Folk tror att de ska få rida

Sv: Folk tror att de ska få rida

*stjäl min egen knapp*

Hade min förra ponny i ett stall i grannkommunen.. Flera gånger när jag kom dit och skulle ta in henne så fanns hon inte i hagen.. Då hade stallägaren lovat massa småtjejer att rida på henne :mad:

Samma stallägare försökte få mig att tjuvrida på en annan häst i stallet. Men jag började ana oråd när han sa att ägaren ville att jag skulle börja träna den (jag och ägarebn till den hästen kom inte så bra överens) Så jag ringde till henne och berättade. Hon blev fly förbannad och flyttade hästarna därifrån 12 veckor senare...

Jag vet hur det känns. Jag flyttade när jag skulle börja gymnasiet och kunde inte ta med min ponny i början. Så min tränare lovade att hon skulle hålla igång henne. Jippie tänkte jag.. En onsdag när jag satt nere på skolan ringde min kompis till mig och sa att min ponny skulle gå med på hoppträningen med nån tjej.. Snacka om att jag blev förbannad.. Jag ringde min mamma så hon fick åka dit och fråga vad dom höll på med.. då kom det fram att min tränare inte vågade rida min ponny för att hon var så pigg.. hahaha skrattretande,.. min ponny fick stå kvar i 3 dagar till sen tog jag med henne till skolan. Sen dess har jag inte ridit för min gamla tränare nåt mer. Snacka om att jag förlorade allt förtroende för henne. Det hade ju varit skillnad om hon hade ringt och frågat liksom..:(

Det var väl bra att hon frågade? Jag tycker du kunde kostat på dig att förklara varför hon inte kunde det. Hon hade ju tagit mod till sig och vågat fråga.
Tycker många här har en ogin inställning till barn. Naturligtvis är det ALDRIG ok att tjuvrida någon annans häst, men som vuxen kan man väl vara mogen nog att förklara varför det inte går, om barnet frågar.
Många här har kanske också stått och trånat utanför nån hage, och om man frågar så kanske man träffar på den där hästägaren som är på gott humör och har en snäll häst och låter en rida något varv på gårdsplan.
OT när jag var elva tog jag mod till mig och frågade grannkillen om jag fick åka en runda på hans motorcykel (trånade väl efter andra sorters hästar) och lyckan var gjord när han slängde till mig en hjälm och drog en runda runt samhället.

Nu hoppas jag verkligen int att jag gör någon upprörd för jag förstår verkligen erat problem men jag förstår dom som frågar också.
Dom har absolut ingen erfarenhet av hästar. Dom vet inte att inte alla hästar har "ängla skälar" och passar små ungar som inte kan sitta stilla på ryggen och så vidare. Dom har ju ingen aning om sådana saker.
Nästa gång någon frågar, säg till dom att man kan vända sig till närmaste ridskola eller 4h och fråga efter knatteridning/nybörjar ridningar eller liknande.

jag har lånat ut min förra foderpålle flera gånger... men oftast till ungar som kan rida då tjejen som har den andre håsten skulle få ta med sig någon har aldrig haft något problem med det då han var världens snällaste vet även att stallägaren har satt upp en bekants 2 åring på honom o det var inga problem för mig jag visste att de tar sitt ansvar o att hon fick sitta där i kanske 5 minuter i stallet=)

min nuvarande häst är ganska het o inte lättriden så där är det endast 1 person som får rida...

skall dock få besök av en kompis till pappa o han dotter som är hästintresserad men som aldrig fått varit inärheten av en häst får se när de kommer om hon skall få sitta upp på min eller om vi tar den andre hästen klappa mm kommer hon att få=)

gillar att få se barns ansikten lysa upp.
men nu har jag juh inte en nybörjarhäst längre o då lånar jag inte ut han om jag inte behöver ha hjälp o då är det strikt!

Sen tjatar du ju på mig att jag ska prova "studsbollen".....;)

Om jag hade en tia för varje gång jag hört det....:rofl:

Och "men ska man inte RIDA på såna där?"

Ja, det är vanliga kommentarer när man är ute och går med pållen.
Man är måttligt road efter femte gången på samma promenad...:cool:

Det var väl bra att hon frågade? Jag tycker du kunde kostat på dig att förklara varför hon inte kunde det. Hon hade ju tagit mod till sig och vågat fråga.
Tycker många här har en ogin inställning till barn. Naturligtvis är det ALDRIG ok att tjuvrida någon annans häst, men som vuxen kan man väl vara mogen nog att förklara varför det inte går, om barnet frågar.
Många här har kanske också stått och trånat utanför nån hage, och om man frågar så kanske man träffar på den där hästägaren som är på gott humör och har en snäll häst och låter en rida något varv på gårdsplan.
OT när jag var elva tog jag mod till mig och frågade grannkillen om jag fick åka en runda på hans motorcykel (trånade väl efter andra sorters hästar) och lyckan var gjord när han slängde till mig en hjälm och drog en runda runt samhället.

Det beror ju helt på hur hästen är om man låter barnen rida. Om jag hade en trygg och stabil häst skulle jag inte tveka för att låta en hästtokig unge rida en sväng med ledare, men jag skulle aldrig släppa iväg dem själva någonstans. Det skulle ju kunna hända vad som helst och då skulle jag som hästägare vara den som ställs som ansvarig.

Det här med att hästar ses som allmän egendom gäller uppenbarligen även hundar. Det är först sedan man själv skaffade hund som man inser vad mycket ungar det finns som absolut ska låna ens hund för att gå ut med. Som tur är så går ju inte hunden omkring lös nånstans, så de kan ju inte tjuva den som en häst i en hage precis..

Herregud! Fattar inte vad det är med folk som ska tjuvrida!
Där jag hade min häst var det bara han och en annan häst. En dag sprang båda hästarna lösa på stora vägen (90km)! Vi trodde de hade kommit ut själva på nått sätt, men alla staket var hela. När detta sedan hände om och om igen började vi bli misstänksamma. Samtidigt syntes det på hästarnas ryggar att det suttit nån där! Och vissa dagar hade de grimma fast vi inte tagit på dem det på morgonen!

När vi sedan en dag skulle rida lite i skogen bakom hagen de gick i såg vi hur mkt hovspår som helst, våra hästars hovavtryck! För att bli av med tjuvryttarna, som vi aldrig hade sett satte vi en diskret vajer med el i över handtaget till öppningen. Vi använde inte den öppningen så ofta ändå. Det slutade, men matningen av bröd och annat slutade inte. Tur att de inte blev matade med nått som kunde gett dem kolik!

Kan inte folk bara leva sitt eget liv!!!

Ja man kan ju alltid undra varf folk är som dom är... :cool: Kan berätta en historer... En var när stallägarn hittat några barn som tjuvred på hästarna neri sommarhagen varken grimma grimmskaft hjälm eller liknade. Hon blev ju så klart ass arg och bad dom gå därifrån. Ungarna sa att hon skulle bli "bestraffad". Morgonen där på ringer grannen och frågar vad hennes 15 unghästar gör på hans tomt och på vägen :eek::eek:

--- Miilan :bump:

Det är riktigt illa med barn, (ungdomar) som släpper ut hästar (och andra djur oxå för den delen)! Det blir en fara för alla som tyvärr kan sluta väldigt sorgligt. När det går så långt undrar man ju vad föräldrarna har för sig...

Kommer ihåg nån gång förra sommaren då jag sprang på en av grannarna till förra stallet när jag var ute och gick med hästen.
Hon tyckte glatt att barnet skulle kunna få rida.

Hästen i fråga var då lite halvt inriden med sadeltvång och var rädd för precis allt och flög i luften var femte meter....
Förstår inte hur man kan vilja sätta upp ett litet barn utan hjälm på en sån häst :crazy:
Men jag fick snällt förklara att det nog inte var nån bra idé utan att hon nog borde komma tillbaka senare och fråga stallägaren om hon fick låna en av ponnyerna i stället.

Annars brukar min standardkommentar till folk som spontant vill låna hästen vara nåt i stil med att: Ok... Ska jag ringa ambulansen nu eller vänta tills du ramlat av? :devil:

Människor som jag känner och som jag vet klarar av hästen brukar dock gärna få rida nån gång i bland.

Jag har frågat en polis. Han sa så här: Det är egenmäktigt förfarande att använda annans egendom (=hästen). Däremot visste han inte om det räknades som det om man höll sig inom hagen (???!!!):eek:

Om hästen skadas på något sätt så är det skadegörelse.

Om man råkar ut för busridare så tycker jag att en gång är ingen gång (om inte hästen skadas förståss) men en andra gång så bör man anmäla till polisen.

Tycker inte polisen som tar emot anmälan att det är så fraligt så gör jämförelsen med bilen saom många pratat om. Jag menar, om någon tar din bil och kör runt lite på din gårdsplan så blir du ju inte glad. Om denne fortsätter att göra detta efter tillsägelse så anmäler du och blir bilen skadad så anmäler du ju oxå.

Däremot tycker jag inte att man måste bli sur om någon frågar snällt. Bara om de inte kan ta ett nej.

Ja man kan ju alltid undra varf folk är som dom är... :cool: Kan berätta en historer... En var när stallägarn hittat några barn som tjuvred på hästarna neri sommarhagen varken grimma grimmskaft hjälm eller liknade. Hon blev ju så klart ass arg och bad dom gå därifrån. Ungarna sa att hon skulle bli "bestraffad". Morgonen där på ringer grannen och frågar vad hennes 15 unghästar gör på hans tomt och på vägen :eek::eek:

--- Miilan :bump:

korkade ungar rent utsakt :eek::cool:

Satt å läste gamla trådar å de här känner man ju helt klart igen:crazy:

Kommer ihåg när syrran å jag va små, 4-6 år å var ute i hagen en sommar (shettisar).
Då kommer två äldre tjejjer vi inte sett fötut som frågar om dom får rida, syrran å jag står å glor å fortsätter klappa på fölen vi hade då (man hade ju lärt sig att inte prata så mkt med främlingar lixom:D).
Den älsta tjejjen hoppar upp på våran oinridna shettishingst som springer hejvillt, rejsar utefter taggtrådsstängslet vilket tjejjen fastnar i med ena benet och rammlar av:eek:
Dom mummlar nått arg till oss och den skadade tjejjen får hjälp av den andra att ta sig haltande därifrån.
Dom där tjejjerna såg vi inte igen:angel::cool:

*kl*

Fattar inte hur vissa människor är funtade när man har läst den här tråden, man blir ju mörkrädd:crazy:

Jag har aldrig varit med om att någon har tjuvridit våra hästar eller varit påträngande och velat rida (än), utan har någon bekant frågat snällt så har jag ofta ställt upp och låtit ungen rida lite på en av hästarna. Men då får dom borsta och följa med och hämta hästen också... Enda gången jag inte har gått med var när brorsan lite försiktigt frågade om han inte kunde få låna två av mina hästar, så han och flickvännen kunde få rida (skritta/trava) ner till sjön:D Nu är ingen av dom helt lost på hästryggen så självklart fick dom låna två snälla hästar, men innan dom red iväg fick dom rida lite på ridbanan så jag såg att de klarade av det. Tyckte bara det var gulligt när dom red iväg sen:D
Ponnyn har jag lånat ut även om jag inte var hemma, men då var det till människor jag känner mycket väl, som är duktiga och som även känner ponnyn, hade aldrig gjort det annars..

Lite roligt var det också en gång när jag var ute och red på foderhästen, jag red förbi en stugby och såg att en man och hans dotter (12?) stod och kollade beundrande på oss, så jag stannade och hälsade och pappan "bjöd in" oss i trädgården, så jag hoppade av och så fick tjejen klappa lite=) Tonårssonen som låg i hängmattan smög försiktigt in i huset, medan systern beundrade hästen, haha:D Sen när tjejen klappat färdigt tackade hon och pappan för titten och jag hoppade upp och red iväg:) När det är så, och på mina villkor, tycker jag det är OK, men ungar, med eller utan föräldrar, som tjatar har jag svårt för...

Visst, har varit med om att en medryttare tog med sig hela kompisgänget i omgångar och skulle rida på hästen, givetvis utan och fråga, men den medryttaren blev inte så långvarig. Hon skaffade egen häst, som hon får göra vad hon vill med... Tycker överhuvudtaget att ta sig friheter med en medryttarhäst utan att fråga ägaren är oacceptabelt, men men, lite OT..

Jag älskar att ha vetgiriga ungar omkring mej i stallet, har nyss flyttat till egen gård och för ett par veckor sedan ringer grannens systerdotter å frågar mkr försynt om hon får rida min ponny, självklart säger jag! Jättekul att kunna föra vidare mina kunskaper till den unga generationen! Å kommer det fram ngn nyfiken då jag är ute å rider svarar jag gärna på frågor, med vänlighet kommer man hur långt som helst, jag vet ty jag har provat båda sätten! Tant Ylva

hmm jag har oxå haft en del barn med föräldrar som skulle köpa ponnier av mej(welsh mountains) och det har slutat med att jag sagt till föräldern "att du ska nog köpa en gunghäst till barnet istället" och föräldrarna har inte fattat vinken :(
jag säljer inte mina hästar till ungar som är livrädda eller okunniga eller till folk som inte fattar att en hät är en levande varelse som kan röra på sej utan att du ber den om detta!!???

Oja, det händer ofta. Nu den senaste gången så var det en flicka på 10 år som trodde att hon var skötare på mina-skötar-shettisar. Sprang fram och tillbaka i hagen och så sa hon att jag aldrig mer skulle komma till stallet att jag inte tar hand om dem. Folk kan verkligen inte respektera det man säger.:smirk:

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt hur jag ska börja lr få med allt som jag känner,Får ursäkta om det blir rörigt. gör ett försök. Är en 21 årig tjej som...
Svar
14
· Visningar
2 473
  • Låst
Övr. Barn Eftersom ingen här vet vem jag är eller vem min bekant är tänker jag skriva av mig.... Har en bekant vars barn jag har börjat avsky...
Svar
5
· Visningar
1 204
Senast: Magdalena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.