Folk tror att de ska få rida

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare ponnydamen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 382
  • Visningar Visningar 49 088
Sv: Folk tror att de ska få rida

Polisen har fel. Av Brottsbalken 8:8 framgår:

Den som, i annat fall än särskilt i detta kapitel omförmäles, olovligen tager och brukar eller eljest tillgriper något dömes för egenmäktigt förfarande till böder eller fängelse högst sex månader.

Egenmäktigt förfarande är det alltså att ta någons hästar och till exempel rida dem - utan ägarens tillåtelse. Därtill kan hästägaren kräva skadestånd enligt skadeståndslagen för den skada hästägaren därvid åsamkas. I detta fall kostnader för veterinärvård och möjligen (rättspraxis är lite luddig där) även för att hästen inte går att bruka under konvalescensen.

Konvalescens.. är det typ återhämtningsperiode.. dv.s den tid det tar för hästen att återgå till normalt läge om man så säger?

Av alla som skrivit här i tråden, är det någon som har anmält vederbörande illgärningsmän/mammor/snorungar och på så sätt erhållit vite? *nyfiken*

Ja, det är väl vad konvalescens betyder i stort sett:P

Jag säger alltid att för din egen skull låter jag dig inte sitta upp på fjordingen. Han är en enmanshäst som är lite knepig att rida, och det blir så jobbigt om jag måste skrapa ner dig när han smetat upp dig ett träd.

Men gud! Helt sjuka historier folk berättar här. Jag har alltid velat ha en egen häst och har många gånger gått fram och pratat med/klappat hästar i hage (när jag var liten så matade jag dem med en massa gräs också förstås, men jag var typ sju och har kommit på bättre tankar!).
Min kusin och jag burkar också rida på en släktings hästar och när vi stod i hagen så skojade vi om att hoppa upp på dem, men det var liksom på skoj! Och de hästarna kände vi! Det är ju helt livsfarligt + att det är FRUKTANSVÄRT kränkande och riskabelt på andra sätt att tjuvrida någon annans häst. Och bara fråga en okänd människa? Jag skulle aldrig göra det.

Sådär har man ju själv hållit på.
Men aldrig tjuvridit.
Ridit på hästar i hagen har jag gjort, men då har det endera varit hos grannen, som jag känner väl och vars häst jag känner vääldigt väl (bestämd nordisdam som man INTE kan bestämma över), dåhar jag ridit med hjälm, och bara åkt med. Plus att jag kollat med grannen att det är okej ( rider den hästen ibland på normalt vis).
Eller så har det varit på medryttarhästen eller hennes gamla oinridna nordiskompis, en gubbe på 23 år, som är lugn som en filbunke. Han står helt still när man ska upp på honom i hagen, ska man upp på honom med sadel och träns för en ridtur hoppar han runt ala guttaperkaboll. Hur som helst går han runt och betar, utan att bry sig om vem eller vad han har på ryggen. Aldrig tokspring eller avslängning. Nu är ju jag ingen unge iofs, och rider ALLTID med hjälm, men det känns så befriande att sitta på dom i hagen utan handtag :angel: Ägaren vet självklart om det, och jag säjer alltid till att jag "ska ner och sitta på Lukas" :D

Helt fruktansvärt att det verkligen finns folk som tjuvrider andras hästar!! :eek: Endel har ju inge vett i skallen! :eek:

Skulle mörda, eller åtminstonde skälla länge och väl på, som satte sig på Cica utan att fråga om lov ( inte min, men jag skulel bli arg ändå..:devil: )

Det stallet vi står på ska nu ha någon form av småbarn lekis eller nån annan skit vilket betyder att varje lördagmorgon är det tio ungar runt 6 år som springer som galningar och ut och in i boxarna.... tur att vi ska flyttA^^

Ibland låter jag sysslingen på tolv år få åka och rida på min ena genom snälla (när jag går brevid, annars testar han haha) islandhäst (han är 134 i mkh. Bra fallhöjd^^). Hon är lite små retad i sin klass och dom tuffa tjejerna som rider har typ förbjudit henne att börja rida (ni vet hur tolvåringar är...) hon är helt överlycklig varje gång hon får träffa min älsklingsisis. Samma gäller grannflickan som är 14 och inte har råd att rida lektion. Mamma brukar göra så att om grannen hjälper till och arbetar en dag i stallet får hon en lektion för mamma, eller en mysig tur i skogen. Hon tycker det är helt underbart och är super duktig. Det är så tråkigt att folk håller på å deltidsstjäl hästar... Arugh. Jag låter ingen, utom migsjälv (^^), nära vänner i skritt och duktiga människor rida någon av mina hästar, då den ena har problem med gångarter och tänk hur han hade blivit om en helt ovan människa börjat passa om kring honom i tron om att han travar. blir alldeles matt av att tänka på det!

håller med till 110%!!! fasne, ibland blir man så irriterad att man nästan börjar skela! ;P
vi har en ganska pigg distansarab, samt en riktigt genomsnäll gammal 19-årig arabherre. distansaraben är en ganska liten kille, och i äkta arab-anda kritvit... (mja, vanligtvis iaf...) och lagom som man bor på landsbygden utanför halmstad så finns det ju läskigt mycket sommargäster, varav de flesta är rika storstadsfolk utan hästvett och med borskämda ungar... typisk nog går hästarna på bete ca 10 m från stranden. jag vet inte hur många gånger jag har kommit på mig själv sittandes o häcka presis inom synhåll för hagen istället för att sola nere på stranden, bara för att liksom se så att ingen liten snorunge går in till mina hästar! :P för hur många föräldrar kommer inte och undrar om deras barn kan få sitta på ponnyn lite? Hallå, det är en halvhispig arab i full tävlingskondition som inte precis är van vid att man slänger upp ungar hur som helst när han som bäst försöker stå och smälta maten! att han skulle göra något tvivlar jag på, men det är ju ganska bra som avskräckande försvarstal! XD

den gamla gubben är ju även han ganska attraktiv som "utlåningshäst". vet inte hur många som frågar om dom kan få "åka lite på den snälla hästen". Men för första gången är jag ganska glad att han ser så ruggig och ...ja, halvful ut, för det minskar iallafall flödet på ridsugna sommargäster! :P

Jag har lånat ut min urlugna hingst till min bästa kompis, och hennes man har fått rida ett par gånger, men endast för att jag känner dem. Min häst är hel-cool, men jag skulle aldrig låna ut till någon annan än mina närmaste vänner,
det är ju ändå jag som köpt hästen för mitt egna höga nöje, inte någon annans..

Jo.
Det där känns igen.
Har hört ryktesvägen att folk har tänkt sig komma och rida... :smirk:
Är glad nu när jag har köpt ny häst, för när man säger att den ännu inte kan något och dessutom är väldigt pigg backar de ur. :devil:
Min shettis däremot brukar vara poppis.
Som tur var har inte så många kommit...
Men senast igår mötte jag ett par som stoppade mig så deras tjej fick klappa, det tycker jag är helt ok i o f förutom att shettisen numer stoppar så fort vi möter någon... :smirk: Men de berättade i alla fall hur fruktansvärt roligt dottern tyckte det var att rida osv osv, och dottern sa ju rakt ut att hon ville rida, mamman förklarade att hästen hade ingen sadel just nu så det gick inte...
De la upp det så fint och ville SÅ gärna att jag skulle säga "ja men hon kan komma och rida". Egentligen har jag väl inget emot att folk varken frågar eller ens kommer och rider, det är bara det att det tar sådan extratid för mig, tider som ska passas och inte blir det någon träning för ponnyn heller, en liten duktig tjej/kille som kunde GE shettisen lite tillbaka, det tar jag gärna emot.. men gå runt och leda runt, nej det fixar jag och min 1½ åriga tjej jättebra själva. :D

knapp kapning*

Ehm, jag har inte råkat ut för sånt förrän NU, eller ja - inte än egentligen...

Jag träffade en släkting på begravningen som jag aldrig träffat förut å så berättar dom om deras son som rider på ridskola och är jätteduktig, jamen va bra, då kan han komma å rida! säger dom då, jag sa inte särskilt mycket - tänkte fula tankar - men sa inget.

Men den dagen någon kommer och försöker rida mina hästar utan lov - gud hjälpe dom. För mina hästar är inga änglar :devil: och det är inte matte heller - mohaha....

knapp*

jag är så bestämd så jag tycker det är jobbigt att någon annan tar in och ut min häst eller fodrar den! den är min, och ingen annans... :rofl:
längtar till vi får eget stall!

Det där har också hänt mig. Du är inte helt ensam. Jag lånar bara ut Svalur till dem jag litar på och som jag vet kan rida honom.
Jag lånar ALRDIG ut honom till någon okänd alltså.

Jag bor mitt i ett sommarstugområde, där 70% familjerna som har stugorna har barn.. vi har faktist inte så stora problem med det, det värsta är väl att dom matar dom, och det är ju inte så bra.

Det finns speciellt en familj (mormor och 4 barn) som är helt hopplösa. En gång slängde de in resterna av sin frukost till hästarna (mackor med leverpastej och skinka)! jag var den :eek: när jag såg mackorna ligga i hagen.
De är också väldigt flitiga med att fråga om de får rida, fast man har svarat varje gång att våra hästar är unga och inte speciellt trygga för nybörjare.

Men när vi höll på med ponnytrav och hade shettisar var det alltid skoj att se en liten unges glada ansikte efter de hade fått rida i 3 minuter :)

En grannes son (dock vuxen, kanske 30) kom hit i förrgår och frågade om jag inte kunde hyra ut garageplats. Njae, fullt sa jag, precis som de andra 3!!! gångerna han har frågat denna månad :angel:

Han blev kvar på gården och började prata, efter en stund så kröp det fram att hans flickvän tyckte att han skulle bli bekant med mig - så att hon skulle få någonstans att rida :eek: :rofl:

Nåja, jag sa att hästarna inte är helt lätta (en under inridning som är grymt elak, en helt nyinriden och en som skenar som bara F*N om man inte vet vad man gör). Han verkade inte förstå, utan pekade på den lilla röda (den GRYMT elaka) och sa att hon skulle nog passa. Om inte annat så är hans dotter ju 8 år och liten och lätt. Och vill väldigt gärna rida. :crazy: Underbart...

För att avskräcka honom så tog jag ut hästen och började longera henne. Efter vad han fick se, så tvivlar jag på att han kommer tillbaka... Tror inte att han vill ha denna häst till sin flickvän/dotter om de inte är väldigt högt livförsäkrade :cool: (hästen i fråga anfaller när det inte passar och står mer på två ben - fram eller bak - än på fyra. En del sparkar och lite rodeoinspirerad s a s)

:rofl:

För några år sen hade jag problem med en sommarstugeägares obstinata fru som skulle tvinga mig att låta dottern rida på mitt varmblod och efter ett tag så sa jag , "visst, jag ska bara hämta mobilen och ringa ett samtal först." När jag kom tillbaks så sa jag att dom fick vänta 10 minuter först. "Varför då" frågade hon? "Så ambulansen hinner fram först för blir hon inte sparkad så lär hon bryta nacken iallafall."

Då gick kärringen och dottern.:devil:

Madam har ju den lilla "söta" :devil: egenheten att hon gärna kastar okända ryttare långt, men mig försöker hon få kvar på ryggen om jag får slagsida. :D

det är ju så himla störigt med såna människor..

jag hade en kompis som gärna ville rida min sköthäst.. sen började hon att sköta en annan häst i samma stall men senare så började hon att sköta min sköthäst de dagar som jag inte var där..

jag häll på att utbilda hästen, men destomer min "kompis" red henne desto sämre blev hästen

Ibland blir jag irriterad. Igår tex. Det har hänt flera gånger att jag träffat på människor som tror att bara för att man har en häst/ponny så är det fritt fram att "mölja sig in" och ta del av den. Jag pratade med några ytterst lite bekanta som hastigast igår och nämnde väl att jag skulle iväg till stallet. Vips så tänkte den ena börja rida PÅ VÅR HÄST. Då jag förklarade att den var väldigt för liten fanns det omedelbart två ridsugna barn i familjen. När jag försökte förklara att ponnyn INTE är en nybörjarponny för ungar i femårsåldern kontrade de genast med att man ju kan gå bredvid och hålla i...
Jag blir bara sååå trött!:(
Liknande erfarenheter?

jo men jag håller med!! jag kan blir så ursinnigt irriterad på sånt. Min kusin tyckte att det var helt självklart att han och hans tjej skulle få ge sig ut på en romantisk tur helt själva ( min kusin har aldrig suttit på en häst och hans tjej hade ridit när hon va yngre). Och han blev nästan förbannad när jag sa nej :idea:. Och dom några andra tyckte att jag var snål haha. Dom fattar lixom inte att man älskar och är rädd om sin häst. :confused:

Jag har även vart med om att föräldrar med barn tar helt för givet att dom självklart får rida på min shettis. Blir så förbannad :mad:

*kl*
Helt otroligt att vuxna kan vara så. Att barn är tjatig och inte kan acceptera ett nej är en sak. Men vuxna ni berättar om här i tråden förvånar mej.

Jag har själv inte haft så många bekymmer med vuxna. Men barn är bra jobbig.
Hade en shettis på foder en tid. Söt liten kille. Jag lät en tjej på 10 år följa med o rida hästen. Hon frågade snällt och jag sa att 2-3 gånger i veckan kunde hon få vara med mej och hästarna.
Det gick skitbra.
MEN så kommer alltid ett MEN. Hennes kompisar blev ju avundsjuka. Så jag fick nya samtal hela tiden med ivriga små tjejer som ville rida. Och jag sa ju nej för det räckte med att en tjej red hästen.

Men de tyckte att hon hade ridit hästen länge. Nu va det deras tur. Eller varannan gång osv osv. Arumenten dog aldrig.

De gav sej inte utan fortsatte ringa hur mycket nej det än blev. Sen började jag få mail av alla dessa "söta" 10:åringar om vilken dum häxa jag va:eek: som kunde vara så orättvis. Sen på nätets ungdoms sidor beklagades det på mej rätt mycket.

Jag låter ingen följa med till stallet längre som inte är anhörig till mej. Och hellst inga barn.

Har mina två tjejer i ett privatstall som ligger relativt nära 70-vägen till stan, det är även lätt att ta sig dit via en fin promenadväg.

Lilltösen (fullblod/PRE) är två år, snäll som en gammal ardenner och älskar människor. Vid ett flertal tillfällen i somras har grinden eller tråden till hagen (beroende på var de gått) varit avkrokad och några av de mindre och snällare hästarna har haft konstfullt knutna flätor och avancerade knutar i manen, däribland min och en gammal isisvalack med onda ben.

På vissa av hästarna kunde man se att de varit svettiga, bland annat min stortös, en kallblodstravare med nerverna utanpå. Visst att de kan busa i hagen, men konstigt att det alltid kommit i samband medatt grinden varit öppen...

Tänker på vad som kunde ha hänt, säg att fölisen (-07:a) å hans bästis (-06:a) kommit ut på stora vägen. Blir alldeles kallsvettig bara över det scenariot...

Var nära att haffa ett gäng ungjävlar på flakmoppe i somras när jag fick en... känsla i magen... vid tvåtiden på natten. Drog ut till stallet och möttes av en flock tjoande målbrottsgrabbar som drog med flakmoppen längs med hagen.
Fick spelet och kom på 6 000 varv med bilen rakt mot dem, drog på helljuset och brände upp fort som fan på en liten avtagsväg för att vända och köra efter dem.
Släckte lyset och stampade gasen i botten och jagade ifatt dem, men de hann köra upp på en liten, smal återvändsgrusväg. Stod vid avfarten och väntade och väntade över en halvtimma men gav upp till slut.
Hoppas de dog av hjärtattack, för hade jag fått tag på dem hade jag inte kunnat svara för konsekvenserna... Och det är alldeles sant.

Jag fick tag i två underbara ponnytjejer i somras som rider mina två ponnyer. Visst följer det med kompisar med dom hit men dom frågar alltid om det är okej.

Men visst när många hör att man har ponny så åh kan inte mina barn få komma och rida. Hade en som va så fräck att de dumpade av ungen här och åkte. De trodde jag skulle ta hand om både barn och ridning. Det gick den gången men inte fler gånger!

Anar dock att det kan bli fler förfrågningar för mina ponnyer lånas ut till ponnyridning varannan lördag till ungdomssektionen på ridskolan intill. Kan ju lätt bli någon förälder som får snilleblixt om att barn ska rida gratis.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt hur jag ska börja lr få med allt som jag känner,Får ursäkta om det blir rörigt. gör ett försök. Är en 21 årig tjej som...
Svar
14
· Visningar
2 518
  • Låst
Övr. Barn Eftersom ingen här vet vem jag är eller vem min bekant är tänker jag skriva av mig.... Har en bekant vars barn jag har börjat avsky...
Svar
5
· Visningar
1 208
Senast: Magdalena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka