B
bixxan
Sv: Folk tror att de ska få rida
det blev fel
det blev fel
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har nu läst igenom hela (!!!) tråden och har ett par funderingar.
* Finns det över huvud taget inga "snälla" hästar alls i Sverige? Här är 16 sidor "min bralliga häst som bockar" "nervösa halvblod" etc. etc. Jag kan förstå att man inte vill ha folk på sin häst, men nånting här är snett... Är det så att ägare till nervösa hästar reagerar på sånt här, medan ägare till filbunkar inte upplever det som så farligt? Eller upplever nästan alla ägare att just deras häst är nervig?
* Det finns massor med skräckexempel på okunniga människor som inte har en aning om hur hästar fungerar. Men här är också en massa exempel på hästägare som är rent utsagt otrevliga mot dessa okunniga, som kanske, med rätt information, hade förstått läget. (Istället för en massa cynismer som kanske går dem helt förbi?)
* En sak som jag dock tycker är rent förj*****, men som inte många reagerar på här, är när föräldrar lånar ut sina barns hästar utan barnets medgivande! Usch.
Har nu läst igenom hela (!!!) tråden och har ett par funderingar.
* Finns det över huvud taget inga "snälla" hästar alls i Sverige? Här är 16 sidor "min bralliga häst som bockar" "nervösa halvblod" etc. etc. Jag kan förstå att man inte vill ha folk på sin häst, men nånting här är snett... Är det så att ägare till nervösa hästar reagerar på sånt här, medan ägare till filbunkar inte upplever det som så farligt? Eller upplever nästan alla ägare att just deras häst är nervig?
* Det finns massor med skräckexempel på okunniga människor som inte har en aning om hur hästar fungerar. Men här är också en massa exempel på hästägare som är rent utsagt otrevliga mot dessa okunniga, som kanske, med rätt information, hade förstått läget. (Istället för en massa cynismer som kanske går dem helt förbi?)
QUOTE]
Är nog lite "min häst vill bara ha mig som ryttare för den är så farlig och ingen annan i hela världen kan rida honom syndromet"
Har själv en häst som är svår och inte speciellt förtjust i främlingar,däremot blir jag glad om någon vill prova att rida/sköta, för jag vill att min häst skall kunna hanteras av alla och acceptera olika ryttare. Det underlättar jättemycket om någon mer kan rida ibland.
Med tanke på hur "svåra" och "farliga" de flesta hästarna på buke verkar vara är det ett under att det finns hästar till salu längre när ingen förutom ägaren kan rida dem.
Med tanke på hur "svåra" och "farliga" de flesta hästarna på buke verkar vara är det ett under att det finns hästar till salu längre när ingen förutom ägaren kan rida dem.
Och när hästar säljs/får nya ryttare så försvinner oftast mer än hälften av alla egenheter som karaktäriserade hästen hos tidigare ryttare. Innan hette det "min häst är sådan/gör så/kan inte osv". Och helt plötsligt fungerar det
Och när hästar säljs/får nya ryttare så försvinner oftast mer än hälften av alla egenheter som karaktäriserade hästen hos tidigare ryttare. Innan hette det "min häst är sådan/gör så/kan inte osv". Och helt plötsligt fungerar det
Ja visst är det märkligt.
Eller så är det ryttaren som faktiskt gör någon inverkan på hästen så den blir jobbig.
En annan fråga,hur kunde ägaren dessutom köpa och rida hästen innan de ägade den? För om det är så borde de ju inte heller kunnat hantera och rida hästen, och en häst man varken kan rida eller hantera det är väl ingen häst man köper från början?
Ja visst är det märkligt.
Eller så är det ryttaren som faktiskt gör någon inverkan på hästen så den blir jobbig.
En annan fråga,hur kunde ägaren dessutom köpa och rida hästen innan de ägade den? För om det är så borde de ju inte heller kunnat hantera och rida hästen, och en häst man varken kan rida eller hantera det är väl ingen häst man köper från början?
Haha, njaa men det är väl bara "speciella personer" som klarar av hästen
Nävars, så länge hästen inte är riktigt elak eller väldigt studsig av sig förstår jag egentligen inte det farliga med att släppa upp nybörjare på hästryggen. Kan som sagt var förstå att man kanske inte vill att andra ska rida den tiden man själv har tid, eller att man "måste" ta sig tid att låta andra ta en ridtur på sin egen häst och dessutom mot sin vilja. Men visst är det roligt när hästen kan bli hanterad av alla människor!
Tycker dock synd om vem det nu var, vars kompisar var riktigt elaka som jag läste om innan i tråden.
Jag har förståelse för att folk vill rida om man har häst men jag är väldig selektiv med vilka som får rida. Jag ser min häst som min vän och jag utsätter honom inte för folk som "bara vill galoppera en runda" osv. Jag känner alltid en stor ödmjukhet att jag får rida på honom och är honom tacksam, det ska folket som rider våra hästar oxå göra annars har de inte attityd att gå in i vårat stall
Jag håller med till 100 % och tänker likadant, jag känner otrolig tacksamhet för att jag får rida min häst men samtidigt har vi ju ett förtroende för varann som jag inte vill förstöra, visst tror jag inte att hon skulle veta att det var jag som satte upp en okunnig/elak ryttare men jag skulle själv få dåligt samvete och inte kunna förlåta mig själv (Nu menar jag okunnig som "tror den kan" men sen går det åt skogen iaf, för att den personen kunde visst inte, eller så har jag en jävligt störd häst det är bara och välja i den personens ögon).
Därför väljer jag min hästs ryttare, jag väljer att låna ut hästen till de jag känner bäst i mitt stall som jag vet inte skulle hitta på något dumt med henne och kan rida, istället för 14åringen som trånar och tror att hon kan.
Visst är det kul när det kommer trevliga människor som säger hej och frågar om dom kan få prova rida min häst...men det är min häst...och skulle det hända honom något när dom skulle vilja prova rida honom...så inte betalar dom ev veträkning. Så nej jag låter inte någon okänd rida min häst...min häst...och endast min.
Mvh en egoistisk hästägare.
Ens häst klarar oftast av BETYDLIGT mycket mer än vad man tror. många hästar jag upplevt som väldigt känsliga/instabila har före/efter mig ridits av personer som jag ser som mindre kunniga/mer okänsliga och det har gått bra det med. Hästar nyanserar bort VÄLDIGT mycket av ryttaren.
Dessutom verkar det "häftigt" att ha en "svår" häst. Jag har aldrig fattat vad det är som är så häftigt med det, de flesta hästarna som beskrivs (jag vet bara typ 2 som faktiskt var "knäppa" men så blev de oxå räddade från slakt just pga att ingen klarade av dem) är bara rent ut sagt jävligt ouppfostrade och jag skäms för ägarnas skull när de berättar om alla saker deras hästar hittar på!