Folk tror att de ska få rida

Sv: Folk tror att de ska få rida

I stallet där vi stod innan kunde (självutnämnda) "ställföreträdande stallchef" :smirk:
Vid visningar av stallet för spekulanter på nya stallplatser m.fl. gå och peka på vilka av PRIVATHÄSTARNA som man kunde "låna" om man hade kompisar eller så som ev. ville föjla med och rida nångång..

Sommargäster vi hade haft i stallet över sommaren, hälsade på senare på hösten och bjöd på fika.. pratade om hur trevliga ridvägar det hade funnits m.m. (själv träffade jag aldrig dessa personer då jag var på annan ort under sommaren, med de var visst jättetrevliga på alla sätt och vis... inget ont menat om dem..)
....men principen... :mad:
Vips så säger hon till mig att det är väl klart att dom kan låna våra hästar och rida ut så är det väl okej...
(när vi sitter där både sommargästerna, jag m.fl..)
Jag tycker nog att man frågar privat först...

Av denna "stallchef" fick man även hjälp att träna till problem med sina hästar, varesig man hade bett om det eller ej... :mad:

Min häst ogillar smala passager... och när jag var bortrest och ringde hem för att kolla hur det var med pållan, så får jag höra hur dom "tränar" för fullt med att gå in genom en smal dörr...
Ber henne vänligt att låta bli...sånt vill jag pyssla med själv då det ju lätt kan bli fel...
kommer hem och hästen har en stor sårskorpa bakom öronen...
(Kan det vara efter diverse kontakter med dörrkarmen ? :angel: )

Har faktiskt aldrig varit med om det!
Det har aldrig kommit någon och frågat om att få rida på min pålle!

Kanske beror på vart man har den uppstallad och hur mycket folk som rör sig i området!

När jag ser människor med barn som tittar förhoppningsfullt på mig när jag rider brukar jag sitta av och fråga om dem vill rida. Jag leder kring ungen en bit och sen får de räcka. De brukar ge mig en 100/50/20 kronor o sånt så jag klagar inte ;P Men jag rider vid stranden när det är massa turister, en dag bestämde vi oss att vi skulle ha ponnyridning. Tog våra 3 ponnyer och stod där i kanske 4 tillar, köpte lite glas och kebak och när det var betalt så fick vi ut 850 kr.

kl*
en arbetskamrat till pappa hade med sina helvilda ungar hit en gång, pappan hade absolut ingen koll på dom och sonen roade sej med att locka fram hästarna till staketet och när dom sedan kom närma smälla till dom som tusan över mulen!:mad: Det han inte tänkte på var att han höll ena handen runt tråden(han fattade antagligen inte att där kunde finnas ström) så jag var riktigt snabb med att sätta på strömmen. Ungen tjöt hur länge som helst och jag försökte hålla mej för skratt:devil: ;)

samma unge sprang runt inne i paddocken när jag red en gång, han sprang allvarligt talat mellan benen på hästen! Jag sa till ungen på skarpen flera gånger men man fick bara tillbaka "haha du kan inte ta mej du kan inte ta mej!" Till slut struntade jag i ungen, inte mitt problem om han blev skadad, jag hade gjort allt jag kunde. Som tur är brydde sej inte min pålle nått:love: hade det därimot varit min lilla ponny som sparkar allt skrikande och gapande som kommer i närheten, hade det nog gått mycke värre.

Jag tycker det är kul med barn och hästar så jag har inget emot att leda runt bekantas barn lite grann, gå en vända i skogen eller så. Och kommer det några barn med föräldrar och frågar snällt så kan de få ta en runda de med. Om de har hjälm på sig vill säga och jag går alltid brevid ifallatt.
Det jag inte gillar är när folk, precis som ni berättar, bara kommer fram och förväntar sig att man ska släppa allt och genast sadla upp en häst åt deras lilla flicka/pojke.
Förra sommaren hade det flyttat in en barnfamilj i sommarstugan brevid mitt sommarbete där jag hade 2 russ(2 och 4 år gamla) och en vbl valack(13 år). Dom kom över en dag och pappan säger helt bryskt utan ens ett hej eller ett leende att hans barn vill rida. Jaha sa jag, det var ju trevligt, det ligger ett turridningsstall en mil härifrån. Då svarar pappan att varför skulle dom åka dit när de fanns en massa hästar här?
Jag försökte förklara för dom att mina hästar inte är turridningshästar och dessutom inte särskilt lämpade för barn. 2 åringen är för ung och den andra ponnyn bockar som tusan om hon märker att ryttaren är osäker. Varmblodet är känslig och nervös och ska inte ridas av folk som inte hållit på ett bra tag. (Visserligen leder jag runt bekantas barn på honom men bara i skritt, då han är ganska lugn och bara om jag går brevid eftersom han litar på mej. Dessurom är det barn jag känner och som vet att de inte får skrika och studsa runt eller vifta med armarna när han är med.)
Men det lyssnade dom inte på utan sa bara att dom hade sett mej hålla på med dom och dom såg ju sååå snälla ut.
Visst är dom "snälla" när jag håller på med dom. Mej känner dom ju, tycker om och har respekt för.
Tillslut gick dom men när jag kom till betet nästa dag var hästarna borta. Det visade sig att familjen kommit tillbaka efter att jag åkt och försökt "rida" lite. Det hade slutat med tre avkastade barn och då hade dom bara struntat i de lösa hästarna och gått hem.
Som pricken över i tyckte dom hade jag skulle betala för vad mina "vilda bestar" hade ställt till med!!
Jag trodde att jag skulle svimma på fläcken! Vem hade gjort fel egentligen?!

För några år sen hade jag och en kompis våra hästar på bete hos en snäll familj som ville ha sin äng nerbetat.
Det var bara det att efteråt kom det fram att pojkarna i familjen hade ridit på min häst, barbacka då såklart och i grimma, som dessutom har KS :eek: :mad:
Hade jag vetat nånting då när hästarna var där så hade dom fått det hett om öronen :mad:

Att jag ska betala för att någon tjuvridit min hästar, herregud. Vad tror folk egentligen.

Det är väl egenmäktigt förfarande att rida andras hästar utan lov?

Hade jag varit i din sits hade jag polisanmält dem! I och med att de krävde ersättning av dig har de ju erkänt vad de gjort.

Jag tycker att det är fräckt att som vuxen fråga om barn får rida gratis på någons häst/ponny. Ett tips på svar man kan ge är att det är ingen annan som får rida på min/vår häst/ponny än jag/vi som äger den. Vi tillåter helt enkelt ingen annan att rida den. Det svaret bör räcka, för ingen har att göra med varför egentligen. Man nyttjar väl inte annas egendom annat än om det är uppgjort på något vis gm t ex en annons, goda vänner, ägaren behöver hjälp eller så.

Dom hästägare som tycker om att gå barnvändor med sina hästar kan gärna erbjuda detta gm att fråga om barnen vill rida, tycker jag. Men tänk på att det är ett ansvar också att sätta upp ett barn på hästryggen! Varför ska vi hästägare upplåta gratis ponnyridning om vi inte känner för det? Hästen kostar faktiskt mycket pengar varje månad plus i inköp. Det bör vara en självklarhet att säga ifrån inte något pinsamt som kräver nödlögner o förklaringar. Dotterns kompisar har fått rida ibland (gratis) men det är definitivt inte självklart. Om dom rider regelbundet får dom betala förstås.

Jadå och det är grymt störande!

En kompis vill rida, en kompis mamma vill rida, kompisens lillasyster vill rida m.m. m.m. m.m.

Gaah!

Ingen av mina hästar är några nybörjarhästar.
Stoet kan bralla, hoppa och busa rätt som det är.
Känner hon inte ryttaren så testar hon i form av, tvärnitar, backningar, kan resa sig m.m. Är man minsta osäker så utnyttjar hon det. Skönt och slippa ju:D

Valacken är iof gudasnäll på alla sätt men även han kan testa.
Dessutom gör han allt för att slippa jobba. Tvärnitar och vägrar gå.
Går man på honom kan han sura till, alla fall om han inte känner ryttaren.
Han är en häst man måste RIDA i varje steg för att få fram honom och för att han ska gå bra.

Dessutom har jag inte häst för att andra ska rida.
Visst är det kul med sällskap men då ska det vara någon som KAN rida och som är orädd. Jag jobbar ju för att få hästarna som jag vill ha dem. Känsliga för hjälperna, pigga och framåt med mycket go.
Vill ju inte direkt behöva "rida till" dem hela tiden för att andra vill rida

Tillslut gick dom men när jag kom till betet nästa dag var hästarna borta. Det visade sig att familjen kommit tillbaka efter att jag åkt och försökt "rida" lite. Det hade slutat med tre avkastade barn och då hade dom bara struntat i de lösa hästarna och gått hem.
Som pricken över i tyckte dom hade jag skulle betala för vad mina "vilda bestar" hade ställt till med!!
Jag trodde att jag skulle svimma på fläcken! Vem hade gjort fel egentligen?!

:eek: :eek:
Det är väl eg bara att polisanmäla? Egenmäktigt förfarande går det väl under som Görel skrev..

Tjuvridning borde väl klassas som om jag tex "lånar" en bil och kör en sväng för att testa utan att fråga ägaren.."nyckeln satt ju i?"

Ne vad tänker folk med. Det e knappas ofta en sportbilsägare blir stoppad av en främling som vill provköra för att personen inte kört en sådan bil tidigare.. :crazy:

Blir också irriterad på sånt :mad:
särskilt när man har en mamma som säger åt hennes kompisar att dom kan komma och få rida MIN PONNY ?!?!? :eek: Blir så sur för det är ju min ponny !! Dom kan få rida på hennes hästar ist. för just MIN ponny .. Men jag brukar först påminna dom att min ponny inte är en nybörjar ponny men dom skiter totalt i mig *suck* hatar uppkäftiga 6-9åringar .. Men då får dom mocka fixa fodret borsta och sånt själva det enda jag gör är att sadla och tränsa (hon är känslig och mkt speciell vid sånt och bli jätte bråkig om man inte är lugn) ... Sen så innan dom ska rida påminner jag dom en en gång att hon INTE är en nybörjarponny men det är ingen ide .. Dom hoppar upp och 2 min senare ligger dom och storgråter i en snöhög lr nåt dike .. Fattar inte att mamma aldrig kan lyssna på mig när jag säger att hon inte är en nybörjarponny :mad: .. Men hon säger bara att men hon är ju jätte snäll hon kanske bara var på dåligt humör .. :eek: dåligt humör ?! tänker jag .. hon tkr kanske inte om uppkäftiga ungar som sparkar henne i sidorna och rycker henne i munnen ..

okej detta kanske inte var RIKTIGT som du tänkte som gjorde tråden men var bara tvungen att skriva av mig ;)

Jag säger direkt - Tyvärr, jag lånar inte ut honom till vem som helst.

Sen har jag iof på sista tiden bliit tvärt om - vill se andra rida honom. Men det är endast personer jag själv känner i hästsammanhang och som rider med ett syfte.

Hej.
Jag tycker det är kul när vänner och bekanta vill komma och rida! :) Jag hjälper gärna till för att väcka ett hästintresse till liv, och jag har aldrig haft några problem med fräcka eller påflugna människor. Man kan säga nej om det inte passar utan att det blir sura miner för det.
Men det säkert på ett helt annat sätt i stan´än på landet...

*knapplån*
Många läskiga historier.

Jag har några hästar som är väldigt snälla, så jag brukar peka på dem om de frågar.
Och så säger jag "Grimmorna hänger i stallet och borstarna ligger i hinkarna. När ni har borstat klart så kommer jag och visar vilka sadlar ni skall ha. Och om hästen är ren nog så får ni rida."

De som jag kan få hjälp av blir kvar och de andra kroknar.
De får aldrig ren hästen.

Skrattade när jag läste ditt inlägg. Mycket roligt för jag säger lika dant. Jag har världens snälladste 29 åriga new forest. Skimmel förståss men nästan alldrig vit. utan mer grå svart brun;) (rullar sig jämt och slutar han med det är det nog dags för nödslakten).
Så jag kör:får du pålle vit så hjälper jag dig att /får du rida! De flesta bangar faktist. Men en del är ihärdiga rycktar och rycktar. De ser dock alltid lika ledsena ut när han släpps ut i hagen igen och rullar sig. :angel:

Senast ändrad av en moderator:

Villintemer: Du borde gå bort och fråga vad gubben skulle säga om du lånade hans bil, krockade den och lämnade den mitt ute på en väg olåst med dörrarna öppna...

Hejsan jag har väl inga direkt höjdar berättelser att berätta.
Själv har mitt halvblod fått vara med på en svensexa, gammal ridskolehäst som han är så tyckte jag e va skitkul, förutom att jag fick springa med honom! Stackars gubben som satt på, skumpade som tusen vissa delar på honom lär inte ha mått för bra ! haha

Däremot fjrdingen som jag skött om, och som jag tagit mer ansvar för än vad ägaren gjort, o har i princip varit min första häst.
Hon blev riden på i hagen av en gammal skötare, under tiden ajg ahde hand om henne.
Okej att de va gammal skötare men du kan ine gå framt ill en häst även om du känner den, inte utan att fråga!

Sen nu när jag fick halvblodet, eller vi (jag o ägaren till fjordingen), så va det JAG som skaffade en ny skötare/medryttare till fjordingen, och denna person. Hon lär andr aungar rida fjordingen, okej att hon är 23-24 men hon kände knappt henne och kan inte bara låna ut henne. Blev så irriterad.
Hon borde ändå tänka på att hon har ansvar för hästen..

Och tycker så hemskt synd om de hästar som blir tjuvridna på. Sjukt för fasen

Roligt att så många har något att berätta. Mera!
Själv kom jag nyss att tänka på när jag faktiskt hade bett en tjej rida/ta hand om vår ponny en dag.
En annan person i stallet berättade för mig senare att hon sett tjejens kompis på vår ponny. Kompisen som rider som en kratta hade galopperat för full rulle och hinder var uppställda i paddocken. Personen som berättade det för mig sa att så fort hon kom dit satt tjejens kompis av rejält fort.
Jag tolkar det som att de mycket väl var medvetna om att jag INTE skulle tyckt det var okej. Vi har inte lånat ut ponnyn eller bett om hjälp sedan dess. Förresten var det väldigt märkligt öht att de var i paddocken när jag sagt att det var okej om hon ville ta en längre skrittur ute i naturen.

Kom att tänka på att jag säger emot mig själv lite. Tidigare har jag skrivit att jag lånar ut henne ibland till en annan tjej. Det gör jag också men bara när vi är med. En vuxen måste vara närvarande.

Det är ju stor skillnad på att låna ut sin häst till folk man känner och att låta främmande människor rida alternativt att någon tjuvridit ens häst. Jag lånar gärna ut min häst till de som frågar om jag vet att de kan rida och hantera henne, min kompis dotter skrittade runt på henne när hon var 3,5 år och jag tycker bara att det är roligt när vänners barn visar ett hästintresse. Jag har även låtit min kusindotter rida henne under mitt överinseende.

Däremot skulle aldrig någonsin en okänd människa få rida min häst! Det har hänt att jag fått frågan men då har jag sagt att hon är känslig och väldigt snabb i sina reaktioner, vilket är sant, och att jag bara låter erfarna ryttare rida henne om jag inte är med.

I ett stall där jag var så var stallägaren alldeles för snäll. Det var i huvudsak två småtjejer (typ 10år) som inte hade nån vidare hästvana som sprang i stallet. Det tog in hästarna, red ibland (bla två stora halvblod som kunde testa ryttarna när de var ut tillsamans) och skulle även fixa hela stallet. Oftast var stallet bara halvgjort eftersom att de tyckte det var för jobbigt att byta vatten, mocka ordentligt osv. MYCKET irriterande för oss andra i stalllet, eftersom att den som red hästarna den dagen även skulle göra ALLT i stallet (de stod endast 3 hästar där). Fastän vi påpekade detta för stallägaren blev det inte mkt bättre... Egentligen spelar det inte så stor roll det där med att stallet var kaos, men tänk om det hänt något när de red!! Dom hade ju ingen vana om hästarna blev skrämda eller skenade...:crazy:

Dessa ungar red/ledde även en nordis som ingen kunde rida eftersom att hästen hade något fysiskt fel någonstans och markerade ordentligt genom att slänga med huvudet och var väldigt stel i baken... Men eftersom att tjejerna var så "små och lätta" var det ok att de skrittade/travade försiktigt i skogen med denna häst :eek:

Men stallägaren kunde inte säga nej när någon kom och fråga om deras barn fick rida. Suck:(

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt hur jag ska börja lr få med allt som jag känner,Får ursäkta om det blir rörigt. gör ett försök. Är en 21 årig tjej som...
Svar
14
· Visningar
2 473
  • Låst
Övr. Barn Eftersom ingen här vet vem jag är eller vem min bekant är tänker jag skriva av mig.... Har en bekant vars barn jag har börjat avsky...
Svar
5
· Visningar
1 204
Senast: Magdalena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama