Sv: Folk tror att de ska få rida
KL
Jag säger faktiskt oftast ja när någon frågar. Helt enkelt för att det inte känns som att det finns någon vettig anledning för mig att säga nej. Min häst är otroligt schysst, tycker om barn, älskar berömmet och uppmärksamheten har får, och så känner han väl att matte blir lite stolt också när han beter sig som en pärla med en ängels tålamod.
Han är verkligen genomsnäll mot alla som är snälla mot honom.
Sedan ser jag ju såklart till att inte utsätta honom för något heller, om det är det någon annan än mig som rider (som jag inte vet är jätteduktig, litar på och som vet hur min häst fungerar) blir det oftast barbacka med sidepull, (absolut inga sporrar och inget spö) Då vet jag att dom inte kan göra någon skada eller förstöra något alls, dom brukar tycka att det är jättekul och lite lagom svårt, och vågar oftast inte ens trava, varav inget skumpande
En kompis till mig som tävlar L:b i både hoppning och dressyr och som jag alltid har tyckt varit väldigt duktig, däremot, fick rida lite med sadel och vanligt tränsbett. Herregud vad han bockade
(nej, min häst har aldrig gjort ett bocksprång av obehag under ryttare i hela sitt liv)
- SLÄPP EFTER PÅ TYGELN OCH SLUTA SPARKA! slutade det med att jag stod och skrek åt henne
Allt tycker jag handlar om attityden, hon skulle minsann sitta upp och visa vem som bestämmer
nejnej, aldrig mer.
Jag vill inte ha en galen häst som bara jag kan hantera, jag vill ha en häst som är trygg i sig själv, litar på mig och tycker om människor.