För mycket kraft?

Sv: För mycket kraft?

Jag säger bara att jag förstår att den andra hästägaren blir skogstokig på dig. Du beter dig vansinnigt! Sjuk och inte i stånd att hålla på med hästar I FLOCK - vilket din häst går i för tillfället. Hon ber dig att inte åka ut själv för det slutar på ett sätt. Du envisas. Jag hade haft magsår om jag var den andre ägaren. Ständig oro att mina hästar var lösa. Jag tror inte att problemet är några eltrådar eller kraftfoder....

Jag har HÖRT att du är skadad, jag har hört att du vill borsta din häst. Men det bästa är nog att inte hantera andras hästar när du är sjuk. Och om du är inne i lösdrift så måste du kunna hantera de andra hästarna på ett säkert sätt. Det är ren logik. Hur orättvist du än tycker att det är.

Tänk dig in i den andre ägarens sits. Jag ryser när jag tänker på det....

därför är jag aldrig ensam. Vi är alltid TVÅ, jag är bara inne i hagen och borstar, annars gör jag nada.
Hästarna rymmer fast man är två.
Dom försöker fast man står utanför och vevar.
Det var hon som förvarnade innan hon köpte tillbaka sin gamla häst att han brukar dra igenom, att hon inte vet varför. Ändå sitter ingen eltråd uppsatt, inte ens in till skjulet, den tråden man kan dra för är utan el.
Jag har med hästkunnigt folk. Det handlar inte om det.
Och nej, jag åker aldrig ut ensam. Eftersom jag alltid får skjuts. Så hon har inte magsår över det. För jag är aldrig ensam, och går aldrig in i hagen ensam. Hennes häst visste hon om skulle göra såhär innan hon hämtade hem honom.
Ändå har hon inte satt el in till skjulet så man kan vara ifred där.
Ändå är det ingen el till utgången heller.
Hon tror järnrör som ligger i hästskor ska hindra. Det är bara att buffa bort dom.
Och ja, jag hanterar dom på ett säkert sätt, eftersom jag har hästkunnig hjälp som hämtar min häst.

Senast ändrad av en moderator:

dessutom är lösdriften mitt ansvar på helgerna, jag som ansvarar för att det är rent, finns mat och vatten (jag har alltid hjälp med mig ut för att kunna fylla vatten.
Alltså har hon inte ont i magen.
Hor erkände ju själv igår att enda anledningen hon har att vara arg är för att jag gav upp och åkte till sjukhus istället för att jaga färdigt hennes häst (den ofångbara). Men hon vägrar svara på varför det är okej för henne att skita i och åka ut dagen efter men inte för mig att åka till sjukhus för att hon inte svarar och jag mådde skit.

Men man har väl alltid rätten att åka till sin häst för att se till att den har det bra, hur skadan man än är? :crazy:

Jag håller med TS då jag inte tycker om att fostra andras hästar eller deras olater. Det får respektive hästägare ordna själva.

Hästar som är rymningsbenägna ska på el!

Om TS inte har någon annan som kan sköta hästen medans, vem ska då göra det?
Eller TS kanske inte vill ha hjälp av någon annan för att det inte finns tillit?
Hur ska TS lösa skötsel av sin häst?

Senast ändrad:

skulle jag bli så dålig att jag inte kan sköta min häst så skickas hon iväg. Inga problem. Jag har en backup plan, vad händer om jag skulle bryta ett ben? Det finns det lösning för.
Jag har hjälp nu också iochmed att jag har hästkunnigt folk med ut varje gång som skjutsar mig och hämtar häst i hagen, och uppenbarligen hjälpt till att jaga.... Jag är skadad på så sätt att jag har problem med balansen. Det är där jag behöver hjälp, ifall jag trillar. Motorriken kommer tillbaka, sakta men säkert.
Jag har en hjärnblödning på vänster sida. Slog sönder rutan på den sidan med mitt huvud.

Det är en sak om man inte känner till sin hästs olater. Men lösdriftsägaren var väl medveten om problemet innan hästen hämtades hem.
Jag måste fortfarande kunna borsta min häst utan att stå utanför och veva med slang, det får jag göra nu, lätt och borsta då!
Finns ju knappt el någonstans, varför ska jag då springa och jaga om inte hästägaren har brytt sig om att försöka lösa?
Det finns knappt el någonstans, hur ska jag kunna förhindra att dom drar? Dörren till skjulet måste öppnas om jag ska komma in i hagen. Den vägrar jag stänga, jag vill inte vara instängd med tre hästar i ett skjul utan möjlighet att ta mig ut, eftersom åringen dessutom skallas och det gör sjukt ont. Åringen springer mest bara runt runt, står nästan aldrig still. Gamlingen går runt runt också. Jag är rädd om mig själv och vill kunna ta mig ut om hästarna börjar tjafsa eller något. Meningen är att dörren ska vara öppen också då det sitter snöre för att kunna knyta upp dörren så den inte far in i något hästhuvud.
Jag har hjälm på mig ändå i hagen, men jag tror ändå att mängden kraftfoder påverkar att hennes hästar bara rör sig runt runt i ett och flänger och far med sina huvuden och kroppar. Min får knappt kraftfoder alls, hon står still och har inte ens försökt bryta sig ut. Bara lösdriftsägarens hästar som spränger och drar.
Skulle min mot förmodan börja spränga så skulle jag åka ut och lösa det. Min häst är mitt problem.

Därför vill jag inte stå i hagen och borsta heller, får stå mer i lugn och ro utanför hagen.

Jag förstår dock inte varför du ska jaga någon annans hästar som uppenbart har grova olater; rymmer, går inte att få tag på och spränger stängslet!

Och att hästägaren till dessa hästar blir sur/förbannad på dig för att du inte kan eller att du inte ens får springa runt och jaga lösa hästar som rymmer gång på gång, skakar jag bara på huvudet åt...

Det är inget som någon annan ska ansvara för och att hästägaren vars häst beter sig så inte gör någon som helst ansträngning till att förhindra det är för mig oacceptabelt.

Har hon ens försökt förstärka stängslet?
Testat el?
Testat korrigera?

Har hon gjort något för att förhindra att de rymmer?

Om inte får hon ta sitt fulla ansvar helt själv tycker jag och fara till sina hästar och plocka in dem VARJE gång de är utanför hagen.

Respekt och hänsynslöst.

jag får ju elaka sms annars, eller att hon ringer nonstop fast jag undanber mig samtal för att jag är på just akuten och behöver vila (inte hennes problem, men sist fick jag vänta 7h på en värktablett på akuten, därför jag behövde vilan, hade så sjukt ont och mådde så illa).

Det är samma järnstänger som när jag flyttade dit. Det är inte el på fler ställen. När jag ifrågasätter varför hon inte gör något då får jag bara tystnad som svar.
Och det enda jag får som anledning till hennes ilska är för att jag lämnade hennes häst i en annan hage. Är det mitt problem att hon vägrade åka ut förrän dagen efter? Är det mitt problem att det tog timmar innan hon svarade? Varför ska jag ens behöva jaga hennes hästar? Dessutom två dagar i rad på båda hennes?
Kan säga att hon bryr sig inte ett dugg om hur skadad jag är, det har hon ingen aning om. Hon har inte frågat.
Så jag tror det är okunskap.
Hon har inget körkort själv, så hon begriper inte hur allvarlig min olycka var.
Hon har ingen kunskap om hur hon ska lösa saker, så hon skiter i.
Men slänga i hästarnas kilovis med havre, det går bra. FibergiElit innehåller väl havre med?

Jag tar mitt ansvar tycker jag iochmed att jag bär hjälm jämt i stallet numera, jag har med hästkunnigt folk ut varje gång och hämtar inte min häst själv.
Jag går inte ens in i hagen själv.

Har hon inget åtgärdat för att underlätta för er hanteringsmässigt av dessa energiknippen/ouppfostrade hästar eller vad det nu är så tycker jag att hon får fånga sina hästar själv varje gång de rymmer.

Det är inte klokt hur folk kan bete sig.
Man sopar först undan framför sin egen dör innan man går till andra och gnäller!

Hon vill ju uppenbart bara tjaffsa för sakens skull eftersom att hon inte gjort något alls för att förhindra att sina rymmer.

Hur ska hon klara sig då du flyttat?
Jag antar ju att hon kommer att få jaga sina hästar själv då eller att hon är den som hittar dem utanför hagen, varför kan hon inte ta sitt ansvar nu?

jag har ingen aning hur hon tänkt lösa det, speciellt som hon gärna vill vara stalledig på helgerna för att hinna med sina djur hemmavid. Inte mitt problem.
Jag tänker inte göra det till mitt problem att lösa överhuvudtaget mer.
Jag vill kunna fokusera på att bli bra. Bara få borsta, pyssla om min häst och krama och gosa, och bli bra. Jag är sjukskriven himlans länge och har en himla lång väg att vandra för att bli bra.

Stalledigt lär hon ju inte få med hästar som rymmer hela tiden och inte går att få tag på.

Men, hon kanske får ett nytt sätt att motionera på :grin:

eller hur :crazy:. Jag har iaf fått ändra hela mitt liv efter denna olycka. Jag är väldans ung också. Jag måste få fokusera på olyckan också, försöka få rätsida på mitt liv, eftersom jag måste ändra mycket i livet. Vet inte ens om jag kommer kunna rida min häst mer i år. Eller nästa år. Jag kanske skickar iväg henne på utbildning. Allt sånt måste jag få lösa. Inte jaga hennes hästar så jag sen måste ligga på akuten... Har inte tid med det.

OM det är så att den springer igenom för att du tar ut din häst UR hagen så är du ju en del av problemet sas.

OBS försvarar ingen av er. Påpekar bara att det finns fler än en sida av saker och ting.

Och då ska man väl för sjutton inte ta emot inackorderingar heller!! Jag skulle aldrig betala för att stå på ett stäle där jag inte kan plocka ur min häst ur hagen för att det blir problem med ANDRAS hästar. Det var f-n det dummaste jag hört :mad:

Därför jag vägrar betala det extra hon vill ha. Eftersom jag fått jaga hästar och inte kan ta ut min ur hagen utan att stå och veva med slang tills jag är färdig med hästen...
Det är väl HENNES problem när hon medvetet köper tillbaka en häst med dom problemen?

Det var en möjlig orsak...
Vet man orsaken är det lättare att lösa problemet. Enkel matematik

Håller helt med dig. Som jag ser det har man som inackorderingsvärd ett visst ansvar för de inackorderades hästar. Att betala på ett ställe där stallvärden kräver att jag skulle ta ansvar för hennes hästar finns inte i min bok. Givetvis hjälper jag till i den mån jag kan om något händer (nu kan ju inte ts det pga sjukdom vilket åtminstone jag anser är fullt förståeligt). Att ringa och säga till är förstås något jag även om jag är sjuk kan och gör. Det här stallet stod jag inte en dag i.

Så om din inackorderade häst hade något fuffens för sig och kom lös så skulle du inte vilja att den blev infångad?

Tycker att man alltsom oftast får läsa i många trådar här på Bukefalos att folk har diverse hanteringproblem.
Min häst går inte leda-personalen måste ha träns på.
Min häst tar sönder andras täcken-synd om den att den måste ha munkorg. Avliva stallägaren för att den har så goda täcken på sina hästar

osv.osv.osv.

I TS fall kan jag på rak arm se flera möjligheter att undvika att ägarens häst tar sig ur hagen. Bara genom några ytterst enkla åtgärder.

Tex vill man borta sin häst i HAGEN, behöver man INTE öppna upp i lösdriften. Man kryper sonika under stängslet och har därmed inte lockat till några utbrytningsförsök.
Hanterar man en häst i flock får man vara beredd på att övriga hästar är nyfikna och kan komma fram. Bara att köra bort dem och ignogrera.

Som sagt. hade den omtalade dörren/skjutporten hållts stängd så hade säkerligen hästarna stannat kvar i hagen..

Finsn det problemhästar av någotslag får man tänka till lite och visa den respekten att man inte gör "tokiga" saker om man inte klarar ut saken.

Vad hade reaktionerna varit om stallägaren varit väldigt sjuk/skadad och TS häst utbrytare?
Säkerligen hade stallägaren fått höra att det var dennes problem..

Jag har ju redan skrivit att vore det min häst hade jag löst det. Det hade inte varit någon annans problem. Dels hade jag haft den i en hage med el i (vilket det är i denna hage men bara på några ställen). Dels hade jag suttit jour och inte låtit någon annan jaga. Hade hästen rymt hade jag löst det samma dag, inte dagen efter. Jag hade gjort det till ett projekt att lösa. Det hade varit el till ligghallen så hästen inte dragit där när andra pysslar. Sen hade det varit el till ingången, jag hade satt el överallt där det behövs el. Sen hade jag nog tagit en dag och suttit på lur. För att se närhäsyem drar.
Löst det hade jag gjort iaf. Inte gjort det till andras problem.
Sen hade jag aldrig köpt en sån häst medvetet. För jag har inte tiden.

Kör jag bort hennes hästar blir det tokstress i hagen, dom springer runt runt, pillar i min borsthink fast jag säger nej. Det går inte att borsta i lugn och ro i hagen. Det är fullt ös med hennes hästar som springer runt, som försöker mota iväg min häst. Därför jag helst står utanför. Då får jag ha min hink med borstar ifred, ingen som jagar iväg min häst och jag kanstå utan att vara orolig för att bli skallad eller nedsprungen.

Fortfarande är det stalnvärden själv som medvetet köpt på sig en häst med dom problemen. Varför ska jag betala för att tvingas lösa? Jag vägrar. Min hälsa går först. Hennes häst kommer sist på listan eftersom hon visste problemet innan tillbaka köp.

Men du skrev ju att du stod i hagen och borstade när din hästvana kompis jagade hennes lösa häst??

Men du skrev ju att du stod i hagen och borstade när din hästvana kompis jagade hennes lösa häst??

Ingen idé att debattera.... storyn ändas stup i kvarten.... Jag skulle nog vilja höra bägge sidors version först. Det är väldigt vinklat åt ett håll här :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
750
Senast: Oknytt
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 234
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka