Jahopp, pigg fölunge lyckades få in en rejäl träff på smalbenet. Hade glömt hur ont det gör
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Benen är som golfklubbor. Been there....Jahopp, pigg fölunge lyckades få in en rejäl träff på smalbenet. Hade glömt hur ont det gör
det är nog inte proteinet som är problemet utan hon är lite tunn vid revbenen. Hon är rund o fin över korset osv. Men troligen behöver hon mer energität mat, hon orkar inte äta allt.Med tanke på att det är ett fullblod så skulle jag säga soja/potatisprotein och räkna med att det snabbt kommer bli värre om du inte öser på massor av allt och har höga värden på ensilaget eller väldigt bra gräs
Hon får Lympos Avel och Ung-musli, men kanske ska öka där med.Lägg till ett bra kraftfoder. Vi ger våra Krafft Groov och nyfölade digivande ston här får minst 4,5 kg/dag, ofta mer. Lusernpellets kan man ju ge ganska mycket av så kolla där om du kan gå upp lite.
Hon får som sagt fri tillgång på hösilage men äter väl inte supermycket. 3-4 kg grönpellets (10,6 MJ och 160 smrp så det bästa "lucernet" som finns på marknaden proteinmässigt). 3 kg Avel och Ung från Lympos. 2 kg Betfor. Jag kan nog inte lägga till så mycket mer men kanske byta ut något. Olja har jag börjat med.
För hundra år sen hade vi alltid korn till fullbloden som vi red fälttävlan på. Blir lite tufft i min hjärna med stärkelse men vore det något?
Vad är max? Olja inköpt.
Har tänkt på det men läste att det är tävlingskarens? Tänkte om det betyder att det är något ”speciellt” som man kanske inte ska ge till fölet (som diar)?Vad sägs om riskli? 15 MJ/kg foder istället för runt 10 du borde få med korn. Jag har inte hittat något annat som är lika näringstätt plus lägre stärkelse än det är i spannmålen. Equi Jewel verkar vara den sort som för mig är lättast att få tag på, men det finns andra foder baserade på riskli på marknaden.
Så otroligt tråkigt med fölet! Hoppas verkligen att stoet blir bra!Fölis gick tyvärr inte att rädda . Förutom senkontraktur fram hade han patellaluxation på båda knäna bak. Det finns ingen rättvisa här i världen .
Stoet kämpar de vidare med. Hon kan inte kissa och har tecken på blodförgiftning, men nu lämnar vi tråden till er med era fina föl
Beställningsvara men har beställt iallafallTack alla, ska köpa equi jewel imorgon!
Fölet kom till oss mer eller mindre av en lycklig slump. Vi skulle ha ett äldre sto, och det förhöll sig så att det var med en "fripassagerare", om än noga planerad sådan.Berätta mer!
Men åh.... stackars er... så förfärligt sorgligt. Så ledsamt för mammahäst och jag håller alla tummar att ni klarar henne.Fölis gick tyvärr inte att rädda . Förutom senkontraktur fram hade han patellaluxation på båda knäna bak. Det finns ingen rättvisa här i världen .
Stoet kämpar de vidare med. Hon kan inte kissa och har tecken på blodförgiftning, men nu lämnar vi tråden till er med era fina föl