För mycket kraft?

Sv: För mycket kraft?

8kg/dag kraftfoder tycker jag låter på tok för mycket
och varför får den fibergi elit?? Den högpresterar väl inte?
Elitfoder är ju speciellt framtagna för högpresterande tävlingshästar och inget annat. Det finns andra fodermedel att ta till.

Sen havre och även korn (tror jag) ska man väl inte ge större mängder alls till unghästar?

Min spontana tanke är att det är bäddat för olyckor eller odrägliga hästar som går i luften för att de inte vet vad de ska göra med all energi! Rent livsfarligt förövrigt.

Är höt så uselt att hästen behöver runt 8kg kraft?? Jag har aldrig hört något liknande och har svårt att tro det också..

Jag tycker du ska flytta..människan verkar inte vidare vettig alls.
Varför ska du jaga hennes hästar och utsätta din hälsa för fara? I slutändan är det alltid hästägarens ansvar och kan inte någon annan få tag på ens rymda häst får man snällt masa sig ur tvsoffan och ta tag i saken själv..Alternativt ordna åtgärder så att hästen inte kan rymma.

Det är en sak att ställa upp och att tvingas till att göra saker.

ingen som frågat mig om jag ens har lust att jaga hästar. Det bara tas förgivet. Kan säga att det var sista gången jag gjorde det. Min familj och mina närmaste har knappt hunnit smälta att jag överlevt bilolyckan. Dom ska inte behöva utsättas för att skjutsa mig till skjukhus för att jag ska jaga andras hästar, det är att begära för mycket. Mina närmaste mår mer skit än mig eftersom dom tvingades vara vid min sida trots att jag var medvetslös. Folk runt omkring mig gråter fortfarande för att det var för jobbigt eftersom det var ovisshet ett tag. Och så ska jag då begära "jaga häst med mig, men skjutsa mig till akuten sen och sitt där med mig". Tjena, det gör jag inte. Mina närmaste måste få ett break nu. Så jag jagar inga fler hästar. Rymmer dom så talar jag bara om det. Sen åker jag hem och vilar, det jag har läkarorder på. Då får hästägaren jaga eller göra som sist, skita i och åka ut dagen efter. Inte mitt problem. Eller göra som man bör, lösa problemet innan det blir ett problem.

:eek::eek: Vilket stolpskott!
Krya på dig och så håller jag alla tummar jag har på att du kommer därifrån fortast möjligt! Och naturligtvis att du kryar på dig!

se om det går att anmäla hnne på nåt vis. det är inte tillåtet att låta sina djur springa omkring vind för våg...

sen håller jag med vem det nu var :) 8kg kraftfoder är extremt, även för en häst i tävlingskondition. att ge det till en ettåring...*skakar* på huvet...

ta hand om dig själv och din familja bums!!

fast dom springer ju bara omkring vind för våg när jag varit ute och dom rymt... Antar att dom inte rymmer när hon är där...

jag är less på att inte kunna åka ut och borsta på min häst om jag känner för det. För då måste jag ha ork att jaga rymlingar som inte ens är mina...
Jag behöver tid med min häst för att återhämta mig. Få borsta, pyssla, andas frisk luft...

tids nog kommer jag därifrån.
Så jag kan få tid att återhämta mig. Och kunna åka ut bara för att borsta...
Jag är inte sån som måste rida varje dag. Min häst är ung. Jag är nöjd bara jag får borsta lite. Höjden av lyx för mig är att ta en promenad med min pålle. Men det kan jag inte heller. Tar jag ut henne så kanske hennes hästar rymmer. Hon ser helst att jag inte öppnar hagingången eller är vid hagingången alls...

jag tycker kraftfodermängden är extrem också, och tycker inte alls det är konstigt att jag tvingas ha hjälm i hagen för jag blir skallad (är lite rädd om mitt huvud just nu, varje skallning gör sjukt ont).
Min dam, som rids men inte så värst mycket, hon får nävar kraftfoder (müsli utan havre, lite betfor om hon varit riktigt snäll, sen b-vitamin för att hon sätter päls och det är mitt sätt att skämma bort, med en pump b-vitamin om dagen). Så jag blir helt chockad nä jag måste fodra dom andra hästarna, ibland för att dom inte orkade äta upp kraftfodret när ägaren varit ute så jag får ge det som är kvar... Tar ganska lång tid att sitta och glo då...
Så det är inte ofta jag ställer upp, har faktiskt saker jag hellre lägger min tid på än att glo när det ska ätas 8 kg kraftfoder.... Och det inte ens är min häst...

Vilken taskig sits du är i, verkligen.

Finns det ingen akut stallplats som ni kan flytta till?
Såklart spelar ju pengar en roll också..Men det kanske finns något stall som kan ta emot er för ett kort tag?
Ring runt och kolla och förklara hur läget är så kanske någon nappar..Kan det vara en idé kanske?

Som du har det nu låter ju helt vansinnigt..

jag har förhoppningsvis löst det hela så vi flyttar inom en snar framtid. Har sagt som det är. Att jag varit med i en bilolycka jag själv orsakat, överlevt, men har men efter den just nu (som syns) så jag är inte i skick att göra annat än pussa på hästar. Jag får inte ens köra bil, utan kommer ut till stallet med skjuts. Jag kommer inte heller rida på ett tag, men kommer promenera med pållan. Rider gör jag när jag kan gå ordentligt. Måste ha koll på min egna kropp innan.
Och som det är nu, jag åker ut till min häst så mycket jag vill. För jag är less.
Vill jag åka och borsta gör jag det. Vill jag promenera å gör jag det med. Har ändå med sällskap (dagens skjutsare) om något händer. Rymmer hennes hästar, då kan jag på min höjd ringa och meddela det. Sen åka hem och vila, som jag måste göra efter att jag gjort något. Minsta grej tröttar ut mig. Är sjukskriven av en anledning...
Inte mitt problem. Min rymmer inte. Kanske dags att sätta eltråd i hagöppningen? Eller tala om för hästarna att hålla sig ifrån hagöppningen? Eller pröva och ge mindre än 8 kg kraftfoder per dag... Lovar att hästarna inte behöver det då dom går täckade när det är minsta lilla blött eller kallt ute...

Jag hoppas innerligt att det löser sig för er och att ni kan ta er därifrån så fort det är möjligt.

Har inte varit med om din situation, men jag har erfarenhet av rejält korkade människor i stall som kallat sig "djurvänner". Finns det inget man kan göra så ska man därifrån själv så fort det bara finns möjlighet till det.
Man kan inte vara sur,förbannad eller må dåligt hur länge som helst. Det är ohållbart.

Bra att du har någon med dig som en hjälpande hand så länge!

Det kommer lösa sig, jag är beredd att skicka pållan flera mil om så krävs. Betalar hellre för fullservice än har det som nu.

Jag är inte sur heller, bara besviken över hur det hanterats. Att det blivit mitt ansvar och problem när hon skaffade ytterligare en häst som hon inte har tid att åka ut till när den ställer till med problem.
Jag måste lära mig säga ifrån också.
Som nu. Jag har ingen bil. Den står på skroten och är smälld.
Jag är beroende av andra välvilja att skjutsa eftersom jag inte bör vara ensam om något händer. Dom tänker jag inte utnyttja.
Så nej, jag kan inte göra mer än ta hand om min häst. Rymmer dina, åk ut själv. Jaha, du har flera mil? Inte mitt problem eller ansvar att lösa.
Jaha, du har inte ens körkort eller bil så du är beroende av det komunikativa? Inte mitt problem heller eller ansvar att lösa.
Jag måste hem och vila. Det eller bli sämre och utsätta min familj för oro igen... Inte en chans att jag har samvete att oroa min familj igen...
Räcker med den oro dom kommer ha sen när jag börjar köra bil igen och börjar rida min häst igen... Nu vet dom att jag inte är en sekund ensam.
Skitsamma att hästarna rymde när jag var där, jag kan inte göra mer ändå. Inte mitt problem iallafall. Lös det innan det händer...

Dom kommer säkerligen rymma när min dam ska flytta. Och nej, då fångar jag dom inte heller. Har ingen lust att vara sjukskriven ännu längre...
Den dag hon betalar mig så kan jag jaga dom. Innan dess så prioriterar jag att kunna börja jobba när jag ska. Jag saknar jobbet, det är skittråkigt att vara sjukskriven...

Får man fråga i vilken del av sverige du bor? Du måste ha lyckats träffa en av de mest korkade människor som finns!! Krya på dej och Lycka Till!!

Jag bor mitt i huvudstaden. Och det handlar nog mestadels om okunskap. Jag förutsätter att man har kunskap om hur hästar fungerar och hur man löser problem när man har stall/lösdrift. Upptäckte att så är det inte. Krävs nada kunskap. Hon har inte ens berättat för markägaren att jag är uppsagd. Antagligen för att hon kommer få bassning för att ingången är så dålig att hennes hästar skiter i och drar. Jag har svårt att förstå hur det kan bli mitt problem att lösa som är sjuk. Ena sekunden messar hon om lediga platser åt min häst med förklaringen att jag är sjuk så jag kanske inte orkar leta (jag letar, mer än någon kan ana) men när hennes hästar rymmer då är det skitsamma att jag är dålig, då är det mitt problem. Så ja, hon är rent ut sagt skitkonstig.
Och ja, jag hade helst aldrig flyttat dit alls. Hon som tjatade dit mig efter att vi stog på samma sommarbete. Allt skulle bli så bra. Det var det. När hon bara hade åringen. Gammelhästen har hon bara haft i några veckor. Hon gnäller att min hovis som tar 400 kr per verkning är dyr. Veckan efter drar hon in en till häst. Så ja jag vill därifrån. Känns inte alls bra. Hovslagaren är dyr, men hon slänger gärna i hästarna kraftfoder för sjuka summor...

Var ute idag (som jag helst är varje dag men svårt när man är beroende av skjuts) och fick stå och veva med slang igen. Det är eltråd som man kan dra för så man kan stå ensam i skjulet, ingen el kopplad till den tråden. Sen sista utgången ut från hage och skjul är det bara järnrör. Kan inte lova att jag lyckas få hennes hästar att stanna i hagen fram tills vi flyttar och den dagen vi flyttar. Min dam går dessutom bara att lasta från skjulet. Så jag måste använda mig av det (hon har varit dålig och sen var jag med i bilolyckan så vi har inte hunnit med lastträning, men det är prio högt upp på listan). Så hennes hästar lär hinna rymma fler gånger. Jag kan inte alltid stå och veva med slang, måste kunna fokusera på min häst också, borsta och fixa. Jag lär vilja ta ut damen på promenad innan flytten också. Jag vill faktiskt få umgås med min pålle.

Hoppas att det går åt skogen för den människan, att bara våga göra så mot en annan människa!

Kan ju bara säga att när en av tjejerna i mitt stall ramlade av och fick flera blödningar i hjärnan, låg i koma i typ 3 dagar så daltade vi med henne som fan (ursäkta uttrycket) Vi skötte allt med hästen, när hon blev frisk nog att komma till stallet slogs vi nästan om att få hjälpa henne och när hon fick börja skritta lite på hästen var någon eller några med och hjälpte henne. Kan ju säga att hon kännde sig väldigt bortskämmd :)

Krya på dig och hoppas verkligen att det löser sig med flytt och allt!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
750
Senast: Oknytt
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 234
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka