Förälder med demens *långt*

Sv: Förälder med demens *långt*

Kontroll har gjorts och inget konstigt hittades enligt läkaren. Jag frågade min mamma om de diskuterat något om depression, men det hade de inte. Utan allt skulle visst vara frid och fröjd, kom tillbaka om det blir värre.
Jag är inte alls nöjd med det svaret. De är och hälsar på min bror just nu och enligt honom så har pappa inte sovit mycket i natt utan varit upp och kissat flera gånger. Blodsockret är kollat och allt är bra...eller bra, nåt är ju inte bra, men vad?

Mitt tips är att ligga på lite mer... Min svärmor har jag först påpekat länge att det nog börjar bli demensproblem, maken och svägerskan har nog mest tyckte att jag har varit elak... Svägerskan tyckte dock att det började bli ett problem och fick iväg svärmor och fick även till en röntgen av hjärna och sedan blev svägerskan nertryckt i skorna av demensutredaren, det var minsan inget fel på svärmor, lite glömsk blir man när man blir äldre.
Nu tre år senare så pratade svägerskan med den nya husläkaren som då tittade på bilderna och konstatera att man ser förändringar redan då och man hade kunnat sätta in bromsmedicin men nu börjar det blir försent... :banghead:
Så även om det nu inte är demens utan kanske en depression så är det nog bra att ligga på och se till att få hjälp, det är ju ett välkänt faktum att man måste vara bra frisk för att kunna vara sjuk.
 
Sv: Förälder med demens *långt*

Vad jobbigt för dig.
Det går inte lura med din pappa på någon utflykt utan din mamma där ni bara kan umgås och ha kul och han kanske förhoppningsvis berättar om det är något som tynger/stör honom? Eller där ni åtminstone kan märka om han bär sig ickeadekvat åt eller om det bara är så att han är i en obekväm fas av sitt liv.
 
Sv: Förälder med demens *långt*

Kissar han ofta? Har de kollat prostatan?
Det är inte alltid detta kollas ordentligt.
 
Sv: Förälder med demens *långt*

De är och hälsar på min bror just nu och enligt honom så har pappa inte sovit mycket i natt utan varit upp och kissat flera gånger. Blodsockret är kollat och allt är bra...eller bra, nåt är ju inte bra, men vad?

Att man behöver gå upp på natten är iofs inte ett symtom på vare sig depression eller demens, vad jag vet. Däremot kan ju prostatan spöka hos äldre män.
 
Sv: Förälder med demens *långt*

Jo, det är tanken härnäst. Han har tydligen flera gånger pratat med mamma om att han vill att jag följer med och provar hästen han är medryttare på, så jag ska nog göra det inom en snar framtid.
 
Sv: Förälder med demens *långt*

Hittills har han fått prostatan kollad regelbundet vad jag vet, eftersom han går till husläkaren för blodtryckskoll.
 
Sv: Förälder med demens *långt*

Kontroll har gjorts och inget konstigt hittades enligt läkaren. Jag frågade min mamma om de diskuterat något om depression, men det hade de inte. Utan allt skulle visst vara frid och fröjd, kom tillbaka om det blir värre.
Jag är inte alls nöjd med det svaret.

Men vad begär du att de ska kolla? Det har ju inte hänt något:confused:. Missat bussen, fått punktering, suttit uppe vid datorn på natten, "kört lite konstigt" i somras ... Vilka medicinska tester finns för det?
 
Sv: Förälder med demens *långt*

Vad tråkigt med din svärmor. Jag ska definitivt hålla koll så gott jag kan och hjälpa mamma där det behövs. Det kan säkert vara jobbigt för henne med. Pappa har hittills skött tex dammsugning mer än henne. Vill ju inte att hon ska klappa ihop för att han är dålig.
Hon verkar nöjd med läkarens svar, men jag tror det mer är för att hon inte vet vad hon ska göra nu.
 
Sv: Förälder med demens *långt*

Det var ju bra!

Jag ser inte heller riktigt problemet här, faktiskt.

Jag förstår inte varför du är så orolig när det inte riktigt verkar finnas något att oroa sig för?
 
Sv: Förälder med demens *långt*

En utredning för depression kanske. Eller början på demens. Min pappa är ingen som missar bussen och blir sen, eller sitter uppe eller missar ridning (han gjorde det nästan för han inte tänkte på att tiden gick som jag förstår, jag fick inget svar av honom varför det blev så). Det är inte likt min pappa, helt enkelt. Min mamma är ingen som oroar sig för saker och ting, så när ho säger att hon är fundersam och orolig så finns det anledning. Vilken den är, ja det återstår ju tydligen att se.
 
Sv: Förälder med demens *långt*

Men menar du verkligen att sjukvården bör dra igång utredningar därför att det händer 2-3 mycket små saker som du inte tycker är likt hur din pappa brukar vara?
 
Sv: Förälder med demens *långt*

Människor förändras, inte minst när de åldras. Och människor gör irrationella saker.

Jag har en dement anhörig, hen är inte utredd med mer än ett enkelt minnestest på vårdcentralen. Vi har mest sett det som att demens är något som är vanligt hos gamla. En dag kommer hen att behöva vård för det men vi lär märka när det är dags. Stoppa det kan ju ingen utredning i världen göra.
 
Senast ändrad:
Sv: Förälder med demens *långt*

Vad bra:)
Jag förstår så allt för väl din oro då jag själv har en föräldrer som stundtals bär sig högst märkvärdigt åt men där jag aldrig når fram.
Jag hoppas att det ordnar sig för er och att vad det än är så att det skall visa sig vara något man kan göra något bra av oavsett vilka förändringar det må innebära.
Jag tycker att du är duktig som vågar stå för din oro.
 
Sv: Förälder med demens *långt*

Människor förändras, inte minst när de åldras. Och människor gör irrationella saker.

Jag har en dement anhörig, hen är inte utredd med mer än ett enkelt minnestest på vårdcentralen. Vi har mest sett det som att demens är något som är vanligt hos gamla. En dag kommer hen att behöva vård för det men vi lär märka när det är dags. Stoppa det kan ju ingen utredning i världen göra.

Det beror ju på i vilken ålder man upptäcker problemen, det finns en hel del bromsmediciner som är bra om man upptäcker problemen i tid. Att man har en diagnos gör det dessutom betydligt enklare att få hjälp, det finns många bra hjälpmedel som underlättar livet både för den som är drabbad och anhöriga och ju tidigare man introducerar dem, desto lättare är det för den drabbade att lära sig att använda dem. Vi fick hjälp för sent med svärmor och vissa dagar vill man bara sätta sig ner och grina, när hon har ringt var tionde minut och ena stunden vara arg över att hon aldrig får någon hjälp, åtminstone hemtjänst kunde hon ju få, för att nästa gång ringa och vara arg över den där himla hemtjänsten som kommer och stör...
 
Sv: Förälder med demens *långt*

Men man får nog ha mer att gå på än det som beskrivs här i tråden. Redan en person som faktiskt visar tydliga tecken på demens blir kränkt om anhöriga börjar prata om demensutredning. Hur ska då en person som faktiskt inte är dement känna det? Dessutom tvivlar jag starkt på att sjukvården skulle göra det, utifrån det som beskrivs här.

Det du beskriver om din svärmor - det finns det knappast några hjälpmedel för...
 
Sv: Förälder med demens *långt*

Problemet med det som skrivs här, är väl också att det är anhöriga som tycker sig se ett problem. Samtidigt som pappan av allt att döma är fullt talbar och helt "normal" vid social kontakt. Vilket i praktiken verkar innebära att det TS vill är att pappa ska utredas för TS skull. Inte för att pappa själv uttrycker att han är besvärad av något, och inte heller för att pappa gör uppenbart underliga saker (dementa kan verkligen ställa till det om de verkligen är dementa, menar jag). Bara att TS tycker att "han inte är sig lik".
 
Sv: Förälder med demens *långt*

Har han kollat sig angående snarkningar? Kart ni ska fortsätta att fundera 66 år är ju inte gammalt. Följ med att kolla på hästen umgås med honom och prata med honom. som sagt var 66 är ju ingen ålder.
 
Sv: Förälder med demens *långt*

Men man får nog ha mer att gå på än det som beskrivs här i tråden. Redan en person som faktiskt visar tydliga tecken på demens blir kränkt om anhöriga börjar prata om demensutredning. Hur ska då en person som faktiskt inte är dement känna det? Dessutom tvivlar jag starkt på att sjukvården skulle göra det, utifrån det som beskrivs här.

Det du beskriver om din svärmor - det finns det knappast några hjälpmedel för...

Nej i dagsläget finns det inga hjälpmedel, men om vi hade fått hjälp tidigare, kunnat introducerat hemtjänsten i ett läge där hon hade längre klarar stunder så hade det underlättat, om hon hade fått lära sig larmet i ett tidigare läge så hade det funnits en chans att hon förstod hur det fungerar, det hade funnits möjlighet att introducera gps larm som larmar. I dagsläget fungerar det inte att få henne att använda nya saker, men det hon kunde tidigare sitter kvar.

Nu menar jag dock inte att TS förälder har demens men det finns så mycket mer man kan göra om man upptäcker det tidigt. Och även om det skulle vara andra saker så som depression så är det ju bättre ju tidigare man kan sätta in en behandling. Tyvärr verkar vården avfärda äldre med att "det är normalt" trots att det i många fall faktiskt kan finnas något behandlingsbart bakom.
Själva saker som TS beskriver är inte i sig ett tecken på att något är fel, men när en person hastigt ändrar sitt sätt att vara så är det ett varningstecken oavsett om det är ett sätt som är normalt för andra.
 
Sv: Förälder med demens *långt*

Jodå, jag ifrågasätter inte hur din svärmor fick sin hjälp. Det jag menade var att de där samtalen hon ringer, och som f ö låter som väldigt typiska - dem hade inga hjälpmedel förhindrat.
 
Sv: Förälder med demens *långt*

Du tror inte att livet som (nybliven) pensionär kan påverka honom? Tidigare i ditt liv har han varit en man med vanor och rutiner knutna till arbete, nu kanske han slappnar av på ett annat sätt (sitter uppe på natten osv) och det gör att du (och din mamma) inte känner igen honom som ni är vana vid?

Depression är också något som inte är så ovanligt bland nya pensionärer (och om jag inte minns fel så är män mest drabbade). Depression kan ge liknande symptom som lindrig demens.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 325
Tjatter ”En gång för länge sedan fanns det en liten flicka, som alla tyckte mycket om, men mest av alla hennes mormor. Hon skulle kunna ge detta...
27 28 29
Svar
567
· Visningar
18 932
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 444
Senast: LelleLilla
·
Kropp & Själ Har valt att göra ett anonymt konto för detta med anledning av att detta är mycket känsligt för mig. Min pappa är inte sig själv...
Svar
7
· Visningar
1 306
Senast: napoleon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp