Folk tror att de ska få rida

Sv: Folk tror att de ska få rida

Har nu läst igenom hela (!!!) tråden och har ett par funderingar.

* Finns det över huvud taget inga "snälla" hästar alls i Sverige? Här är 16 sidor "min bralliga häst som bockar" "nervösa halvblod" etc. etc. Jag kan förstå att man inte vill ha folk på sin häst, men nånting här är snett... Är det så att ägare till nervösa hästar reagerar på sånt här, medan ägare till filbunkar inte upplever det som så farligt? Eller upplever nästan alla ägare att just deras häst är nervig?

* Det finns massor med skräckexempel på okunniga människor som inte har en aning om hur hästar fungerar. Men här är också en massa exempel på hästägare som är rent utsagt otrevliga mot dessa okunniga, som kanske, med rätt information, hade förstått läget. (Istället för en massa cynismer som kanske går dem helt förbi?)

* En sak som jag dock tycker är rent förj*****, men som inte många reagerar på här, är när föräldrar lånar ut sina barns hästar utan barnets medgivande! Usch.

*1 Det är väl så att hästägaren känner sin häst bäst och vad den klarar av och inte. Och det är väl om inte bättre att låta personen få ett ärligt svar än att istället få rida en häst som är nervig eller brallar.
Min åsikt...sen är det ju som rubriken på tråden "folk tror att de ska få rida" och vad jag förstår så är det en sådan tråd som handlar om folk som tror att en egendom är en allmänhet.

2*
Skillnaden mellan okunniga personer och okunniga personer som tror sig bara ska få rida och där rent av kräver det och fortsätter hyvla på om det...förtjänar enligt mig en avhyvling.
Medans andra okunniga personer som frågar snällt och gärna hjälper till tycker jag däremot ska få den värdiga respekt dom förtjänar. :)

3* Visst är det rent ut sagt för j**ligt att sådana saker sker...
...men i vissa fall är det kanske bättre att inte reagera så starkt på det då det kan osamka den person som är minderårig och har sådana föräldrar mer onytta än nytta.
Den personen kan ju börja åta vissa åtgärder själv som gör att hon/han kan förlora sin häst.
Har faktiskt sett det ske en gång...huuuaa...ingen trevlig historia.

Jag är inte utefter att skapa groll eller gräl med någon här men jag ville bara skriva min åsikt.
Ha en trevlig dag.
Mvh Xoya.

*kl*

Jag har aldrig varit med om någon som tjuvridit min pålle, men jag har vait med om att en unge som hade sin ponny hemma hos oss ville leda min pålle i hagen. Visst, tänkte jag och tog fast honom och gck bredvid en bit men min pålle älskar barn, så han går jätteförsiktigt, är noggrann med vart han sätter hovarna med mera så hon fick gå med honom i hagen. Helt plötsligt tröttnade hon på att gå med hästen så hon bara släppte grimskaftet och gick därifrån. Där stod min häst och såg förvånad ut. Som tur är stod han kvar på samma ställe så jag kunde gå och fånga honom men sen den dagen får ingen annan än mig och min familj leda honom om dom inte frågar först.

Sen när jag hade förra foderhästen var det en kvinna som hade sommarstuga i närheten av vårat stall som hade växt upp med ardennerhästar så jag hittade henne varje dag i hagen med typ ett kilo morötter som gav ardennern. Islänningen fick ingenting, han var ju så liten. :mad: Nu när vi inte har kvar våran ardenner har hon inga morötter med sig. Jag sa åt henne att hon kunde komma upp på gården och prata med mig först innan hon gav hästarna morötter.

Men våran andra sommargranne har frågat nu om hon får ge morötter ibland åt hästarna, men jag sa att bara hon delar på morötterna, lägger dom på backen inne i hagen, och inte går in i hagen så får dom ge. Bara dom inte matar direkt från handen, för nya stoet är nafsig så jag vill inte riskera något.

Har nu läst igenom hela (!!!) tråden och har ett par funderingar.

* Finns det över huvud taget inga "snälla" hästar alls i Sverige? Här är 16 sidor "min bralliga häst som bockar" "nervösa halvblod" etc. etc. Jag kan förstå att man inte vill ha folk på sin häst, men nånting här är snett... Är det så att ägare till nervösa hästar reagerar på sånt här, medan ägare till filbunkar inte upplever det som så farligt? Eller upplever nästan alla ägare att just deras häst är nervig?

* Det finns massor med skräckexempel på okunniga människor som inte har en aning om hur hästar fungerar. Men här är också en massa exempel på hästägare som är rent utsagt otrevliga mot dessa okunniga, som kanske, med rätt information, hade förstått läget. (Istället för en massa cynismer som kanske går dem helt förbi?)

QUOTE]

Är nog lite "min häst vill bara ha mig som ryttare för den är så farlig och ingen annan i hela världen kan rida honom syndromet"

Har själv en häst som är svår och inte speciellt förtjust i främlingar,däremot blir jag glad om någon vill prova att rida/sköta, för jag vill att min häst skall kunna hanteras av alla och acceptera olika ryttare. Det underlättar jättemycket om någon mer kan rida ibland.

Med tanke på hur "svåra" och "farliga" de flesta hästarna på buke verkar vara är det ett under att det finns hästar till salu längre när ingen förutom ägaren kan rida dem.

Ens häst klarar oftast av BETYDLIGT mycket mer än vad man tror. många hästar jag upplevt som väldigt känsliga/instabila har före/efter mig ridits av personer som jag ser som mindre kunniga/mer okänsliga och det har gått bra det med. Hästar nyanserar bort VÄLDIGT mycket av ryttaren.

Dessutom verkar det "häftigt" att ha en "svår" häst. Jag har aldrig fattat vad det är som är så häftigt med det, de flesta hästarna som beskrivs (jag vet bara typ 2 som faktiskt var "knäppa" men så blev de oxå räddade från slakt just pga att ingen klarade av dem) är bara rent ut sagt jävligt ouppfostrade och jag skäms för ägarnas skull när de berättar om alla saker deras hästar hittar på!

Med tanke på hur "svåra" och "farliga" de flesta hästarna på buke verkar vara är det ett under att det finns hästar till salu längre när ingen förutom ägaren kan rida dem.

Och när hästar säljs/får nya ryttare så försvinner oftast mer än hälften av alla egenheter som karaktäriserade hästen hos tidigare ryttare. Innan hette det "min häst är sådan/gör så/kan inte osv". Och helt plötsligt fungerar det :eek::grin:

Till TS: Jag har inte varit med om det direkt. Men så har vi eget stall hemma.

Jag har förståelse för att folk vill rida om man har häst men jag är väldig selektiv med vilka som får rida. Jag ser min häst som min vän och jag utsätter honom inte för folk som "bara vill galoppera en runda" osv. Jag känner alltid en stor ödmjukhet att jag får rida på honom och är honom tacksam, det ska folket som rider våra hästar oxå göra annars har de inte attityd att gå in i vårat stall :mad:

Och när hästar säljs/får nya ryttare så försvinner oftast mer än hälften av alla egenheter som karaktäriserade hästen hos tidigare ryttare. Innan hette det "min häst är sådan/gör så/kan inte osv". Och helt plötsligt fungerar det :eek::grin:

Ja visst är det märkligt.
Eller så är det ryttaren som faktiskt gör någon inverkan på hästen så den blir jobbig.

En annan fråga,hur kunde ägaren dessutom köpa och rida hästen innan de ägade den? För om det är så borde de ju inte heller kunnat hantera och rida hästen, och en häst man varken kan rida eller hantera det är väl ingen häst man köper från början?

Ja visst är det märkligt.
Eller så är det ryttaren som faktiskt gör någon inverkan på hästen så den blir jobbig.

En annan fråga,hur kunde ägaren dessutom köpa och rida hästen innan de ägade den? För om det är så borde de ju inte heller kunnat hantera och rida hästen, och en häst man varken kan rida eller hantera det är väl ingen häst man köper från början?

Haha, njaa men det är väl bara "speciella personer" som klarar av hästen :idea:

Nävars, så länge hästen inte är riktigt elak eller väldigt studsig av sig förstår jag egentligen inte det farliga med att släppa upp nybörjare på hästryggen. Kan som sagt var förstå att man kanske inte vill att andra ska rida den tiden man själv har tid, eller att man "måste" ta sig tid att låta andra ta en ridtur på sin egen häst och dessutom mot sin vilja. Men visst är det roligt när hästen kan bli hanterad av alla människor!

Tycker dock synd om vem det nu var, vars kompisar var riktigt elaka som jag läste om innan i tråden.

aa jag blir oxå jävligt trött påsånt här.
när jag hade min förra ponny så va det en riktig bitchig,jobbig mamma och hennes dotter dom kunde noll.
och en gång så bara hade dom tagit in min hyäst och ridit på henne.snacka om att jag blev förbannad!!!!:mad:

Jag har förståelse för att folk vill rida om man har häst men jag är väldig selektiv med vilka som får rida. Jag ser min häst som min vän och jag utsätter honom inte för folk som "bara vill galoppera en runda" osv. Jag känner alltid en stor ödmjukhet att jag får rida på honom och är honom tacksam, det ska folket som rider våra hästar oxå göra annars har de inte attityd att gå in i vårat stall :mad:

Jag håller med till 100 % och tänker likadant, jag känner otrolig tacksamhet för att jag får rida min häst men samtidigt har vi ju ett förtroende för varann som jag inte vill förstöra, visst tror jag inte att hon skulle veta att det var jag som satte upp en okunnig/elak ryttare men jag skulle själv få dåligt samvete och inte kunna förlåta mig själv (Nu menar jag okunnig som "tror den kan" men sen går det åt skogen iaf, för att den personen kunde visst inte, eller så har jag en jävligt störd häst det är bara och välja i den personens ögon).
Därför väljer jag min hästs ryttare, jag väljer att låna ut hästen till de jag känner bäst i mitt stall som jag vet inte skulle hitta på något dumt med henne och kan rida, istället för 14åringen som trånar och tror att hon kan.

Jag håller med till 100 % och tänker likadant, jag känner otrolig tacksamhet för att jag får rida min häst men samtidigt har vi ju ett förtroende för varann som jag inte vill förstöra, visst tror jag inte att hon skulle veta att det var jag som satte upp en okunnig/elak ryttare men jag skulle själv få dåligt samvete och inte kunna förlåta mig själv (Nu menar jag okunnig som "tror den kan" men sen går det åt skogen iaf, för att den personen kunde visst inte, eller så har jag en jävligt störd häst det är bara och välja i den personens ögon).
Därför väljer jag min hästs ryttare, jag väljer att låna ut hästen till de jag känner bäst i mitt stall som jag vet inte skulle hitta på något dumt med henne och kan rida, istället för 14åringen som trånar och tror att hon kan.

Vad skönt att inte bara jag känner så! I de flesta fall så bryr sig säkert inte hästen öht men som du säger, mitt samvete skulle må väldigt dåligt. Fjantigt enligt många men det står jag faktiskt för :cool:

Jag har aldrig stött på detta..Däremot har jag stöt tpå folk som frågat och jag ser verkligen inge fel i att fråga..

Och ser heller ingen anledning att lägga ner energi och bli sur för folk frågar vänligt!

Har man en stissig häst och inte vill ha andra säger man de bara.. svårare än så är det ju inte och inge å brusa upp sig för..
jag har en snäll häst och har jag en god vän som vill prova om hon frågar så självklart får hon hoppa upp och rida runt lite=)

Jo Det har hänt mej med. Jag sa till min kompis att jag ska ner till stallet o då fråga hon om hennes kompis 8åriga dotter kunde få rida lite ibland.. Jag blev så irriterad då jag har talat om för henne att för det första är det inte min häst utan jag är medryttare och för det andra är det en mycket ung häst som kan hitta på lite bus ibland. och då fråga hon om det finns nån annan häst som barnet kunde rida på.. asså vissa e inte lite fräcka ibland..

Jag har faktiskt aldrig blivit utsatt för sånt där. Min första ponny var det väll en del ungar från mammas dagis som ville sitta på och det gick bra. Han var lugn som en filbunke. Men nästa häst var svart med bakåt strukna öron :p "Svarta faran" Ingen ville prova sitta på honom även fast han var genom snäll. Till och med mina äldre kompisar ville inte rida på honom och det var mera dom än jag som klassade den hästen som "enmanshäst".
Sen hästen jag har nu är 178 cm hög och jag har aldrig någonsin fått förfrågan om att någon annan än de som verkligen KAN rida vill sitta på honom. alla verkar tro att han är farlig på något vis fast det inte finns ett ont hårstrå på honom. :crazy:

För nån månad sedan var jag med om ngt sånthär. ^^ Jag kom skrittandes upp från en äng, och kom ut på asfaltsvägen och stannar till och väntar in min kompis som kom lite efter. Då står det en pappa, mamma och en unge alldeles där jag stannar till. Och vi hejar, och rätt vad det är frågar han ungen "vill du rida?", och sen vände han huvudet mot mig och frågade "får hon prova rida?" jag ba "njae" han ba "alltså bara sitta".. Och jag sa "nja, vi ska nog skritta hem nu vi".

Skulle jag liksom hoppa av, för att en vilt främmande pappa skulle sätta upp sin unge satt hon får sitta på min häst några sekunder, för att sen hoppa ner och sen ska jag upp igen?

Mkt konstigt folk finns det.

Däremot brukar jag erbjuda folk att rida, när tillfällen ges..

Hej!

Jag har aldrig varit med om något liknande..

Jag försöker få mina vänner å bekanta att ta o sätta sig på min Foderhäst men alla protesterar..

Om nu någon liten flicka skulle komma fram och fråga om hon inte kunde få sitta och skritta lite på min foderhäst så hade jag nog sagt Ja för det är ju så kul att se hur glada små barn blir när dom sätter sig på en häst för första gången... :)

Men förstår även er som säger nej!

Visst är det kul när det kommer trevliga människor som säger hej och frågar om dom kan få prova rida min häst...men det är min häst...och skulle det hända honom något när dom skulle vilja prova rida honom...så inte betalar dom ev veträkning. Så nej jag låter inte någon okänd rida min häst...min häst...och endast min.
Mvh en egoistisk hästägare. :D

du är inte egoistisk... Är precis likadan... Det är MIN häst!!! Jag har köpt den för egna pengar.... Fd sambons lillsyrra fick följa med och rida min häst ett par ggr när jag precis köpt honom... Sen gick det ett tag å hon frågade om hon fick följa med igen... Inget om någon ridning... Visst sa jag, hästen skulle endå inte gå så hårt så om hon skulle med kunde han ändå vila... Men när jag hämtar ungj*veln (ursäkta men jag blir så arg) så har hon med sig spö, hjälm, säkerhetsväst och gud vet vad å tar för givet att hon ska få rida...

Dum lr snäll som man är så får hon rida. Hon red med en annan från samma stall å det vart nästan bara skritt då... *puuuh* Hon är inte jätte duktig... Efter det hade jag massa bortförklaringar att hästen hade ont någonstans eller att han hade vila... Bla bla bla... Bara för att slippa henne... Nu är jag inte ihop med hennes bror längre... HAHAHAHAHAaaaaa... Hon fråga nu senast vi va på scandinavium men då skyllde jag på att han var halt lr nåt... Dom enda som får rida min pålle förutom jag är min lill syrra som behöver bota sin häst fobi, Min lill kusin som är sååååå j*vla väluppfostrad så d nästan är synd om henne...:love::rofl: Får nästan tvinga upp henne... :rofl: å min pappa vill testa en gång... Visserligen är han lite för lång men handlar det bara om en gång så gör det inget...

Så nä man är inte ego lr dum bara för att man vill ha sin häst ifred!!!!!!!!! Go alla Buke people.... :banana::banana:

Ens häst klarar oftast av BETYDLIGT mycket mer än vad man tror. många hästar jag upplevt som väldigt känsliga/instabila har före/efter mig ridits av personer som jag ser som mindre kunniga/mer okänsliga och det har gått bra det med. Hästar nyanserar bort VÄLDIGT mycket av ryttaren.

Dessutom verkar det "häftigt" att ha en "svår" häst. Jag har aldrig fattat vad det är som är så häftigt med det, de flesta hästarna som beskrivs (jag vet bara typ 2 som faktiskt var "knäppa" men så blev de oxå räddade från slakt just pga att ingen klarade av dem) är bara rent ut sagt jävligt ouppfostrade och jag skäms för ägarnas skull när de berättar om alla saker deras hästar hittar på!

Jag har en jätte snäll häst som finner sig i allt jag utsätter han för...:love: Han tycker nog jag e rätt jobbig ibland... :rofl: Men inte vill jag ha upp massa olika folk på han för d... som sagt: Min far som vill testa en gång, min syrra som behöver bota sin fobi och min väluppfostrade lill kusin är dom enda förut jag som får rida honom...

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt hur jag ska börja lr få med allt som jag känner,Får ursäkta om det blir rörigt. gör ett försök. Är en 21 årig tjej som...
Svar
14
· Visningar
2 473
  • Låst
Övr. Barn Eftersom ingen här vet vem jag är eller vem min bekant är tänker jag skriva av mig.... Har en bekant vars barn jag har börjat avsky...
Svar
5
· Visningar
1 204
Senast: Magdalena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Stora shoppingtråden II