Folk tror att de ska få rida

Sv: Folk tror att de ska få rida

Nu har jag inte läst alla inlägg i denna jättetråd, men ett tips till er som ställs inför en sådan här fråga och har svårt att säga nej är ju att svara att ni vill fundera på saken. Sedan kan ni i lugn och ro antingen överväga om ni tycker det är rimligt att låta någon rida, eller också bara dra på "nejet" och i lugn och ro formulera ett bra svar.
Sedan tycker jag som tidigare har nämnts, att man som ansvarig för hästen verkligen inte är skyldig att ge en förklaring till varför man inte vill låna den. Ska man behöva ge en anledning till varför man inte vill ligga med någon tjatande snubbe/snubba då också?
Det kanske är att dra det till sin spets, men ni förstår nog vad jag menar.

Nu har jag inte läst alla inlägg i denna jättetråd, men ett tips till er som ställs inför en sådan här fråga och har svårt att säga nej är ju att svara att ni vill fundera på saken. Sedan kan ni i lugn och ro antingen överväga om ni tycker det är rimligt att låta någon rida, eller också bara dra på "nejet" och i lugn och ro formulera ett bra svar.
Sedan tycker jag som tidigare har nämnts, att man som ansvarig för hästen verkligen inte är skyldig att ge en förklaring till varför man inte vill låna den. Ska man behöva ge en anledning till varför man inte vill ligga med någon tjatande snubbe/snubba då också?

Sant så sant! Aldrig att någon hade fått rida eller "leka" med min häst om jag inte kände personen väl! (släkt, vänner osv)

Nu orkade jag tyvärr inte läsa hela tråden.
Men många verkar tro att det är gratis att rida om man har egen häst/ponny. Har mött flera av den åsikten. Men när jag då säger att det inte fungerar så på våra två pållar och att man inte behöver hjälp så blir många sura och tycker att man ändå har hästarna hemma och slipper betala stallhyra. Men det är verkligen inte gratis för det!
Jag instämmer helt med shrimp :)

När jag arbetade i stallet och sa att efter jobbet ska jag ut till medryttarhästen och rida lite så kom det några som sa "vi följer med, vi vill också rida" så svarade jag vänligt "Tyvärr, enligt avtalet står det att jag inte får släppa upp andra ryttaren på henne". Då blev dom minst sagt sura och började sprida massa rykten om att jag var en egoist som tyckte jag red bra och tyckte alla andra red jättedåligt. :confused:

har inte varit med om att folk tycker det är självklart att de ska få rida. skulle någon sådan typ velat rida foderhästen hade jag blivit helt anti och tvärvägrat. jag har släppt upp en blyg liten tjej som kommer till stallet ibland på honom så har hon fått skritta runt medan jag leder. hon frågade snällt ett par ggr men då passade det inte så hon gav upp det och så frågade jag om hon ville sitta på honom.
däremot så har hon syskon som kan vara rätt irriterande. den äldre tror hon kan en massa om hästar och den yngre(3-4 år) fick för sig att hon kunde kratsa hovarna på hästen:rofl: han var dessutom inne i en period då han tyckte att hovarna skulle sitta fast i golvet.
en annan i stallet har låtit dem rida på hennes gamla märr, så den hästen är favoriten för alla ungar. men det har gjort att syskonen till den blyga tjejen går in i favorithästens hage. ett tag var den väldigt lerig så de fastnade med stövlarna där och det höll dem ifrån ett tag iaf.

Har som tur är sluppit det här, skulle ändå säga nej oavsett vad. Det finns ponnyridning och ridskolor där man kan prova att rida.
Men vi har en fjäskis, en tjej som är dööösugen att sitta upp på vår ponny och hon är riktigt dryg - Har du sett mig rida, titta på mig när jag rider, jag har ridit i sju år, åh vad hon ser fin ut, jag skulle verkligen vilja rida er häst och så där tuggas det runt, om och om igen.

Men jag stod bredvid en stallkamrat som pratade i sin mobil för någon dag sedan. Hon fräste i luren med orden

- jag är väl ingen j*vla ridskola heller

två dagar senare kom hon med sin häst och hästen hade broderns kompis flickväns lillasyster på ryggen

Har som tur är sluppit det här, skulle ändå säga nej oavsett vad. Det finns ponnyridning och ridskolor där man kan prova att rida.
Men vi har en fjäskis, en tjej som är dööösugen att sitta upp på vår ponny och hon är riktigt dryg - Har du sett mig rida, titta på mig när jag rider, jag har ridit i sju år, åh vad hon ser fin ut, jag skulle verkligen vilja rida er häst och så där tuggas det runt, om och om igen.

Men jag stod bredvid en stallkamrat som pratade i sin mobil för någon dag sedan. Hon fräste i luren med orden

- jag är väl ingen j*vla ridskola heller

två dagar senare kom hon med sin häst och hästen hade broderns kompis flickväns lillasyster på ryggen

Men gud :smirk:

Kommer ihåg förra sommaren då stallägaren lånade ut sin shettisponny som sällskap till några som stod med sin ponny i stallet som ville ha deras ponny i en hage på tomten (de bodde 200 m från stallet). Shettisen blev utlånad på villkoret att det bara blev högst 1 timme (han har haft fång har jag för mig) och att han bara skulle stå i hagen och inte ridas.
6 timmar senare kommer han ner till stallet, genom svettig och har blivit riden av ponnyägarens lilla syster.
Nästa dag frågade de om de fick låna min ponny, men jag sa bestämt nej! Dels för att jag hört vad som hänt innan, men även för att min ponny är valack och väldigt hingstig av sig och absolut inte kan stå i en liten hage tillsammans med ett brunstigt sto.
Även fast jag hade bra skäl så fick man förklara en lång stund varför han inte kunde gå upp till deras hus!

2 veckor efter åkte den familjen ut ur stallet.

Håller helt med.
Folk tror att dom ska få rida bara för att dom känner mig, visst brukar jag låta ngn kompis följa med då och då men sen när dom inte får rida blir dom jätte sura och pratar inte med mig på flera dagar.
Min häst (mkt nervig arab-tös) blir rädd för allt, to.m. när hon går på asfalterad väg (ljudet av hovarna) och sedan har hon börjat lyfta lite på frambenen när man går upp. (försöker såklart få bort detta)
Men ingen av mina "kompisar" förstår att hon är så pass jobbig som hon är. Visst är hon en jätte duktig hopp-häst, men nervös! (Hon har hoppat 150-160cm under ryttare och är löshoppad ca 180cm.) Men inte ens jag tävlar henne spec. mycket, jag rider mest dressyr för tillfället för att hon ska bli lungnare (om det är möjligt).
Blev så sur när en tjej i min klass kom idag " Hej! Det är tävling på ridkklubben i helgen, kan inte jag få rida din häst då? Jag hade tänkt anmäla mig till en LA."
Och varför skulle jag låta någon jag aldrig pratat med rida min häst när jag inte ens låter dom jag brukar vara med rida henne?
Man blir så sur av denna fräckhet :mad:

I tidigare inlägg har du skrivit att du inte äger någon häst för dina föräldrar tycker det är onödigt...:crazy:

I tidigare inlägg har du skrivit att du inte äger någon häst för dina föräldrar tycker det är onödigt...:crazy:

Eller just ja, hade inte du och din syster 5 hästar som gått svårklass ? Det hade jag glömt .Nån häst måste det ju finnas som det går att rida på.. :crazy:

*kl*
vet inte om det har så mycket men ämnet att göra. Men jag, min syster och våran kompis har i 4 eller 5 år då och då åkt ut till skärgården, där vi känner några som har 2 shettisar och en nordsvensk, just nu har dom nog tre andra hästar men ändå.
Vi har iallafall under alla dessa år som vi varit och besökt dom, ridit kanske två gånger. Visst är vi för långa för shettisarna nu men ändå, även när vi var mindre så var det viktigaste inte att rida, utan vi åkte dit och borstade och klappade på hästarna. Även om det typ tar två timmar att åka dit så gör vi det för att bara hälsa på hästarna, bara för att folk har hästar måste man inte rida. Det är faktiskt mysigt att bara stå och klappa på hästarna. Nu kanske detta blev lite flummigt, men vad jag vill säga är att alla små ungar och så inte bara vill rida, nu är vi 16-18 år och åker fortfarande ut och hälsar på bara för att mysa med hästarna, dock inte lika ofta då den ena av oss inte har så stort hästintresse längre.

Ja! Jag har också en snäll mamma som någon nämnde. Hennes kompisar kommer ut med sina barn och ska rida. Två var faktiskt hyfsat bra. Dock kom de aldrig mer tillbaka när de red upp JÄMSIDES med varandra och skulle galoppera med två tävlingsinriktade ponnier :devil: De blev livrädda och skrev, sen grät de, haha. Stackars barn som bara hade ridit på ridskola ^^

Den andra familjen.. Ja... Där var mamman helt ok, men barnen bortskämda snorungar som fick allt de ville och gjorde precis som de tyckte. Såklart var det jag som snällt fick ta (dryga) promenader med ungarna medan de satt på mina hästar. "Får vi trava nu?" Det roligaste där var när jag släpade in dem i en tät tallskog med ungtallar där man fick sick-sacka runt träden och klättra uppför den "lilla"... Ehm... Stora backen som är jättebrant, i den täta tallskogen. Nåja, tjatar ungarna om att rida i skogen så visst, då får de rida i skogen ^^ Dock blev det gråt där med tillslut när min häst blir så gudförbannat trött på att ungen tappar kontrollen när de kom upp för backen och ska stå still en halv evighet medan hästen har barr över hela sig, det inkluderar under sadeln och börjar hoppa på stället medan den andra ungen på lillponnyn helt plötsligt är liiiiivrädd för hästar. Sista gången de red här tjatade de om att galoppera eller trava eller vad det nu var även de sista 500 meterna. Efter ett antal "Nej!" drar de iväg i världens j*vla fart. Sen talade jag om för mamma att jag för allt i världen inte tänker ta hand om ungj*vlarna mer i hela mitt liv. Sen dess har de inte kommit ut igen.

De enda som rider på mina hästar nu utom familjen är mina kompisar när jag vill ha sällskap och ibland någon dotter till mammas kompisar, men då tar mamma hand om ponnyridningen på B-ponnyn och henne lyssnar de minsann på. Visst kan man bli lite irriterad där med när nybörjare gör såna klantiga och dumma saker men kompisarna lyssnar i alla fall när man säger till :)

Nu fick jag idén till ett bra svar: Javisst får du låna min häst, kan jag ta din man så länge? Har inte haft sex på ett tag nu....:devil::devil:

Jag håller med dig!

Min häst fick fång för 7 år sedan. När det gått nån månad pratade jag med grantanten som frågade hur det var med hästen för hon hört att den varit dålig. Jo han var ju på bättringsvägen.
Vad bra då kommer han väl till "våran" hage igen jag brukar ju mata dem med gammalt bröd från affären det kan gå åt en hel säck på en dag! Jag trode jag skulle slå igäl tanten!!!!! Hon var antagligen den stora orsaken till fången!

DET ÄR OLAGLIGT!!!!!!!
Min pappa är KRONOFOGDE och han säger att det är EGENMÄKTIGT FÖRFARANDE och är OLAGLIGT!!!!!!!!!:mad:

POLISANMÄL!!!:devil::devil::devil:

I vintras flyttade jag till ett stall som hyrdes av en mycket speciell kvinna och hennes dotter på 12 år. Allt var frid och fröjd de två första dagarna och eftersom hon hade en väldigt hingstig vallack så ville inte vi släppa ihop vårat sto med honom i första taget..vi kom ner på eftermiddagen och hon har släppt ut stoet med vallacken och han har vallat henne helt svettig :mad: ringde upp henne och då sa hon att det inte hade varit några problem med ihopsläppet? varför gör man en sån sak med någon annas häst?!!? INTE NOG MED DET, två dagar senare står stoet inne och borstas av dottern, jag undrar vad fan dom håller på med och att dom minnsann inte ska pyssla med min häst! till svar får jag "vi skulle bara se om hon är lydig så vi tänkte rida ut lite" :eek: jag sa bara du, ut ur boxen och nu sköter jag alla fodringar och utsläpp osv helt själv för du är ju inte klok! det är ett anglosto på 165cm med massa nerver och spring i benen, ska en liten 12årig tjej sitta på henne ? KNAPPAST!
ps. så sparkade stallägaren ut denna kvinna en vecka senare då hennes häst kom hem, tack och lov ds.

:bow::bow::bow:Önskar oliidlig mycket att jag kunde vara som du,säga PRECIS vad jag tycker!:banana:

Jag tycker att vi ska göra en slags lista på vad man kan göra om den kommer några FÖRG*VLIGA föräldrar med sina barn eller några små snorungar!!!:devil:
Jag skriver några jag kan komma på sen får man kopiera och fylla i!:p

* NEJ
* Om inte det funkar,ngt avskräckande(kan ibland vara en vit lögn) som t.ex "hon stegrar MINST 8 gg per ridpass!"
* Om det är barn som är på HEELA tiden utan att lyssna på ett NEJ: Be om hemnr. och ring deras föräldrar. Om de inte vill ge dig nummret eller om ni tror att de inte kommer ge er det så säg att ni vill ringa och prata med deras föräldrar om det är OK för dem att de kommer och rider ng gg i veckan!:devil:

FYLL PÅ!

jag har en jobbig grejj som kommer att hända i höst när jag ska hyra häst så kommer jätte många av mina kompisar vilja rida på honom och flera av dom är bättre en jag och det är en tjej som frågade om hon fick prova att rida honom EN gång, och nu säger hon att hon ska komma en gång i veckan och TRÄNA den pållen:eek: alltså jag vet int vad man ska säga till henne. jag sa till henne att det inte stämmer men då säger hon bara men du kan inte utbilda hästen själv:mad: och jag blev piss sur och sa att det kan jag vist! och hon baah nääh!! blir SÅÅÅ!!! sur på henne hur kan man säga så!:mad:

Jotack..grannens ungar springer fritt vind för våg borta hos oss, föräldrarna säger varken till eller uppfostrar dem om vett och etikett!! Utan jag får ofta säga till dem.

Vad gäller ta del av andras hästar är det många som försöker nässla sig in.
Jag resonerar såhär: Min häst, mitt val, jag som köpt hästen och varje månad lägger ett rejält hack på mat,hovslagare, foder mm och då beslutar jag också vad som skall göras med min häst eller ej!

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt hur jag ska börja lr få med allt som jag känner,Får ursäkta om det blir rörigt. gör ett försök. Är en 21 årig tjej som...
Svar
14
· Visningar
2 473
  • Låst
Övr. Barn Eftersom ingen här vet vem jag är eller vem min bekant är tänker jag skriva av mig.... Har en bekant vars barn jag har börjat avsky...
Svar
5
· Visningar
1 204
Senast: Magdalena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama