I
ImFabulous
Sv: Folk tror att de ska få rida
Svaret är enkelt: Svägerska 1 har lärt sig rida ordentligt, därför kan/får hon rida din häst. Om svägerska 2 vill rida din häst, får hon så snällt vända sig till en ridskola och lära sig innan. Förklara att din häst inte är någon nybörjarhäst och att man måste ha både vana och god kunskap för att kunna rida henom (?)
Förklara också att det inte är något personligt emot henne, men att en häst är dyr både att köpa och i drift, och att du inte vill att varken hästen eller svägerska 2 ska skada sig. Förklara även riskerna. Tydligt!
Jag har mina hästar hos mina svärföräldrar, det funkar jättebra!
MEN... Min sambo har tre bröder, varav två har flickvänner. Alltså, "svägerskor" till mej. Den ena är superduktig, hjälper mej jättemycket med stalljobb, ridning, påbörjat inridning av mitt gamla varmblod mm, hon har gått treårig hästskötarlinje. Kan inte bli bättre! Den andra "svägerskan" är en riktig stadstjej, har suttit på en häst på Skansen typ... Nu tycker hon att HON ska väl få rida åxå, när hon andra får... Min häst är jättespeciell, står inte still när man ska upp, går hem om hon märker att hon har en nybörjare på ryggen, testar nya vägar (90graders kurva in i skogen om man galopperar på en väg osv...) med alla. Kort sagt, ett riktigt tjurigt sto emellanåt!
Nu blir det ju en lite knepig situation, att låta den ena rida och neka den andra. Som tur är ser mina svärföräldrar nog mitt dilemma och stöder mej.
Och jag har nekat ALLA grannungar rida eftersom dom inte är myndiga, händer det nåt är det ju mitt ansvar! Efter att sett på när jag ska sitta upp har ingen av dom frågat igen...
Svaret är enkelt: Svägerska 1 har lärt sig rida ordentligt, därför kan/får hon rida din häst. Om svägerska 2 vill rida din häst, får hon så snällt vända sig till en ridskola och lära sig innan. Förklara att din häst inte är någon nybörjarhäst och att man måste ha både vana och god kunskap för att kunna rida henom (?)
Förklara också att det inte är något personligt emot henne, men att en häst är dyr både att köpa och i drift, och att du inte vill att varken hästen eller svägerska 2 ska skada sig. Förklara även riskerna. Tydligt!