Folk tror att de ska få rida

Sv: Folk tror att de ska få rida

kl*

Mitt fjordsto med föl fick stå i grannens väl nerbetade hage. Detta pg av stoets övervikt. Jag sa till dem att det är ok att rida i hagen och jag visste att tösen klarade av det (envis men naggande go dam stoet var :) ) Döm om min förvåning när min far kommer hem och säger att han höll på att köra på dem + fölet ute på 70 vägen. :eek:Det var mörkt ute och lite målningt så mycket till syn var det inte. Alltså har den här tjejen tagit ut stoet + fölet och ridit henne utanför hagen och på en trafikerad väg utan min lov!! Som tur var kom de hem helskinnande men tro att tjejen och modern fick en utskällning att duga + att hästen togs hem direkt. De vägrade se vad de hade gjort för fel. Kan tilläga att relationen med dem blev ganska frosttig sedan och att de plockade hem sin häst från mitt somarbete direkt, trotts att den fick stå där gratis.:cool:

Jag litar på folk tills de gör misstag, men det är lite svårare ju fler liknande händelser sker.:crazy:

Oj! Det var tur att det inte hände något, och att de fick lära sig en läxa.

Min mamma är rätt bra på att säga åt folk att de ska få rida på min ponny:cool:. Skitkul för dem att rida på min orastade, bockiga lite nerviga häst, som flyger i luften för en bil. Rent utsagt livsfarligt. Mer vett i hästvärlden! Det skulle minska olyckorna radikalt.

Ibland blir jag irriterad. Igår tex. Det har hänt flera gånger att jag träffat på människor som tror att bara för att man har en häst/ponny så är det fritt fram att "mölja sig in" och ta del av den. Jag pratade med några ytterst lite bekanta som hastigast igår och nämnde väl att jag skulle iväg till stallet. Vips så tänkte den ena börja rida PÅ VÅR HÄST. Då jag förklarade att den var väldigt för liten fanns det omedelbart två ridsugna barn i familjen. När jag försökte förklara att ponnyn INTE är en nybörjarponny för ungar i femårsåldern kontrade de genast med att man ju kan gå bredvid och hålla i...
Jag blir bara sååå trött!:(
Liknande erfarenheter?

När jag hade mitt varmblod så tyckte min närmsta vän att ÅH! va bra då kan mn lillasyster rida honom!! :mad:
Och nu när jag har mitt halvblodssto så tycker dom att hon kan få komma upp och rida när hon är hos dom (annars bor hon ganska långt bort, och tacka f*n för de!) Men iaf, så ringde dom en dag när hon va hos dom och sa att nu är hon här igen, kan inte hon få rida din häst då? Då sa jag till dom att min häst har ont i ryggen och ska inte brhöva bli riden.. tror ni de hjälpte? nej... dom åke till stallet efter telefonsamtalet och va hur många som helst som skulle upp på min stackars häst, hade inte min stallvän kommit ut och kört iväg dom så hade la alla suttit på henne!! :(

Herregud!! Vad är det för vän som struntar i det man säger?! Sa du till denne igen? Eller lät du det vara?

skulle aldrig låta nån rida min häst om de bad riktigt hövligt och betalade så kanske ;P
sen händer det ju att jag låter kompisar rida ett par varv men de tröttnar ganska fort eftersom min häst är lite mysko och man måste rida honom varje dag i ca 2månader för att han över huvud taget ska fatta en normal galoppfattning 0_o

och stallet där jag har honom är det en (mellan vuxen xD har körkort jallafall) som tar hand om honom ibland när jag inte kan och då ibland frågar hon om hennes syrra får rida honom den dan hon tar hand om honom åt mig ut i skogen en sväng (jag känenr hennes syrra väl :P o hon är ungefär lika gammal som jag) då är det ju ok. (bara de är medvetna om riskerna det är att rida ut på min häst ^^)

sen när jag och en kompis hade 2 sköthästar för ca 2-3 år sen en liiten shettis och en liten åsna :D jättesöta så ville en kompis till min kompis då (den andra skötaren) följa med en gång visst det går väl bra... en gång...där vare slut med friden
efter det ringde hon JÄMT till oss och tjatade får jag följa med o rida osv. och den andra skötaren (min kompis då :P) kunde itne säga nej alla gånger så det slutade med att hon följde med de gånger vi red på ridbanan och hon var med skulle hon rida GENAST -ehh är det inte våra sköthästar? om hon inte fick rida genast tjurade hon och klagade och sa att hon skulle ringa sin mamma så hon fick hämta henne -men det gjorde hon ju inte 0_x
och en gång hade jag och min kompis bästämt en lite längre tur då hade hon ringt till min kompis då och frågat då sa min kompis nej! då ringde hon till mig! :O och frågade och jag sa nej! då ringde hon till min kompis igen och då hade vi prec. gått till bussen så min kompis mamma svarade och hon sa typ såhär -men de hade sagt att jag skulle följa med idag! och då hade min kompis mamma sagt att de är på busshållsplatsen då hade hon fått skjuts av sin mamma gissa om chock när hon dök upp och sa att vi hade faktist sagt att hon skulle följa med bara för att vi sa kanske nån annan gång några veckor tidigare

jag tål inte den personen än idag och hon blir skitsur om man nämner "den gammla goda tiden" ;P

man blir ju bara så matt på folk som håller på så där:eek:.. speciellt för oss ryttare ( som mig själv) som inte har råd att ha egen häst och har ridigt så länge att ridskola känns som bortkastade pengar..
Vi som faktiskt är seriösa med att rida privata hästar. nu är jag iof 22 år och det är inte så många som inte tror att jag är seriös, sen kastar jag mig inte över alla häst ägare och frågar om jag får rida deras häst utan brukar oftast fråga om dom behöver hjälp ett par dagar i veckan.
Då tycker iaf jag att man är mer seriös en att hoppa på första bästa som har häst och frågar om man får rida en sväng skulle aldrig falla mig in.
men men idioter finns över allt inga undantag ;)

Jag har aldrig stött på fenomenet... och har ändå "alltid" haft hästar. (Är 30 år och uppväxt med hästar).

Alltså jag blir riktigt mörkrädd när jag läser den här tråden! Folk är verkligen helt galna :eek:
Tro att man kan göra hur man vill med andras hästar, det är helt sjukt!

Det är ju helt sjukt att folk verkligen kan bete sig sådär! Det måste vara fruktansvärt jobbigt för er som är/var utsatta för dessa galningar som tjuvrider och släpper ut hästar.

Vi får inte glömma att för oss är det självklart men det är det inte för en okunnig som kanske aldrig har haft med en häst tidigare att göra!! :p Vi får vara tålmodiga och lära ut... så kanske det inte händer nästa. :)

Är ävl inte riktigt så, dom som jag känner som rider har oftast en häst i det stalet jag har hästen. Men det var en utav dom som frågade om hon fick prova att rida min häst dagen efter att vi fått hem han på prov :eek:. Hästen som jag har delar jag med min kompis, för att vi ska hinna med hästen nu när vi går på gymnasium, så vi hade båda provridt han två gg och sen hade min kompis krittat ut på han, och då frågade den andra personen om hon fick prova han... :smirk: Och hon är en sån som vill prova att rida hästarna bara för att kunna säga till alla andra i stallet att hon ridit den...

Herregud!! Vad är det för vän som struntar i det man säger?! Sa du till denne igen? Eller lät du det vara?

det är bara de lilla problemet att om jag sägar "Nej, jag vill inte ha henne på min polles rygg!" så kommer jag antagligen åka på en JÄVLA utskällning, och antagligen kommer jag få spö av henne!! :( Tacka f*n för att ungen håller sig hos sin pappa!!! :crazy: Så synd om hästen annars!! nu när hon ska bli tävlingshäst och allt!!

Jag har också varit med om att främmande människor kommit å frågat å jag säger stenhårt nej. Ingen av mina hästar vill ha några småglin på ryggen. Å kommer det en kommer det flera.

Det var en gång som jag såg några ungar hänga över stacketet. Då satte jag på strömmen=)

:bow::bow::bow::bow:

Har läst nästan alla inlägg här nu och man blir skrämd av hur många idioter det finns! :crazy: Hatar rent ut sagt människor som inte fattar när man säger till dom! I alla fall när det är vuxna som ska ha ett naturligt ansvar i sig kan man tycka! En av de värsta sakerna jag har sett är när en tjock tant fick rida på en av ridskolans hästar. Stackars hästen (som förövrigt är ganska bastant) välte nästan :crazy: och tanten ryckte och slet honom i munnen för att han skulle "släppa och komma i form" :cool: Ridläraren lät henne rida runt (skritta, nått mer orkade hon inte såg det ut som) i typ 40 min. (hon hade privatlektion för sig själv ungefär) typ bara för att hon hade haft privathäst men inte klarade av den pgr sin kroppsform :smirk:.. Såg inte klokt ut!

Blir helt galen på sånt här!!

Min kompis hade ett kallblod som inte var att leka med, kom direkt från travet och det ända vi jobbade med (när vi satt på ryggen) var att få han att gå lugnt.

Men några kompisar till oss tyckte det var helt perfekt att min kompis hade skaffat en häst, en snygg en till och med!
Den kunde hennes barn få lära sig rida på.

"Kallblod är ju så lugna och snälla", konstaterade hon. :confused:

Huva! Förstår mig inte på vissa människor ibland.

Malin

Blir helt galen på sånt här!!

Min kompis hade ett kallblod som inte var att leka med, kom direkt från travet och det ända vi jobbade med (när vi satt på ryggen) var att få han att gå lugnt.

Men några kompisar till oss tyckte det var helt perfekt att min kompis hade skaffat en häst, en snygg en till och med!
Den kunde hennes barn få lära sig rida på.

"Kallblod är ju så lugna och snälla", konstaterade hon. :confused:

Huva! Förstår mig inte på vissa människor ibland.

Malin

Ja Järvsöfaks är ju så himla lugn :D:D:D

Ja men seriöst :smirk: Bara för att en shettis är liten och söt, betyder inte det att den inte är världens brallkung :devil: Det fick en kompis systerdotters kompis bittert erfara när hon var tvuuuuungen att rida på just den shettisen :d

Ja men seriöst :smirk: Bara för att en shettis är liten och söt, betyder inte det att den inte är världens brallkung :devil: Det fick en kompis systerdotters kompis bittert erfara när hon var tvuuuuungen att rida på just den shettisen :d

Skett nästan likadant på ridcentret där jag brukar rida!

Dom har en 4årig shettis där (Peach) och Peach är världens snällaste mot allt och alla, men dock precis insutten
Och en tjej som brukar rida där hade en dag med sig sin lillasyster, "aha" kom hon på, "lillasystern kan ju sitta lite på Peach medan jag leder runt henne lite på gårdplan, bara så hon får ha lite kul" Hon tog ut Peach och 'slängde' upp lillasystern som inte blev långvarig på hästryggen, ca. 2sek. tror jag hon blev kvar. Peach skulle bestämt inte ha någon på ryggen och gjorde flera bocksprång.
Lillasystern klarade sig med några blåmärken och mycker skrik och gråt.

Kan påpeka jag och min vännina som vittnade händelsen inte visste om att Peach inte var ridbar vid tillfället och 'tjejen' hade bestämt förklarat att så här fick hon göra för stallägaren (som i själva verket inte hade en aning om det) :smirk:

Skett nästan likadant på ridcentret där jag brukar rida!

Dom har en 4årig shettis där (Peach) och Peach är världens snällaste mot allt och alla, men dock precis insutten
Och en tjej som brukar rida där hade en dag med sig sin lillasyster, "aha" kom hon på, "lillasystern kan ju sitta lite på Peach medan jag leder runt henne lite på gårdplan, bara så hon får ha lite kul" Hon tog ut Peach och 'slängde' upp lillasystern som inte blev långvarig på hästryggen, ca. 2sek. tror jag hon blev kvar. Peach skulle bestämt inte ha någon på ryggen och gjorde flera bocksprång.
Lillasystern klarade sig med några blåmärken och mycker skrik och gråt.

Kan påpeka jag och min vännina som vittnade händelsen inte visste om att Peach inte var ridbar vid tillfället och 'tjejen' hade bestämt förklarat att så här fick hon göra för stallägaren (som i själva verket inte hade en aning om det) :smirk:

SMART ;););)

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt hur jag ska börja lr få med allt som jag känner,Får ursäkta om det blir rörigt. gör ett försök. Är en 21 årig tjej som...
Svar
14
· Visningar
2 473
  • Låst
Övr. Barn Eftersom ingen här vet vem jag är eller vem min bekant är tänker jag skriva av mig.... Har en bekant vars barn jag har börjat avsky...
Svar
5
· Visningar
1 204
Senast: Magdalena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama