Fölsällskap

Conversation Piece

Trådstartare
Hur skulle ni ha gjort? Jag väntar hem ett stoföl och hennes mamma till hösten. (Jo, det är fortfarande sommar!) Nu har jag inget annat föl i år så jag har inget jämnårigt sällskap till henne när hon inte ska gå med mamma längre.

Jag har en väldigt snäll treåring som hon skulle kunna gå med, men det känns inte helt lyckat eftersom treåringen ska tränas och kanske tävla (om hon bara skärper sig lite) och ju kommer gå skodd och broddad till vintern. Fölet vill jag ha på lösdrift också och treåringen kanske jag vill ta in på box en del. Och så ska de inte äta samma foder heller. Bökigt. Hade jag obegränsat med stålar så vore det inget problem för då kunde jag bara köpa en fint stammad och snygg fölunge. Men så väl är det inte. Jag skulle väl kunna köpa en unge för sådär 20 lakan max så jag har satt ut en annons om det nu, men vad kan man förvänta sig då liksom? Det blir ju inte mycket till häst.

Det där med att ta in en inackordering är jag inte särskilt pigg på nuförtiden eftersom det innebär så stort ansvar för någon annans häst. Och leasing av någon finare/mer välstammad häst är väl inget man gör med ett föl direkt?

Suck. Är det någon som har några brigtha idéer? Jag funderar allvarligt på att köpa ett arabföl, de är billigare och rasar inte till slakprisvärde när de är tre år...

Sv: Fölsällskap

Hej !
Jag har väl inget direkt råd till dig, men när vi hade en fölunge själva var vi på hösten tvingade att ta bort mamman pga att hon var väldigt halt , fölet var ca 6 mån då, de hade bott i varsin box på nätterna efter betet och gått i hop på dagarna.
I alla fall, vi hade inget annat sällskap att välja på åt honom förutom äldre hästar så han fick hastigt men mindre lustigt då, en "plastpappa" i en 2 årig valack, ngt som fungerade alldeles utmärkt för vår del, 2 åringen var om ngt nästan för snäll mot honom, han fick göra precis som han ville, inte ens när han försökte dia på honom protesterade han ! :D
Så löste vi det då, och som sagt , det fungerade bra, senare på våren så kom det fler ettåringar till stallet, så då fick han andra jämnåriga pojkar att leka med !
Ska kanske skriva att 2 åringen tränades under tiden, vår lille kille vande sig fort vid att han fick vara ensam ibland, det fanns ju även andra hästar runtomkring, men att det gick så lätt kanske berodde på att han var en otroligt trygg liten kille redan från början !
Så löste vi det, inte helt idealiskt kanske, men det fungerade bra för oss och vår häst då !

Senast ändrad av en moderator:

Jo, det är klart att det går ju att ha henne tillsammans med någon äldre. Jag hade själv min hingstunge tillsammans med min gamla valack till en början och efter ett tag även tillsammans med tvååringar på lösdrift förra året. Men helt bekväm är jag inte med en sådan lösning. Jag letar vidare efter sällskap. Alltid finns det någon anledning att skaffa fler hästar, det är märkligt! :D

Vi har enligt lagen om alltings :devil:ighet alltid bara ett hingstföl. Denna får då gå med vår unghingstfostare, en pensionerad valack. Det har fungerat utmärkt.

Stona kan jag ha kvar hos mamman bara man vant av dom i dryga månaden innan...skicka iväg märren till grannen eller nåt o ta hem henne efter en månad så duger hon som sällskap hon också:D

eller bytlåna med nån annan som har "samma" problem ett tag.

Men alltså,det är inget problem.Mankan lätt köpa en Silver Pine för 20 000.Om inte rent av två,köp två betala för en ;).

Men alltså,det är inget problem.Mankan lätt köpa en Silver Pine för 20 000.Om inte rent av två,köp två betala för en ;).

ehhh, vill man ha en sån då?? :angel::D

Jag får samma problem som CP till hösten. Visst, hon kan säkert gå med morsan men hon ska ju köras igång igen och lär gå broddad, liksom alla andra vi har, så det är ju ingen kul ide.

CP: Om inte du bodde så fasansfullt långt bort...

Nu fick väl du till det också! ;) Skitkul.

Vänta bara tills min lilla Silver Pine-unge som kommer nästa år springer ifrån dina hästar. Då kommer du inte vara så himla lustig. :cool:

ehhh, vill man ha en sån då?? :angel::D

CP: Om inte du bodde så fasansfullt långt bort...

Det där första såg jag inte. Såklart vill man det! Han är ju helt uuunderbar.

Kalla mig inte CP! :crazy:

Alla säger hela tiden att jag bor så långt bort. Jag förstår inte, det är ju NI som bor långt bort.

Nej, jag ska inte kalla dig för det. Sorry, det är bara så krångligt att skriva hela ditt nick. Men lite fyndigt är det allt...haha :D

Ja. :cry: Du är nu upptagen på min lista över ONDA människor som inte älskar Silver Pine. Jag är kär i honom.

Men jag är inte ond. :cry:
Bara det att de Silver Pineavk jag träffat på inte har varit speciellt roliga. Lyckligtvis (för honom och för dig) är det inte så många så de måste ha varit undantagen. :idea:

Synd att du bor alltför långt bort, annars kunde ju din unge gått ihop med min unge. Hon har sällskap av min 6-åriga shettisvalack, som fungerar som lek-farbror. Full fart på bägge två hela dagarna, vilket jag tror är bara så skönt för min märr som ibland går för sig själv längre bort. Men Salina är jämt med Fille o så fort jag tar ut Fille så står hon vid grinden o väntar på honom. Mamman bryr hon sig inte om, bara om hon ska dia :D

Mina hästar bor i lösdrift, o har gjort det i mer än 3 år ungefär. Ungen kommer oxå bo ute hela sitt liv, hoppas jag!

Det var snällt. Jag hittar säkert något sällskap snart. Hon är inte ens på plats ännu. Men man måste ju planera i tid. Men det blir nog inte en shettisvalack som sällskap... :smirk:

Men jag är inte ond. :cry:
Bara det att de Silver Pineavk jag träffat på inte har varit speciellt roliga. Lyckligtvis (för honom och för dig) är det inte så många så de måste ha varit undantagen. :idea:

Jag kan inte minnas att jag har träffat en enda. Men ibland får nostalgin bestämma när jag väljer hingst. Jag har suttit i hagen och tittat på Silver många timmar. Då var han ny och modern i avel och jag hade inte en chans att betäcka med honom. När de nu dumpade priset på honom kunde jag bara inte låta bli att använda honom.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 150
Senast: Juli0a
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 684
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 633

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka