Folk tror att de ska få rida

Sv: Folk tror att de ska få rida

Jag har aldrig märkt att min häst har blivit riden eller något. ingen har inte frågar heller.. men det är en annan läskig sak som händer.. Vi har ett utestall som ligger i hagen vilket gör att hästarna kan gå ut och in när de vill. verkligen fiffit. I sommras hade någon öppnat hagen och lagt trådarna jämte så hästarna sprang ut. och vi har en rätt stor väg bara 50 m från stallet och de hade varit ute på den vägen :O Jag blev jätte rädd när ja hörde det. Tur var blev ingen skada och det var en tjej som hade tagit in hästarna ( det står två st i stallet). Förra månaden var de utsläpta igen och hade sprungit till skogen och en sjö.. men kan ju undra vad det är för folk som ser det roliga i det här :S Det har liksom hänt fler än en gång. :S

Gud ja, helt plötsligt vill alla små flickor vara kompis med en som man aldrig pratat med förut. Som tur är så är hästarna MINA, JAG bestämmer och klart man inte ger vika ;) De e skönt att man kan vara ärlig, visst folk kanske inte älskar en för det - men deras problem - mina hästar är inga leksaker, punkt slut

det är vid såna här tillfällen som jag är väldigt nöjd över att ha ett känsligt halvblod på 180 cm. jag lovar att det inte är någon som ens vågar fråga om de får sitta på honom. det är knappt så de vågar gå förbi honom om man möter folk på vägen :smirk:

Och med min är det tvärtom , han ser så snäll och mysig ut att alla vill klappa honom, även vuxna:) .
Men när nån vill utnyttja honom till gratisridning då säger jag att han är jättevild och bara sticker:angel: .

huuu... har funderat på att laga skyltar med "mata inte hästarna" text... tror jag ska göra de...

Vi har fått sätta upp sådana skyltar! Vårat stall ligger vid ett slott, så på sommaren kommer mycke folk som ska dit på visning och liknande, och en hage ligger längst vägen till slottet.
Kan bli så bråkigt mellan hästarna när folk ger dom godis i hagen, och dessutom kan ju något barn bli bitet. Så vi gjorde inplastade skyltar som det står 'Titta gärna, men ge inte godis' Eller va d nu va ja skrev... :o

Annars har jag inget problem med att folk med små barn vill klappa om ja kommer ridande/leder min häst. SOm någon annan skrev, Härligt att sprida lite hästglädje :D

Jag brukar låta dom som vill rida på mina hästar, nu har det ju iofs itne kommit hem en främling hux flux och velat, men grannens lilla dotter och andra har jag inget emot att dom rider. Dom är både nybörjare, och lite klumpiga, men det är ju itne så att dom ska rida OS, och jag är ju med och håller dom under uppsikt hela tiden. Dessutom blir dom så glada när dom fått rida, eller bara sitta på hästen så det tycker jag är värt det. Är ju itne så att hästen går sönder om en nybörjare skrittar ett varv i paddocken på den! ;)

Visst har det väl hänt att jag fått en förfrågan om att någon vill rida mina hästar men ingen har reagerat negativt när jag sagt nej. Fråga får man väl, tycker åtminstone jag...

:cool:

Jag har också varit med om att främmande människor kommit å frågat å jag säger stenhårt nej. Ingen av mina hästar vill ha några småglin på ryggen. Å kommer det en kommer det flera.

Det var en gång som jag såg några ungar hänga över stacketet. Då satte jag på strömmen=)

Jag hade mitt halvblod som mäter 180 cm i mankhöjd uppstallat på en ridskola under en kort period. När jag precis hoppat upp för att rida ut så kommer en mamma fram med sitt barn och undrar om hon kan få rida eftersom barnet är för ungt att börja på ridskolan. Alltså under 4 år! :eek: Lämpligt att sätta upp en treåring på en häst där man inte ens kan nå ungen. Man upphör aldrig att förvånas över hur korkade människor det finns!

Men gud! Helt sjuka historier folk berättar här. Jag har alltid velat ha en egen häst och har många gånger gått fram och pratat med/klappat hästar i hage (när jag var liten så matade jag dem med en massa gräs också förstås, men jag var typ sju och har kommit på bättre tankar!).
Min kusin och jag burkar också rida på en släktings hästar och när vi stod i hagen så skojade vi om att hoppa upp på dem, men det var liksom på skoj! Och de hästarna kände vi! Det är ju helt livsfarligt + att det är FRUKTANSVÄRT kränkande och riskabelt på andra sätt att tjuvrida någon annans häst. Och bara fråga en okänd människa? Jag skulle aldrig göra det.

*knapplån*
Många läskiga historier.

Jag har några hästar som är väldigt snälla, så jag brukar peka på dem om de frågar.
Och så säger jag "Grimmorna hänger i stallet och borstarna ligger i hinkarna. När ni har borstat klart så kommer jag och visar vilka sadlar ni skall ha. Och om hästen är ren nog så får ni rida."

De som jag kan få hjälp av blir kvar och de andra kroknar.
De får aldrig ren hästen.

*knapplån*
Många läskiga historier.

Jag har några hästar som är väldigt snälla, så jag brukar peka på dem om de frågar.
Och så säger jag "Grimmorna hänger i stallet och borstarna ligger i hinkarna. När ni har borstat klart så kommer jag och visar vilka sadlar ni skall ha. Och om hästen är ren nog så får ni rida."

De som jag kan få hjälp av blir kvar och de andra kroknar.
De får aldrig ren hästen.

HAHAHAHAHAHA bäst idag!! :bow: :rofl: :rofl: :rofl:

Men Guud vad konstiga o knäppa människor det finns :eek: .
Här har det inte kommit så många människor och frågat om att få rida. Visserligen så brukar grannens barnbarn som kommer från USA få rida ibland eftersom att hon aldrig knappt sett en myra. Och efteråt så ser man bara en stor sol i ansiktet på henne:) .
För några år sedan så kom den nyinflytande granntjejen och försökte smöra sig in hoss mig. (och det var rätt så enkelt att se att hon ville rida på shettisen). så tillslut så fick hon provrida En gång! Efter några veckor så kom plötsligt hon och hennes Storasyster med hjälmar under armarna och knackade på inne hoss oss och de ville rida.
Jaha, och vad skulle jag säga då:eek: blev helt snopen. Men det blev några meter de fick rida (stackars fabian som var förliten för den ena). ångar att jag inte sa nej!

Sedan efter ett tag då jag fått en fjordvallack som inte är helt genomsnäll. Då jag stodd och borstade honom i hagen så kom grannen fram och pratade i ca 10 minuter om hur mycket hon älskade fjordingar osv... Hon fick rida den gången också. Men hon ramlade av då han travade över ett dike som hon tjatade om att hon kunde rida över själv.Efter den dagen har hon aldrig ringt.yes:banana: .
Men nu så skulle jag Aldrig mer låta någon rida mina hästar igen (även om jag har svårt att säga nej) om jag inte anser att personen som jag känner är vuxen och väldigt duktig en kort runda.

Såg i tidningen i sommras att en ägare hade fått tag på tjejerna som busred hennes hästar utan att fråga. Det flickornas föräldrar hade till svars var att det inte stod någon skylt att man inte fick rida på dem.:eek: .
Man blir ju galen på sådana änniskor som inte tänker på riskerna de tar och hur stora och allvarliga förljderna kan bli.
Skulle bli rasande och få horn i pannan om det hände mig:devil:

När jag, min syster och min kompis var ute hos shettisarna och kallblodtravaren vi brukar ta hand om och vi var i hagen hos hästarna så kom det en "gubbe" och frågade om inte vi kunde lyfta upp henne på den största av shettisarna så att han kunde ta kort på dottern när hon satt på, vi svarade genast nej eftersom för det första det är inte vi som äger hästarna och för det andra så är shettisen kanske inte världens snällaste häst och för det tredje så skulle jag aldrig låta någon okänds unge sitta på en häst utan hjälm bara för han vill ha kort på ungen och hästen ser så snäll ut. Om man vill ha kort på sin unge när den sitter på en häst så är det väll bara att boka en knattelektion till ungen så kan han få ta hur många kort han vill då när ungen rider knatte..

*knapplån*

Mitt halvblod är en sådan dam som vackert får finna sig i "ponnyridning". Både från små barn och vuxna. Det är inget de dör utav att lunka några varv i paddocken. Vissa brukar vilja pröva på trav men de brukar komma ner på jorden (dock inte bokstavligt :D) illa kvikt och nöjer sig med att bara skritta runt.

Har också råkat ut för att främmande folk har frågat om barnen får lov att rida lite på den snälla hästen. Finns inget som är så roligt som när en liten sjuåring får sitta på en häst för första gången. Efter en liten ridtur så brukar hela ansiktet lysa som en sol.

Bara folk är trevliga så gör det absolut inget om de frågar om de får lov att rida lite. Det är alltid lika kul att kunna sprida lite hästglädje runt sig.

Mvh

Tora

Härligt svar. För min del är det allt för sällan som folk visar intresse.

Hälsning Maja

*knapplån*

Mitt halvblod är en sådan dam som vackert får finna sig i "ponnyridning". Både från små barn och vuxna. Det är inget de dör utav att lunka några varv i paddocken. Vissa brukar vilja pröva på trav men de brukar komma ner på jorden (dock inte bokstavligt :D) illa kvikt och nöjer sig med att bara skritta runt.

Har också råkat ut för att främmande folk har frågat om barnen får lov att rida lite på den snälla hästen. Finns inget som är så roligt som när en liten sjuåring får sitta på en häst för första gången. Efter en liten ridtur så brukar hela ansiktet lysa som en sol.

Bara folk är trevliga så gör det absolut inget om de frågar om de får lov att rida lite. Det är alltid lika kul att kunna sprida lite hästglädje runt sig.

Mvh

Tora

Ja, det har du faktiskt rätt i.

Sådan typ av ridning har jag inget emot så länge jag kan vara med och se att det går bra.

Däremot så är jag inte allt för pigg på att låna ut min arab till folk som verkligen vill "rida" (ja, ni fattar..) Men det beror mest på att han som sagt är väldigt speciell, så om någon låter honom göra fel flera gånger så har jag massor av skolridning framför mig för att fixa till det sen...
Sen har folk en förmåga att trilla av och göra illa sig också... det är inte så kul..

Lånar knappen.

Visst är det märkligt hur ickehästmänniskor tar för givet att de ska rida på andras hästar. Men jag försöker intala mig att det är för att de inte förstår hur otroligt påträngande och oartigt det är.

Men när frågan kommit upp brukar jag mycket insinuant svara: Jag lånar hellre ut min karl :devil: .

jag är av den åsikten att man ska inte behöva en ursäkt för sej o sin häst för att hästen inte är allmän egendom!!!!!
Ett nej är ett nej och kan inte folk ta det så är det deras problem.
man kan inte bli vän med allt o alla i vår herres hage:idea:

kl.
Jag bodde på en ridskola för några år sedan och hade under somrarna hand om ridskolans eksemponny och hade även min häst där då som sällskap till honom. De andra hästarna går på sommarbete några km bort. En eftermiddag parkerade en bil på parkeringen och en tjej och en kille kliver ut. Killen traskar obekymrat runt på ridkolans område en stund och även in i stallet (var på väg ut när jag såg det, men han kom ut innan jag hann ut dit) I och för sig inget ovanligt att det kommer lite folk då och då för att hälsa på ridskolans hästar, men mitt i sommaren och helt öde (ja nästan i alla fall)...? Sedan kommer upp till bostadshuset, in genom farstun utan att knacka, hörs in till oss om man gör det (för dom som inte känner till stället så ser det ut som en vanlig yttedörr, innanför den är det ytterligare en dörr och sedan min dörr och grannens) han knackade på hos grannen först som inte var hemma och sedan på vår dörr helt frenetiskt och stod och ropade hallå... Önskade att min sambo varit hemma då :crazy: Jag öppnar i alla fall och innan jag hinner säga nåt så kläcker han ur sig "du, ja har faktiskt lovat min flickvän att hon ska få rida en stund. Kan du fixa det eller?" Jag svarar att ridskolan är stängd under sommaren, hästarna är på bete. "jamen detta är ju en ridskola, då ska man få rida eller hur?" Jag svarar att hästarna måsta ha semester dom med. "Kan jag inte ta en av dom två i hagen då? Dom står ju bara där" säger han då... Svarar snällt då att den ena var ridskoleponny som vilar och den andra var min, som är helt galen, och jag vill inte vara orsaken till att din flickvän blir skadad :devil: (hon var supersnäll dock) Han blev skitsur och valsade där ifrån. Skönt att bli av med dom tänkte jag, men på kvällen kom dom tillbaka... Dom vandrade runt en stund och sedan såg dom mig sitta och glo i fönstret på dom. sedan försvann dom, såg dom inte mer, men vågade inte åka från gården på flera dagar... Läskiga typer...

Det enda jag varit med om var att min lärare på komvux som hade en annan elev vars dotter var väldigt hästintresserad och inte hade så många kompisar kunde få komma (hennes mamma var orolig för henne) och pyssla i stallet lite, jag sa ok, gav henne mitt nr och nu är tjejen ute och rider ca en gång i veckan, verkligen superduktig tjej som jag har väldigt mycket hjälp av när jag håller på med inridningen av min ena häst. Sen är det en sex årig släkting som skrittar två varv på nordisen varannan månad, medans farfar håller i henne och hon glider hej vilt på ryggen, hon sitter mer på sidan än där hon ska ser hel kul ut. Men glad blir hon iaf, Viking gillar det inte så värst, men han får en morot efteråt så han finner sig i det :d Annars har jag aldrig varit med om nåt sånt, det värsta var väl när jag hittade massa frallor i deras hage, men de hade inte gillat dem, som tur väl var. Det låter helt sjukt att folk tjuvrider hästarna, tycker synd om er som har det så.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt hur jag ska börja lr få med allt som jag känner,Får ursäkta om det blir rörigt. gör ett försök. Är en 21 årig tjej som...
Svar
14
· Visningar
2 473
  • Låst
Övr. Barn Eftersom ingen här vet vem jag är eller vem min bekant är tänker jag skriva av mig.... Har en bekant vars barn jag har börjat avsky...
Svar
5
· Visningar
1 204
Senast: Magdalena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Stora shoppingtråden II