Status
Stängd för vidare inlägg.
Fölis gick tyvärr inte att rädda :(. Förutom senkontraktur fram hade han patellaluxation på båda knäna bak. Det finns ingen rättvisa här i världen ❤️.

Stoet kämpar de vidare med. Hon kan inte kissa och har tecken på blodförgiftning, men nu lämnar vi tråden till er med era fina föl 💞

Men nej :cry: 💔 Vi håller tummar, tår och tassar för Kimbi :heart

Fölis gick tyvärr inte att rädda :(. Förutom senkontraktur fram hade han patellaluxation på båda knäna bak. Det finns ingen rättvisa här i världen ❤️.

Stoet kämpar de vidare med. Hon kan inte kissa och har tecken på blodförgiftning, men nu lämnar vi tråden till er med era fina föl 💞
Nej vad tråkigt :( Beklagar.

Det här är ju andra fölet jag och stoet förlorar. Det andra var dock dödfött. Det finns ingen rättvisa här i världen.
Men usch vad orättvist 😭 har faktiskt gått och tänkte på er idag och hållit tummarna för det skulle komma en glad uppdatering och att allt skulle lösa sig för mamma och föl. Du som varit igenom så mycket 💔 så otroligt ledsen för din skull. Skickar alla tankar till ditt sto, så du kan få hemma henne snart och frisk.

Beklagar förlusten :( Kram!

Ååååh nej❤️😭. Beklagar din förlust. Så fruktansvärt grymt… All denna väntan, vakande och oroande.. och så får du inte lov att glädjas åt ett föl❤️ Så orättvist!

Skickar en varm kram (känns dock fjuttigt nu).

Nopreza växer som bara den tycker jag, men man hinner ju glömma mellan åren hur fort det går!😉
Igår släppte vi ihop dem med vårat andra sto. Inga problem över huvud taget. Så skönt att det gick lugnt.
Hon börjar bli nyfiken av sig och kommer gärna fram och vill bli klappad. Mamman har äntligen coolat ner sig lite och blir inte hysteriskt när man grejar med fölis.
På måndag kommer hovslagaren och ska göra en check av henne för att se så hon är ok.

20220609_183611.webp

F317B2C7-0DD5-490D-82D1-52EF8EB687FC.webp

Svårt med långa ben… Fölis växer och frodas! Mamma har tappat lite över ryggen så får stödfodra. Men det är ganska bra tillfälle att kolla igenom dem när man fodrar. Min lilla verkar vara född tam. Går att klappa överallt och kommer gärna fram till vem som helst. Får se om det håller i sig. Gillar dock ej grimma, har satt på den ett par ggr i boxen men hon är mycket skeptisk till att ha något bakom öronen. Nåja det kommer hon lära sig så småningom.

@Ottisen min har också mycket hud runt naveln. Skickade bild till vetetinär som sa att jag skulle avvakta så länge hon var pigg och glad och hålla koll så hon inte får feber.
Har krympt ihop lite på några dagar och ser bättre ut nu.
Bild på hur det såg ut när hon var 2 dagar.
Naveln är den lilla svarta pricken.
Inte infekterat, naveln torr och fin.
Visa bifogad fil 92516
Åh det där ser ändå rätt likt ut som det ser ut på mitt sto. Skönt att se! :)

Visa bifogad fil 92681
Svårt med långa ben… Fölis växer och frodas! Mamma har tappat lite över ryggen så får stödfodra. Men det är ganska bra tillfälle att kolla igenom dem när man fodrar. Min lilla verkar vara född tam. Går att klappa överallt och kommer gärna fram till vem som helst. Får se om det håller i sig. Gillar dock ej grimma, har satt på den ett par ggr i boxen men hon är mycket skeptisk till att ha något bakom öronen. Nåja det kommer hon lära sig så småningom.
Fölen är sååå söta när de försöker beta och trots sina långa ben...

Ni som kan, jag måste få mer hull på stoet, hon får idag fri tillgång på hösilage, några kg grönpellets, olja, lite musli, betfor.
Hon äter inte allt hösilage så inte så stor i maten. Ska jag byta om ut något?

@Marty beklagar 😢💓

Marvin idag 📸 Han vart 3 v.igår 💐 Finner sig i sin nya flock ihop med mamma häst ,han har blivit lite mer socialare med 👍

Han är den snyggaste uppfödningen jag har fått hittills, 3: e generationens uppfödning. 👌🥂

e.Emmerton-Canterbury-Claudius RP 176-Le Mans xx. 🥰👌

Bifogade filer

• 386E46E6-E2CA-4189-8BD6-F778AD34BAC1.webp
    386E46E6-E2CA-4189-8BD6-F778AD34BAC1.webp
    319,6 KB · Visningar: 61
Ni som kan, jag måste få mer hull på stoet, hon får idag fri tillgång på hösilage, några kg grönpellets, olja, lite musli, betfor.
Med tanke på att det är ett fullblod så skulle jag säga soja/potatisprotein och räkna med att det snabbt kommer bli värre om du inte öser på massor av allt och har höga värden på ensilaget eller väldigt bra gräs

Lägg till ett bra kraftfoder. Vi ger våra Krafft Groov och nyfölade digivande ston här får minst 4,5 kg/dag, ofta mer. Lusernpellets kan man ju ge ganska mycket av så kolla där om du kan gå upp lite.

Jag brukar aldrig lyckas få hull på ett sto under digivning månad 1-3 utan istället brukar fölen bli tjocka 🙈 Mitt bästa tips är att ge fler mindre givor med olja, betfor och något proteinrikt som lusern eller om grovfodret inte räckertyp Krafft Muscle Up, kanske lite potatisprotein. Men håll koll på fölungen också, vissa ston ger grädde och spar inget till sig själva oavset... :cautious:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
1 984
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
553
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: Mabuse
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
925
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama