Med första barnet gjorde vi så att jag var hemma på heltid ca 6 månader, sen hade vi 3 veckor tillsammans och sen gick jag till jobbet på heltid och han var hemma 6 månader. Vi snålade på dagarna så när sonen var 1 år jobbade vi varannan dag omlott och var på så vis hemma ytterligare 9 månader.
Med andra barnet så var planen att jag skulle vara hemma heltid i 6 månader sen skulle vi jobba varannan dag omlott i ca 2 månader och sen skulle pappan var hemma på heltid i 6 månader. Anledningen till förändringen var att vi fick det jättejobbigt när vi gick från jag hemma heltid till pappa hemma heltid. Första två ensamveckorna var ett h-vete för pappa och barn.
Dock blev det annorlunda med 2:a barnet. På grund av sjukfrånvaro på jobbet så frågade min chef om jag möjligen kunde börja jobba lite redan när barnet var 4 månader. Så jag började då jobba 2-3 timmar 3 dagar i veckan. Sen gick jag upp på halvtid när barnet var 6 månader och så heltid vid 8 månader och då var pappan hemma på heltid tills barnet var 16 månader.
När det gäller sökandet av föräldraledighet så säger lagen att man ska söka minst 2 månader i förväg. Vissa kollektivavtal har andra regler (inom kommunal sektor gäller 3 månader t ex). Om man vill avbryta sin föräldraledighet så har man rätt att göra det. Om man sökt mer än en månads föräldraledighet så får arbetsgivaren skjuta på återgången i arbete en månad. Dvs om du tar 6 månader föräldraledighet och efter 4 månader känner att du vill återgå i arbete så kontaktar du arbetsgivaren och meddelar det och ska då få återgå senast en månad efter du gett det beskedet.
Mitt tips är att givetvis prata med chefen om dina tankar du har just nu och så kan ni gemensamt resonera om hur du ska söka din föräldraledighet. Kanske det är möjlighet med lite flexibilitet från arbetsgivarens sida? Att du kan planera enligt hur du tänker idag, men med hyfsat varsel ändra planen om det blir så.
Jag är jätteglad att vi delat huvudsakligen lika på föräldraledigheten. Jag tyckte det var helt okej att vara föräldraledig, men jag förstår dina farhågor; jag skulle nog haft svårt att bara umgås med bebis i ett helt år i sträck. De allra mest perfekta perioderna (och jag tror mannen håller med mig) var när vi jobbade varannan dag. Då fick man vara mycket med sitt barn och ändå få stimulansen av jobb och vuxna människor också. Alldeles perfekt faktiskt! Kraften och lusten fanns på ett annat sätt då för mig än när jag ensam varit hemma med barn i vecka efter vecka efter vecka.
Tilläggas ska kanske att när vår lilla kom fick vår då 3,5åring också vara hemma hos oss på heltid under hela den föräldraledigheten. Jag tyckte det var en bonus att få ännu mer tid hemma med honom också. Jag hade mycket svårt att förstå att det är så självklart för så många att lämna äldsta barnet i barnomsorg när man är hemma med yngsta. MEN; jag har i efterhand ändrat mig lite på den punkten. Vårt andra barn var ganska krävande (betydligt mer än första) och jag tror att både jag som förälder och äldsta barnet hade mått ganska bra av att han fått umgås med kompisar och andra vuxna några timmar i veckan. Det blev lite dåligt samvete för honom; att lillasyster tog så mycket "plats" och han fick titta för mycket på tv och annat när det var jobbigt med henne. Det var mycket "nej, det går inte, nu måste jag mata/byta blöja/trösta/lägga...."