Folk tror att de ska få rida

Sv: Folk tror att de ska få rida

precis som Görel sa tidigare i denna tråden:

POLISANMÄL DEM PÅ ALLT DE ÄGER OCH HAR!

Shit, man blir ju mörkrädd när man läser den här tråden!
Jag har nog inte förän nu ens tänkt tanken på att någon skulle försöka tjuvrida min häst! Men jag vet inte vad jag skulle göra om det hände, jävlar så arg man skulle vara.
Och föräldrar som slänger upp sina barn på ryggen, utan lov, vad f-n tänker dom med?! Kan ju ha noll kunskap om djur öht.

Nä, snart blir det kodlås på boxen, huvva. (ok, liten överdrift) :smirk:

precis som Görel sa tidigare i denna tråden:

POLISANMÄL DEM PÅ ALLT DE ÄGER OCH HAR!

Jag har INTE skrivit att man ska polisanmäla någon på allt de äger och har. Så går det inte till annat än i amerikanska filmer.

Däremot har jag för mig att tjuvridning räknas som egenmäktigt förfarande och skall polisanmälas.

Har faktiskt aldrig varit med om det!
Det har aldrig kommit någon och frågat om att få rida på min pålle!

Inte jag heller, aldrig någon som tagit förgivet att de ska få rida eller låna någon ponny/häst, inte ens ungarnas kompisar :bow: Men därimot har jag själv erbjudit dem att få provrida;)

Och har någon nappat på det erbjudandet än? ;)

Jo tack det där känns igen.
En som var min vän en gång i tiden lånade ut min häst till sin syster UTAN att fråga mig...Vi har hästarna i samma stall och då tyckte hon att hon kunde väl ta MIN häst och låna ut för han är ju så snäll...som tur var så var systern smart nog att fråga stallägarna om de trodde att hon kunde låna min häst och fick då svaret att jag redan varit och ridit...HALLÅÅÅ, hört talas om telefon och fråga ägaren???

SUCK

Jag tycker det är kul med barn och hästar så jag har inget emot att leda runt bekantas barn lite grann, gå en vända i skogen eller så. Och kommer det några barn med föräldrar och frågar snällt så kan de få ta en runda de med. Om de har hjälm på sig vill säga och jag går alltid brevid ifallatt.
Det jag inte gillar är när folk, precis som ni berättar, bara kommer fram och förväntar sig att man ska släppa allt och genast sadla upp en häst åt deras lilla flicka/pojke.
Förra sommaren hade det flyttat in en barnfamilj i sommarstugan brevid mitt sommarbete där jag hade 2 russ(2 och 4 år gamla) och en vbl valack(13 år). Dom kom över en dag och pappan säger helt bryskt utan ens ett hej eller ett leende att hans barn vill rida. Jaha sa jag, det var ju trevligt, det ligger ett turridningsstall en mil härifrån. Då svarar pappan att varför skulle dom åka dit när de fanns en massa hästar här?
Jag försökte förklara för dom att mina hästar inte är turridningshästar och dessutom inte särskilt lämpade för barn. 2 åringen är för ung och den andra ponnyn bockar som tusan om hon märker att ryttaren är osäker. Varmblodet är känslig och nervös och ska inte ridas av folk som inte hållit på ett bra tag. (Visserligen leder jag runt bekantas barn på honom men bara i skritt, då han är ganska lugn och bara om jag går brevid eftersom han litar på mej. Dessurom är det barn jag känner och som vet att de inte får skrika och studsa runt eller vifta med armarna när han är med.)
Men det lyssnade dom inte på utan sa bara att dom hade sett mej hålla på med dom och dom såg ju sååå snälla ut.
Visst är dom "snälla" när jag håller på med dom. Mej känner dom ju, tycker om och har respekt för.
Tillslut gick dom men när jag kom till betet nästa dag var hästarna borta. Det visade sig att familjen kommit tillbaka efter att jag åkt och försökt "rida" lite. Det hade slutat med tre avkastade barn och då hade dom bara struntat i de lösa hästarna och gått hem.
Som pricken över i tyckte dom hade jag skulle betala för vad mina "vilda bestar" hade ställt till med!!
Jag trodde att jag skulle svimma på fläcken! Vem hade gjort fel egentligen?!

VAD ÄR DET FÖR FEL PÅ FOLK?!?!??!?!?!?!

DE SKA FAN TILL RÄTTEGÅNG OCH BÖTA SÅ MYCKET ATT DE ALDRIG HAR RÅD MED NÅGONTING!!!!!!!!

(ursäkta :smirk: )

hade en foder ponny förut, en ganska pigg och väldigt snäll häst.
eftersom hästen inte är min så fick jag bara rida själv pga om det skulle hända ngt så har ju jag ansvaret!
men så nnan en fest följde min kompis med upp och skulle mocka (hon har ridit typ 3ggr på annan häst) och så kollade jag på klockan och såg att jag nog skulle hinna rida så jag säger:
-jag hinner nog rida iallafall.
hon säger:
-okej men bara så du vet så rider jag inte så bra.
jag bara stog där med öppen mun och tittade på henne sedan sa jag:
-eller jag hinner nog inte när jag tänker efter.
efter det sa jag tydligt till henne att det BARA var jag som fick rida ponnyn men då fattade inte hon att jag menade att hon inte kunde rida den... menmen

Faktiskt så har jag nog aldrig stört mig på folk som frågat om de får rida. Kan vara så att det inte är så många som frågat. Att låta en unge sitta på hästen och bli ledd i skritt är bara kul, ja sålänge man frågar först eller jag föreslår det såklart! ;) Men annat har jag inte varit med om.

Det jag HAR varit med om är när jag skulle ha en medryttare på min dåvarande häst som skulle vara medryttare ett tag först på prov och om det funkade bra så skulle hon ta honom på foder. Sen så var det på tal om att en kompis till henne (som jag då inte träffat) skulle "dela" honom med medryttaren. Jag var ganska skeptisk just för att jag inte träffat henne, men hon var bara där ett par gånger och sen hade medryttaren "kickat" henne för att dom inte kom överens. Ett tag senare hade den tjejen som INTE skulle rida lånat min häst för att tjejen ifråga skaffat en medryttarponny och ville ha någon att rida ut med. Det var alltså inte ens hon som red utan ÄNNU en ny tjej. Dom hade ridit min häst helt sjöblöt fick jag höra i efterhand.
Då blev jag riktigt paranoid och efter ett tag tog jag hem hästen (min pappa som bor i en annan stad hade tagit hand om den).

KL

Hemska historier om tjuvritter och allt möjligt ju.. O_o

Nu har jag inte häst själv utan brukar snarare vaa en av dom som snällt frågar om man kan rida lite (eller snarare mocka, gärna komma regelbundet och hjälpa till och om det är ok rida lite ibland under uppsyn åtminstonde tills folk litar på en) men vad kan man säga? Jag är 19, har utbildning och vill ju hjälpa till med det tråkiga också. Och accepterar ett enkelt nej. ;)
Nu har man ju trevliga grannar, en som inte har så mycket tid med sina hästar och är jätteglada att dom motioneras (överaskad över hur positiva dom var) och en som gärna får hjälp at sätta igång sin mer eller mindre oinridna 10-åring.
Så inte tycker jag att det är fel om man frågar lite snällt, hur annars ska man få veta? Men att bara sitta upp eller ta det för givet... -_-

Vad skönt att man bor ute i ingenstans där den enda galningen är jag när man nu skaffar häst i sommar (hoppas jag på, wheeee! Äntligen!)

Jag personligen har JÄTTE-JÄTTE svårt att säga nej. Oftast är det min granne som vill låna min lilla häst för att någon kompis ska rida med henne ut. Han är faktiskt rätt snäll egentligen, men han är ganska nätt och het. Inget man hänger i tyglarna på, direkt. Plus att han är ganska Mammig. Så till saken.. Grannen frågan om hon får låna någon av hästarna för att hennes kompis "som är jätteduktig" så att dom kan rida ut en sväng. Novalucolen får dom inte röra, då han är på G och ska bli ridhäst, men lillen är OK att dom lånar på en liten tur. När jag kommer ner till stallet så hör Lillen mig i stallet och Kör en limbo med tjejen. DVS dundrar av henne i överdelen av porten... Senare visar det sig att tjejen inte ens gått i ridskola..

Jodå, har oxå varit med om det... Väldigt störande när folk tror att de får rida bara för att man har häst.. Jag skulle ut o rida, några vilt främmande människor kom fram till mig och tänkte lyfta upp sin unge på min häst!!!! Blev skitförbannad!!! Då började de snacka med mig på typ arabiska eller nåt!!! De trodde vem som helst kunde gå in i stallet o ta sig en häst...

Herregud säger jag - Skrämmande läsning! Hur tänker dessa föräldrar? Tur nog har jag inte råkat ut för något liknande med tidigare häst/ponny.

Men i lördags tillbringade jag & sambon hela eftermiddagen/kvällen i stallet när det var så skönt väder. Alla andra hade gjort klart och åkt hem - bara vi där. Plötsligt kommer en främmande bil inkörandes på stallplan - ut kliver en karl och med sig har han en knubbig unge på 11-12 år - full ridklädd till och med ett ridspö!

De hade kört förbi vid ett annat tillfälle och sett att här fanns hästar och nu ville hans dotter rida. Det vore dessutom bra om hon fick komma så ofta som möjligt så hon lärde sig rida fort, eftersom hon var så duktig i skolan hade morfar lovat en egen ponny - ridskolan var så dyr!

Det gick knappt förklara för dem - våra egna hästar är unghästar - inget man bara slänger sig upp på. De andra hästarna ägs av andra personer, som inte är här!

Min sambo fick tillslut nog och sa till på skarpen att här är ingen ridverksamhet, detta är ett travstall med tävlande TRAVHÄSTAR och de får inte bara komma hit och snoka omkring när här är folktomt.

Sedan tog han ut våra två rottweilerhanar, som vi fick fösa in i sadelkammmaren när de kom i bilen, de blev nog lite skrämda för de satte sig i bilen illa kvickt och for iväg, de dök inte heller upp under söndagen.

Att folk är så fräcka, om de tycker ridskola är för dyrt - tror de att egen häst är billigare? Men det är väl bara ridandet de är ute efter - stackars den egna ponnyn, men ingen normal människa säljer väl sin ponny till sådant folk?

Senast ändrad:

Jag har mina hästar hos mina svärföräldrar, det funkar jättebra!

MEN... Min sambo har tre bröder, varav två har flickvänner. Alltså, "svägerskor" till mej. Den ena är superduktig, hjälper mej jättemycket med stalljobb, ridning, påbörjat inridning av mitt gamla varmblod mm, hon har gått treårig hästskötarlinje. Kan inte bli bättre! Den andra "svägerskan" är en riktig stadstjej, har suttit på en häst på Skansen typ... Nu tycker hon att HON ska väl få rida åxå, när hon andra får... Min häst är jättespeciell, står inte still när man ska upp, går hem om hon märker att hon har en nybörjare på ryggen, testar nya vägar (90graders kurva in i skogen om man galopperar på en väg osv...) med alla. Kort sagt, ett riktigt tjurigt sto emellanåt!

Nu blir det ju en lite knepig situation, att låta den ena rida och neka den andra. Som tur är ser mina svärföräldrar nog mitt dilemma och stöder mej.

Och jag har nekat ALLA grannungar rida eftersom dom inte är myndiga, händer det nåt är det ju mitt ansvar! Efter att sett på när jag ska sitta upp har ingen av dom frågat igen... :devil:

Har inte löäst hela tråden men vilka otäcka historier...

Vi råkade ut för en ganska läskig grej en sommar. Stallet är väldigt nära ett bostadsområde och mycket folk kommer förbi och tittar på hästarna vilket är helt ok. I detta fallet stod hästarna lite längre bort i en sommarhage. Tydligen har någon tonåring och en kopis snott sin mamas bil kört och hämtat sadlar och träns i stallet och sedan kört in i en sten vid hagen. De lyckades troligen fånga min dåvarande häst, en ursnäll korsning och satt på honom träns och sadel(han hade ett halvt träns på sig när vi hittade honom). Troligen har de hoppat upp och sen har hästarna blivit stressade och dragit iväg vilket inneburit att tjejen flugit av. Detta var för övrigt nattetid.

på morgonen ringer vår stallansvarige och berättar att ett par varit ute och gått och sett att hästarna rivit ner tråden och stod lite varstans. dessutom har de sett en flicka som gått runt förvirrad med ett grimskaft. Polisen tillkallades men vi fick veta att det inte var något brott att ta andra djur och rida dem.

Till följd av detta så blev en häst kovalescent i ett år och en häst sprang i blotta förskräckelsen ca 1 mil iväg. Dessutom blev vi hästägare väldigt rädda och upprörda över våra djur.

Det är nackdelen med att ha hästar nära bostadområden:(

*KL*

måste bara skriva av mig om idag.

En "tjej" som jag "känner" frågade mig om XXX kunde börja motionsrida MIN häst eftersom jag inte har tid med henne (?? hästen håller på å skrittas igång) jag rider hästen så mkt som hon behövs för tillfället. XXX ville visst bara rida på DEN hästen (?!? är hon SÅ fin lr?!?!) och trots att jag sa att jag var inte intresserad, för att jag är rädd om min häst och hon kan vara ganska hetsig (tvärvänder och galloperar iväg, stegrar, kastar sig etc) så vill jag inte sätta upp ngn annan om det skulle hända något (försöker låta neutral) men nej XXX var ju såå vaaan vid känsliga hästar..
medan "tjejjens" egen häst kanske rids 1-3gånger i veckan (hårt, vilar de andra)..

*suck*
lär väl bli frågad 100gånger om..
ps. det e vuxna det handlar om ds.

*KL*

måste bara skriva av mig om idag.

En "tjej" som jag "känner" frågade mig om XXX kunde börja motionsrida MIN häst eftersom jag inte har tid med henne (?? hästen håller på å skrittas igång) jag rider hästen så mkt som hon behövs för tillfället. XXX ville visst bara rida på DEN hästen (?!? är hon SÅ fin lr?!?!) och trots att jag sa att jag var inte intresserad, för att jag är rädd om min häst och hon kan vara ganska hetsig (tvärvänder och galloperar iväg, stegrar, kastar sig etc) så vill jag inte sätta upp ngn annan om det skulle hända något (försöker låta neutral) men nej XXX var ju såå vaaan vid känsliga hästar..
medan "tjejjens" egen häst kanske rids 1-3gånger i veckan (hårt, vilar de andra)..

*suck*
lär väl bli frågad 100gånger om..
ps. det e vuxna det handlar om ds.

frågár hon igen skulle jag bli arg o säga ifrån ordentligt...folk som inte förstår när man säger en gång tål jag inte...

Detta var med min förra häst som var ett riktigt nervknippe.. Grannarna har en tjej som är typ 13 och hennes kompisar brukar vara där ibland. Det ringde på telefonen och det var den här 13 åriga tjejen som undrade om de kunde få rida på min häst? Jag svarade då att det är absolut ingen bra ide m.m.. Kommer dit senare och vad ser jag? Min häst springer lös med sadel och träns på, och 13 åringen sitter och tjuter för hon hade rammlat av.. Vadå att jag blev galen..

Vet du vad man gör då ? En polisanmälan.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt hur jag ska börja lr få med allt som jag känner,Får ursäkta om det blir rörigt. gör ett försök. Är en 21 årig tjej som...
Svar
14
· Visningar
2 473
  • Låst
Övr. Barn Eftersom ingen här vet vem jag är eller vem min bekant är tänker jag skriva av mig.... Har en bekant vars barn jag har börjat avsky...
Svar
5
· Visningar
1 204
Senast: Magdalena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama