Folk tror att de ska få rida

Sv: Folk tror att de ska få rida

jag har en jobbig grejj som kommer att hända i höst när jag ska hyra häst så kommer jätte många av mina kompisar vilja rida på honom och flera av dom är bättre en jag och det är en tjej som frågade om hon fick prova att rida honom EN gång, och nu säger hon att hon ska komma en gång i veckan och TRÄNA den pållen:eek: alltså jag vet int vad man ska säga till henne. jag sa till henne att det inte stämmer men då säger hon bara men du kan inte utbilda hästen själv:mad: och jag blev piss sur och sa att det kan jag vist! och hon baah nääh!! blir SÅÅÅ!!! sur på henne hur kan man säga så!:mad:

Stackars dig!:cry:
Jag ska också hyra ny häst till hösten och har redan hittat en stallplats hos min MAMMA,men jag går i skola där min PAPPA bor vilket är ca 4 mil därifrån!:rofl:Tror då inte någon orkar pallra sig upp dit!:banana:

+ att ingen av mina närmaste kompisar har något som helst hästintresse,men de lyssnar ändå på mitt eviga pladder om hästletandet m.m!:bow::love:FOR REAL FRIENDS!

Ibland blir jag irriterad. Igår tex. Det har hänt flera gånger att jag träffat på människor som tror att bara för att man har en häst/ponny så är det fritt fram att "mölja sig in" och ta del av den. Jag pratade med några ytterst lite bekanta som hastigast igår och nämnde väl att jag skulle iväg till stallet. Vips så tänkte den ena börja rida PÅ VÅR HÄST. Då jag förklarade att den var väldigt för liten fanns det omedelbart två ridsugna barn i familjen. När jag försökte förklara att ponnyn INTE är en nybörjarponny för ungar i femårsåldern kontrade de genast med att man ju kan gå bredvid och hålla i...
Jag blir bara sååå trött!:(
Liknande erfarenheter?

Åååh...jag har varit med om tre liknande saker.
Första hände för några år sedan då jag hade min häst uppe på bete en sommar hos sina förra ägare. Där min häst gick själv med fåren på bete och hagen han gick i låg brevid en grusväg i mynningen på skogen.
Flera dagar i rad när jag var uppe och red min häst så såg jag att det var en person som oftast brukade vandra förbi en gång om dagen. En vecka efter så kom personen med ett barn fram till gården utan att säga hej ens och frågade direkt på sak om hon och hennes dotter kunde få rida på min häst.
Hon tyckte ju att han såg så snäll ut när jag red på honom med bara grimma och grimskaft i hagen. Och så skulle hon och hennes dotter vilja prova rida.
Öööh...sån här såg jag ut...:confused:.
Som den lilla djävul jag är så tog jag och sa visst får ni det.
Vänta ett tag bara.
Gick och hämtade en hjälm, dressyrspö och ett grimskaft med kedja...
Gav grejerna till henne och sa...
...ta på dig hjälmen ifall hästen skulle få för sig och stegra sig när du försöker fånga honom.
Här har du ett långt spö och kunna försvara dig med om han skulle få för sig och anfalla.
Och kedjan på grimskaftet ska du ta och köra genom munnen på hästen så att du kan leda honom så att han inte kan bita dig...:devil:
Den personen blev helt vit i ansiktet och sa att det var nog klokare att låta bli och rida den hästen.
Den personen gick inte längre förbi min hästs hage...:angel::devil:

Åh glömde dom andra två sakerna...
...andra händelsen var när jag precis blivit ihop med min blivande man och hans bästa tjekompis frågar om hon kan få komma och provrida min häst.
Jag sa blankt nej...hon undrade varför...och jag sa...du väger för mycket. Hon blev ju såklart lite sårad då hon ridit tidigare i sitt liv och haft egen häst.
Men grejen var den att hon var för tung för min häst.
Det förstod hon när hon fick träffat min travare och insåg att det jag sa stämde.

Tredje händelsen hände med min egen stora syster...:mad:.
Hon har tre barn som är allergiska och hon själv är allergisk mot djur.
Jag bor på en gård med min sambo och våra får,hundar,katter,höns,tuppar och häst.
När man har bjudit över henne och hennes familj hem till oss så har hon alltid påpekat att men snälla lilla rara Rachel...min familj är allergisk och vi kan inte vistas på eran gård eller i erat hus pga vi inte tål djur. Inte mig emot spelar ingen roll.
Men sen så för nån månad sen så ringde min stora syster från det blå och undrade hur det var hemma mm. :crazy::confused:
Fattade ingenting...min syster brukade aldrig ringa och kolla hur det var med mig från det blå.
Sen berättade hon att hennes ena barn(dottern på 3 år) hade börjat prata om hästar och skulle vilja sitta på en häst.
Jo tänka sig då hade ju min stora syster kommit på att hon hade en lilla syster som hade en häst.:cool:
Då passade det att komma med hela familjen och hälsa på....:mad::(:confused::crazy:
Jag sa till henne att min häst var på tok för stor för hennes dotter att sitta på. Plus att han var ganska så obekväm med mindre barn som tjuter högt och klappar händerna om dom sitter på hans rygg.
Ja då passade det inte att komma ut med hela familjen och hälsa på längre.
Ibland undrar jag asså...hur jag och min syster kan vara född av samma mamma?!

Jag kanske är konstig men jag tycker det är jätte kul när folk vill rida min häst. Tidigare hade jag en häst som var på tok för pigg att släppa iväg någon ensam på men så länge jag ledde honom gick det alldeles utmärkt. Nu har jag en betydligt lugnare häst som flera av mina kompisar har testat och ja tycker det är riktigt kul, för även om man sätter upp helt ointresserade människor ser nästan alla alldeless överlyckliga ut efter och det är det klart värt!

Därimot är det inte spec. kul med föräldrar som mer eller mindre kräver att de ska få rida. Min förra häst var på tok för pigg och allt slutade med någon form av dragkamp och det syntes att hästen bara ville bort.

Visst är det kul när det kommer trevliga människor som säger hej och frågar om dom kan få prova rida min häst...men det är min häst...och skulle det hända honom något när dom skulle vilja prova rida honom...så inte betalar dom ev veträkning. Så nej jag låter inte någon okänd rida min häst...min häst...och endast min.
Mvh en egoistisk hästägare. :D

*KL*

Har en otroligt jobbig person i mitt stall, hon har frågat flera gånger om hon får rida på min häst (svaret är blankt nej), hon erbjuder sig att passa min häst (svaret är nej igen, jag har folk som jag vet KAN rida min häst och de får gärna rida när jag är borta men andra, nej) hon kan helt plötsligt börja prata om att hon skulle kunna tänka sig att rida ut på min häst och hoppa min häst men absooluut inte rida dressyr på min häst för där verkar hon så jobbig. Hon kommer ju aldrig få rida på min häst, så varför ens tänka tanken? Och jag har gjort det klart och tydligt för henne. Och hon rider verkligen inte bra.

Sen är det inte så många som frågar om de får rida min häst, vilket är skönt! Visst är hon gammal ridskolehäst och kan ledas runt med mina småkusiner eller accepterar någon ovan ryttare en gång eller två. Men det fanns ju en anledning till att hon såldes till mig och det är inte så kul när man får reda på den anledningen :devil::D.

Jag tycker bara det är så fjantigt att folk som tycker att "det ser så lätt ut" antar att det är lätt, herregud jag har kämpat i 4 år med min häst för att få henne gå hyfsat i dressyren, hoppa ärligt (även om hon kan lägga av en elak tvärnit på högre höjder) och vara lugn när man rider ut. Det är ju självklart att hon är snäll mot mig, vi känner ju varandra utan och innantill, men andra gången min medryttare red henne själv tjongade hon av henne i dressyren och jag såg ut såhär: :eek: för hon har aldrig ens visat att hon tänkt tanken mot mig..

Den enda ovana som rider min häst regelbundet är min syster och det är på villkoret att hon gör som jag säger och inget annat och min häst är duktig nog att acceptera henne nu :love:.

knapplån

Jag har flera gånger fått frågan på mitt jobb om jag skulle kunna tänka mig att ha lektion med en total nybörjare på min häst :confused: Och tjäna en 100-lapp ?? öööh Nej!

Har flera gånger förklarat att man inte sätter upp nybörjare på min häst som har mycket energi!
Och sedan undrar jag varför någon tror att jag skulle vilja leda runt någon i en timme på min häst istället för att rida själv?? :confused: för en hundralapp!
Skulle inte tro det ens om min häst var görsnäll!
Möjligtvis för 10 000 kronor.

Har nu läst igenom hela (!!!) tråden och har ett par funderingar.

* Finns det över huvud taget inga "snälla" hästar alls i Sverige? Här är 16 sidor "min bralliga häst som bockar" "nervösa halvblod" etc. etc. Jag kan förstå att man inte vill ha folk på sin häst, men nånting här är snett... Är det så att ägare till nervösa hästar reagerar på sånt här, medan ägare till filbunkar inte upplever det som så farligt? Eller upplever nästan alla ägare att just deras häst är nervig?

* Det finns massor med skräckexempel på okunniga människor som inte har en aning om hur hästar fungerar. Men här är också en massa exempel på hästägare som är rent utsagt otrevliga mot dessa okunniga, som kanske, med rätt information, hade förstått läget. (Istället för en massa cynismer som kanske går dem helt förbi?)

* En sak som jag dock tycker är rent förj*****, men som inte många reagerar på här, är när föräldrar lånar ut sina barns hästar utan barnets medgivande! Usch.

* Finns det över huvud taget inga "snälla" hästar alls i Sverige?

Många vill nog väldigt gärna att det bara ska vara de som kan rida deras häst, lite av Svarta Hingsten syndromet, att han bara accepterade en ryttare osv ;).

Jag hade dock ett sto som jag hade kunnat släppa upp vem som helst på, vart som helst. Särskilt okunniga nybörjare, då hon var gudasnäll mot dessa och 100% trygg att rida (däremot var hon inte precis en dröm att rida om man kunde lite mer och krävde lite mer, då var det ju jobbigt när hon behövde anstränga sig :S:p).

Jag hade med gott samvete kunnat slänga upp ett yngre barn på henne, även om hon var närmare 170 i mankhöjd, och låtit dem lufsa iväg i skogen ensamma. Så snäll och trygg var hon (och om de hade ridit vilse så hade mitt sto guidat dem hem igen, om man bara gav henne fria tyglar :love:).

MEN!

Jag hade aldrig, aldrig, ALDRIG låtit någon jag inte kände rida henne! Det är ju mycket av det som är problemet för många här i tråden, att helt - eller nästan helt - okända människor kommer och vill rida deras hästar.

Detta mycket av hänsyn till min häst. Varför skulle hon behöva bära runt på okända människor titt som tätt? Hästarna är ju inget fordon som man kan låta folk provköra, utan ett levande djur. Detta tycker jag är en stor anledning till att inte låta "vem som helst" rida ens häst.

(Däremot vänner och bekanta som jag visste red bra och/eller snällt (okunnighet överspeglat av mjukhet and so on..), fick gärna låna min häst och rida henne :)!)

Min häst är inte passande att rida på för orutinerade...än.
Det är ju knappt att jag kan rida honom :P
När han är mer utbildad går det säkert bra, men då vill jag inte ha nån som rider på honom i vilket fall :P Det är ju min vän som jag håller på att träna upp ett förhållande med, liksom..

jag har fått frågan flera gånger av både såna jag känner och totala främlingar om inte de kan få rida lite. jag har alltid sagt nej. för att det är min häst och jag vill inte att någon annan ska rida på henne.

om någon hade tjuvridit på min häst hade jag antagligen slagit ner personen!:mad: samma som att de inte kan gå in i mitt hus oinbjudna och kolla på TV och ta en macka bara för att dörren inte är låst...nä, fy sjutton. min häst, min egendom, NO TOUCHING!!!

//en till egoistisk hästägare :D

Har nu läst igenom hela (!!!) tråden och har ett par funderingar.

* Finns det över huvud taget inga "snälla" hästar alls i Sverige? Här är 16 sidor "min bralliga häst som bockar" "nervösa halvblod" etc. etc. Jag kan förstå att man inte vill ha folk på sin häst, men nånting här är snett... Är det så att ägare till nervösa hästar reagerar på sånt här, medan ägare till filbunkar inte upplever det som så farligt? Eller upplever nästan alla ägare att just deras häst är nervig?

* Det finns massor med skräckexempel på okunniga människor som inte har en aning om hur hästar fungerar. Men här är också en massa exempel på hästägare som är rent utsagt otrevliga mot dessa okunniga, som kanske, med rätt information, hade förstått läget. (Istället för en massa cynismer som kanske går dem helt förbi?)

* En sak som jag dock tycker är rent förj*****, men som inte många reagerar på här, är när föräldrar lånar ut sina barns hästar utan barnets medgivande! Usch.

Jorå, mina hästar är snälla.

Ardennerstoet blev dock inte hanterad sina första två år i livet och kräver därför lite mer van hand för att jag ska våga låna ut henne. Hon är alltså väldigt osäker på okända människor. Är jag själv med (eller mamma för den delen) har hon gått runt med småbarn på ryggen och varit jättesnäll. Dock tycker hon att barn är lite läskiga från marken av någon anledning. Kan bero på att hon inte har träffat så många. Hennes fölis släpper jag inte med någon annan om jag slipper. Hingståring i trotsåldern, då kan mycket gå snett med ovana människor.

Mitt D-ponnysto är jättesnäll så länge man aldrig ger efter på någon punkt, då kan hon bli sådär att hon stegrar sig om man håller på så i längden. (problemhäst?) Dock en ängel när man rider tillsammans med någon eller när någon van rider henne. Också en typisk häst som gärna lufsar runt med nybörjare på ryggen någon gång ibland.

Så har vi ju en B-ponny som är världens nybörjarhäst! :love: Hur snäll som helst, ställer upp på allt. Dock ormrädd och skygg åt ena hållet eftersom att hon precis har blivit blind/halvblind på ena ögat som det verkar. Hon vänjer sig nog snart, hon är ju bara 8 bast. Alltid varit den lilla gulliga ponnyn som alla nya vill rida på, nu har hon dock precis blivit frisk från fånget så hon är superpigg, jätteglad och ska sättas igång med ryttare på ryggen i sensommaren om allt går som planerat.

Det med att folk är otrevliga gillar jag dock inte heller, men det är lätt hänt att om de inte kan acceptera ett "nej" blir man ganska irriterad. Som exempelvis med småbarnen som drog iväg i full kareta med mina två ponnier trots mitt "Nej, ni SKRITTAR hem nu". Ser jag någon i bostadsområden när jag är ute och rider brukar jag säga "nej" för enkelhetens skull. Får en, får alla vilket kan göra att man tappar lusten och humöret.

Har dock inga problem med att mamma lånar ut mina hästar så länge hon själv är villig att ta hand om det och att det inte hamnar ivägen för ett av mina ridpass som jag har planerat. Annars får hon gärna fråga/säga till innan vilket hon antagligen förstår sen jag blev arg på barnen som verkligen inte lyssnade på mig.

Långt inlägg, sorry.

kl

Lite spin-off pa det teszt skrev..

Jag forstar att man inte vill lana ut sin hast hur som helst och att det ar trottsamt ifall folk ser det som en sjalvklarthet. Men jag vill anda lagga in en liten kommentar att nar jag var liten sa hade jag aldrig turen att fa en egen hast. :( Men det hade ett par av mina kompisar! Och de var valdigt snalla och generosa, jag fick komma och rida med dem, rykta, mocka osv allt som hor till. Det var aldrig nagot jag tog for givet men ville bara lagga in att vi som fatt rida pa andras hastar inte alltid ar nagra snaljapar som tror att vi kan fa lana andras hastar bara for att vi inte pallar kopa en egen for tyvarr later det pa manga av de som skrivit i traden att alla utan hast ar snala, tunga, puckade och gud vet vad.
Ar det verkligen sa illa? Ar det inte bara sa att det finns en massa ridsugna och hastgalna smatjejer dar ute som inte inte far nagon egen hast eller kanske inte hittat en hast att fa skota?

hehe.. jag har gått fram till främlingar (som bott i närheten) och frågat om jag får pyssla med deras hästar och kanske rida lite. Innan jag skaffade egen häst då.
Så jag tycker det är helt ok om någon frågar, specielt om de är villiga att hjälpa till med skötseln med, men man måste kunna acceptera ett nej.

Ja, det tycker jag med. Jag skulle absolut kunna gå fram till någon hästägare och säga: Jag är en rutinerad ryttare som undrar om jag kan få rida en stund mot att jag hjälper till i stallet. Eller så skulle jag också kunna säga: Jag vill gärna hjälpa till i erat stall, för att jag tycker att det är så trevligt att vara i stallet, nästintill hästarna.

Men jag tycker det är lite skillnad, kompisar vet man ju ofta hur bra de rider. De 4 hästintresserade nära kompisar jag har :p har alla ridit min häst, för att jag vet att de vet hur hon fungerar och inte tappar tålamodet när hon är jobbig och beter sig illa.
Däremot folk som inte kan/tror att de kan men blir förbannade sen, det fungerar inte.

Sen iofs är jag emot att min häst ska ha fler än 2 ryttare på ryggen regelbundet, men det är för att hon är gammal ridskolehäst och hon ska inte känna att hon är tillbaks där. Men det är ju alltid ifrån person till person och vilken häst man har. En liten 5 åring som vill skritta en sväng gör ju ingen skada och blir antagligen inte skadad, men en 15 åring som envisas med att hon kan rida hästen och sedan åker i backen/tappar tålamodet är det ju större risk för att det händer och därför är iaf jag försiktig med min häst :).

Jag håller helt med, om de frågar så varför inte? En gång skadar inte och som sagt, deras lycka slår allt :)

Jotack..grannens ungar springer fritt vind för våg borta hos oss, föräldrarna säger varken till eller uppfostrar dem om vett och etikett!! Utan jag får ofta säga till dem.

Vad gäller ta del av andras hästar är det många som försöker nässla sig in.
Jag resonerar såhär: Min häst, mitt val, jag som köpt hästen och varje månad lägger ett rejält hack på mat,hovslagare, foder mm och då beslutar jag också vad som skall göras med min häst eller ej!

det ska jag baskemig säga till henne :devil::D

Stackars dig!:cry:
Jag ska också hyra ny häst till hösten och har redan hittat en stallplats hos min MAMMA,men jag går i skola där min PAPPA bor vilket är ca 4 mil därifrån!:rofl:Tror då inte någon orkar pallra sig upp dit!:banana:

guuh va kul:love:

lyllos dig som inte ngn är på dig hela tiden:bow: dom är på mig för full hals och hela tiden säger dom men jag rider mkt bättre än du och du kan inte utbilda hästen bla bla bla... :mad: så hilans trött på deras tjat!!:(

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt hur jag ska börja lr få med allt som jag känner,Får ursäkta om det blir rörigt. gör ett försök. Är en 21 årig tjej som...
Svar
14
· Visningar
2 473
  • Låst
Övr. Barn Eftersom ingen här vet vem jag är eller vem min bekant är tänker jag skriva av mig.... Har en bekant vars barn jag har börjat avsky...
Svar
5
· Visningar
1 204
Senast: Magdalena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden II
  • Evolve