Folk tror att de ska få rida

Sv: Folk tror att de ska få rida

En smart grej att göra om man är trött på att folk håller på att tjata om att få rida på ens häst hela tiden så kan man ju säga nåt i stil med "ja, om jag får låna din bil". Det kanske får dem att fatta.. :p

Herregud säger jag - Skrämmande läsning! Hur tänker dessa föräldrar? Tur nog har jag inte råkat ut för något liknande med tidigare häst/ponny.

Men i lördags tillbringade jag & sambon hela eftermiddagen/kvällen i stallet när det var så skönt väder. Alla andra hade gjort klart och åkt hem - bara vi där. Plötsligt kommer en främmande bil inkörandes på stallplan - ut kliver en karl och med sig har han en knubbig unge på 11-12 år - full ridklädd till och med ett ridspö!

De hade kört förbi vid ett annat tillfälle och sett att här fanns hästar och nu ville hans dotter rida. Det vore dessutom bra om hon fick komma så ofta som möjligt så hon lärde sig rida fort, eftersom hon var så duktig i skolan hade morfar lovat en egen ponny - ridskolan var så dyr!

Det gick knappt förklara för dem - våra egna hästar är unghästar - inget man bara slänger sig upp på. De andra hästarna ägs av andra personer, som inte är här!

Min sambo fick tillslut nog och sa till på skarpen att här är ingen ridverksamhet, detta är ett travstall med tävlande TRAVHÄSTAR och de får inte bara komma hit och snoka omkring när här är folktomt.

Sedan tog han ut våra två rottweilerhanar, som vi fick fösa in i sadelkammmaren när de kom i bilen, de blev nog lite skrämda för de satte sig i bilen illa kvickt och for iväg, de dök inte heller upp under söndagen.

Att folk är så fräcka, om de tycker ridskola är för dyrt - tror de att egen häst är billigare? Men det är väl bara ridandet de är ute efter - stackars den egna ponnyn, men ingen normal människa säljer väl sin ponny till sådant folk?

Men gud vilken galning o.O Och vilken bortskämd unge sen, som får en egen ponny bara för att hon vill lära sig rida. Hoppas VERKLIGEN att ingen är dum nog att sälja en ponny till dem..

Men gud vilken galning o.O Och vilken bortskämd unge sen, som får en egen ponny bara för att hon vill lära sig rida. Hoppas VERKLIGEN att ingen är dum nog att sälja en ponny till dem..

Det är väl tyvärr inget helt ovanligt det heller... Jag vet flera föräldrar som tyckte att det var en bra idé att skaffa ponny till ungen som aldrig ridit förr (föräldrarna hade knappt sett hästar de heller, någon av dem).
En av de nämnda köpte ett tvåårigt russ för att det var sött, sen köpte de en inriden shettis så dottern kunde lära sig rida och rida in russet. Men det slutade inte där...de tog efter ett tag föl på russet för att det är så gulligt med föl!
Ibland undrar man vad folk tänker med...

Jag kan till viss del förstå att om man inte är så bekant med hästvärlden kanske man har svårt att förstå att det inte är helt ok att bara ta första bästa häst och hoppa upp. Men att inte kunna ta ett NEJ är helt obegripligt:confused:

Har själv varit med om något liknande, dock inte min egen häst utan min medryttarhäst. Hästägaren (X) hade två hästar, stoet jag red samt en ponny som då var under inridning och inte helt lätt att rida.
Stallägaren hade en bekant vars barn älskade hästar och de hade vid något tillfälle frågat X om barnet kunde få borsta ponnyn (enda ponnyn istallet och mycket söt), och det gick väll bra. Vipps så var barnet "skötare" på ponnyn :crazy:. X tyckte nog att det var lite jobbigt att säga ifrån då detta var stallägarens vännina. Efter ett tag ville ju barnet förstås rida på ponnyn men där blev det stopp då ponnyn inte gick att rida. Ska tillägga att barnet hade ingen som helst hästvana innan men en mycket drivande och "pushig" mamma. Då kommer mamman på att X har ju faktiskt en häst till:idea:, och hon borde gå utmärkt att rida på, hon verkar ju så snäll när både jag och X rider. X försöker förklara att hon är inte alls särskilt snäll, detta var en bestämd märr, som inte köper vad som helst. Jättetrevlig att rida när man väl lärt sig var knapparna satt men absolut ingen nybörjarhäst. Mamman ställde sig mycket tveksam till detta, hon hade ju faktiskt sett hur snäll hästen var med mig och X. Nästa gång jag kommer till stallet kommer mamman fram och börjar fråga en massa ledande frågor om hur snäll hästen är - för att få argument mot X. Jag förklarar snällt :devil: att stoet är ganska speciell och i detalj hur hon reste sig upprepade gånger med mig i början. Ringer sedan X som får nog och säger till mamman att de inte längre är välkomna till hennes hästar. Sedan kommer det fram från andra i stallet att dottern tydligen ridit stoet på stallplan vid minst 2 tillfällen- trots att de inte fick.:eek:
Varför köper man inte förklaringen att NEJ - hästen är inte snäll och NEJ - ni får inte rida henne???:confused:

Det är väl tyvärr inget helt ovanligt det heller... Jag vet flera föräldrar som tyckte att det var en bra idé att skaffa ponny till ungen som aldrig ridit förr (föräldrarna hade knappt sett hästar de heller, någon av dem).
En av de nämnda köpte ett tvåårigt russ för att det var sött, sen köpte de en inriden shettis så dottern kunde lära sig rida och rida in russet. Men det slutade inte där...de tog efter ett tag föl på russet för att det är så gulligt med föl!
Ibland undrar man vad folk tänker med...

Hmmm....jag skaffade ponny till mina barn som aldrig ridit förr.....:cool: Ville ha en egen för att jag tycker att det är så bra för min dotter att hålla på, hon har ett utvecklingshandikapp o jag tror så mycket på ridning + hålla på med hästar för allt ifrån motorisk utveckling till "jag är bra" utveckling. Och jag vill att när hon väl börjar på ridskolan så ska hon redan kunna en del för att andra barn lär sig mycket fortare än hon, det är kul för henne att vara "duktig".

Förutsättningarna var och är, jag hade redan häst o jag tar fullt ansvar för ponnyns välbefinnande och aktivering (var det min idé att köpa den så....), dessutom såg jag till att skaffa en äldre, supertrygg och go ponny :love::love::love:

Dock häromdagen blev jag uppringd av en vilt främmande tjej som hade hört att jag ägde en ponny som hette X och undrade om hon kunde komma o rida honom en gång i veckan. Nu råkar det vara så att jag har nyss tappat en medryttare så jag gav henne en chans, frågade om hon gick på ridskolan o vad hon hade för erfarenhet. Visade sig att hon inte hade nån riderfarenhet alls.........jag sa nej TYVÄRR.

Jag kan inte annat att hålla med. vi har åtta hästar o det är alltid folk man känner lite ytligt, el på jobbet osv som vill rida.. och jag låter aldrig någon annan rida mina hästar. men folk verkar tycka det är konstigt.
vi hade grannar en gång som hade två ungar som ville rida.. o de tjatade. o jag kan inte förstå detta. VARFÖR ska jag låna ut mina hästar till andra????
skulle jag låna ut mina hästar till alla som ville rida så skulle de bli mer ridna än en ridskole häst. och förstörda.
NEJ jag lånar aldrig ut mina hästar!

Ibland blir jag irriterad. Igår tex. Det har hänt flera gånger att jag träffat på människor som tror att bara för att man har en häst/ponny så är det fritt fram att "mölja sig in" och ta del av den. Jag pratade med några ytterst lite bekanta som hastigast igår och nämnde väl att jag skulle iväg till stallet. Vips så tänkte den ena börja rida PÅ VÅR HÄST. Då jag förklarade att den var väldigt för liten fanns det omedelbart två ridsugna barn i familjen. När jag försökte förklara att ponnyn INTE är en nybörjarponny för ungar i femårsåldern kontrade de genast med att man ju kan gå bredvid och hålla i...
Jag blir bara sååå trött!:(
Liknande erfarenheter?

Å vad skönt att det finns fler..! Har funderat flera gånger på detta fenomen... På jobbet bl a frågade någon vad jag gör på fritiden, "ja, den tiden går åt till stallet"
"Jaha.. har du häst, ja själv har jag bara suttit på en häst en gång, det var på skansen när ja var liten och runtledd typ, hö hö... jorå, nä men va fan jag måste ju hänga me å rida nån dag fan, kan de sånt där, vad heter det galopp??"
"Jorå för fan, sån där vahettere.. SKEN också.. :devil:"
I början sade jag bara "ja visst..." sen lät jag det rinna ut i sanden.
Numera svarar jag med ett leende "Ja, för jag har ju häst enbart för din skull.."

Jag har inget emot att någon kompis följer med och rider någon gång eller kompis barn får skritta runt lite vid tillfälle, men det sker då jag tycker att det passar. Har en kompis som ville följa med och titta på en tävling, hästen var då 3,5 år och det var vår första western tävling. Då frågar hon "Får barnen rida lite då också..?" "Nä det är nog inte så lämpligt bland alla hästar och transporter, vi vet ju inte ens hur hon kommer att reagera eftersom det är första tävlingen..""Nähä.. nä då kan jag nog inte följa med, för barnen blir så besvikna.."
Ja.. nämen kasta upp dem då... moooahaha:devil:

Det är så fruktansvärt fult & illa gjort av vuxna människor att betè sig så här - Bara dumpa av sina barn på en främmande gård där det finns hästar i tron att barnen ska få rida eller slänger upp sina ungar på betesgående hästar! :eek: Hur f*n tänker folk?

Funderar på om jag ska gå ut och kasta mig på bilägare och kräva att få köra DERAS bil. //Linda

Samma här, jag blir så *svordom* irriterad !

Det här kanske är en helt annan sak, men jag vill säga det ändå :P
Det var en liten tjej (8 år.. hon har ridit ungefär ett halvår..) som säger att hon är mästare på att rida och att hon är bäst, bla bla.. och att hon skulle inte äns bli avkastad från en oinriden vild hingst!
jaja, jo visst
kom hem och rid på min polle du, då ska du få se på vild :devil:
iallafall hon fortsatte skryta.. " Det har min pappa sakt, han kan allt om sånt, det är bara jag i hela världen som kan mer om hästar än han" sen började hon skryta om hur fantastisk hennes pappa var..
Grrr..

Någon mer än jag som blir sur på sånt här ?
Eller är jag bara väldigt lätt irriterad? :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Men vaddå, efter ett halvår är man väl fullärd? :eek::devil:
Hade en liten unge en gång i stallet(följde med en annan liten tjej som brukade vara där), hon hade väl ridit ett halvår på ridskola eller nåt sånt, och det enda jag fick höra från hennes lilla mun var allt som jag gjorde fel (enligt henne). Jag kratsade inte ens hovarna ordentligt på min häst.

Och hon trodde att hon skulle få rida sen... Ha!

Jag har varit med om ungefär detsamma och tycker att det är fruktansvärt oförskämt! i det här fallet har det dock handlat om en vuxen människa som var väldigt "på" när det gäller att få rida min häst. Själv så tycker jag det är jätte jobbigt med folk som är så, dessutom tycker jag inte att personen rider särskilt bra utan har allmänt kass sits och är väldigt stum i sin hand och dessutom inte verkar ta till sig så mycket. Hon har dessutom ridit många fler år en mig men ändå så anser jag att det är rätt så stor skillnad på hur långt vi kommit och vad vi strävar efter i vår ridning... Och OM jag nu ville att människan i fråga skulle rida min häst skulle jag väll frågat!?

Hmmm....jag skaffade ponny till mina barn som aldrig ridit förr.....:cool: Ville ha en egen för att jag tycker att det är så bra för min dotter att hålla på, hon har ett utvecklingshandikapp o jag tror så mycket på ridning + hålla på med hästar för allt ifrån motorisk utveckling till "jag är bra" utveckling. Och jag vill att när hon väl börjar på ridskolan så ska hon redan kunna en del för att andra barn lär sig mycket fortare än hon, det är kul för henne att vara "duktig".

Förutsättningarna var och är, jag hade redan häst o jag tar fullt ansvar för ponnyns välbefinnande och aktivering (var det min idé att köpa den så....), dessutom såg jag till att skaffa en äldre, supertrygg och go ponny :love::love::love:

Dock häromdagen blev jag uppringd av en vilt främmande tjej som hade hört att jag ägde en ponny som hette X och undrade om hon kunde komma o rida honom en gång i veckan. Nu råkar det vara så att jag har nyss tappat en medryttare så jag gav henne en chans, frågade om hon gick på ridskolan o vad hon hade för erfarenhet. Visade sig att hon inte hade nån riderfarenhet alls.........jag sa nej TYVÄRR.

Jamen då är det ju okej. Då är ju du hästvan och kan se till att allt går rätt till.

Det var en liten tjej (8 år.. hon har ridit ungefär ett halvår..) som säger att hon är mästare på att rida och att hon är bäst, bla bla.. och att hon skulle inte äns bli avkastad från en oinriden vild hingst!
jaja, jo visst
iallafall hon fortsatte skryta.. " Det har min pappa sakt, han kan allt om sånt, det är bara jag i hela världen som kan mer om hästar än han" sen började hon skryta om hur fantastisk hennes pappa var..
Grrr..

Du är väldigt lätt irriterad....:rofl:
Jag har en sjuårig son och min enda reaktion är "ja det är sådär dom pratar". Det är INGEN som kan springa snabbare än min son förstår du, och INGEN som kan hoppa snyggare med cykeln. Dessutom är hans pappa BÄST på att hugga ved.

Helt normalt barnsnack mao. :love:

jaja, jo visst
Grrr..

om en åtta åring hade pratat på det viset hade jag nog inte brytt mig. jag hade absolut inte låtit ungen rida men jag hade inte blivit irriterad, barnet var trotts allt bara åtta.

det jag irriterar mig på är när FÖRÄLDRARNA skryter på sådant vis om sina barn!

-borttaget-

Senast ändrad av en moderator:

Ibland blir jag irriterad. Igår tex. Det har hänt flera gånger att jag träffat på människor som tror att bara för att man har en häst/ponny så är det fritt fram att "mölja sig in" och ta del av den. Jag pratade med några ytterst lite bekanta som hastigast igår och nämnde väl att jag skulle iväg till stallet. Vips så tänkte den ena börja rida PÅ VÅR HÄST. Då jag förklarade att den var väldigt för liten fanns det omedelbart två ridsugna barn i familjen. När jag försökte förklara att ponnyn INTE är en nybörjarponny för ungar i femårsåldern kontrade de genast med att man ju kan gå bredvid och hålla i...
Jag blir bara sååå trött!:(
Liknande erfarenheter?

Har en kul anekdot om liknande.. Tog med min shettis på ridskolan.
Alla ungar hängde på boxen och mammorna började göra små förfrågningar om vart han stod i vanliga fall, om han var snäll o leda osv. Jag tog honom och gick in i ridhuset där en av de mindre tävlande jätteduktiga ungdomarna skulle rida honom. Han gick som vanligt som en hund efter mig, men det var mig det.. Rodeo i ridhuset, tjejen åkte av och han sprallade omring..Mammorna ojade sig och tog med sina ungar långt bort..:devil: Efteråt medan jag sadlade av i boxen igen kom en av mammorna fram och sade att "det var synd att ditt barn inte kommer kunna rida på flera år!" :eek:(med andra ord, jag är en usel mamma som köper en galen ponny) Min son stod brevid, 5 år gammal och svarade att "jag rider utan att mamma håller i och ibland har vi ingen sadel". Skitlycklig..:D (Tilläggas bör förståss att han är som ett lamm så länge jag är med och han är snäll med de små, bara med mera erfarna tjejer som han sprallar..)

har varit med om det flera gånger... folk som undrar om deras ungar får sitta upp och skritta en vända. jag vill då inte stå där med en gråtande unge, en arg förälder och en skärrad häst bara för att folk är för lata och snåla för att ställa sig i kö på en ridskola.

har låtit en tjej prova rida min ena ponny, han var ändå nervarvad för det var lågsäsong osv. hon hade ridit tre-fyra år på ridskola så då BORDE man kunna sitta stilla och inte ha balansen i handen trodde jag. tog väl en vecka innan hästen var normal igen... så, aldrig mer! jag har inte köpt häst för att någon annan ska få snylta.

jag vill helst inte ens att mina tränare rider mina hästar :p så jag kanske är känslig vad vet jag.

När vi ändå talar jobbiga människor hatar jag kommentaren "jag trode man skulle rida på dem där " eller "oj, de var en stor hund du har HAHA" bara för man går med hästen *suck*

*knappis*

Jodå visst jag och mina hästar fungerar tydligen som en slags ridskola för folk som tycker det är för dyrt på ridskolan i stan.
Jag blir så ARG!!! Jag har sagt flera gånger att nä det är inte så lämpligt för jag har inte den kunskapen som behövs för att kunna lära barn rida på ett bra sätt. Men bekantingarna tycke rjag är löjlig och äsger att jag rider jättebra sen dumpar dom ungarna här och åker :mad:

Men nu har jag kommmit på hur man ska göra :devil:
Först mockning av stall, sen ryktning och div andra sysslor mocka hagen är en hit :D Sen brukar det dröja lääänge innnan det kommer några gratisryttare hit :D

*stjäl min egen knapp*

Hade min förra ponny i ett stall i grannkommunen.. Flera gånger när jag kom dit och skulle ta in henne så fanns hon inte i hagen.. Då hade stallägaren lovat massa småtjejer att rida på henne :mad:

Samma stallägare försökte få mig att tjuvrida på en annan häst i stallet. Men jag började ana oråd när han sa att ägaren ville att jag skulle börja träna den (jag och ägarebn till den hästen kom inte så bra överens) Så jag ringde till henne och berättade. Hon blev fly förbannad och flyttade hästarna därifrån 12 veckor senare...

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt hur jag ska börja lr få med allt som jag känner,Får ursäkta om det blir rörigt. gör ett försök. Är en 21 årig tjej som...
Svar
14
· Visningar
2 517
  • Låst
Övr. Barn Eftersom ingen här vet vem jag är eller vem min bekant är tänker jag skriva av mig.... Har en bekant vars barn jag har börjat avsky...
Svar
5
· Visningar
1 207
Senast: Magdalena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka