Folk tror att de ska få rida

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare ponnydamen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 382
  • Visningar Visningar 49 088
Sv: Folk tror att de ska få rida

fick besök av några flickor, det börjar nog bli ett år sen snart, som inte frågade utan bara stega fram till mig o sa "vi vill rida"...

fann mig snabbt o sa att den stora hästen kan bli ganska vild o shettisen har ingen sadel...

Med allvarlig min nickade de, "ok då förstår vi att det inte går att rida, hejdå"

var också en tjej som tyckte att hennes systrar som nyligen börjat rida på en ridskola med islandshästar kunde komma till mig o rida ist för det är ju mycket närmare... alla dessa tre är vuxna o jag har ett halvblod som är min ridhäst och två shettisar... vet inte riktigt hur hon tänkt att det skulle fungera...

Folk brukar inte fråga mig jätteofta om att rida, men när jag flyttade min häst till privatdelen av stallet som han varit ridskolehäst på började det plötsligt bli fler människor i privatstallet (det är inte tillåtet att vara där om man inte har något med någon av hästarna där att göra). De går till och med in i boxen till min häst utan att fråga, som om de hade rätt till det eftersom det var okej när han gick med i ridskolan. Det gör mig riktigt irriterad, hade de frågat så hade jag ju sagt ja...
Men när någon jag inte känner vill rida försöker jag snällt förklara att jag inte har tid att leda runt folk och inte vill släppa iväg någon jag inte känner ensam på min häst. Det har fungerat hittils i alla fall.
Kompisar och släktingar får däremot gärna komma och rida lite, det är bara roligt :)

jag är så otrevlig och elak numera att jag nog skulle gallskrika om dom ville "prova rida min häst".
Annars skulle jag nog be några hundra kronor för att skritta runt lite.

*KL*
Jag brukar upplysa folk om att :
1 - Mina hästar är ingen allmän "åktur"
2 - Dom är i högkondis (hopphästar) och därmed lite småhoppiga hela tiden.
3 - Vill dom uppfulla nån gammal barndomsdröm som "cowboy" får dom uppfylla den nån annanstans....

*KL* Jösses vilka människor det finns:eek: Min sambos äldre bror och hans fru har en dotter som ville börja rida.Ställde upp i somras och lät flickan få prova rida(vet hur det är att vara 11-12 år) Retade mig aningen på mamman till dottern genast började instruera dottern ang sits,hur hon skulle hålla tyglarna osv.Men hallå,det var andra gången flickan satt på en häst med ledare.Viktigast för flickan är väl då att bara slappna av och följa med i hästens rörelser:crazy:
Mamman tyckte absolut att hon skulle få prova själv,var lite tveksam men vi beslöt att jag skulle gå bredvid iaf.
Då började mamman ropa att om du vill svänga så drar du i tygeln och sparkar med hälen:eek: Någon sån mer ridning blir det inte tal om mer.Jag hade i förväg lovat att flickan skulle få rida,visst med ledare,talat om för dem att det passar att komma lite senare mot kvällen,var väldigt varmt den dagen(de kom ändå tidigare:crazy:) Hjälpt henne att borsta osv och ställt upp.Det tyckte jag att jag kunde göra,flickan skulle ju bli så glad.
Men när mamman började komma med sin instruktioner kunde jag inte hålla mig utan förklarade vänligt att min häst lyssnar väldigt bra på vikten,man behöver inte dra och sparka.
Sedan efteråt har jag försökt säga att de ska anmäla flickan till ridskola om hon vill lära sig rida och umgås med hästar.

För ett tag sedan hörde min sambos bror av sig igen och förklarade att de vill att deras dotter kan få komma till oss för att lära sig sadla och tränsa,de trodde att hon kunde få byta till en annan duktigare grupp då:crazy: ,hm på ridskola lär man sig sadla och tränsa.Nåväl min sambo förklarade för sin bror att jag har diskbråck och knappt kan gå och att det inte går eftersom jag inte har möjlighet att ta upp hästen och visa.Brodern förstod inte riktigt vad som var problemet och gav luren åt frun så min sambo fick förklara samma sak åt henne:eek: Hon tyckte då att de kan komma själv och öva på att sadla och tränsa i hagen:crazy: Sambon försökte förklara att det är nog ingen bra ide.
Är fortfarande sjuk och det har inte höras nåt mer från dem.Tycker lite synd om flickan bara hoppas hon inte får lida pga föräldrarnas okunskap.
Jag är inte emot vänner och kunniga som vill rida,men det måste ju ske på hästens och mina villkor.

Det enklaste är att ta betalt.

Ingen rider gratis på mina hästar.

Vill dom ta en tur, så kostar det.

Jag har haft folk som tycker att shettisarna skulle bli jätteglada av att få en gapig unge på ryggen.

Min shettis löste detta själv, han drog så fort han fick syn på en halvfet unge med grimma i handen.

Givetvis försökte dom jaga honom, men har han bestämt sig så finns det inte mycket dom kan göra.

Dom fick ju motion iallafall:devil::devil::devil:

knapplån

Man blir ju helt mållös när man läser vissa saker här....:eek:

Att folk kan ta sej till vad som helst....man blir ju mörkrädd....

Hoppas att mina hästar får vara ifred....Har haft en liten historia med en stallägare som trodde att hon kunde ta över min unghäst hur som helst....det fick lösas genom att jag flyttade....:crazy:

Har mina två tjejer i ett privatstall som ligger relativt nära 70-vägen till stan, det är även lätt att ta sig dit via en fin promenadväg.

Lilltösen (fullblod/PRE) är två år, snäll som en gammal ardenner och älskar människor. Vid ett flertal tillfällen i somras har grinden eller tråden till hagen (beroende på var de gått) varit avkrokad och några av de mindre och snällare hästarna har haft konstfullt knutna flätor och avancerade knutar i manen, däribland min och en gammal isisvalack med onda ben.

På vissa av hästarna kunde man se att de varit svettiga, bland annat min stortös, en kallblodstravare med nerverna utanpå. Visst att de kan busa i hagen, men konstigt att det alltid kommit i samband medatt grinden varit öppen...

Tänker på vad som kunde ha hänt, säg att fölisen (-07:a) å hans bästis (-06:a) kommit ut på stora vägen. Blir alldeles kallsvettig bara över det scenariot...

Var nära att haffa ett gäng ungjävlar på flakmoppe i somras när jag fick en... känsla i magen... vid tvåtiden på natten. Drog ut till stallet och möttes av en flock tjoande målbrottsgrabbar som drog med flakmoppen längs med hagen.
Fick spelet och kom på 6 000 varv med bilen rakt mot dem, drog på helljuset och brände upp fort som fan på en liten avtagsväg för att vända och köra efter dem.
Släckte lyset och stampade gasen i botten och jagade ifatt dem, men de hann köra upp på en liten, smal återvändsgrusväg. Stod vid avfarten och väntade och väntade över en halvtimma men gav upp till slut.
Hoppas de dog av hjärtattack, för hade jag fått tag på dem hade jag inte kunnat svara för konsekvenserna... Och det är alldeles sant.

Ao vad hemskt! Ja när du säger det så kommer jag utsökt tänka på när grannungarna till stallet där jag hyr in mina hästar hade vid flera tillfällen vart inne i hagen och jagat runt min shettis så att hon va aldeles svettig och uppstressad ibland när jag kom in i hagen. Och jag fröstod inte till en början varför. Men sen kröp det fram av en annan unge att dom två grannpojkarna hade vart inne och jagat runt och ridit runt helt lös på min shettis i hagen. Aaaah!! :mad:....snacka om att dom fick en utskällning. Och inte nog med det så är grannungarna inne och leker hela tiden i hagen med deras leksakstraktorer och kör sönder marken så att det blir aldeles lerigt och så bygger dom kojor uppe i trädena. Vi har sagt till dom flera gånger men det hjälper inte! :cool:! Sen vet man ju inte, dom kanske får det med tanke på allemansrätten??? :confused:

kl

Jag har löst problemet med att folk vill 'prova' min häst på ett ganska smart sätt enligt mej. Grannarna till stallet kom nämligen på att det vore ju perfekt om de kunde låna min ponny så ungarna fick rida honom gratis i stället för att betala på ridskolan hundra meter därifrån :idea: De frågade om de om ungarna fick prova att rida honom, javisst sa jag (kommer ju ihåg hur lycklig man var när man fick rida en privathäst och kompisarna på ridskolan såg det :D) och trodde att det handlade om en gång. Efter att det hade skrittat runt i ca tio minuter var sa föräldrarna: - Jaha, då kommer vi tillbaka nästa vecka. Samma tid, blir det bra? I helvete heller tänkte jag men log och sa -Javisst, det bir 200 kronor. Då blev det helt plötsligt problem och de skulle bort och det gick nog bra med ridskolan i alla fall :p

Självklart får släktingar och vänner rida, lånar även ut min häst om stallkompiar har kompisar med sej och de vill rida ut, då rider stallkompisen min häst och hennes kompis hennes häst. Den enda 'utomstående' som får rida min häst själv är en stallkompis medryttare, henne litar jag på till hundra procent och hon är jätteduktig.

kl

vi har haft problem med dottens sk kompisar som ville komma och rida på hennes häst.
jag satte gränsen vid att de kompisar som kunde leka med henne även UTAN att följa med till stallet var välkomna till stallet.

de kompisar som bara tjatade om att få rida de fick inte följa med.:smirk:... de kompisarna ville inte leka mer med henne :angel:

nu när hon är äldre så får hon göra som hon vill. men ingen av hennes kompisar vill rida. utan vill umgås med henne ändå :D

kl

vi har haft problem med dottens sk kompisar som ville komma och rida på hennes häst.
jag satte gränsen vid att de kompisar som kunde leka med henne även UTAN att följa med till stallet var välkomna till stallet.

de kompisar som bara tjatade om att få rida de fick inte följa med.:smirk:... de kompisarna ville inte leka mer med henne :angel:

nu när hon är äldre så får hon göra som hon vill. men ingen av hennes kompisar vill rida. utan vill umgås med henne ändå :D

Vad fult det är när barnen gör så - Vill bli kompis med den som har egen häst bara för att få rida gratis!

Minns när jag var 13 år och hade min första egna ponny - Då ville två tjejer i min klass plötsligt bli kompisar med mig (Vi hade aldrig umgåtts innan) De höll till på ortens ridskola - En dag under sommarlovet kom de cyklandes ut till stallet där min ponny stog - Hade redan ridit, schamponerat & släppt ut ponnyn i hagen, men visade dem runt i stallet och på gården.

Någon vecka senare skjutsade min mamma ut mig till stallet - Då mötte vi MIN PONNY längs vägkanten och på honom satt båda mina klasskompisar :mad: Mamma vart en aning förbannad - Ponnyn hade bara ett par månader tidigare börjat skrittas igång efter att ha vilat närmare ett år - Då han fick griffelbenet avsparkat! Lyckligtvis tog han ingen skada av ridningen. Mamma tog med sig ungarna i bilen, körde hem dem och pratade med föräldrarna.

När skolan sedan började på hösten ville de inte längre vara kompisar med mig! //Linda

Jo då det har hänt senast förra helgen.
Två små barn mellan 5-7 år kom hem till oss då deras pappa (som vi förövrigt aldrig träffat) hade skickat hem de till oss för att höra om de kunde få klappa hästarna och rida.

Klappa hästarna kunde de väl få göra, men RIDA?
Nej du, stallet innehåller äldre avelsston (travare) som inte blivit rida på ett antal år, de flesta går fortfarande med föl och min egen har precis blivit igångsatt efter en skada och är definitivt ingen nybörjarhäst.

Men de tjatade på, svaret blev dock detsamma. Till råga på allt kommer de ensamma igen dagen efter och springer in själva i stallet.
Öppnar boxdörren till en av hästarna och går in för att klappa! (jag kom precis in genom dörren som tur var)

Har föräldrarna INGEN koll på sina barn? Det kan ju ske en olycka, jag poängterade för barnen dagen innan att de ALDRIG fick klappa hästarna utan att jag var med. Men barn är väl barn förvisso.

Jag vet fortfarande inte vem pappan till barnen är men kommer de igen så ska jag se om jag kan få tag i honom och förklara läget.

Värst (för mig) var när svärmor sa till sin dotter(min mans tvillingsyrra alltså) att hon kunde rida på min häst. Hon var lite tveksam då hon inte ridit på länge o har ryggproblem. JO!, Det vore väl JÄTTEROLIGT för dig!!! Säger svärmor. Har inte ens frågat mig om det går bra:eek: Till saken hör att min isishäst har stora problem med sadeltvång o behöver rätt säker ryttare, dessutom var svägerskan rätt tung vid tillfället o det hade liksom inte slutat bra. Försökte förklara för svärmor som tittar skeptiskt på mig(hon är nog rätt skeptisk mot mig överlag) o det såg ut som att jag bara försökte förstöra för hennes dotter. Som tur är är dottern lite vettigare o förstod att det inte skulle funka.

KL

Jag måste säga att jag blir förundrad över människor när jag läser inläggen i den här tråden... både över de som inte har häst och de som har! Det är absolut helt, helt, helt fel att tjuvrida, att rida utan att fråga om det är OK eller att bli sur om man frågar och får ett nej. Det är fel att ifrågasätta varför för det ska man inte som hästägare behöva förklara.

Men jag blir också väldigt förundrad över de hästägare som tycker att det är helt otroligt att någon frågar sådant. Vad är det för fel på att fråga om man kan få rida?? Alla har inte egen häst, alla har inte råd att gå på ridskola heller. Det är väl inget fel i att de frågor, man kan alltid säga nej.

Jag håller med. För mig får folk fråga o numera har jag en mer lättriden häst också o låter gärna kompisar rida honom för att få sällskap när jag rider. Har inte heller några problem med att dotterns kompisar vill rida, tycker snarare att det är kul.

En dag hade jag tom ett helt dagis utanför dörren, de hade tänkt titta på hästarna o förtod inte att nån bodde här. Jag tog självklart ut dem o lät dem hälsa o klappa.

Men i mitt fall blev inte jag som hästägare tillfrågad om det var okej att svägerskan red utan svärmor såg det som självklart, det tyckte jag var trist, att behöva hamna i försvarsställning.

har faktiskt haft turen at mest stöta på vettiga människor som frågat om de får klappa eller rida och vist på mina snällaste hästar kan jag tänka mig gå ett varv på gården i skritt om föräldern håller i ungen och de lånar hjälmen. Men vist har man stött på ett antla dårar som tror de kan få låna hästarna och rida iväg själv på *hua* då blir det blankt nej.
Har också vart med om att folk bara går in i hagarna hur som helst och ska klappa hästarna livsfarligt ju inte fan går jag in hos okända hästar hur somhelst,förstår inte hur en del tänker.
Har ett ganska kulminne av en sån sak, det var några telegubbar som skulle kolla ledningar tydligen fick de för sig att den gick genom hagen och gick in och skulle börja grejja där.De gick bara rätt in fast vi hade en häst där,roliga medden hästenvar att hon hatade karlar och jagade gärna folk i hagen det var en riktig pissmärr,behöver jag säga att de där gubbarna försökte ta sig ut fortast möjligt.

ursäkta stavfelen det är fel på mina tangentbord

KL

Jag måste säga att jag blir förundrad över människor när jag läser inläggen i den här tråden... både över de som inte har häst och de som har! Det är absolut helt, helt, helt fel att tjuvrida, att rida utan att fråga om det är OK eller att bli sur om man frågar och får ett nej. Det är fel att ifrågasätta varför för det ska man inte som hästägare behöva förklara.

Men jag blir också väldigt förundrad över de hästägare som tycker att det är helt otroligt att någon frågar sådant. Vad är det för fel på att fråga om man kan få rida?? Alla har inte egen häst, alla har inte råd att gå på ridskola heller. Det är väl inget fel i att de frågor, man kan alltid säga nej.

Självklart så kan man fråga om man får rida, fast jag förstår inte hur man bara kan gå in i nåns stall och i princip ta det för givet?

Jag är en satsande dressyrryttare och oftast är de hästar som jag har pigga och i kondition. Man tränar och rider med en råd tråd och kan helt enkelt inte låta andra rida hur som helst. Dels så skulle de flesta hästarna inte acceptera det, sen kan det förstöra för ens egen ridning.

Jag är inte emot att låta släktingar och bekantas barn rida (SKRITTA) någon gång ibland om jag känner att hästen är såpass trygg, men jag skulle aldrig i hela mitt liv låta någon främmande människa vare sig ta hand om eller rida, oavsett hur snällt de frågar.

Jag tycker inte att det är otroligt att någon frågar om de kan få rida, det otroliga är hur de reagerar när de får ett nej.

Jag låter gärna vänner, släktingar och kollegors barn rida på min häst, men det ska vara på mina villkor. Har ett stort tittigt halvblod och låter bara andra rida om jag bedömer att det funkar.

hej!
i sommras hände det mig en rätt irriterande grej!

jag och min då tvååriga hingst cisco tog en promenad i den lilla byn vi bor i...Cisco hade sadel och träns på sig (för att vänja sig vi det) jag själv hade hjälm på huvudet(för att skyda mitt huvud om något skulle händ...på hemvägen stöter vi på en sthlmare (kvinna) med sin dotter som såg ut att vara i tolvårsåldern...hon frågar om hennes dotter får rida,(skryter först ett tag på sin dotter) men ja säger lungt -tyvärr han är inte inriden...då blir hon jätte sur och säger att ja ljuger :s att jag är självisk...:mad:...ja skakade bara på huvudet och ledde cisco vidare, va skulle jag göra? släppa upp en liten unge på min hingst som aldrig varit suttet på, om ja hade gjort de hade hon fått en ordentlig åktur...folk tar verkligen för givet att om man går med hjälm och hästen man leder har ridurustning på sig , betyder det då att hästen är inriden?:O::crazy: lr vad...hmmm
mvh Elina:p

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt hur jag ska börja lr få med allt som jag känner,Får ursäkta om det blir rörigt. gör ett försök. Är en 21 årig tjej som...
Svar
14
· Visningar
2 518
  • Låst
Övr. Barn Eftersom ingen här vet vem jag är eller vem min bekant är tänker jag skriva av mig.... Har en bekant vars barn jag har börjat avsky...
Svar
5
· Visningar
1 208
Senast: Magdalena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka