För mycket kraft?

Sv: För mycket kraft?

Hon har nekat folk att flytta dit för att hästarna är för stora, en annan tjej som stog där med en liten häst fick flytta för hästen bestämde för mycket över våra två. Men hon tvekar inte att köpa en häst som hon vet redan innan att det är strul med. Och inget hon diskuterar med mig innan. Jag hade sagt nej till att hjälpa till, jag har inte tid med heltidsjobb. Dessutom fullt ös med min häst som är under utbildning. Men ändå så ska jag offra av min tid och min energi. Det gör jag inte. Inte när hon inte gör något själv för at förhindra att det sker.
Jag tror det är okunskap där med. Hon vet inte hur hon ska lösa det. Och därför så händer inget. Men det ska ändå inte drabba mig såpass att jag blir dålig... Och när jag väl blivit dålig, att hon har mage att bli förbannad då? Om det är någon som ska vara förbannad så är det jag, för vad hon är beredd att utsätta mig för. Trots att hon vet om bilolyckan. Ändå kräver hon att jag ska springa och jaga, annars kan jag vänta mig ett toksurt samtal och en uppsagd plats och sen sms med personangrepp... Jag får inte ens lugn och ro när jag väl är på sjukhus, för då måste hon meddela hur arg hon är genom att ringa i ett...

hästarna drar ju redan innan jag hunnit sätta min fot i hagen. Så vad ska jag då låta bli att göra?
När unghästen drog så hade jag bara hunnit plocka fram min hästs saker.
Den hästen gick iaf att peta och föra tillbaka till hagen med en pisk som en förlängd arm.
Den gamla hästen gick inte att fånga eller göra något med, den såg sin chans till frihet.
Jag hinner inte göra någonting innan hästarna rymmer, mer än tända lampan och börja plocka fram borstar.
Jag måste även kunna ta ut min dam ur hagen, det ska inte vara ett problem. Hur ska jag annars kunna ta en promenad? Eller rida? Eller om jag vill stå utanför hagen och borsta? Jag ska inte behöva göra allt i hagen!

men vad gör jag om jag inte ens hinner sätta min fot i hagen förrän rören till ingången är sprängda?
Om jag inte ens hinner tänka tanken att gå in i hagen förrän en häst måste jagas? Som inte är min?

Inget?
Du har ju redan bestämt dig för att flytta.

Jag skrev bara möjliga orsaker till varför det kunde vara som det är.

Men herregud, man måste kunna ta ut sin egen häst från hagen utan att få lösa hästar!!! De är väll ägaren eller den som ansvarar för hage/ stall som ska lösa sådant. Väldigt korkat inlägg:mad: De är den som står för stall/hage som har ansvaret om något händer. De finns lagar att följa!!

Det som är korkat är att tro att alla hästar är stöpta i samma mall.
Förstår man orsaken till individens beteende kan man handla därefter.

jag hade inte bestämt för för att flytta, jag blev uppsagd, för att jag jagade hennes häst tills jag hamnade på akuten. Hon blev förbannad för att jag inte jagade tills jag svimmade, vilket hade hänt om jag fortsatt jaga.
Fortfarande är det inte mitt problem om hon köper en häst och är medveten om vad den kommer ställa till med.

Det är väl defenitivt hästägarens problem och ansvar när ägaren väljer att köpa en häst och vara medveten om vad som kommer hända.
Man har en inhyrd som varit med i en bilolycka. Inte fasiken utsätter man den för så mycket skit att den hamnar på akuten och sen blir förbannad för att man inte pressade sig lite till?

Senast ändrad av en moderator:

hur ska jag handla då? Låta bli att ta ut min häst ur hagen? Inte ens det hjälper ju. Hästen drar iaf...

Det jag FÖRSÖKER förklara är att ni har tydligen olika åsikter i saken.

VI på forumet var inte där.

Måhända trodde de inte att du skulle vilja ha ut hästen ur hagen på ett tag då du är så pass dålig? Inte vet jag..

Tala med ägaren och försök lyssna på varandra istället för att beklaga sig på ett forum-Gäller även stallägaren i högsta grad.

Jag blir bara lite fundersam när det verkar som hennes hästar kommer lös bara när du är där? Om de är så rymningsbenägna att de spränger järnspetten innan du ens tar ut din egen häst - ja, då undrar jag varför de inte är lösa alla andra av dygnets timmar.

Jag hade största sympati i de första inläggen. Men ju mer jag läser så "läser man mellan raderna". Jag kan förstå att den andra ägaren inte vill att du skall dit när du inte är frisk, för hennes hästar blir lösa för att du tar ut din häst. Jag förstår också att du vill ha ut din häst. Men jag tror inte att ni två pratar samma språk.

Bäst är ju om du flyttar. Så slipper ni bägge problemet. Jag hade också blivit orolig om någon som är väldigt sjuk och utan bra balans skulle ta ut häst ur den hage där min går. Vädligt svårt att hantera hästar i grupp i hage när man har nedsatt balans själv. Det säger sig självt. Jag skulle inte vilja vara orolig att min häst springer vind för våg för att någon som uppenbarligen inte är frisk envisas med att hantera grinden.... Sedan förstår jag att du vill hantera din häst, det görs nog under nuvarande omständigheter på ett ställe där det finns mer folk som är behjälpliga med intag och utsläpp från gemensam hage.

Lycka till.

Hon skaffade hästen innan jag blev dålig. Jag blev förvarnad innan att han sprängt ingången förr. Oavsätt så måste jag kunna ta ut hästen ur hagen!
Nu har jag fått strunta i det när hennes båda dragit eftersom jag fått lägga all tid på att jaga häst istället. Hennes drar ju oavsätt om jag ens sätter foten i hagen.
Och hur ska jag kunna prata med någon som kommer med personangrepp?
Inte en chans. Jag flyttar ändå snart. Eftersom hon sagt upp mig.

Jag har med hästvan hjälp. Jag har inte satt foten i hagen sen olyckan. Andra får hämta min häst åt mig.
Det är en dörr till skjulet man måste öppna för att komma in i hagen. Öppnar man den dörren är det kört. Men det är enda vägen in i hagen. Den dörren ska öppnas och sen sättas upp med rep (för att den inte ska flyga igen). Har du gjort det så är det bara järnpinnarna kvar sen är du inne i hagen.

Så nej, jag har inte varit inne i hagen sen innan olyckan. Och jag hinner bara ställa borsthinken utanför hagen så hör man braaaak.
Jag öppnar inte ens hagen. Dom drar igenom järnpinnarna som blir helt böjda. Järnpinnarna hänger i varsin gammal hästsko.
Jag blev förvarnad innan, att gamlingen gör så och hon vet inte varför.
Men fortfarande är det ingen el ut ur hagen eller någonting. Vill jag dra för så jag får stå ifred i skjulet så dom får hålla sig en bit in i hagen så är det ingen el iaf...

Jag tycker det låter bäst om du helt enkelt la ner diskussionen med henne.
Nu är det ju som det är och bäst för dig och hästen är om du hittar ett annat ställe snart. Tills dess så är det bara att ligga lågt.

Tror inte att du mår bättre av att vara arg och reta upp dig på hur hennes hästar är och hur hon har det åt dom.
Du kommer ju max stå där i två veckor till så varför ödsla massa energi på att vara upprörd över det som hänt?
Ang fodret så är det väll bara att betala för hur mycket din dam kommer att äta på två veckor.

eftersom jag fått uppsöka akuten och hon sa då att jag inte behöver betala en spänn mer tills jag flyttar så inte en chans. Hon får inte en krona av mig. Kvittar det med sjukhuskostanderna.

Ärligt talat låter du lika tjurskallig som stallägaren.

Var var den hästvana personen när hennes rymde? Varför jagade inte denne hästarna.
Och ÄR man dålig så har man kanske inte riktigt i stallet att göra?

den hästvana personen jagade och jagade. Medans jag borstade min dam inne i hagen. Så jagades det.
Efter trettio minuter så bad jag att få åka hem. För jag var helt slut. Jag fick också jaga. Men hästen vägrade låta sig fångas. Vi var två.

Jag måste fortfarande få åka ut och borsta på min häst! Inte direkt så att jag gör mer än så just nu. Jag borstar, kollar att skorna sitter kvar, åker hem. Det måste jag kunna få göra oavsätt.

den hästvana personen jagade och jagade. Medans jag borstade min dam inne i hagen. Så jagades det.
Efter trettio minuter så bad jag att få åka hem. För jag var helt slut. Jag fick också jaga. Men hästen vägrade låta sig fångas. Vi var två.

Jag måste fortfarande få åka ut och borsta på min häst! Inte direkt så att jag gör mer än så just nu. Jag borstar, kollar att skorna sitter kvar, åker hem. Det måste jag kunna få göra oavsätt.

Jadu.... nu förstår jag precis varför den andra hästägaren blev vansinnig. För det hade jag också blivit! Du ville åka hem med en häst som var lös för att du ville vara i hagen.... Herregud!

Jag tillbringade inte dom 30 min med min häst! Vi försökte fånga hästen med grimma, vi försökte med snöre, vi försökte med kraftfoder, hästen bara drog. Jag var helt slut efter att ha sprungit i mörkret i leran. Jag får inte ens springa alls.
Oavsätt får jag inte jaga alls, läkarorder.
Det var dag nummer två i rad som jag fick jaga häst.
Under tiden försökte jag få tag i hästägaren som inte svarade.
Jag ska kunna åka ut och borsta hästen både i och utanför hagen. Nu hann jag inte ens fånga min häst.
Dom gånger jag stått utanför och borstat har jag fått stå med slang och veva för att hennes ska vara kvar i hagen medans jag är där. Lätt att borsta då...
Det är inte el in till skjulet heller, så står jag i hagen får jag inte vara ifred heller. Urlätt att borsta...

Och vaddå åkte hem, jag fick åka till sjukhus! Det handlade inte om att jag Ville hem, jag Måste hem. Jag blev ju sämre. Av att jaga. Hennes häst stängde vi in i en hage. Den var INTE lös. Inte mitt problem heller om man som hästägare väljer att inte svara. Fast man vet att man har en häst som ställer till problem. Hon valde själv att åka ut först dagen efter.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
750
Senast: Oknytt
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 234
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka