Folk tror att de ska få rida

Sv: Folk tror att de ska få rida

Har haft lite problem med där där att bara för att man har en ponny så ska hela byn få komma och rida. Det tråkigaste jag varit med om var när vi faktiskt skulle ha ponnyridning en gång. Vi hade skrivit upp tider då det fanns möjlighet att rida. Sen kommer mor-och farföräldrar med små ungar och bönar och ber att deras barnbarn ska få rida lite tidigare för att dom ska bort och inte hinner komma sedan, sen kunde dom komma när "tiden var ute" och böna och be om att barnbarnen skulle få rida för att "Vi kunde inte komma tidigare" MEN HALLÅ!! Blev så j*vla irriterad. Speciellt när man satt upp tider...Nee, man ska nog aldrig ge efter minsta lilla...

Men det absolut värsta var förra vintern. Trodde att min lillasyster kommit hem med en kompis. Hörde att det var några utanför. Fick för mig att gå ut till hagen och hälsa på hästarna. Vad får jag se?! Jo granndottern och någonannan ursäkta, snorunge, som står och klänger och försöker ta sig upp på ponnyn i hagen. Då J*VLAR blev jag förbannad!!!

huua har många historier , kan ta några stycken .
jämnte stallet finns ett sommar fik och vi har tre hagar precis i jämnte . folk matar hästarna med socker och bullar och allt annat skit , och ibland så hittar man folk i hagarna . visst våra hästar är snälla men det är mot oss inte mot främmande folk som kommer och vill klappa . har skällt som bra den på folk och denna sommaren så tar jag inga chanser utan ska sätta upp lappar och stänga av grusvägen som leder till hag öppningarna.

var på en 30-års fest hos en kompis , så kom vi in på träning m.m . så sa min kompis att ja du rider ju och har hästar och har jätte väl tränade ben och rumpa . det var en annan tjej med i samtalet ochså (jag kände henne inte sen innan) som då tyckte att hon kunde väl få komma och rida på mina hästar för att träna upp ben och rumpa . då sa jag att jag har inga nybörjar hästar och att jag har ridit i 25 år för att få dessa ben och rumpmuskler . sur blev hon men det brydde jag mig inte om .

jag tycker att alltid när man nämner att man har hästar så frågar folk om de får komma och rida . men jag brukar säga att mina hästar är inga nybörjar hästar och stallet är ingen lekstuga . sen tror ju många att rida är väl inga svårigheter , det är bara att slänga sig upp i sadlen och sen kan man rida .
mvh chamir

Fy vad rädd jag blir när jag hör allt det här. Inte klokt vad föräldrar hittar på!! (observera föräldrar då det är de som är så otroligt korkade). Tänker de inte på sina barn? Vill de ha en invalid unge resten av livet? Ibland förstår man de inte alls.
Jag skulle bli jätteledsen om jag såg någon slänga upp en unge på min häst.

Jag har väl inte riktigt vart med om just såna här hemska saker. Men jag har ett starkt minne från förra året, vid en släktmiddag hemma hos pappa.
Jag bad pappa att han skulle gå ner och mocka dagen efter, eftersom jag skulle iväg. Då frågar pappas sambos kompis om hon kunde få rida. jag visste att hon var duktig, så jag sa att det fick hon gärna göra. Då frågar min faster om hon också få rida. och innan jag hinner svara, frågar sambon om hennes brors dotter på 4år får rida. och innan jag hinner svara på det frågar min faster om hennes dotter på 2år får rida.
jag såg nog ut såhär :eek:
Jag visste inte ens vad jag skulle svara, jag blev helt paff. Skulle min häst springa runt där som en och annan leksak och kånka på massa otympligt folk. Aldrig i livet. han skulle bli en rodeo häst, och helt ohanterlig resten av månaden om något sånt hade hänt.
Till slut sa min pappa att det kanske blev för mycket, och att ingen fick rida. Jag pustade ut kan man ju säga. Hemska folk, att de kan ta för sig så, bara för att man ger en duktig ryttare chansen!

men har haft kompisar som aldrig har ridit, som har sagt att jag ska låna en annan häst så de kan få komma och rida ut med mig. Har vart lite frånvarande vid de tillfällena kan man ju söga.
har väldigt svårt att säga nej, men det är nog det enda man kan göra i de här situationerna.

Senast ändrad av en moderator:

Ja... Tora mfl. Det är verkligen jättekul att kunna göra en liten unge glad, det ska inte förnekas. Vår förra lilla ponny vad hur cool som helst och den lille mannen lånade jag ut ibland. :love: Han var en ponny med förstånd.:cool: Han sorterade ovana ryttare ifrån vana och det gör visserligen pållen också men med den skillnaden att de ovana på ett eller annat sätt inte blir sittandes kvar.
Vår nya ponny/pållen lånar jag också ut till en tjej som vi känner väl och som i grund och botten är duktigare än min dotter. Iofs har hon åkt av diverse gånger men ju mer de lär känna varandra desto "säkrare" blir det. :eek: :bump:

Ursh och fy! när jag hade mina ponnyer så var detfolk som lånade dom utan att fråga! det kom dit kompisar till dom som bodde där och dom hade med sig ungar som red på mina ponnyer! den ena var inte ens trafiksäker och en unge hade ridit över stora vägen med henne. man kan ju tänka sig vad som skulle kunna hända!

Och deras ursäkt var Jamen hon har faktiskt tävlat fälttävlan.. Det kvittar om dom har ridit SM så får dom fan inte ta min häst utan att fråga! varje gång jag kom ut så var sadelgorden helt genomsvettig och då hade dom varit där igen! en som hade häst i samma stall jobbade på en skola och då hade hon tagit med sig massa jäkla dampbarn och hade turridning där på min ena ponny!
Som tur var så var hästen gudasnäll vem som helt kunde rida men ändå andra ponnyn var lite mer fart i.

Jag har min nya häst på ett jättebra ställe som dom som bor där är precis likadana med allt verkligen vi tycker lika om precis allt!verkligen dethär med att låna andras hästar hon sa att hon skulle slå till den människan med långpisken som röde hennes häst utan lov;)
Men det har kommit en ny häst dit nu och efetrsom dom är nya litar jag inte på dom alls! men jag tror ju verkligen inte att dom skulle låna henne, men man vet ju aldrig om hon ska rida ut och en kompis är med och oxå vill hänga med... Óch det värsta är att denhär hästen tolererar inte att någon annan än jag rider henne. hon släger av dom fortare än dom kommer upp.

En ryttare som skulle prova henne (med min tillåtelse) hon hade kvalat in till landslaget i dressyr men hennes häst blev halt. men hur som helt hon var riktigt duktig. och hon åkte i backen efetr ett halvt varv! hästen reste sig å bakbenen och slog över och rymde tillbaka till matte.. tänk om en unge sätter sig upp på henne och såklar ramlar av, ena hållet ligger stora vägen andra ligger järnvägen.
Tanken på det gör mej supernervös verkligen!

VAAA??? :eek: Är det ens lagligt att göra så? Du skulle polisanmält dem! Det måst edu ju ha kunnat göra. Det är ju din egendom liksom, det är ju samma som om ågon skulle låna din bil utan lov, bara för att nycklarna sitter i.

Fy vad arg jag blir. Sitter här och morrar på jobbet, när jag läser det här!! ARGH!!!

det är ju :eek: :eek: :eek:
vet inte vad jag gjort :angel: eller..det vet jag nog :cool:

det går så fort att förstöra arbete som tagit låång tid, och ännu längre tid kan det ta att "reparera". sådant beteende är inte acceptabelt :mad:

iallafall med vår unghäst så kan man ju skylla på okunskap och dumhet, i ditt fall kan dom ju inte ens skylla på det :eek:

(fast jag tror inte det hör till vanligheterna.)

Kl

Hu vilka berättelser!

Men jag har också vart med om nåt liknande.
En kallblodstravare som står i stallet (som också är född där) gick på bete i en hage som låg intill stallet. Han är lättstressad och hade ett mycket dåligt psyke när han kom hem ifrån en proffstränare.
Därför var det en jätteduktig tjej i stallet (även hon som ridit in honom) som ridtränade honom, och hade hand om honom i de stora hela.
Så när vi åker förbi hagen i bilen så sitter en unge på honom med ett grimskaft fastknäppt i grimman och han springer omkring i något sånär trav medans en annan unge agerar ridlärare:eek: :eek:
Vi kastar oss ur bilen och blir lagom rasande. Säger att stallägaren var helt klar i att ingen fick hålla på med honom och ännu mindre tjuvrida... Ungarna for iväg med en jäkla fart och skrek något som "ni kan ta eran jäkla häst, han är ändå inge bra"...!

Sedan när vi ringde en av ungarnas mamma och berättar att ungen tjuvridit hästen x och det är inte bara otillåtet utan även mycket farligt så svarar hon "jaaa, jag har också varit där och hälsat på, han verkar ju snäll".....

Ja vad säger man då? :eek:

Vet hur det kan vara..

Det bästa man kan göra är nog att säga klart och tydligt "Nej", men då finns det ju många som tar illa upp och blir sura istället..

Usch för dessa opålitliga människor. :mad:
När hästarna går i hagen som inte syns från huset så har dem ofta flätor i manen och svansen. Ibland är det svettiga. Vi har aldrig sett någon men vi har hört och vi har märkt att hästarna har sett.
En kväll när ja skulle upp och kolla till hästarna så va Indra, våran gammla nordis, ute. Hon går ju ingenstans men när ja skulle hänta henne och ta in henne i hagen så hör jag någon som springer bakom mig i gräset. Hinner inte se ansiktet och kan inte sproinga efter eftersom personen spran på andra sidan elstaketet. Detta har hänt 3 gånger.. Lite kusligt.

Och min syster drömmer sanndrömmar ibland och nu får ett tag sen drömde hon att de va en mamma och henns dotter här och red på våran förra ponny. Mamman hade försökt rida Indra, men hade inte kommit upp. (typiskt henne att inte stå still:angel: ) Sen hade hon försökt med porto men han ville inte bli fångad, sen fanns de ju bara falco kvar. En b-ponny på 118 cm i mkt.. Hon, denna mamman, hade ridigt på honom, för att han va den enda som gick att fånga... Lite läskigt för när vi tänker tillbaka så ett tag fick han ont i ryggen och gick itne att rida, sen blev han halt stänigt osv.

Nu i efterhand tror vi att det kan ha varit ngn här och ridigt utan tillåtelse. Falko blev aldrig halt igen efter att vi hade bytt hage.

;)

japp sånt händer ofta... men på senare tid har jag tröttnat så jag snäser av ganska hastigt.. blir de sura så blir de... inte får jag använda deras egendom heller...

Lite skrämmande läsning det här faktiskt! :eek: Folk som tror att dom kan göra som dom vill runt hästarna bara för att dom ser snälla ut..

Fick i somras hör av min sambo när jag kom hem från jobbet att grannens ungar varit i hagen och hälsat på hästarna..okej ingen jättgrej förutom att den ena damen kunde få lite "damp" ibland och bör röja runt i hagen (hon hade stått hela sommaren pga skada) o det kändes inte allt för kul att veta att ungarna varit i hagen o klappat utan min tillåtelse, torts att jag uttryckligen sagt att dom inte fått komma utan vuxen! Om dom försökt provrida shettisen som stod hos mig då hoppas jag inte eftersom hon då hade fång.

Försöker använda ett ganska kraftig aggregat för att hålla ungarna, o ev klåfingriga vuxna, borta från hagen, får dom en stöt för att dom e o hänger runt hagen e det då inte mitt fel :cool: För mina hästar e man inte och springer runt utan min tillåtelse!

Senast ändrad:

det är vid såna här tillfällen som jag är väldigt nöjd över att ha ett känsligt halvblod på 180 cm. jag lovar att det inte är någon som ens vågar fråga om de får sitta på honom. det är knappt så de vågar gå förbi honom om man möter folk på vägen :smirk:

det är vid såna här tillfällen som jag är väldigt nöjd över att ha ett känsligt halvblod på 180 cm. jag lovar att det inte är någon som ens vågar fråga om de får sitta på honom. det är knappt så de vågar gå förbi honom om man möter folk på vägen :smirk:

*skrattar* ja.. det finns ju fördelar med allt!

*KL*

har nästan haft större problem med dem som matar hästarna... granntanten som jag uttryckligen sagt till att hon inte får ge hästarna äppel så hade vält en hel skottkärra in i hagen i ett hörn jag inte ser...

hästen verkade ok när jag tog in honom på kvällen så jag visste ju ingenting... när jag kom på morgonen hade han sån skitränna att hela boxen var "sprutmålad" och han hade ont i magen... som tur var blev det inget värre men av det men tanten fick en ordentlig utskällning...

ja ursh det finns folk till allt verkligen allt! som tur är så har ingen frågat om dom får testa min häst än. dom har sett hennes "ryck" som bara hon kan få, så det har nog skrämt dom flesta:p
Min kompis sa att jag kan sälja henne till handikappshäst. jag fråtgade är du inte klok? en häst som är sån? hon svarade - jo man blir ju garanterat handikappad av att rida henne. haaha gud va jag skrattade, kunde gott skratta lite efersom jag int5e åkte av en enda gång själv:p jag är den enda som inte har åkt av henne än. förra ägaren åkte ju av några gånger i början.

Tur i oturen ändå. Jag har pryat hos folk som fick sin islandshingst "ihjälmatad" av ett skottkärra jästa äpplen.

Vi hade ponnyuppfödning när jag växte upp så det hände då och då att vi fick ovälkommna gäster i hagen. Några kom till och med in och klagade när en av våra ettåriga hingstar hade bitit deras barn. *sucka*

Asså människor är konstiga ibland :P
Min sköthäst är 172 i mkh, står på en ridskola och när han va ny vågade absolut INGEN unge gå in till honom! Han va bara 6 år så d va jätte skönt! Men nu har dom insett att han e snällast i världen så nu har han börjat bli som dom andra :*( Lite små grinig. Om nån liten unge hade klampat in å börjat rida min egna isis så ajsingbajsing ;) Men d e ingen verksam... Vänta! NÄJ Dom ska dra igång ridskola där för ungar runt 10! Hjälp min snuttipålle som e så söt :P Bäst å låsa boxdörren ;)

I stallet där jag hade min förra medryttarhäst så brukade grannarna också hälla in hela kärror med äpplen i hagen som vi fick rensa bort och sen säga till på skarpen att dom inte fick ge äpplen till hästarna.

Fattar inte hur folk tänker ibland. Finns ju riktigt skrämmande historier i den här tråden. Hur tusan kan man rida nåns häst i hagen. Fattar verkligen inte det, spelar ingen roll om det är barn. När jag var liten (mindre än vad jag är nu) så ville jag jätte gärna ha en egen häst men inte tusan sprang jag omkring och tjuvred på andras hästar för dens skull, skulle jag aldrig fått för mig att göra. Helt sjukt ju!

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt hur jag ska börja lr få med allt som jag känner,Får ursäkta om det blir rörigt. gör ett försök. Är en 21 årig tjej som...
Svar
14
· Visningar
2 473
  • Låst
Övr. Barn Eftersom ingen här vet vem jag är eller vem min bekant är tänker jag skriva av mig.... Har en bekant vars barn jag har börjat avsky...
Svar
5
· Visningar
1 204
Senast: Magdalena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Stora shoppingtråden II