För stor sele?

T

Tomaten

Jag har ärvt en gammal loksele, har använt den på min häst ett par gånger. Han verkar trivas i den och den ser bekvämare ut att dra än med min travsele, vilket inte är så konstig;)

Dock känns det som att lokorna är för långa, men jag vet ju tyvärr inte riktigt hur de ska sitta. Har nöjt mig med att det ser bra(så när som att de är långa) ut, att hästen verkar nöjd och inte blir öm.

Någon som kan förklara och gärna visa bilder, hur illa är det om den är för stor? Han verkar ju kunna arbeta rätt ändå....

rörigt och jag känner mig skit dum så hugg inte huvudet av mig!:angel:

Sv: För stor sele?

den ser bekvämare ut att dra än med min travsele, vilket inte är så konstig

Du förkastar alltså en välsittande sele bara för det är en travsele...mot en loksele du inte har en aaaaning om ifall den sitter rätt eller om hästen drar riktigt och bekvämt i den osv:confused:

Vart finns logiken och det hästvänliga i det???:p

Ja du..jag ska inte hugga huvudet av dig;) men så kan det bli när man lyssnar på "dumt prat":D

Utan bild är det omöjligt för oss att säga om den passar eller inte..

Ska ordna bilder. är dock inte ute så ofta.

Det är väl inte konstig att det ser bekvämare ut att kunna lägga hela sin vikt i lokorna och dra med, kunna röra sig friare än att dra med magen?
En aaaaning har jag ju iom att jag ser hur hästen uppträder och reagerar......

Jag menade inte att ni skulle säga om den passade eller inte, jag ville ha tips hur det bör sitta osv(frågorna i original inlägget). Bilder kanske ?

Men vissa säger att hästar är så snälla att de inte protesterar mot dålig utrustning...:angel:

Hur vet du att din häst tycker det är bekvämare med en loksele som ev inte passar än med travselen..;) ;)

Jag skrev med "tungan ute" så ta inte illa upp!:love:

Men i mina korkade öron låter det som att jag ska inte ha träskor för det säger ju sig självt att fötterna inte tycker det är bekvämt..så jag stoppar fötterna i ett par gröna rågummistövlar storlek 48 istället..:D

Vad har du för häst och vilken typ av loksele har du?
Svårt att visa en bild när man inte vet vilken hästras du har osv

Trygg skrev:
Men vissa säger att hästar är så snälla att de inte protesterar mot dålig utrustning...:angel:

Hihi, då har dom inte träffat min dam. Hon visar tydligt när det är något som inte passar!

Klart en loksele är bättre än en travsele, om hästen ska dra tyngre!
Kör du runt med en enkel travrockard behöver du inte loksele om du inte vill köra med en tyngre vagn :D

Lokor som hänger för långt ner kan trycka på bogspetsarna men man kan sätta dit en rem till på lokan till övre lokremmen, helst bör ju sel/sadel makare göra det men det går att göra det själv.

denna bild sitter selen bra fast draglinjen är bryten vid ögoblicket, ska inte vara det när hästen drar.
Vad jag kan se sitter även denna sele bra...
Syns lite dåligt, rak draglinje= rakt linje från dragpunkt, genom draglädret till skakeln, bäst är dock draglinor och svängel.

Finns nog både sämre och bättre exempel men jag kikade lite snabbt på nordsvensk.coms sida :smirk:

Visst är det så, han drar ju snällt med travselen också men därförstår jag ju att det inte är så bekvämt. I lokselen dock så kliver han på bättre och verkar nöjd.

Haha, nej det var inte så jag menade riktigt. Jag stoppar föttern i ett par 45 med sockor i ungfär:rofl:

I em kommer det förhoppningsvis bilder, han är en vbl valack och det är en gammal sele från kronan.

Jag vill gärna köra med lokselen till min nya trilla, då den är betydligt tyngre än min rockard.

Ska spänna upp den med den övre remmen ordentligt för att försöka på den att ligga rätt då.
Tack för svaret!:bow:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 230
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 756
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 511
Senast: Murphy
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 301
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård