Folk som inte respekterar oss icke-rökare - vad gör man?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Detta är ett problem jag stöter på rätt ofta, och som har blivit värre på senare tid känns det som.

Oftast utspelar det sig på busshållplatser. Jag sitter på bänken och leker med mobilen medan jag väntar. Så kommer en eller flera och sätter/ställer sig precis brevid och röker. Det är inte så att de liksom står 25 m bort och blåser röken bort från hållplatsen. Nej, nej utan de sitter/står max 2 m bort (om ens det!) och har absolut inget problem med att blåsa röken rätt i ansiktet på en _hela_ tiden, eller att kasta fimpen så att den snudd på träffar ens kläder. Detta problem har jag inte stött på en gång, inte två eller tre heller, utan på veckobasis.

Jag kanske klagar extra mycket för att jag är "allergisk" mot cigarettrök (börjar hosta, blir illamående och kan nästan få lite huvudvärkskänningar om någon blåser rök i ansiktet på mig i 5-10 min). Men detta känns inte helt okej. Vilka är det som gör såhär då? Folk i alla åldrar, från tonåringar till gamlingar. Dock allt som oftast killar/män.

Missförstå mig också rätt, folk som står och röker 25 m från busshållplatsen har jag heller inget problem med, utan bara just ovan nämnda.

Hur ska jag bemöta detta? Inse att jag som icke-rökare får använda buss som transportmedel i minsta möjliga mån? Själv flytta på mig? Säga till de?
Vad hade ni gjort?

Säga till, förstås. "Ursäkta, kan du ställa dig på andra sidan/en bit bort när du röker eftersom jag är allergisk mot cigarettrök?". Med en vänlig ton får en oftast bättre gehör än "Kan du ta din äckliga giftpinne och dra?" ;) Jag tycker också att det är rätt otrevligt och respektlöst med rök i ansiktet, men ofta tror jag att folk helt enkelt inte tänker sig för.

Säga till, förstås. "Ursäkta, kan du ställa dig på andra sidan/en bit bort när du röker eftersom jag är allergisk mot cigarettrök?". Med en vänlig ton får en oftast bättre gehör än "Kan du ta din äckliga giftpinne och dra?" ;) Jag tycker också att det är rätt otrevligt och respektlöst med rök i ansiktet, men ofta tror jag att folk helt enkelt inte tänker sig för.
Precis.
Alla människor är tankspridda och obetänksamma emellanåt. Visst finns det säkert de som skiter i det och tycker att ickerökarna är fåniga i sina klaganden. Men jag är skapligt tvärsäker på att majoriteten av rökarna helt enkelt är obetänksamma.

Be dem vänligt att flytta lite på sig.

Säg ifrån.
En del är dumma i huvudet och skiter i det. Andra är som min morsa som varit på väg rätt in i ett publikhav på festival med sin jävla cigg utan att tänka på det innan jag ryckte tag i henne.

Ibland kan det vara ett problem att det blåser på andra oavsett var man själv ställer sig och röker eftersom man inte kan styra över vinden.
Jag rökte själv i 25 år och ansträngde mig verkligen för att inte vara till besvär för andra, men ibland lyckades inte det trots mina ansträngningar.

Säg till vänligt så lyssnar fler på dig än om du blir sur och fräser.

Varför ska vi flytta oss? Du kan lika gärna stå 25m bort så är problemet löst.
Helt ärligt var det det mest otrevliga svar jag läst på länge! Tycker du på fullt j-a allvar att du har rätt o stå o blåsa rök i ansiktet på ickerökare??? Jag rökte i 18 år innan jag var smart nog att sluta, hatar röklukt i dagsläget och mår fysiskt illa när någon röker i min närhet. Ska jag då behöva stå ut med den skiten bara för att jag befinner mig på allmän plats? SKOJAR DU??

Helt ärligt var det det mest otrevliga svar jag läst på länge! Tycker du på fullt j-a allvar att du har rätt o stå o blåsa rök i ansiktet på ickerökare??? Jag rökte i 18 år innan jag var smart nog att sluta, hatar röklukt i dagsläget och mår fysiskt illa när någon röker i min närhet. Ska jag då behöva stå ut med den skiten bara för att jag befinner mig på allmän plats? SKOJAR DU??
Står det i mitt inlägg att jag anser det vara helt ok??

Värst är när folk står direkt utanför sjukhusentrén, gärna under skylten med rökning förbjuden - tänk på våra patienter - OCH RÖKER!!

All rök går rätt in i entrén, alla som går ut får gå genom rökmolnet.

Jag är helt för en massiv patrull med väktare som får bötfälla rökare som förgiftar platser de inte får röka på.

Liknande trådar

Relationer Hej Bullen Jag har ett problem. Jag har svårt för att glömma bort folk som jag tappat eller brutit kontakten med. T.ex. brevvänner jag...
2
Svar
23
· Visningar
2 564
Senast: Rosett
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 105
Senast: alazzi
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 409
Senast: monster1
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 544
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar