Folk tror att de ska få rida

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare ponnydamen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 382
  • Visningar Visningar 49 088
Sv: Folk tror att de ska få rida

Det förvånar mig om de gör det alltså. Usch, de ska bara ha och ha hela tiden. men de ger aldrig någonting tillbaka.
usch, jag skulle aldrig kunnat med!

Usch vad rädd jag blir när jag läser denna tråd!
Har aldrig varit med om något sånt här själv men att det finns såna människor! Det är ju inte klokt! :eek:

Ja vissa tror liksom att hästar är allmän egendom. Ställ en motfråga om du får låna deras bil, så kanske de förstår vinken.

I vintras flyttade jag till ett stall som hyrdes av en mycket speciell kvinna och hennes dotter på 12 år. Allt var frid och fröjd de två första dagarna och eftersom hon hade en väldigt hingstig vallack så ville inte vi släppa ihop vårat sto med honom i första taget..vi kom ner på eftermiddagen och hon har släppt ut stoet med vallacken och han har vallat henne helt svettig :mad: ringde upp henne och då sa hon att det inte hade varit några problem med ihopsläppet? varför gör man en sån sak med någon annas häst?!!? INTE NOG MED DET, två dagar senare står stoet inne och borstas av dottern, jag undrar vad fan dom håller på med och att dom minnsann inte ska pyssla med min häst! till svar får jag "vi skulle bara se om hon är lydig så vi tänkte rida ut lite" :eek: jag sa bara du, ut ur boxen och nu sköter jag alla fodringar och utsläpp osv helt själv för du är ju inte klok! det är ett anglosto på 165cm med massa nerver och spring i benen, ska en liten 12årig tjej sitta på henne ? KNAPPAST!
ps. så sparkade stallägaren ut denna kvinna en vecka senare då hennes häst kom hem, tack och lov ds.

min mamma lånar ut sin blivande fyra åring titt som tätt till vänner och bekanta eftersom hon är så snäll och lugn. det gillar jag inte.

har försökt förklara för mamma att hon är en unghäst som är under utbildning och inte någon ridskole ponny som står till förfogande för alla som vill.

men jag tror att mamma har svårt att säga nej för att hon är rädd att hon ska verka otrevlig.

Jag har faktiskt aldrig råkat ut för detta ngngång.Visst har det kommit fram både barn och vuxna och velat klappa men aldrig någon som frågat om ridning. jag har ju aldrig haft en egen häst så även om ngn skulle fråga så skulle jag säga nej, för faktiskt är det ju så att man aldrig vet.

Nu för tiden rider jag en ardenner-tös och då är det nästan ingen som kommer fram överhuvudtaget.Dom står en bit ifrån och berättar hur fin och stooor hon är.Haha!/Malin

Sånt händer nog alla som har häst. På ridskolan där jag jobbar är det ju lite annorlunda men det händer väldigt ofta att tjejer (oftast samma gäng) kommer dit och frågar om de kan få rida en av ponnyerna som de fattat tycke för. Jag förklarade lugnt för dem att de måste bli medlemmar och att ridskolehästarna ska gå lekioner och därför inte kan tas ut hur som helst men dessa tjejer kommer tillbaka varje gång de har lov och har till och med ringt mig och lämnat meddelande på mobilsvar där de frågar om de får rida ponnyn i fråga. Lagom irriterande. Jag har till och med kommit på de här tjejerna när jag kommit tillbaka från min lunch med att gå ute i hagen utan att tänka sig för och leder runt ponnyn i hagen. Jag var tvungen att skälla ut dem och nu kommer de till ridskolan men pratar inte med mig längre. Tyvärr är det ju inte folk där hela tiden så man vet ju aldrig om tjejerna tjuvrider ute i hagen... Folk borde väl förstå att det finns en anledning till att man inte låter dem sitta upp på en häst hur som helst.

kl

vet vad jag skulle ha gjort om någon hade gjort nånting liknande mot min häst ( om jag hade haft en ) som mot era :devil: :D

det där va ett knapplån va ;) för jag hoppas inte det händer att folk sätter upp sina ungar på 1 1/2 åringar ofta :crazy:

Nu för tiden rider jag en ardenner-tös och då är det nästan ingen som kommer fram överhuvudtaget.Dom står en bit ifrån och berättar hur fin och stooor hon är.Haha!/Malin

Aha - kanske är därför jag är så förskonad från rid-tjat också... shiretjejen är ju 1.82 och väger strax över ett ton...:rofl:

Sedan att jag hellre skulle kasta upp en fyraåring på henne än på vilken annan häst som helst är ju en annan femma - med mig bråkar hon regelbundet men med barn är hon som ett lamm... men det vet ju inte föräldrar och ungar som bara ser ett ånglok i hästformat :rofl:

Har inte löäst hela tråden men vilka otäcka historier...

Vi råkade ut för en ganska läskig grej en sommar. Stallet är väldigt nära ett bostadsområde och mycket folk kommer förbi och tittar på hästarna vilket är helt ok. I detta fallet stod hästarna lite längre bort i en sommarhage. Tydligen har någon tonåring och en kopis snott sin mamas bil kört och hämtat sadlar och träns i stallet och sedan kört in i en sten vid hagen. De lyckades troligen fånga min dåvarande häst, en ursnäll korsning och satt på honom träns och sadel(han hade ett halvt träns på sig när vi hittade honom). Troligen har de hoppat upp och sen har hästarna blivit stressade och dragit iväg vilket inneburit att tjejen flugit av. Detta var för övrigt nattetid.

på morgonen ringer vår stallansvarige och berättar att ett par varit ute och gått och sett att hästarna rivit ner tråden och stod lite varstans. dessutom har de sett en flicka som gått runt förvirrad med ett grimskaft. Polisen tillkallades men vi fick veta att det inte var något brott att ta andra djur och rida dem.

Till följd av detta så blev en häst kovalescent i ett år och en häst sprang i blotta förskräckelsen ca 1 mil iväg. Dessutom blev vi hästägare väldigt rädda och upprörda över våra djur.

Det är nackdelen med att ha hästar nära bostadområden:(

Hur kan det INTE vara något brott att använda andras egendom? Sade polisen verkligen det?

kl*
en arbetskamrat till pappa hade med sina helvilda ungar hit en gång, pappan hade absolut ingen koll på dom och sonen roade sej med att locka fram hästarna till staketet och när dom sedan kom närma smälla till dom som tusan över mulen!:mad: Det han inte tänkte på var att han höll ena handen runt tråden(han fattade antagligen inte att där kunde finnas ström) så jag var riktigt snabb med att sätta på strömmen. Ungen tjöt hur länge som helst och jag försökte hålla mej för skratt:devil: ;)

samma unge sprang runt inne i paddocken när jag red en gång, han sprang allvarligt talat mellan benen på hästen! Jag sa till ungen på skarpen flera gånger men man fick bara tillbaka "haha du kan inte ta mej du kan inte ta mej!" Till slut struntade jag i ungen, inte mitt problem om han blev skadad, jag hade gjort allt jag kunde. Som tur är brydde sej inte min pålle nått:love: hade det därimot varit min lilla ponny som sparkar allt skrikande och gapande som kommer i närheten, hade det nog gått mycke värre.

haaaaaaaaaaaaaaaahaa.. Jag höll på att sätta fiskbullen i halsen när jag läste att du satte på strömmen. Så ondskefullt, rått och så jäkla bra! :D :bow: :bow: :bow:

Oh ja *ryys* :devil:
Min "snälla" mor lovade en unge i sommras att hon skulle få rida en gång (givetvis utan att fråga mig)
Efter det var hon tydligen skötare och hon fick komma och gå som hon ville. Till och med hennes pappa hade fått för sig att hon var skötare :eek: Hon ringde några gånger och sa: Hej, är du hemma till helgen? Jag tänkte komma och rida din häst...:o
Till slut frågade en av mina kompisar varför hon höll på som hon gjorde. Då sa hon bland annat att både jag och mina föräldrar hade lovat henne att hon skulle få vara skötare (vilket ingen av oss ens antytt) och att det helt enkelt var min kompis som ljög.
Jag förstår ju om hon gärna ville vara skötare, men hon är ju trots allt 14 och borde veta vad som är mitt och ditt. Det slutade med att jag fick säga rent ut att hon inte hade nåt i mitt stall att göra och att hon bara blev lovad att rida en gång :smirk:
Rätt elakt, men vad skulle jag göra?? Hon ljög bara mer och mer hela tiden...

Edit: Kom hem en dag då hade nån hakat av övertråden till en av grindarna i hagen (den undre tråden är så pass långt ner så att min häst bara kan ta ett litet steg över för att komma ut :eek: )
Den kan absolut inte ha åkt ner själv, inte heller pållen kan ha ner den eftersom man måste lirka en hel del innan man får upp den :cool:

Liknande erfarenheter?
Jepp, massor! Kan nämna bland några min sambos bands keybordists flickvän, städerskan på mitt jobbs kompis, eller tjejen i receptionen för den delen!! standard är "jaa jag har ju inte ridit på jättelänge, men när jag var 10 så!" :confused: Hästen är 174 cm och rätt så snäll, men jag vägrar ha ansvar för att folk jag inte ens kan efternamnet på sitter upp och nåt händer! Både för ryttaren och hästens del. :crazy:

Håller helt med.
Folk tror att dom ska få rida bara för att dom känner mig, visst brukar jag låta ngn kompis följa med då och då men sen när dom inte får rida blir dom jätte sura och pratar inte med mig på flera dagar.
Min häst (mkt nervig arab-tös) blir rädd för allt, to.m. när hon går på asfalterad väg (ljudet av hovarna) och sedan har hon börjat lyfta lite på frambenen när man går upp. (försöker såklart få bort detta)
Men ingen av mina "kompisar" förstår att hon är så pass jobbig som hon är. Visst är hon en jätte duktig hopp-häst, men nervös! (Hon har hoppat 150-160cm under ryttare och är löshoppad ca 180cm.) Men inte ens jag tävlar henne spec. mycket, jag rider mest dressyr för tillfället för att hon ska bli lungnare (om det är möjligt).
Blev så sur när en tjej i min klass kom idag " Hej! Det är tävling på ridkklubben i helgen, kan inte jag få rida din häst då? Jag hade tänkt anmäla mig till en LA."
Och varför skulle jag låta någon jag aldrig pratat med rida min häst när jag inte ens låter dom jag brukar vara med rida henne?
Man blir så sur av denna fräckhet :mad:

Hur kan det INTE vara något brott att använda andras egendom? Sade polisen verkligen det?

Polisen har fel. Av Brottsbalken 8:8 framgår:

Den som, i annat fall än särskilt i detta kapitel omförmäles, olovligen tager och brukar eller eljest tillgriper något dömes för egenmäktigt förfarande till böder eller fängelse högst sex månader.

Egenmäktigt förfarande är det alltså att ta någons hästar och till exempel rida dem - utan ägarens tillåtelse. Därtill kan hästägaren kräva skadestånd enligt skadeståndslagen för den skada hästägaren därvid åsamkas. I detta fall kostnader för veterinärvård och möjligen (rättspraxis är lite luddig där) även för att hästen inte går att bruka under konvalescensen.

Jag har också varit med om att främmande människor kommit å frågat å jag säger stenhårt nej. Ingen av mina hästar vill ha några småglin på ryggen. Å kommer det en kommer det flera.

Det var en gång som jag såg några ungar hänga över stacketet. Då satte jag på strömmen=)

guud så taskit!!!:eek: dom kanske ville kolla på hästara och så sätter man på elen!! va glad att nån kollar på din häst!! andra kaske skulle säga: guud villken ful häst!! undra vem som är den konstiga ägaren!!! var glad att nån beundrar din häst en ger de kritik!! det var en morförelder som kom in i stallet när jag höll på med min b-ponny(e snart 13) och då så kollade dom lite på min och min häst och så säger dom: va duktig du e och villken fin häst du har, nåt i den stilen, visst e flickan duktig!? säger hon till sitt barnbarn, jag blev jätte glad för det :D;) så jag hoppas att du inte gör om det för det var taskit av dig!! hur gammal e du?? jag undrar bara, ta inte illa upp....

Lånar knappen.

Visst är det märkligt hur ickehästmänniskor tar för givet att de ska rida på andras hästar. Men jag försöker intala mig att det är för att de inte förstår hur otroligt påträngande och oartigt det är.

Men när frågan kommit upp brukar jag mycket insinuant svara: Jag lånar hellre ut min karl :devil: .

HAHAHAHA, det va sööönt var till dom:rofl: :) :D om jag hade kille så skulle jag sakt samma sak, hehehe

Varför ska man bli glad över att andra tycker att ens häst är fin?

Det räcker väl med att man tycker det själv, det finns ingen anledning att bry sig om vad andra tycker!

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt hur jag ska börja lr få med allt som jag känner,Får ursäkta om det blir rörigt. gör ett försök. Är en 21 årig tjej som...
Svar
14
· Visningar
2 519
  • Låst
Övr. Barn Eftersom ingen här vet vem jag är eller vem min bekant är tänker jag skriva av mig.... Har en bekant vars barn jag har börjat avsky...
Svar
5
· Visningar
1 208
Senast: Magdalena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Klippa hund