Jag visste inte riktigt om min "förlossningsberättelse" hörde hemma här eller i tråden för dräktiga ston, men väljer att lägga den här. Varning för långt. Hoppa över om ni vill.
Inatt kom han äntligen min så otroligt efterlängtade kille e. Fortnite ue. Briar. Än vågar jag inte andas ut men han vill ändå finnas med gör i tråden.
Det blev en jobbig förlossning. Stoet la sig och fölade utan förvarning. Jag blev väckt av sambon som hade koll i kameran och jag var på plats i stallet 15 min senare. Ingenting mer än fosterblåsan syntes och det hände inget mer under värkarna. Fick gå in och räta till benen då ett framben var böjt. Då kom frambenen och mulen, men där tog det stopp igen. Kimbi krystade och krystade och vi försökte hålla emot för att hjälpa henne, men det hände typ inget. Insåg att huvudet inte låg mellan frambenen som det ska utan uppepå och böjt på sniskan. Då hade hon hållit på och krystat typ en timme och var helt slut. Vi trodde bebis var död men det fanns små livstecken så vi beslöt att hjälpa henne genom att dra vid värkarna. Vi lyckades och ut kom han pigg som en mört.
Kimbi blev dock liggande. Hon var verkligen helt slut. Efter ett tag gjorde hon försök att resa sig men bakbenen bar henne inte. Veterinären kom och kunde ge "det mesta" och då kom hon upp till slut. Hon hade dock ont och var väldigt svullen där bak.
Fölis kom upp på benen korta stunder både själv och med hjälp, men han var lite ballerina fram och veka kotor bak så han hade det kämpigt. Vi lyckades inte få honom att dia men han åt glatt det jag mjölkade ur. Där trodde vi att allt ändå skulle lösa sig, men framåt 4-tiden lyckades han inte komma upp längre. Han försökte inte ens stå när man hjälpte honom.
Så för att snabbspola lite så har jag mjölkat stoet och gett hela natten och förmiddagen och fölis lyckas inte resa sig alls. Vet kom ut igen på fm och kände på stoet. Inga jättestora skador kände han men rådde oss att åka till klinik.
Nu är de på Strömsholm, och jag är orolig för både mitt sto och fölet. De har tagit en massa prover och tror mest på att fölet blivit svagt eftersom han inte lyckats dia. Det vi mjölkat ut kanske inte var tillräckligt. De skulle göra foal check ikväll. Stoet har revor på livmodern men det verkade ändå ok.
Grabben är vid gott mod. Han äter och är väldigt kontaktsökande. Han ramlar runt lite men lyckas inte komma upp. Nu håller jag tummarna för bra besked imorgon.
Nu checkar jag strax ut efter att ha sovit 1h sedan klockan 8 igår morse
Visa bifogad fil 92566