Föräldrar som jobbar med barn ...

Sv: Föräldrar som jobbar med barn ...

Eh ja det är väl det jag försöker få fram.

Någon vill att alla med sjuka barn ska stanna hemma om de jobbar med andra barn för att inte smitta andra barn. Det betyder att om jag jobbar med barn men inte barnens pappa så måste jag ta all vab istället för att ta hälften dagarna alltså varannan dag gå till jobbet trots att jag har sjuka barn.

Vi har "röstat" på både min förra och min nuvarande arbetsplats. Alla var helt eniga om att folk med stegring, feber, illamående eller kräkningar ska vara hemma. Genast. Alltid.

Nu är ju båda vårdyrken (två helt olika sådana, men ändå), och man vill alltså främst skydda klienterna/patienterna, men också sig själv.

Jag tror att de flesta helst är hemma när de är sjuka men ibland är det det sjätte alternativet.

Jag jobbade en dag sist jag var förkyld. inte var det skoj, men det var ett superviktigt möte som hade varit bortkastat utan mig och med tanke på att det krävdes både resor och ett smärre organisatoriskt mirakel för att få till mötet så var det inte läge att vara hemma för mindre än.vinterkräksjuka eller döden.

*känner igen*
Jag är alltid hemma om jag är sjuk. MEN jag har gått till jobbet vid t ex tillfällen som det du beskriver eller när jag har bokat en utbildningsdag där jag ska leda utbildningen och att ställa in innebär att 20-50 personer får sent besked om att utbildningen inte blir av den dagen. Det undviker jag i allra möjligaste mån. Symptom som jag normalt skulle vara hemma för kanske jag tillfälligtvis botar med alvedon, nässpray och kör utbildningen ändå. Är jag alldeles för dålig så måste jag ju vara hemma. Givetvis.

jag har gått till jobbet vid t ex tillfällen som det du beskriver eller när jag har bokat en utbildningsdag där jag ska leda utbildningen och att ställa in innebär att 20-50 personer får sent besked om att utbildningen inte blir av den dagen. Det undviker jag i allra möjligaste mån.

Sådant gör jag också. Jag tycker att det vore helt orimligt att en massa personer som har planerat in sin dag efter att jag ska tex föreläsa, skulle få avboka om jag kan hålla mig på benen med hjälp av alvedon. Ska jag ställa in sådant, får jag vara så sjuk att jag faktiskt inte står upprätt (akut magsjuka, tex, men inte något diffust illamående).

Om man inte skulle kunna lämna syskon på dagis när det andra barnet är sjukt, borde ju även båda föräldrarna vara hemma även om de mår bra. Jag tror verkligen inte att FK beviljar vab till två föräldrar för att ett barn är sjukt, eller sjukpenning därför att man tror att man kanske kan vara smittad.

Det har hänt något med synen på smitta, som jag har lite svårt att förstå.

Senast ändrad:

Om man inte skulle kunna lämna syskon på dagis när det andra barnet är sjukt, borde ju även båda föräldrarna vara hemma även om de mår bra. Jag tror verkligen inte att FK beviljar vab till två föräldrar för att ett barn är sjukt, eller sjukpenning därför att man tror att man kanske kan vara smittad.

Nämen precis! Den funderingen hade jag också tidigare i tråden. Hur ska man lösa det? Via semester?

Eh ja det är väl det jag försöker få fram.

Någon vill att alla med sjuka barn ska stanna hemma om de jobbar med andra barn för att inte smitta andra barn. Det betyder att om jag jobbar med barn men inte barnens pappa så måste jag ta all vab istället för att ta hälften dagarna alltså varannan dag gå till jobbet trots att jag har sjuka barn.

Ingen som påstått det alls! Utan är man SJUK skall man stanna hemma..

Jag har inte någon gång diskuterat "lite sörvlig" utan influensa och andra liknande smittspridande sjukdomar och dit hör inte "lite snörvlig"

rubytoo skrev:
Dessutom är det väl ingen som sagt att man skall stanna hemma för lite hosta? Det var väl fråga om influensa som inte brutit ut än?
rubytoo skrev:
Jag har inte någon gång diskuterat "lite sörvlig" utan influensa och andra liknande smittspridande sjukdomar och dit hör inte "lite snörvlig"

Det faller ju på sin orimlighet. Influensan brukar börja med att jag är lite snörvlig. Jag har haft influensa en gång på 7-10 år, jag är snörvlig var och varannan vecka under vintern.

Senast ändrad:

Men hur vet man att "lite snörvlig", "lite ont i huvudet" eller "lite halsont" inte blir en influensa dagen efter? Och då smittar man ju ganska så enkelt sin influensa den där "litesnörveldagen"....

Jag menar; du drar tydligen din gräns vid t ex influensa. Jag har svårt att tro att så många går till jobbet regelbundet vid en utbruten influensa. Är det verkligen ett stort problem? Däremot går säkert MÅNGA till jobbet dagen/dagarna innan influensan bryter ut; när man bara känner "det är något på gång", men inte så sjuk att man kan konstatera att det ÄR en tillräckligt smittsam sjukdom för att t ex en arbetskollega som du ska tycka man borde stanna hemma. Jag blir nyfiken varför din gräns inte går där redan? Om man nu har en sambo som är sjuk i influensa och själv känner en lättare huvudvärk eller lite ont i halsen så borde man gå hem eller? För att det ju TROLIGEN (enligt dig) kan vara influensan som smittat en? Men det KAN ju också vara en lättare förkylning eller hur?

Stannar du hemma när/om familjemedlemmar är magsjuka, men du själv känner dig frisk? Stannar du hemma om någon i familjen är präktigt förkyld med feber även om du själv inte känner dig sjuk alls? (förresten så tycker jag att de gånger jag haft influensa så har jag haft redigt ont i lederna i kroppen. Just nu har vi en förkylning som gett både barnen och mig feber, men influensa...? Näe, ingen har ont i kroppen. Är det influensa ändå? Vem vet, det är olika för olika människor. Och ja, barn med feber håller vi hemma. Men vi håller INTE lillasyster hemma idag måndag för att storebror fick feber i fredags. Troligast är hans sjuka smittad av henne, som hade feber i förra veckan, tisdag). Vad säger du till arbetsgivaren då? "Jag är sjuk"?

Det var ganska många som drabbades av H1N1 och bara var lite snörvliga.

I ett avseende håller jag med min f.d. bekanta: Vi vet inte alltid vad som är smittsamt och inte.

(För den sakens skull tycker jag att hens hållning i frågan är ohållbar eftersom det är allt eller inget.)

Det faller ju på sin orimlighet. Influensan brukar börja med att jag är lite snörvlig. Jag har haft influensa en gång på 7-10 år, jag är snörvlig var och varannan vecka under vintern.

Förstår inte varför det är så svårt att läsa innantill??

Ligger HELA familjen i influensa och du känner dig krasslig så kan man väl garanterat anta att det är just det man fått och således borde inse att man för ALLA andras bästa borde stanna hemma istället för att traska iväg till sitt jobb som förskolelärare..

Inser man inte problematiken i detta eller inser vad som kan hända så känns det liksom ganska meningslöst att diskutera det :crazy:

jag anser i vart fall att utsätter man andra människor med flit för sjukdom så är man både egoistisk och inte ett dugg omtänksam mot andra människor

Men hur vet man att "lite snörvlig", "lite ont i huvudet" eller "lite halsont" inte blir en influensa dagen efter? Och då smittar man ju ganska så enkelt sin influensa den där "litesnörveldagen"....

Det borde en tvååring kunna räkna ut om hela sin familj ligger i just influensa..

Jag menar; du drar tydligen din gräns vid t ex influensa. Jag har svårt att tro att så många går till jobbet regelbundet vid en utbruten influensa. Är det verkligen ett stort problem? Däremot går säkert MÅNGA till jobbet dagen/dagarna innan influensan bryter ut; när man bara känner "det är något på gång", men inte så sjuk att man kan konstatera att det ÄR en tillräckligt smittsam sjukdom för att t ex en arbetskollega som du ska tycka man borde stanna hemma. Jag blir nyfiken varför din gräns inte går där redan? Om man nu har en sambo som är sjuk i influensa och själv känner en lättare huvudvärk eller lite ont i halsen så borde man gå hem eller? För att det ju TROLIGEN (enligt dig) kan vara influensan som smittat en? Men det KAN ju också vara en lättare förkylning eller hur?

Rent smittsamt så borde det vara influensa på gång och ja jag anser är man sjuk stannar man hemma!

Stannar du hemma när/om familjemedlemmar är magsjuka, men du själv känner dig frisk?

Jag jobbar inte med barn eller människor och nej jag anser inte att man behöver stanna hemma bara för att utan OM man är sjuk så skall man stanna hemma!!
Och jobbar man på förskola eller inom vården så borde man kanske fundera lite längre än till sin egen näsa..

Stannar du hemma om någon i familjen är präktigt förkyld med feber även om du själv inte känner dig sjuk alls? (förresten så tycker jag att de gånger jag haft influensa så har jag haft redigt ont i lederna i kroppen. Just nu har vi en förkylning som gett både barnen och mig feber, men influensa...?

Förkylning ger mkt sällan feber. Har aldrig haft feber vid förkylning under alla mina år, inte heller mitt barn eller sambo. Dock vid andra sjukdomar! Hög feber ger ont i kroppen!

Och har man feber så skall man def vara hemma!!

Där finns liksom inget att rucka på! Detta gäller även förskola. En HEL dag feberfri innan man kommer tillbaka gäller hos oss!

Näe, ingen har ont i kroppen. Är det influensa ändå? Vem vet, det är olika för olika människor. Och ja, barn med feber håller vi hemma. Men vi håller INTE lillasyster hemma idag måndag för att storebror fick feber i fredags. Troligast är hans sjuka smittad av henne, som hade feber i förra veckan, tisdag). Vad säger du till arbetsgivaren då? "Jag är sjuk"?

Gör rätt och läs igen var jag har skrivit att man skall stanna hemma om man INTE är sjuk!

Fyi och ni andra så motsätter jag mig detta som står i ts första inlägg

Olgas barn är däckade i någon form av flunsa, Olga känner sig lite risig själv med hosta och snuva, men ändå så pass att hon kan snyta sig, ta en alvedon och gå till jobbet, som förskolelärare.... så Olga pussar barnen hejdå och går till jobbet, lämnar sjuka barn hemma med den andra föräldern.

Detta är INTE ok enligt mig!

Symtom

Om man får influensa är det vanligt att man plötsligt får hög feber, huvudvärk, muskelvärk, halsont, hosta och röda ömmande ögon. Man kan vara trött i ett par veckor efter virusinfektionen.

Varför skulle jag tro att du hittar på? Jag säger bara precis som det står i citatet ovan. Det må vara "vanligt" med en viss reaktion på influensa och en annan på förkylning. Men det är inte givet. Människor är olika, bedöm inte andra efter dig själv.

Om din man får hög feber vid vanlig förkylning så tillhör han en mindre grupp för det är ovanligt. Och att du inte får feber beror väl på att du antagligen har bra imunförsvar och inte får influensa tex

Det spelar väl ingen roll om han tillhör en mindre grupp eller inte. Människor är olika och JAG vet inte om vi har influensa i familjen eller inte på något annat sätt än att man kan sätta på TVn och höra om det går influensa nu eller ej.

Jag får nog absolut influensa, men jag har aldrig haft de där symptomen kombinerade (ngt liknande och hemskt hade jag däremot på julafton), men jag har mitt eget immunförsvar och det verkar oftast inte satsa på feber och typiska influensasymptom. Det är inte optimalt eftersom jag tror feber är en bra reaktion från immunförsvaret, om än irriterande.

Med tanke på ett min kollega kommer hit varenda gång han är sjuk och då är det inte någon liten förkylning. Senast han kom hit fick han åka till akuten efter ett par timmar och hade då redan smittat ner 4st kollegor som sedan var tvugna att stanna hemma.

Ja det var väl din kollega. Jag tror inte det är det folk menar när de säger att de jobbar småkrassliga. Inte på dagis och inte någon annanstans.

Och det lär garanterat inte vara killen med förkylning som du blir snuvig av så fort att du kan känna det på bussen

Suck, det kan vara mer vagt än så såklart. Det var en illustration. Hundarna hemma hos svärfar igår eller förkylningen från någon på tunnelbanan i förrgår. Whatever. Jag är inte speciellt allergisk, men jag blir lätt lite "sjuk" av att hänga med hundar länge eller katt kort.

Var har jag skrivit att man måste vara superfrisk på jobbet? Jag har skrivit att är man sjuk skall man stanna hemma!!

Inte göra som en förälder på en väninnas förskola att svara när de ringer och säger att barnet är magsjukt att de redan vet det..

Det beror väl på hur du definierar sjuk. Jag har nog spridit månget litet virus på jobbet med mitt snörvlande. Men jag kan som sagt inte vara hemma hela december och januari bara för att jag är lite krasslig.

Att lämna in när man vet att barnet har magsjuka är mot reglerna på nog alla dagis. Ingen har i tråden sagt att de lämnar in magsjuka barn på dagis eller sticker till jobbet med vinterkräksjuka.

Personligen ger jag blanka fan i vad kollegan gjorde på toa igår och jag jobbar ofta med förkylda kollegor och kan inte påstå att jag bryr mig särskilt.

Exakt, egentligen rör det mig inte överhuvudtaget om de så krälar in genom dörren, sjuka i influensa (även om jag inte skulle göra det själv, jag skulle ligga hemma och sova). Men jag kanske undviker dem lite. Snörvlar mina kollegor tycker jag bara synd om dem.

Rent smittsamt så borde det vara influensa på gång och ja jag anser är man sjuk stannar man hemma!

Jag jobbar inte med barn eller människor och nej jag anser inte att man behöver stanna hemma bara för att utan OM man är sjuk så skall man stanna hemma!!

Det var inga svar på frågorna du citerade.
Frågan löd: du känner dig inte sjuk själv, du känner att du har lite ont i halsen eller lite huvudvärk. Hemma finns en person i sängen som ÄR sjuk. Stannar du hemma på grund av ditt lilla ont i halsen eller huvudvärk? Och vad säger du till arbetsgivaren? du ÄR inte sjuk, men du tror att du kanske eventuellt kommer att BLI sjuk....

Och jobbar man på förskola eller inom vården så borde man kanske fundera lite längre än till sin egen näsa..

Aha, okej. Med andra ord behöver inte du stanna hemma om någon i din familj är magsjuk (men inte du är det... än), men de som har jobb inom vård eller förskola och har precis samma situation de ska göra det?

:crazy:

Jag tycker ditt resonemang är väldigt enkelspårigt. Det finns redan regler för de som jobbar i sådan vård att det är väldigt strikt gällande smitta.

Förskollärare kan väl inte krävas stanna hemma så fort de har en sjuk familjemedlem. Då bör de ju också vara hemma så fort ett barn, vilket som helst, på deras avdelning gått hem/stannat hemma med magsjuka eller annat. För de KAN ju ha blivit smittade av det barnet som är hemma med magsjuka idag, eftersom de tog hand om det igår. Det skulle betyda att så fort någon misstänkt magsjuka går på avdelningen så blir all personal hemma dagen efter, inga barn kan gå dit. Tja, målet är nått, smittan har stoppats. Men, hur realistiskt är det där? Hur många veckor per år tror du förskoleavdelningar skulle kunna ha öppet överhuvudtaget?

Förkylning ger mkt sällan feber. Har aldrig haft feber vid förkylning under alla mina år, inte heller mitt barn eller sambo. Dock vid andra sjukdomar! Hög feber ger ont i kroppen!

Och har man feber så skall man def vara hemma!!

Där finns liksom inget att rucka på! Detta gäller även förskola. En HEL dag feberfri innan man kommer tillbaka gäller hos oss!

Gör rätt och läs igen var jag har skrivit att man skall stanna hemma om man INTE är sjuk!

Fyi och ni andra så motsätter jag mig detta som står i ts första inlägg

Detta är INTE ok enligt mig!

TJa, jag är väl en medicinsk sensation då som kan ha feber utan att ha ont i kroppen. Dock låg feber, men feber. För övrigt tycker jag du har en oerhört otrevlig ton i dina inlägg, vilket är ganska trist.

Exakt, egentligen rör det mig inte överhuvudtaget om de så krälar in genom dörren, sjuka i influensa (även om jag inte skulle göra det själv, jag skulle ligga hemma och sova). Men jag kanske undviker dem lite. Snörvlar mina kollegor tycker jag bara synd om dem.

Jag har ett jobb där folk ibland gör så, för att de ska undervisa och inte vill ställa in. De brukar kräla in, fram till katedern, dra sin föreläsning och sen krypa hem igen till sängen, åtföljda av kollegornas "din stackare! Hem och vila nu!". Det säger sig ju självt att man inte precis rusar fram och kramar en kollega som kommer till jobbet i det skicket.

Snörvlar mina kollegor tycker jag bara synd om dem.

Jag tycker att du pekar på en rätt intressant aspekt av det hela där. För mig känns det - inte bara i den här tråden, utan lite här och var i samhället - som att bilden av sjuka som personer som det är lite synd om, har förändrats till bilden av ondsinta egoistiska smittspridare. Jag tycker att pratet om smitta och smittbärare har eskalerat, och jag har lite svårt att förhålla mig till det.

Jag tänker mig att det är lite synd om sjuka personer och att man tar hand om dem, inte skuldbelägger dem som omoraliska smittspridare.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 013
Kropp & Själ Nu ligger det här ännu en dag framåt i tiden, men här är jag en söndag morgon, funderandes på mitt jobb! Jag vill dit, men har precis...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
3 385
Senast: bollen__
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 191
Senast: Juli0a
·
Småbarn Tankar, tips och input mottages tacksamt. Mitt barn (R), drygt 2 år gammal, började på fsk i september. Han har trivts bra hela tiden...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
16 836
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Julklappar 2024!
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA