Folk tror att de ska få rida

Sv: Folk tror att de ska få rida

Jag har mina hästar hos mina svärföräldrar, det funkar jättebra!

MEN... Min sambo har tre bröder, varav två har flickvänner. Alltså, "svägerskor" till mej. Den ena är superduktig, hjälper mej jättemycket med stalljobb, ridning, påbörjat inridning av mitt gamla varmblod mm, hon har gått treårig hästskötarlinje. Kan inte bli bättre! Den andra "svägerskan" är en riktig stadstjej, har suttit på en häst på Skansen typ... Nu tycker hon att HON ska väl få rida åxå, när hon andra får... Min häst är jättespeciell, står inte still när man ska upp, går hem om hon märker att hon har en nybörjare på ryggen, testar nya vägar (90graders kurva in i skogen om man galopperar på en väg osv...) med alla. Kort sagt, ett riktigt tjurigt sto emellanåt!

Nu blir det ju en lite knepig situation, att låta den ena rida och neka den andra. Som tur är ser mina svärföräldrar nog mitt dilemma och stöder mej.

Och jag har nekat ALLA grannungar rida eftersom dom inte är myndiga, händer det nåt är det ju mitt ansvar! Efter att sett på när jag ska sitta upp har ingen av dom frågat igen... :devil:

Svaret är enkelt: Svägerska 1 har lärt sig rida ordentligt, därför kan/får hon rida din häst. Om svägerska 2 vill rida din häst, får hon så snällt vända sig till en ridskola och lära sig innan. Förklara att din häst inte är någon nybörjarhäst och att man måste ha både vana och god kunskap för att kunna rida henom (?)

Förklara också att det inte är något personligt emot henne, men att en häst är dyr både att köpa och i drift, och att du inte vill att varken hästen eller svägerska 2 ska skada sig. Förklara även riskerna. Tydligt!

Personligen har jag inget emot att låta mina vänner rida min häst någon gång då och då. De är så totalt okunniga så det finns inte en chans att dom gör annat än "skumpar med". - Vilket i sig inte är något som förstör min häst.

Den "farligaste" gruppen är väl dom som lärt sig rida, men som saknar vidare kunskap. Dom som gillar när hästen kröker fint på nacken, när hästen springer fort och okontrollerat osv. DET är ju något som faktiskt kan förstöra. Men som sagt, en skumpande nybörjare som kramphåller i framvalvet tror jag inte gör så mycket.

Sedan ska man självklart aldrig sätta en nybörjare eller för den delen, en mindre kunnig ryttare på en svår och oförutsägbar häst. Men där handlar det om ryttarens säkerhet. Hur svår en häst är, är ju faktiskt upp till varje hästägare att avgöra.

I vilket fall som helst ses inte hästar längre som djur, utan de är våra arbetskamrater, våra familjemedlemmar och våra bästa vänner. Vilket verkar vara nog så svårt för icke insatta att förstå, tyvärr..

Jag tycker det är okej om folk frågar snällt, så länge de inte är för tunga eller nåt. För även om hästen är en egendom så tycker jag det är lika fel att säga något otrevligt tillbaka(när de frågat trevligt), som det är att fråga otrevligt.
Även fast jag har haft svåra hästar som absolut inte passar nybörjare så brukar det ju gå bra att bara leda dom en bit, och sedan är ungen skitglad :) Det är klart att ridsporten fr dåligt rykte ifall en del fortsätter att uppträda otrevligt.
DOCK hade jag blivit så jääävla arg om någon gick och red min häst utan att fråga eller utan att jag var där!!:mad:

.Ps. Ni som tycker att hästarna blir förstörda av att en liten unge sitter på den nån minut i skritt(när man själv är närvarade, ev. leder hästen), jag tycker verkligen ni överdriver. På vilket sätt skulle det förstöra hästen? .Ds.

På tal om för tunga: Hur förklarar man snällt för någon med mycket övervikt att min ridtravare inte orkar bära så mycket?

Känner mig jättedum, men det är ju faktiskt så att jag måste ta hänsyn till vad min häst kan klara. :(

ja gud ja.. Förra ägaren får rida då min häst har en skada på förstärkningsbandet, det var nästan av förut och håller på å läka ihop, så minsta lilla kan göra att hon blir konvalicent igen.. en gång sprang hon runt i hagen upprörd över en ny haggranne (hon hatar ponnys) vips fick hon stå i ett halvår...
trots att förra ägaren inte rider så "bra" så kan hon hålla sig kvar och känner hästen (bättre än mig då hon fött upp henne och ägt henne i 9år) och vet vart "gränsen går"....
när hon motioneras "fullt ut" så är hon lugn som en nybörjarhäst.. men när hon e i skrittfas... då e hon en liten djävul...

och att fråga igenom en annan.. när man är vuxen :confused: trots att man ofta är i ett stall 5min gåväg därifrån...

Polisen tillkallades men vi fick veta att det inte var något brott att ta andra djur och rida dem.

Är det där sant :eek: ?? Alltså det vore ju sjukt i så fall!!
Ska man få ta vilken häst som helst som står i en hage och bara ta och galoppera iväg över byggden.
Men om man hade tagit någon annans bil och gasat iväg över byggden, hade detta vart lika okej?
En bil kostar ju ungefär lika mycket som en häst, bara det att en häst är en levande varelse och mycket mer känslig än en bil. Plus att hästen kanske inte finns mer efter det här.
Nu ska jag skriva någonstans och klaga. Till vilka korkskallar vänder man sig till :mad: ?? :devil:

Även jag har tyvärr också erfarenheter av detta.

En sommar kommer jag ner till sommarhagen och ser att alla hästar är dyngsura av svett. Speciellt shettisarna och en c ponny de har även uppruggad päls på sadelstaden (som om ngn ridit barbacka) Hörde med grannen och hon hade varit med om samma sak på sina fyra shettisar.
Nån dag senare tog hon dem på bar gärning ridandes i hagen, de hade tom byggt upp små hinder!!!! Gissa om hon blev arg! Det var tio (!) ungar i tio års åldern. Hon fick tag i de flesta och fick dras adress och tel nr. Sen ringe hon föräldrarna, några blev tack och lov förbannade på sina ungar men de var lätträknade. Flertalet tyckte inte att det gjorde så mycket att ungarna roade sig lite... :confused:

Resultatet blev givetvis polisanmälan!!!!

Måste lägga till att dessa ungar även tagit med egna grimmor och grimskaft så att de kunde rida riktigt....

Vi drev frågn ganska hårt, men poliserna förstod ingenting. De kunde inget göra förutom att skriva rapport...väldigt tråkigt

Om folk bara frågar snällt och vänligt, vilket de oftast gör, får de gärna rida en sväng. Hästen är snäll och go och älskar barn så det är inget problem. Däremot låter jag inte någon RIDA utan det är ponnyridningsmodellen som gäller. Vill ju inte se ett ton shire dra iväg med en tioåring på ryggen rätt genom skogen... och hon kan ju vara pigg och busig ibland men är en ängel så länge matte leder.

Nä jag tycker faktiskt inte att det är något problem men storleken på hästen kan ju spela in. Det är inte så många som kommer på idén att be att få rida runt på shiretjejen...

*har inte läst hela tråden*

Har faktiskt inte varit med om det.

Någon gång har kompisar frågat om de fått följa med ut till stallet och hälsa på hästarna och bara få vara med vilket de mer än gärna får.
Jag har däremot lånat ihop några ponnyer när mina släktingar från stockholm har kommit ner. (2 små ridgalna tjejer) och fått följa med ut på en liten tur.
Och de jag lånat ponnyerna av känner man väldigt väl så det är ju inte direkt främmande.

Det har ju mest blivit lite skämt på jobbet så där om min häst är snäll och de kanske kunde få komma ut och rida men det är inget allvar bakom.

Finns ju folk till allt tyvärr :smirk:

Vi drev frågn ganska hårt, men poliserna förstod ingenting. De kunde inget göra förutom att skriva rapport...väldigt tråkigt

Öööh. Poliserna i din kommun verkar ju mer än korkade. hade blivit så förbannad så jag hade kokat. hade säkert blivit våld mot tjänsteman för min del :angel:

Haha jag brukar säga att min häst kan få för sig precis vadsomhelst, exakt närsomhelst och att hon kastar av. Visserligen gör hon inte det, men det garanterar att ingen vill rida ;)

Jag vet precis hur det är! Har fått många så kallade kompisar när dem har fått reda på att man har hästar! Och sen är man för snäll många gånger och inte säger nej! Men man får lära sig att vara mer bestämd.

Polisen tillkallades men vi fick veta att det inte var något brott att ta andra djur och rida dem.

Till följd av detta så blev en häst kovalescent i ett år och en häst sprang i blotta förskräckelsen ca 1 mil iväg.

Polisen har fel. Av Brottsbalken 8:8 framgår:

Den som, i annat fall än särskilt i detta kapitel omförmäles, olovligen tager och brukar eller eljest tillgriper något dömes för egenmäktigt förfarande till böder eller fängelse högst sex månader.

Egenmäktigt förfarande är det alltså att ta någons hästar och till exempel rida dem - utan ägarens tillåtelse. Därtill kan hästägaren kräva skadestånd enligt skadeståndslagen för den skada hästägaren därvid åsamkas. I detta fall kostnader för veterinärvård och möjligen (rättspraxis är lite luddig där) även för att hästen inte går att bruka under konvalescensen.

*KL
Fick en unges mamma på mig nu i påskhelgen.
Först ringde hon på långfredagen och frågade om hennes dotter (som jag inte ens vet vem det är), kunde få rida min häst några gånger i veckan. Hon hade ju ridit på stallets shettisar i två år, men tyvärr blivit för stor, och foderhäst var ett aaalldeles för stort ansvar (sen när blev det mitt problem :crazy: ).
sa att jag redan hade en medryttare som red två gånger i veckan, och att jag inte hade så mycket tid till honom som jag egentligen skulle vilja ha.
Hon frågade om ungen kunde komma och mocka, borsta och pyssla om honom någon gång i veckan (mamman måste ha vart döv). Sa att hon kunde hänga sitt nummer i stallet, så kunde jag ringa om jag behövde hjälp.
sen frågade hon när jag skulle till stallet nästa gång, suck. Var ju tvungen att svara för att bli av med henne.
På påskdagen ringde hon halv 11 på morgonen när jag ligger bakfull och utslagen, så jag orkade inte svara :o .
efter 7e samtalet orkade jag inte med mobilen mer och svarade surt.
Då frågade hon när jag skulle vara i stallet. Sa då till på skarpen och sa att jag redan hade en medryttare, och att jag inte behövde mer hjälp.
då sa hon att stallägaren hade sagt att min häst inte gick så mycket i veckan :eek: Om man tycker 5-6 dagar i veckan är för lite, måste man nog öka på veckodagarna. Och ska hon säga som jag adrig sett rida sina hästar, och de ointresserade döttrnarna får sköta om dem.
Blev riktigt stött, kändes som om jag inte skötte om min häst ordentligt :cry: .
Avslutade samtalet med att jag skulle hålla ögon och öron öppna för andra hästar, bara för att bli av med tanten.
usch, vad folk kan mala på.
Vill jag ha mer hjälp med min häst fixar jag väl det själv? Ber väl för sjutton min medryttare om jag behöver någon mer hjälp.
Köper en häst för att JAG ska ta hand om honom, inte för att andra som inte kan ta ansvar för en egen ska ta hand om honom. Jag är fortfarande riktigt förbannad :mad: både på mamman och stallägaren :devil:

Jag har också varit med om det där! En tjej jag jobbade med ville följa med och titta på min häst. Visst det går bra, kul o ha sällis tänkte jag. Hon ville sen naturligtvis prova rida lite eftersom hon tidigare hade ridit ( hon var närmare 30 då) Visst självklart sa jag o lät henne rida lite i paddocken. Sen efter nån vecka ville hon följa med igen o sen samma visa efter några veckor igen.....sen sa människan, - nä om man ska ta o beställa ett par ridbyxor kanske så man kan rajda lite oftare... :eek: :eek: :eek:
då sa jag att - jaaaa du om du ska börja rida så kan du höra dig för om ngn behöver medryttare för jag vill nog ha min kuse för mig själv då jag åker upp.
-ja det kanske man kan göra...
sen började hon som medryttare på en häst i stallet.... men gissa vem som skulle köra dit o hem henne...? jo JAG!!! hon fick åka med då hon höll på med kk men sen när det var kirrat så skulle jag fortsätta va skjutsen, för det var ju så dyrt med bensin!
elak som jag är, sa jag att du får fasen hjälp till med bensin om du ska åka med mig 2 ggr i veckan o jag invänta tåg som var försenade osv + att jag aldrig spontant kunde åka till stallet utan blev nerring när ska du åka när när när... hade 9 mils bilresa tur o retur till stallet, kostar det inte pengar för mig trodde hon? ooooo vad det sved för henne då hon betalade lite :D :D :devil: sen slutade hon. :angel: :rofl:

:eek: Men gud!! Folk har blivit så förbannat ego på senare dagar. Allt ska de ha gratis, men struntar i om andra får lägga ut för dem. Så himla elakt!! Blev redigt förbannad när jag läste ditt inlägg :mad:

:crazy: ja det är helt sjukt hur folk tänker... om dom ens gör det!

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt hur jag ska börja lr få med allt som jag känner,Får ursäkta om det blir rörigt. gör ett försök. Är en 21 årig tjej som...
Svar
14
· Visningar
2 473
  • Låst
Övr. Barn Eftersom ingen här vet vem jag är eller vem min bekant är tänker jag skriva av mig.... Har en bekant vars barn jag har börjat avsky...
Svar
5
· Visningar
1 204
Senast: Magdalena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.