Fondsparande

Mirre

Trådstartare
Funderar på att börja spara i fonder, men vilka fonder ska man ha? Hur vet man vilka som är bra och vilka som är dåliga?

Funderar på att börja spara i fonder, men vilka fonder ska man ha? Hur vet man vilka som är bra och vilka som är dåliga?
Beror på vad man menar med bra eller dåligt. Jag är ingen expert och har slutat, men mina pensionsval (dvs kan inte väljas bort) ligger i indexfonder som många tycker är bra (i snitt något bättre prestanda än aktivt förvaltade - men framförallt är förvaltningskostnaden bara en femtedel eller så.).

Sen kan man ju lägga på miljö/klimat, anti-vapen, etc etc som bra och dåligt.

Rek som @jarakamandan att läsa på rikatillsammans.se, för att få bra koll på sparstrategier och forskningsbaserat sparande

Men generellt för långsiktigt sparande är billiga globalindexfonder (lf global, avanzas globalfond etc) eller en fondrobot (lysa, opti) vettigt.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag undrar hur man gör för att starta enenkel stiftelse/fond. Tänk typen som kan ge små (storleksordning kanske 1000-5000 kr) stipendier...
Svar
1
· Visningar
274
Senast: glittra
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 933
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Hej! Gammal användare som vill vara anonym. Pågrund av förändrad ekonomi samt lite annat trassel så har jag sökt bistånd från soc för...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 878
Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
4 200
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar