Fondsparande

Mirre

Trådstartare
Funderar på att börja spara i fonder, men vilka fonder ska man ha? Hur vet man vilka som är bra och vilka som är dåliga?
 
Funderar på att börja spara i fonder, men vilka fonder ska man ha? Hur vet man vilka som är bra och vilka som är dåliga?
Beror på vad man menar med bra eller dåligt. Jag är ingen expert och har slutat, men mina pensionsval (dvs kan inte väljas bort) ligger i indexfonder som många tycker är bra (i snitt något bättre prestanda än aktivt förvaltade - men framförallt är förvaltningskostnaden bara en femtedel eller så.).

Sen kan man ju lägga på miljö/klimat, anti-vapen, etc etc som bra och dåligt.
 
Funderar på att börja spara i fonder, men vilka fonder ska man ha? Hur vet man vilka som är bra och vilka som är dåliga?
Rek som @jarakamandan att läsa på rikatillsammans.se, för att få bra koll på sparstrategier och forskningsbaserat sparande

Men generellt för långsiktigt sparande är billiga globalindexfonder (lf global, avanzas globalfond etc) eller en fondrobot (lysa, opti) vettigt.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
4 165
Senast: Fazeem
·
Småbarn Jag har nyligen valt att hjälpa en familj med dålig ekonomi med kläder till deras lilla dotter. Jag kan ju inte köpa hur mkt som helst...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 198
Juridik & Ekonomi Jag har två bolån på mitt hus. Ett som är ca 75% av hela lånesumman och som nu är bundet något år till. Det andra lade jag till för...
Svar
19
· Visningar
1 021
Juridik & Ekonomi Hej på er! Jag undrar om ni kunde hjälpa mig angående vilket mobilabonnemang som är mest prisvärd och fungerar bra? I dagsläget har...
2 3
Svar
46
· Visningar
865

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp