Föräldrar som jobbar med barn ...

Sv: Föräldrar som jobbar med barn ...

Jepp, samhället i stort har mer och mer antagit attityden att sjuka är egoistiska. Långvarigt sjukskrivna är sammhällsparasiter och den som har en smittsam sjukdom är just en smittspridare (oavsett om det handlar om förkylning eller HIV).

Nåde den som blir sjuk idag för hur du än gör kan du aldrig göra rätt, om du är sjuk.

Jag tycker att du pekar på en rätt intressant aspekt av det hela där. För mig känns det - inte bara i den här tråden, utan lite här och var i samhället - som att bilden av sjuka som personer som det är lite synd om, har förändrats till bilden av ondsinta egoistiska smittspridare. Jag tycker att pratet om smitta och smittbärare har eskalerat, och jag har lite svårt att förhålla mig till det.

Jag tänker mig att det är lite synd om sjuka personer och att man tar hand om dem, inte skuldbelägger dem som omoraliska smittspridare.

Vet du vad! Jag håller helt med och blir lite undrande ibland. Det är så väldigt mycket om smittspridning och bakterieskräck.

(Men här ingår nästan också för mig saker som -jasså du är fet, betala dina sjukhusräkningar själv. Eller -jaha du röker, jag vill inte betala för din canceroperation. Alla gör vi ju någonting onyttigt, jag rider och tränar, tänk vad det kan belasta sjukvården. För att inte tala om folk som springer iväg och lever till 90+ Nåja ;). Bäst att sätta parentes så det inte stör trådämnet.)

den som har en smittsam sjukdom är just en smittspridare (oavsett om det handlar om förkylning eller HIV)..

Ja, hiv är ju paradexemplet på den här moraliserande synen på "smittspridare", men magsjuka och influemnsa ligger hack i häl, tycker jag.

Det är obehagligt.

Det här med smittspridning (nu pratar jag om vuxna) verkar ha satt griller i huvudet på folk. Jag har lågt immunförsvar och jag hanterar magsjukor, influensaunge m.m utan att själv bli smittad allt för ofta. Man hamnar ju i mer utsatt läge när man tar hand om sitt sjuka barn än om kollegan i kontorsrummet bredvid är förkyld och risig.

Aha, okej. Med andra ord behöver inte du stanna hemma om någon i din familj är magsjuk (men inte du är det... än), men de som har jobb inom vård eller förskola och har precis samma situation de ska göra det?

Är du SJUK stannar du hemma är du FRISK jobbar du!!

Förskollärare kan väl inte krävas stanna hemma så fort de har en sjuk familjemedlem. Då bör de ju också vara hemma så fort ett barn, vilket som helst, på deras avdelning gått hem/stannat hemma med magsjuka eller annat. För de KAN ju ha blivit smittade av det barnet som är hemma med magsjuka idag, eftersom de tog hand om det igår. Det skulle betyda att så fort någon misstänkt magsjuka går på avdelningen så blir all personal hemma dagen efter, inga barn kan gå dit. Tja, målet är nått, smittan har stoppats. Men, hur realistiskt är det där? Hur många veckor per år tror du förskoleavdelningar skulle kunna ha öppet överhuvudtaget?

:crazy:

Jag anser att är man sjuk och speciellt vet att hela sin familj ligger i influensa och känner sig dålig så är det inte speciellt omtänksamt vare sig mot barnen eller sina kollegor att gå till jobbet.

Men men låt folk jobba när de är sjuka och låt de som har lätt för att bli smittade stanna hemma för de skall ju anpassa sig..

TJa, jag är väl en medicinsk sensation då som kan ha feber utan att ha ont i kroppen. Dock låg feber, men feber. För övrigt tycker jag du har en oerhört otrevlig ton i dina inlägg, vilket är ganska trist.

Läse du verkligen det jag skriver???

Jag skriver att hög feber ger ont i kroppen! Förhöjd temp som är upp till 37,8 brukar inte kännas speciellt i kroppen. Feber runt 39 grader och däröver brukar göra väldigt ont i kroppen.

Jepp, samhället i stort har mer och mer antagit attityden att sjuka är egoistiska. Långvarigt sjukskrivna är sammhällsparasiter och den som har en smittsam sjukdom är just en smittspridare (oavsett om det handlar om förkylning eller HIV).

Nåde den som blir sjuk idag för hur du än gör kan du aldrig göra rätt, om du är sjuk.

Då måste jag vara den största syndaren då eftersom jag precis börjat jobba efter 5 veckors sjukskrivning :grin:

Och jag förstår inte hur ni kan vinkla detta till något som det inte handlar om.

Nu hänvisade jag till en studie hur virus smittar genom praktiskt försök :D

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16181245.ab

Kring lunch, när halva dagen gått, tog forskarna prover på olika ytor på kontoret.

Och resultaten var förbluffande – mer än hälften av de gemensamma beröringsytorna på kontoret var nerlusade av viruset.

– Vi var faktiskt lite förvånade över hur fort allting spreds, säger Kelly Reynolds, folkhälsoforskare vid universitetet i Arizona.

Annika Linde som har tagit del av undersökningen menar att det inte är så konstigt att det sprids mycket virus på arbetsplatser.

– Den spridningsvägen som virus valt i vårt västerländska samhälle är att vi har mycket direkt och indirekt handkontakt. Och vi kliar oss i ögonen och petar oss i näsan och virus drar enorm nytta av det, säger Annika Linde.

Och kontorets största smittbärare, en så kallad superspridare, är de som precis insjuknat eller de som proppat i sig värktabletter för att klara arbetsdagen.

Senast ändrad:

Inte kan man jämföra de tre :crazy:

Jag visste att du skulle svara så, och jag visste alltså också att du inte skulle se att det är den moralistiska synen på smittbärare som är poängen. Övriga verkar dock fatta, oavsett om de håller med eller inte.

Är du SJUK stannar du hemma är du FRISK jobbar du!!
Ja, det är precis det jag tycker. Men jag får inga svar från dig om det verkligen ÄR så du tycker för du reserverar dina svar med "folk i vård och förskola borde tänka längre än vad näsan räcker" och liknande saker.
Jag anser att är man sjuk och speciellt vet att hela sin familj ligger i influensa och känner sig dålig så är det inte speciellt omtänksamt vare sig mot barnen eller sina kollegor att gå till jobbet.

Är man sjuk så går man inte till jobbet. Men om man "känner sig dålig" jag provar igen att ställa frågan - vad menar du med det då? Är det lite huvudvärk, lite känning av trötthet? Som SKULLE kunna bero på att man smittats av familjen, men lika gärna kan bero på lite för dålig sömn de sista nätterna eller bara.. tja, vanlig huvudvärk.

"inte speciell omtänksamt", nej, är man sjuk bör man lämpligen vara hemma. Men om man "känner sig dålig" - vad bör man då menar du?

Jag visste att du skulle svara så, och jag visste alltså också att du inte skulle se att det är den moralistiska synen på smittbärare som är poängen. Övriga verkar dock fatta, oavsett om de håller med eller inte.

Det är ingen som ser smittbäraren som en speciellt person, det lägger du in. Jag tycker inte att överlag att man idag skuldbelägger sjuka, i vart fall inte i min bekantskapskrets eller arbetskrets.

HIV smittar inte genom att du knappar på samma dator som tex både magsjuka och influensa gör.

Och nej jag kan inte läsa att någon i tråden har någon speciell syn på smittbärare som person utan att anse att man skall stanna hemma när man är sjuk i inluensa eller magsjuka tycker jag hör till sunt förnuft.

Jag tycker väldigt synd om min kollega när han är sjuk men blir samtidigt irriterad på honom att han måste gå hit när han är så pass sjuk att han borde ligga hemma och vila

Ja, det är precis det jag tycker. Men jag får inga svar från dig om det verkligen ÄR så du tycker för du reserverar dina svar med "folk i vård och förskola borde tänka längre än vad näsan räcker" och liknande saker.

När det gäller smittspridning så har man ju onekligen ett större ansvar inom vårdyrken.

Är man sjuk så går man inte till jobbet. Men om man "känner sig dålig" jag provar igen att ställa frågan - vad menar du med det då? Är det lite huvudvärk, lite känning av trötthet? Som SKULLE kunna bero på att man smittats av familjen, men lika gärna kan bero på lite för dålig sömn de sista nätterna eller bara.. tja, vanlig huvudvärk.

Jag stannar hemma om jag känner mig dålig och även då jag har huvudvärk. Men det är mest för att jag då inte kan prestera på max vilket jag måste.

De allra flesta människor känner ju på sig om de blir sjuka eller inte. Jag tycker att feber är en bra indikation på att man har något som gör att man absolut borde stanna hemma. Och jag säger det igen är man lite snuvig så anser jag inte att man är direkt sjuk.

"inte speciell omtänksamt", nej, är man sjuk bör man lämpligen vara hemma. Men om man "känner sig dålig" - vad bör man då menar du?

Känner man sig dålig så är det en indikation på att kroppen inte är ok och för mig är det självklart att man för sin egen skull bör vila.

Känna sig dålig är ju ett väldigt stort begrepp, det kan ju vara allt ifrån att vara dödssjuk till att ha lättare kolik

Var och en får självklart ta ett eget beslut men när man jobbar med vissa saker så bör man kanske ta en fundrare innan man slänger i sig värktabletter och traskar iväg till jobbet

Läse du verkligen det jag skriver???

Jag skriver att hög feber ger ont i kroppen! Förhöjd temp som är upp till 37,8 brukar inte kännas speciellt i kroppen. Feber runt 39 grader och däröver brukar göra väldigt ont i kroppen.

Läser du något alls av det jag skriver?

Jag citerade ur ett av dina inlägg:
Jag har inte någon gång diskuterat "lite sörvlig" utan influensa och andra liknande smittspridande sjukdomar och dit hör inte "lite snörvlig"

Jag svarade (bland annat):
Stannar du hemma om någon i familjen är präktigt förkyld med feber även om du själv inte känner dig sjuk alls? (förresten så tycker jag att de gånger jag haft influensa så har jag haft redigt ont i lederna i kroppen. Just nu har vi en förkylning som gett både barnen och mig feber, men influensa...?

Du svarade ovanstående med:
Förkylning ger mkt sällan feber. Har aldrig haft feber vid förkylning under alla mina år, inte heller mitt barn eller sambo. Dock vid andra sjukdomar! Hög feber ger ont i kroppen!

Och har man feber så skall man def vara hemma!!

Där finns liksom inget att rucka på! Detta gäller även förskola. En HEL dag feberfri innan man kommer tillbaka gäller hos oss!

För det första: du svarade inte på första frågan jag ställde där (och som jag sen provat ställa flera gånger till) så jag fick inte klart för mig vad du anser. Du började en kringdiskussion om feber och hög feber. Och hur ska jag tolka den instruktionen? Menar du att svaret är: ja, har ni feber så ÄR det influensa för jag har aldrig haft feber av en vanlig förkylning. Eller menar du något annat?

Dessutom börjar du svamla om något helt ovidkommande med en slags "åthutande" utropstecken att man minsann ska vara hemma en HEL dag efter feber. Jag vet det och vi håller alltid våra barn hemma en feberfri dag efter sjukdom, ibland mer.

Men, jag tror nog jag ger upp nu, min energi är inte sådan att jag orkar stånga huvudet mot någon med en så aggressiv och tillrättavisande ton som du har i de allra flesta av dina inlägg.

Var och en får självklart ta ett eget beslut men när man jobbar med vissa saker så bör man kanske ta en fundrare innan man slänger i sig värktabletter och traskar iväg till jobbet

Tack för ett i alla fall något tydligare språk.

Jag förstår inte riktigt varför du argumenterar så mycket emot mig då du ju tycker i princip samma sak som du säger nu i alla fall.

Däremot så lägger du ju in den här brasklappen jag citerat ovan med en värdering som säger mig att du faktiskt ändå tycker att "vissa" BORDE tänka sig för mer... Jag håller med dig om att det i vissa yrken är totalt olämpligt att käka värktabletter mot feber och sen gå till jobbet. Men i andra yrken är det faktiskt inte alls lika olämpligt.

Du nämner ditt jobb; att du inte jobbar i vård eller förskola. Men samtidigt nämner du gång på gång din hemska kollega som kommer och smittar er med sin sjukdom. Det känns liksom lite.... dubbelt för mig... Om en kollega kommer till ert jobb för att det är ett viktigt möte och säger "jag har tagit en värktablett för att orka idag" så får jag en känsla av att du skulle bli rätt irriterad på att personen kommit med sin smitta till jobbet. Oavsett hur viktigt mötet var.

Å ena sidan ska var och en fatta sina egna beslut och vad som är dålig är olika för alla. Å andra sidan så verkar du vara väldigt fördömande mot "vissa" som går till jobbet med huvudvärk om de har en sjuk i familjen hemma. För de borde inse att de förmodligen är smittade.

Du nämner ditt jobb; att du inte jobbar i vård eller förskola. Men samtidigt nämner du gång på gång din hemska kollega som kommer och smittar er med sin sjukdom. Det känns liksom lite.... dubbelt för mig... Om en kollega kommer till ert jobb för att det är ett viktigt möte och säger "jag har tagit en värktablett för att orka idag" så får jag en känsla av att du skulle bli rätt irriterad på att personen kommit med sin smitta till jobbet. Oavsett hur viktigt mötet var.

Nu vet jag situationen med min kollega och nej det är till helt vanligt jobb, inga möten eller livsviktiga uppdrag.

Och denna person kommer alltid när han är sjuk, den ena gången hade han smittsam lunginflammation vilket gjorde att jag var borta i ca 3 veckor och ytterligare 2st kollegor.

Visst kan man gå till möte om det är viktigt men då kan man också gå hem efter mötet och säga detta till folk.

Jag säger alltid till om jag varit sjuk eller har ett magsjukt barn hemma. Håller mig undan från kollegorna, spritar händerna och plocker inte frukt ur fruktkorgen etc etc

Å ena sidan ska var och en fatta sina egna beslut och vad som är dålig är olika för alla. Å andra sidan så verkar du vara väldigt fördömande mot "vissa" som går till jobbet med huvudvärk om de har en sjuk i familjen hemma. För de borde inse att de förmodligen är smittade.

Nej det har jag inte skrivit. Jag har endast tagit upp exemplet i ts inlägg och där anser jag att förskolläraren skulle stannat hemma.

Jag säger alltid till om jag varit sjuk eller har ett magsjukt barn hemma. Håller mig undan från kollegorna, spritar händerna och plocker inte frukt ur fruktkorgen etc etc

Instämmer i detta. Jag säger också till mina närmaste kollegor (de som jag främst riskerar komma så nära att jag kan smitta). Jag är noggrann med handhygien och håller avståndet så att säga.

Och så tror jag nog de allra flesta gör när/om de är krassliga eller har sjuka familjemedlemmar hemma, tror du inte?
Jag menar; din arbetskamrat måste ju ändå vara ett ganska rejält undantag? Kan ju faktiskt handla om en extremt hög "smärttröskel" för hur ORKAR man ens gå till jobbet med en framskriden lunginflammation tänker jag.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 013
Kropp & Själ Nu ligger det här ännu en dag framåt i tiden, men här är jag en söndag morgon, funderandes på mitt jobb! Jag vill dit, men har precis...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
3 385
Senast: bollen__
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 191
Senast: Juli0a
·
Småbarn Tankar, tips och input mottages tacksamt. Mitt barn (R), drygt 2 år gammal, började på fsk i september. Han har trivts bra hela tiden...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
16 836
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar