att EN person ska diktera alla andras villkor."

Jadu tror faktiskt inte att en enda vill bli sjuk så om man röstat på arbetsplatsen så hade nog svaret varit väldigt enväldigt.

Nej, men "man kan aldrig veta."

Visst sjutton vet du om du har graviditets illamående eller inte..

Personligen ger jag blanka fan i vad kollegan gjorde på toa igår och jag jobbar ofta med förkylda kollegor och kan inte påstå att jag bryr mig särskilt.

Grattis till dig som inte bryr dig, själv vill jag vara frisk och ha ett friskt barn..

Menar du på riktigt att du tycker jag ska vabba mer än barnens pappa för att det drabbar honom ekonomiskt eller har du inte läst vad jag skrivit?

Du skrev det som att det drabbade dig mer än din sambo, men det borde drabba båda precis lika mycket dvs sämre pension etc etc

Förstår du vad jag menar? Jag menar absolut inte att du skall vabba mer, jag tycker att man skall dela på det.

Jadu tror faktiskt inte att en enda vill bli sjuk så om man röstat på arbetsplatsen så hade nog svaret varit väldigt enväldigt.
Hade man röstat på arbetsplatsen hade man antagligen kommit fram till att det inte är hållbart att folk är hemma i parti och minut. Jag vet inte vad du jobbar med men det funkar inte att vara hemma för att man är lite snörvlig på någon av mina arbetsplatser.

Visst sjutton vet du om du har graviditets illamående eller inte..
Ja, det tror jag säkert att man gör - jag kan ju personligen skilja på magsjukeillamående, ångestillamående, fylleillamående, matförgiftningsillamående etc. - men det hjälper ju inte den som anser att man "inte kan veta" eller menar att alla spyor innebär smitta.

Jag försöker bara använda denna personens resonemang för att visa på en orimlighet.

Grattis till dig som inte bryr dig, själv vill jag vara frisk och ha ett friskt barn..
Jag är snörvlig ganska ofta, särskilt under vinterhalvåret, men tycker inte att jag är sjuk för det.

Vi rekommenderar precis tvärtom. Om ett barn spyr vill vi absolut inte ha det andra på dagis! Detta händer dock hela tiden. Gissa vad som brukar hända :grin:

Är så sjukt tacksam över föräldrar som ringer och meddelar att de stannar hemma med båda barnen ett par dagar, då det ena verkar vara på väg att bli krassligt. :love:

Sen förstår man att folk med väldigt dålig ekonomi har svårt att få sånt att gå ihop.

Nu brukar vi som regel hålla syskonet hemma, i alla fall när vi märkt magsjuka och vi ändå är hemma med den ena. Hittills har vi väl bara haft det problemet en gång. Men svaret från vår förskolechef var alltså att symptomfritt barn = kan gå på förskolan.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 013
Kropp & Själ Nu ligger det här ännu en dag framåt i tiden, men här är jag en söndag morgon, funderandes på mitt jobb! Jag vill dit, men har precis...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
3 385
Senast: bollen__
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 195
Senast: Juli0a
·
Småbarn Tankar, tips och input mottages tacksamt. Mitt barn (R), drygt 2 år gammal, började på fsk i september. Han har trivts bra hela tiden...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
16 836
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar