Status
Stängd för vidare inlägg.
Vårt lilla fuxsto har klarat allt med operation och återhämtning bra, men vilken pärs det är med sto och föl på box i 4 veckor 🙈 litet stall med endast 2 andra vuxna hästar, så mammahästen måste vara inne själv vilket bara funkar om hon får plegicil, och så är det oron för hennes mage. Fölet som skall vila är den piggaste unge vi någonsin haft, hon är ordentligt musklad trots att hon bara har 18 kvadrat att fara runt på och det har varit väldigt jobbigt att byta bandaget trots ordentlig sedering. Igår togs stygnen och jag fick mig en rejäl spark, samt att hon besteg mig likt jag vore ett berg. Dock hade hon fått full dos sedering då så vi kunde inte ge mer utan fick gilla läget.

Shima mår fint och har precis kommit hem från station då modern betäcks om. Hon kan nu gå i grimma, men var länge mycket skeptisk till själva påtagningsbiten. Mammans fölungar är alltid lite smarta med stort ego, men snälla när man hittar en överenskommelse.

Idag på förmiddagen fick mitt maidensto sitt föl i hagen.
Snabbt gick det. Stoet är en fantastisk mamma när hon väl fattade att hon fått ett föl. Poletten trillade ner när fölet diade.

KGLs Fairy Falls
Sto efter Springers Charleston RC - Fairy Pool KGL- Etalon Lux N.
IMG_20220609_113510.webp

Vårt lilla fuxsto har klarat allt med operation och återhämtning bra, men vilken pärs det är med sto och föl på box i 4 veckor 🙈 litet stall med endast 2 andra vuxna hästar, så mammahästen måste vara inne själv vilket bara funkar om hon får plegicil, och så är det oron för hennes mage. Fölet som skall vila är den piggaste unge vi någonsin haft, hon är ordentligt musklad trots att hon bara har 18 kvadrat att fara runt på och det har varit väldigt jobbigt att byta bandaget trots ordentlig sedering. Igår togs stygnen och jag fick mig en rejäl spark, samt att hon besteg mig likt jag vore ett berg. Dock hade hon fått full dos sedering då så vi kunde inte ge mer utan fick gilla läget.

Shima mår fint och har precis kommit hem från station då modern betäcks om. Hon kan nu gå i grimma, men var länge mycket skeptisk till själva påtagningsbiten. Mammans fölungar är alltid lite smarta med stort ego, men snälla när man hittar en överenskommelse.
Vet hur det är 🤪 För några år sedan opererade vi ett föl som hade bandage på två ställen och fick inget lugnande med hem.. Det var spännande att byta bandage på sjövild fölunge utan lugnande.........Hoppas det läker snabbt och bra så ni slipper ha dom på box länge till :D

Bebis visa sina fina framtänder för matte idag 😂 Skrattar varje gång för det ser så roliga ut det första tänderna 😂

Men fick klappa lite försiktigt på henne idag, hon blir mer och mer trygg med det mesta. Tur hon har en bra mamma som sällan är rädd för saker.

Jag fick aldrig uppleva det roliga, för min tjej hade tänder redan när hon föddes. Jag tror att hon var färdig redan 2-3 veckor tidigare men mamman bara knep. :p För redan som nyfödd kändes hon som ett äldre föl.

Hur tänker ni runt ihopsläpp med valack? Har än så länge inte löst det med fölkompis, men börjar fundera på när det kan vara hyfsat säkert att släppa ihop sto och föl med "resten av flocken" (dvs en fullblodsvalack och ett russto)? Jag har ju läst skräckhistorier om tidigare snälla valacker som har förvandlats till spottkobror och jagat föl och det vill jag ju såklart inte vara med om. Valacken är normalt snäll vid ihopsläpp och var även så med en sjumånaders unghingst för några år sedan. Han jagade dock mammastoet rätt ordentligt när hon var ny i höstas, men efter det har de gått lugnt tillsammans fram tills att fölet kom. Valack och föl går med bara ett staket emellan och hälsar ofta på varandra genom staketet.

Hur skulle ni tänka?

Visa bifogad fil 92592

Kunde jag undvika att ha valack i flocken så skulle jag det. Sist jag hade det tog det flera dagar med invänjning, där jag fick hålla valacken i longerlina, innan han accepterade att inte jaga fölet. Valacker är verkligen lite knepiga med föl... :(

I år hade vi bara ston i flocken, så där fick Leia först träffa ledarstoet en dag, sen mitt andra sto dag två, både mitt sto och ledarstoet dag tre och sen sista stoet dag fyra. Det gick bättre och bättre, även om det var spännande varje morgon när vi skulle släppa ut och de andra stona "glömt" att det kommit ett föl i flocken. ;)

Leia rejsade häromdagen så hon blev alldeles genomsvettig. Men roligt har hon!

CE9B6D28-CA0D-49B9-B719-DAE843978359.webp

Hoppas nu bara fölpälsen släpper snart, hon är så vansinnigt lurvig. Har ju bara haft juni-föl förut och de föddes ganska släta i pälsen. Leia har ju vinterpäls!

Jag fick aldrig uppleva det roliga, för min tjej hade tänder redan när hon föddes. Jag tror att hon var färdig redan 2-3 veckor tidigare men mamman bara knep. :p För redan som nyfödd kändes hon som ett äldre föl.
Det här var en gänglig madame när hon föddes 😅 4 skit långa ben och liten kropp 😂 Lik mamma helt enkelt, men nu börjar hon bli fin. Den förra året var mycket grövre redan från start medans fölis i år har varit mer bebis hela tiden ❤️

Fölis gick tyvärr inte att rädda :(. Förutom senkontraktur fram hade han patellaluxation på båda knäna bak. Det finns ingen rättvisa här i världen ❤️.

Stoet kämpar de vidare med. Hon kan inte kissa och har tecken på blodförgiftning, men nu lämnar vi tråden till er med era fina föl 💞

Fölis gick tyvärr inte att rädda :(. Förutom senkontraktur fram hade han patellaluxation på båda knäna bak. Det finns ingen rättvisa här i världen ❤️.

Stoet kämpar de vidare med. Hon kan inte kissa och har tecken på blodförgiftning, men nu lämnar vi tråden till er med era fina föl 💞
Nej - vad tråkigt att höra ❤️❤️❤️💔

Åhnej❤️💔

Så fruktansvärt sorgligt och orättvist! Har också förlorat ett föl och det är hemskt. Håller alla tummar för att ditt sto ska återhämta sig❤️

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
1 984
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
553
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: Mabuse
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
925
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama