Folk tror att de ska få rida

Sv: Folk tror att de ska få rida

*stjäl min egen knapp*

Hade min förra ponny i ett stall i grannkommunen.. Flera gånger när jag kom dit och skulle ta in henne så fanns hon inte i hagen.. Då hade stallägaren lovat massa småtjejer att rida på henne :mad:

Samma stallägare försökte få mig att tjuvrida på en annan häst i stallet. Men jag började ana oråd när han sa att ägaren ville att jag skulle börja träna den (jag och ägarebn till den hästen kom inte så bra överens) Så jag ringde till henne och berättade. Hon blev fly förbannad och flyttade hästarna därifrån 12 veckor senare...

Oh my god.. Jag hade fått spel om nån lånat ut min häst eller ponny utan att höra med mig!:eek:

*stjäl min egen knapp*

Hade min förra ponny i ett stall i grannkommunen.. Flera gånger när jag kom dit och skulle ta in henne så fanns hon inte i hagen.. Då hade stallägaren lovat massa småtjejer att rida på henne :mad:

Samma stallägare försökte få mig att tjuvrida på en annan häst i stallet. Men jag började ana oråd när han sa att ägaren ville att jag skulle börja träna den (jag och ägarebn till den hästen kom inte så bra överens) Så jag ringde till henne och berättade. Hon blev fly förbannad och flyttade hästarna därifrån 12 veckor senare...

Jag hade inte haft min häst kvar en minut i det stallet!

Nä det blev lite irriterande i längden.. Men tillslut efter mycket skäl och gap på allt och alla så förstog tjejerna att de skulle ringa mig först INNAN de red... Och när de ringde och frågade sa jag blankt nej :D

Jag har själv aldrig fått frågan eller föreslagit utlåning annat än till folk jag känner väldigt väl, som känner hästen sedan tidigare samt rider bra. En gång har det dock hänt att när jag kommit tillbaka efter en ridtur och har någonsagt "vi ska bara låna henne lite", GÅTT IVÄG MED HENNE och kommit tillbaka 10 min senare. :mad: Andra som har med min medryttarhäst att göra har även föreslagit för sina kompisar att de ska gå ner och "rida". Jag tycker inte om att hästar behandlas som leksaker och lånas ut till höger och vänster men då det inte är min häst finns det inte så mycket jag kan göra åt saken. Jag rider nästan alla dagar i veckan så det är inte så farligt men ändå. Sen finns det ju alltid hästar som inte alls bryr sig när det kommer nya människor och ska åka runt, då är det självklart en annan sak.

Problemet är att pållen verkar så vän. "Hon som är så lugn och snäll"... :smirk: Det är inte så många som sett henne när hon liksom går över gränsen. Då blir hon helt hysterisk, är man ute i skogen och rider en kvart hemifrån är det bara att hoppa av och försöka bogsera hem henne utan att bli intryckt i alltför många träd samt trampad på tårna. Det brukar ta ca 45 min och är inte speciellt kul. Dessutom är hon himla titig av sig, oftast inte på volten dock.

Senast ändrad av en moderator:

Hehe joo det här har jag minsann varit med om...:crazy::angel:
Den gången jag kommer ihåg mest var nog, hmm, tror det var juldagen förra året, vi skulle precis åka bort och äta lunch hoss några släktingar ett par kilometer bort. Så knackar det på dörren, och där står områdets störigaste unge med två kompisar(eller va det var), som inte sa ett knyst. -Jaaa? Vill ni något? Sa ju jag då da.. -Skulle vi kunna få rida på era hästar? Sa hon då..
-Nej vi ska åka bort snart.
-Men jag vet hur man sadlar så vi kan rida själva!
-
Eeeller inte, sa typ nej du kommer aldrig få rida någon av våra hästar, sen hejdå och sen stängde jag dörren. Blir bara så trött på den där ungen!:devil:

Haha, jag tycker inte det var så farligt gjort, mest kul faktiskt. :rofl: Ungarna dör inte av det, och andras hästar ska man lämna ifred om man inte har kollat med ägaren, precis som att folk inte har någon rätt att gå in och plocka blommor från ens trädgård eller liknande. :)

knapp kapning*

Men den dagen någon kommer och försöker rida mina hästar utan lov - gud hjälpe dom. För mina hästar är inga änglar :devil: och det är inte matte heller - mohaha....

Hahaha, jag har hysteriskt roligt åt denna egentligen ganska upprörande tråd... :rofl: Heja!!

:rofl: Så rätt!! Hahaha, jag börjar få ont i magen... :rofl:

Samma här, jag blir så *svordom* irriterad !

Det här kanske är en helt annan sak, men jag vill säga det ändå :P
Det var en liten tjej (8 år.. hon har ridit ungefär ett halvår..) som säger att hon är mästare på att rida och att hon är bäst, bla bla.. och att hon skulle inte äns bli avkastad från en oinriden vild hingst!
jaja, jo visst
kom hem och rid på min polle du, då ska du få se på vild :devil:
iallafall hon fortsatte skryta.. " Det har min pappa sakt, han kan allt om sånt, det är bara jag i hela världen som kan mer om hästar än han" sen började hon skryta om hur fantastisk hennes pappa var..
Grrr..

Någon mer än jag som blir sur på sånt här ?
Eller är jag bara väldigt lätt irriterad? :crazy:

JAG BLIR OCKSÅ FÖRBANNAD!!! Är ganska immun mot "söta små barns charm" och tål därför inte deras skryt. Har försökt banka in att ödmjukhet är något POSITIVT :smirk: och att man aldrig kan bli fullärd vad gäller hästar och ridning, men de små kräken tar inte riktigt åt sig...

Ja man blir jätte trött på sådana som tror att dom ska få rida. Jag har ju en lite halvknasig varmblodig trvare som inte är en nybörjarhäst. Min mammas kompis dotter tjatar och tjatar på att hon ska få rida på honom men själv rider hon på ridskola och har ridit i ca. 2år och det krävs mer än så för att kunna rida på han.. han är ju inte ens omskolad än.. :smirk: men dom får liksom fatta att det går inte.. men min mamma lissnade faktiskt på mej och sa ifrån.. fast hon tjatar fortfarande lite.. :crazy:

Hmmm....jag skaffade ponny till mina barn som aldrig ridit förr.....:cool: Ville ha en egen för att jag tycker att det är så bra för min dotter att hålla på, hon har ett utvecklingshandikapp o jag tror så mycket på ridning + hålla på med hästar för allt ifrån motorisk utveckling till "jag är bra" utveckling. Och jag vill att när hon väl börjar på ridskolan så ska hon redan kunna en del för att andra barn lär sig mycket fortare än hon, det är kul för henne att vara "duktig".

Förutsättningarna var och är, jag hade redan häst o jag tar fullt ansvar för ponnyns välbefinnande och aktivering (var det min idé att köpa den så....), dessutom såg jag till att skaffa en äldre, supertrygg och go ponny :love::love::love:

Det var inte så jag menade, de jag skrev om hade ingen hästvana någonstans. Om föräldern har vana så tycker jag inte att det är något fel med det.
Det är när man tror att det går bra bara man läser en bok och har en trädgård åt hästen som det börjar bli farligt fel...

*Knapp kapning*

Jag blir riktigt mörkrädd när jag läser tråden :eek:. Ska man ha häst någon annanstans än typ mitten av Atlanten så behöver man visst vara inläst på brottsbalken, ha trippla kodlås på stalldörren och boxarna, 3 meter högt elstängsel som sitter fast med järnbalkar i marken, minst 10 säkerhetsvakter samt kontrollrum med övervakningskamror som ser varje centimeter av stall, hagar och stallplan om man inte vill att folk ska tjuvrida.

Nja, motsatsen finns ju också. Jag har i flera års tid ( och i ett par olika stall) försökt få tag i någon liten ryttare till mina shettisar, men det verkar helt omöjligt... Alla grannar är involverade i jakten på ridtjejer, men det verkar inte finnas någon att uppbringa.
Så, de får förbli körhästar, trots att de är jättesnälla barnponnyer eftersom sonen helt tröttnat på att rida... :(

JAG BLIR OCKSÅ FÖRBANNAD!!! Är ganska immun mot "söta små barns charm" och tål därför inte deras skryt. Har försökt banka in att ödmjukhet är något POSITIVT :smirk: och att man aldrig kan bli fullärd vad gäller hästar och ridning, men de små kräken tar inte riktigt åt sig...

Det finns inget som heter ödmjukhet i ett småbarns värld, så är det bara. Dom tror på fullt allvar att dom kunde brotta ner ett lejon eller slå en OS-mästare i löpning om dom ville tillräckligt.

Det där med "man är aldrig fulllärd" får man spara tills dom är............tja, 73 kanske?? (Med det menar jag att det finns många vuxna som saknar ödmjukhet men inte har den ursäkten att dom är bara åtta bast....)

det där har vi "nästan" upplevt :crazy: eller rättare sagt när vi för några år sedan kom till sommarbetes hagen satt det ett litet barn i 4-års åldern på vårt då drygt 1 1/2 åriga halvblod, pappan stod jämte :eek: han utbrister när han ser oss och våran uppsyn - titta så fint hon sitter på ponnyn, så söta dom är...... tror nog aldrig han kommer på tanken att göra om det :devil: tack och lov så hände inget vare sig med barnet eller hästen. (tror insikten om ev. risktagande saknas helt hos vissa)

annars har ju barnen ofta haft kompisar med sig hos sina ponnys som fått rida, men då har barnen själva fått bestämma att det är ok. och jag har pratat med föräldrarna så det är ok.

Kom ut en pappa till oss också som satte upp sin treåring på en av de oinridna tvååringarna :eek: Tack och lov så var just den hästen väldigt van vid att ha folk omkring sig och inte rädd för mycket. Men ändå! Blev så arg!

Ja har det lite annorlunda, jag har en jättesnäll gammal shettis som tycker om när man håller på med honom. Folk får gärna komma och leda runt sina barn på min ponny, men JAG vill inte behöva göra det!!

Jag har bekanta som undrade om inte deras dotter kunde få komma och rida på vår shettis. Jo visst fick hon, det jag tycker det är bra att han får röra lite på sig ibland.
Tjejen (ca 6år) hade aldrig ridit men var jätte duktig. Jag berättade det för föräldrarna som inte ens tittade på, frågade om hon inte kunde få börja på ridskola (jag vet att pengarna inte saknas). Nja det var ju jobbigt hon kunde ju komma och rida hos mig fler gånger istället. Jag sa ok för jag tyckte de var kul att hon var så duktig men hoppades att föräldrarna skulle engagera sig.
Men är tog jag miste. De är hemma hos min sambo och snackar och dricker kaffe medans jag är ute med ungen. Jag har känt mig som en gratis barnvakt, det tar ändå ca 1,5-2 h en dag när jag är ledig och hade kunnat göra något annat. Nu är det ca 6 månader sen de var här senast, jag tror tillslut att de insåg att jag inte var så intresserad..

ja asså folk kan va riktigt puckade ibland.. ursäkta ordvalet.. jag har själv varit med om något liknande. Det var i somras och jag hade precis fått hem min d-ponny, hon hade vatt utlånad på foder. En dag när jag kommer upp till min hage ser jag min systerdotter som är 6 år och en dotter till några sommargäster som står och klänger på ponnyn medans föräldrarna till den andra tjejen står och glor på.. Jag blev så j*vla förbannad.. Visst min systerdotter känner hästen men hon är ju bara 6 år.. Jag menar att föräldrarna borde ju förstå bättre!! ungarna va 6 år gammla!! men dom fick en ordentlig utskällning och sen dess har sommargästerna inte vatt i närheten av mina hästar:devil: moahaha

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt hur jag ska börja lr få med allt som jag känner,Får ursäkta om det blir rörigt. gör ett försök. Är en 21 årig tjej som...
Svar
14
· Visningar
2 473
  • Låst
Övr. Barn Eftersom ingen här vet vem jag är eller vem min bekant är tänker jag skriva av mig.... Har en bekant vars barn jag har börjat avsky...
Svar
5
· Visningar
1 204
Senast: Magdalena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.