Folk tror att de ska få rida

Sv: Folk tror att de ska få rida

jag har lånat ut min förra foderpålle flera gånger... men oftast till ungar som kan rida då tjejen som har den andre håsten skulle få ta med sig någon har aldrig haft något problem med det då han var världens snällaste vet även att stallägaren har satt upp en bekants 2 åring på honom o det var inga problem för mig jag visste att de tar sitt ansvar o att hon fick sitta där i kanske 5 minuter i stallet=)

min nuvarande häst är ganska het o inte lättriden så där är det endast 1 person som får rida...

skall dock få besök av en kompis till pappa o han dotter som är hästintresserad men som aldrig fått varit inärheten av en häst får se när de kommer om hon skall få sitta upp på min eller om vi tar den andre hästen klappa mm kommer hon att få=)

gillar att få se barns ansikten lysa upp.
men nu har jag juh inte en nybörjarhäst längre o då lånar jag inte ut han om jag inte behöver ha hjälp o då är det strikt!

har inte föräldrar något vett alls!! jag blir så arg när jag läser:mad: hur kan man bara gå ut i en hage och rida utan att fråga!! uschhh

Jag tycker det är okej om folk frågar snällt, så länge de inte är för tunga eller nåt. För även om hästen är en egendom så tycker jag det är lika fel att säga något otrevligt tillbaka(när de frågat trevligt), som det är att fråga otrevligt.
Även fast jag har haft svåra hästar som absolut inte passar nybörjare så brukar det ju gå bra att bara leda dom en bit, och sedan är ungen skitglad :) Det är klart att ridsporten fr dåligt rykte ifall en del fortsätter att uppträda otrevligt.
DOCK hade jag blivit så jääävla arg om någon gick och red min häst utan att fråga eller utan att jag var där!!:mad:

.Ps. Ni som tycker att hästarna blir förstörda av att en liten unge sitter på den nån minut i skritt(när man själv är närvarade, ev. leder hästen), jag tycker verkligen ni överdriver. På vilket sätt skulle det förstöra hästen? .Ds.

Har hört folk som gått ut i hagen och satt upp sina små barn på hästar.
Det roligaste var väl när någon med islandshingst hade kommit ut i hagen till sin hingst (om jag inte minns helt fel med väldigt mycket vilja) och det sitter en unge på hästen och pappan brevid.
Varpå ägaren säger till och pappan svarar: alla islandshästar är ju så snälla:eek: :cool:
Det är tur att folk inte har några förutfattade meningar och inte saknar sunt förnuft.....

Jag tycker det är kul med barn och hästar så jag har inget emot att leda runt bekantas barn lite grann, gå en vända i skogen eller så. Och kommer det några barn med föräldrar och frågar snällt så kan de få ta en runda de med. Om de har hjälm på sig vill säga och jag går alltid brevid ifallatt.
Det jag inte gillar är när folk, precis som ni berättar, bara kommer fram och förväntar sig att man ska släppa allt och genast sadla upp en häst åt deras lilla flicka/pojke.
Förra sommaren hade det flyttat in en barnfamilj i sommarstugan brevid mitt sommarbete där jag hade 2 russ(2 och 4 år gamla) och en vbl valack(13 år). Dom kom över en dag och pappan säger helt bryskt utan ens ett hej eller ett leende att hans barn vill rida. Jaha sa jag, det var ju trevligt, det ligger ett turridningsstall en mil härifrån. Då svarar pappan att varför skulle dom åka dit när de fanns en massa hästar här?
Jag försökte förklara för dom att mina hästar inte är turridningshästar och dessutom inte särskilt lämpade för barn. 2 åringen är för ung och den andra ponnyn bockar som tusan om hon märker att ryttaren är osäker. Varmblodet är känslig och nervös och ska inte ridas av folk som inte hållit på ett bra tag. (Visserligen leder jag runt bekantas barn på honom men bara i skritt, då han är ganska lugn och bara om jag går brevid eftersom han litar på mej. Dessurom är det barn jag känner och som vet att de inte får skrika och studsa runt eller vifta med armarna när han är med.)
Men det lyssnade dom inte på utan sa bara att dom hade sett mej hålla på med dom och dom såg ju sååå snälla ut.
Visst är dom "snälla" när jag håller på med dom. Mej känner dom ju, tycker om och har respekt för.
Tillslut gick dom men när jag kom till betet nästa dag var hästarna borta. Det visade sig att familjen kommit tillbaka efter att jag åkt och försökt "rida" lite. Det hade slutat med tre avkastade barn och då hade dom bara struntat i de lösa hästarna och gått hem.
Som pricken över i tyckte dom hade jag skulle betala för vad mina "vilda bestar" hade ställt till med!!
Jag trodde att jag skulle svimma på fläcken! Vem hade gjort fel egentligen?!
Det kanske vore ide´att parera med; Javisst vi kan byta, mina barn får köra din bil. :devil:

Ush, man blir ju så förbannad när man läsar vissa av dessa trådar! Vad tänker folk med igentligen! Herregud - att bara gå in i en hage och börja sätta upp ungar eller "rida runt", fasen vad arg jag skulle bli!

Helt annorlunda med folk man känner - eller grannbarn osv, det har man ju ett hum om vad det är för barn, men såklar så skulle jag aldrig släppa dom själva förräns dom har ridit hästarna ett bra tag och jag ser att dom kan kontrolera dom...

jag tycker verkligen det är jättekul att barn är intresserade och vill lära sig, men då ska som ju verkligen göra allt, inte bara hoppa upp och gallopera iväg - då kan dom gå någon annanstans! och där våra hästar står så är det inte några som kommer och knackar på sådär, utan det brukar vara bekantas barn som kanske vill prova då jag själv har gått med på det!

Hm, tänkte på det du skrev Wildizz...
Det finns ju människor som inte ens frågar. När de hör att man har häst (och nu pratar jag om vuxna) så SKA de bara med och rida. Typ; VAD KUL DÅ HÄNGER JAG MED IMORGON!:crazy:
Vid dessa tillfällen känns det bra att snällt säga att en B-ponny är för liten för en vuxen karl. Å andra sidan finns det vissa som skulle sitta upp ändå. Tror inte att de någonsin reflekterat över att en häst kan ha ont i ryggen eller att den kan få det.

Många gånger handlar det inte om att något barn vill "åka en liten stund", det handlar istället om att vissa ser en möjlighet till en GRATIS-tjänst. Inte heller en engångsföreteelse.

Ibland undrar jag om folk fattar att det är en liten djurperson man pratar om. En individ man faktiskt har ansvar för.

Hm, tänkte på det du skrev Wildizz...
Det finns ju människor som inte ens frågar. När de hör att man har häst (och nu pratar jag om vuxna) så SKA de bara med och rida. Typ; VAD KUL DÅ HÄNGER JAG MED IMORGON!:crazy:
Vid dessa tillfällen känns det bra att snällt säga att en B-ponny är för liten för en vuxen karl. Å andra sidan finns det vissa som skulle sitta upp ändå. Tror inte att de någonsin reflekterat över att en häst kan ha ont i ryggen eller att den kan få det.

Många gånger handlar det inte om att något barn vill "åka en liten stund", det handlar istället om att vissa ser en möjlighet till en GRATIS-tjänst. Inte heller en engångsföreteelse.

Ibland undrar jag om folk fattar att det är en liten djurperson man pratar om. En individ man faktiskt har ansvar för.

:bow: :bow: :bow:

Det var en gång som jag såg några ungar hänga över stacketet. Då satte jag på strömmen=)

:rofl:

Vi har oturen att ha hästen nära en badstrand samt den väldigt populära skidbacken, så vi har både sommar- och vintertid ovälkommet besök från dryga überstorstadsbor som inte vet var mjölk kommer ifrån. Ingen som satt upp sin snorunge på hästen tack och lov, men däremot har alla, precis ALLA som försökt tjata till sig en ridtur, invänt mot mina bryska nej att "jamen det är ju en travare, de ska ju vara fina nybörjarhästar". Jahaja. Möjligtvis i den meningen att många som har billiga, felskötta ridtravare är nybörjare och inte kan ett dyft, men.... :smirk:

Ja, bara för att man har en snäll häst, så ska *alla* rida! Och då menar jag inte nybörjare, utan både sådana som rider/ridit själv, men kanske framförallt deras ungar!
Jag har ju ändå köpt min häst för dyra pengar som läromästare åt MIG, inte åt andra...
Nästa gång köper jag en ELAK häst :idea:

Ojoj... va arg jag skulle bli om någon bara kom och antog att de skulle få rida - SUCK. Dom människorna hade fått höra en hel predikan om min filosofi. DOCK om dom hade en snäll lite pojke/flicka med sig och frågade snällt, självklart att jag hade slängt upp ungen på min trygga lilla welsh mountain och tagit en tur i skogen, men längre än så är jag ej beredd att gå.

Det är en tjej som är lillasyster till min kompis som är 17, den här tjejen är kanske 11 och vi åker samma buss hem. Jag är 17, och hon frågar om vi ska va? om hon ska följa med mig hem? lyser ganska starkt igenom att det bara handlar om att få umgås med mina hästar :angel: Sånt tycker jag int eom, då viftar jag bara bort det.

Visst, jag skulle gärna vilja ha hjälp, men då väljer jag hellre folk som INTE tjatar och som jag vet har en bra inställning, som är beredd på att lyssna på mina villkor och som jag känner att jag kan lita på. För jag gillar att ta hjälp av nya människor, man kan säkert lära sig ett och annat av dom också.

Nej, bortskämda snorungar med idioter till föräldrar tycker jag inte om. BORT!

Jag har både egen ponny och jobbar på ridskola. Om folks barn vill "rida lite" hänvisar jag till pröva-på-ridningen på ridskolan. Än har ingen av dem dykt upp där!

Det är heller inte ovanligt att på vägen mellan ridhus/stall så slänger snälla mammor och pappor upp småsyskonen utan att fråga, utan hjälm! Jag säger till snabbt och barskt med hänvisning till säkerheten. Många föräldrar svarar att -jamen jag håller ju i kotten. Som att det skulle hjälpa när flyktdjuret bestående av 200kg ren muskelmassa får för sig att plastpåsen som far över parkeringen är det farligaste de sett i år. Suck.

Min ponny är det bortskämdaste i järnskor och jag låter ingen riskera livet på hennes rygg ens om jag håller i. DET vore ingen bra reklam för ridsporten som jag älskar.

Haha.. Jo tack, de flesta i min bekantskapskrets frågar mig om de får följa med ut och rida.. detta trots att jag bara är medryttare dessutom! Jag kan inte fråga ägaren till hästarna om jag får ta med mig 15 olika människor ut varje dagsom vill rida gratis..

Jag har förklarat för mina bekanta att det inte är några nybörjarhästar och att om de nu är sååå intresserade av att börja rida så bör de börja på ridskola. Visst, jag kan lära dem rida, men en ridlärare gör det bättre och effektivare!

Faktiskt inte. Visst brukar våra kusiner och grannens brorsbarn komma förbi ibland och rida men det är bara kul för gammelhästen att få röra på sig och de brukar vilja betala.

Jag ska berätta om en riktig dåre:

Det ringde en liten mamma, helt okänd för mig och berättade att hon hört av "Madde" att jag hade en snäll häst som gärna ställde upp på ponnyrundor. Tyvärr hade jag ingen aning om vem denna Madde var.
Lilla mamman undrade om jag inte kunde ta och komma hem till dem,10 mil enkel resa, så att deras och grannens barn kunde få rida lite...
Jag förklarade att jag varken hade tid eller lust att offra min enda lediga dag i veckan på en sådan resa.
Då undrade denna främmande människa om de inte kunde komma och hämta min häst själva över dan!!!! Hon kände en som kunde dra släpet!
-Inte ens chans på månen! utbrast jag och avslutade snabbt samtalet.
Vad säger ni om den dåren!?

Ja blev helt paff när jag läste, vissa e ju banne mej int kloka!!!!!
De e ju precis som om någon vilt främmande människa skulle ringa och fråga om de fick låna mitt barn för de behövde lite extra hjälp hemma......De e ju faen helt sjukt!!

För några år sedan hade ja min dåvarande foderhäst på sommarbete hos en "kompis1", vi hade jätte kul under somaren, men sen skulle jag åka iväg en vecka. Då bad jag en annan kompis2 titta till och rykta min häst under tiden jag var borta. "kompisen1" frågade innan om hon fick rida honom under tiden jag var borta, ja sa nej på ett trevligt sätt och sa att han skulle vila och att jag inte ville att någon annan skulle rida honom då jag var borta, han var mkt svårriden.
Trots detta ringer hon mitt i min semester och säger att hon minsann har ridit:eek: :eek: , han hade ju sån överenergi, han sprang ju runt i hagen, (vilket har visat sej senare att de hade tagit ut de andra hästarna o lämnat honom ensam, han är väldigt sällskapssjuk).
Jag blir ju J-v-l igt förbannad och skäller på henne.
Jag tror inte han skadades på något sätt, men det var principen, man gör inte så utan lov!!!!
Vi har inte sagt ett ord till varann sen dess, det är 4 år sedan nu...

Detta var med min förra häst som var ett riktigt nervknippe.. Grannarna har en tjej som är typ 13 och hennes kompisar brukar vara där ibland. Det ringde på telefonen och det var den här 13 åriga tjejen som undrade om de kunde få rida på min häst? Jag svarade då att det är absolut ingen bra ide m.m.. Kommer dit senare och vad ser jag? Min häst springer lös med sadel och träns på, och 13 åringen sitter och tjuter för hon hade rammlat av.. Vadå att jag blev galen..

Detta var med min förra häst som var ett riktigt nervknippe.. Grannarna har en tjej som är typ 13 och hennes kompisar brukar vara där ibland. Det ringde på telefonen och det var den här 13 åriga tjejen som undrade om de kunde få rida på min häst? Jag svarade då att det är absolut ingen bra ide m.m.. Kommer dit senare och vad ser jag? Min häst springer lös med sadel och träns på, och 13 åringen sitter och tjuter för hon hade rammlat av.. Vadå att jag blev galen..

nä nu ------------------------ får det vara nog!

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt hur jag ska börja lr få med allt som jag känner,Får ursäkta om det blir rörigt. gör ett försök. Är en 21 årig tjej som...
Svar
14
· Visningar
2 473
  • Låst
Övr. Barn Eftersom ingen här vet vem jag är eller vem min bekant är tänker jag skriva av mig.... Har en bekant vars barn jag har börjat avsky...
Svar
5
· Visningar
1 204
Senast: Magdalena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama