Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag skrev tidigare om mitt föl (nsv bruks) som föddes den 22/5 och gick på tå. Han fick metacam och vi har stretchat så gott vi kunnat (han är lite skygg). Nu när han är två veckor står han på hela hoven och rör sig jättefint. På måndag kommer hovis för uppföljning men ingen är orolig. Så skönt!!Visa bifogad fil 92289
Så fin :heart Vad blir det för färg tro? Stam? :) Skönt att kotorna börja räta upp sig!

Lill-Calle börjar utvecklas nu. Vi ska ha en omgång till med skor bak. Jag ska bara hitta den ena.. han har skickat den långt bort verkar det som…letar 4 gånger i hagen men…
2E9DD8A1-EF2F-421A-BD0E-6EBB2B44860B.webp

Fått detta konfirmerat nu. Ingen ersättning pga foalchecken togs innan 24 timmars-gränsen.
”Ingen ide att du överklagar”.
Hold my beer, här ska överklagas.
Skit-arg på Agria.
De ersätter inte plasma-givan (över 6000 kr). Varför har man då en försäkring till foster och föl??!
Det står i beslutet att för att de ska ersätta så krävs det att fölet har en infektion (står nåt mer), att en foalcheck tas TIDIGAST 24 timmar efter födelse, att det visar under 800 ml/….
Och att veterinär ska vara inblandad.
Så om veterinären anser att en foalcheck ska tas innan 24 timmar…. Och det behövs plasma så ingen ersättning.

Ramlar in i tråden efter lite bukepaus. 19 juni fölade Ariel ett stoföl, det var en snabb och okomplicerad fölning. Jag var till och med så cool att jag filmade. Veterinären kom ut på kvällen, spolade Ariels livmoder och gav henne partoxin. Hen gjorde också en foal check på fölet, vilket iaf för den veterinären betydde koll av hjärta, lungor, navel, benställning och bett samt blodprov för att se antikroppshalt. Allt såg bra ut och jag kunde andas ut lite.

Leia är en nyfiken tjej som föredrar matte framför andra människor, när jag kommer så föltuggar hon inte. Men hon kommer alltid fram och hälsar samt gnäggar högljutt så fort hon ser nån. :love:

Nästa orosmoment var fölbrunsten, skulle Ariel bli sjuk? Jag vågade knappt andas, tempade och höll koll på puls i hovarna, men dagarna gick och brunsten tog slut. Till min förvåning blev Leia inte ens dålig i magen, så det var verkligen en okomplicerad period.

Nu är de ute på bete, jag har satt igång Ariel lite och rider henne med Leia lös i en angränsande sommarhage. Det fungerar riktigt bra! Leia tycker det är superskoj att springa uppför och nedför backar, Ariel tycker att det är lite jobbigare. ;)

Leia går att leda, binda upp och lyfta hovar på. Hon har börjat släppa fölpälsen och det ska bli spännande att se vilken nyans hon får. Hon har ärvt sin mammas mjuka temperament och långa öron. :heart

Hade inte så många bilder i datorn, men här syns iaf de mörkare partierna runt ögonen.

Visa bifogad fil 92475

Välkommen tillbaks, och vad imponerande att du (och Ariel?) verkar ha gjort en tidsresa för att uppdatera oss! 🥰

Nä men skämt åsido, vilken månad är Leia född egentligen? 😅 Tänkte först det säkert var i maj, men kanske var i april eller mars iom du redan hunnit börja sätta igång mammahäst? Skönt att allting verkar flyta på bra i alla fall, och jättekul att det blev ett sto, för visst var det vad du hoppades på?

Spelar det roll om man tar foalcheck efter 12 eller 24h? Hinner fölet bli sjukt om det har dåligt med antikroppar?
Eller om man tar en halvtaskig foalcheck efter 12h men inte åtgärdar, kan värdet gå upp tillräckligt av sig själv?
Funderar på varför de inte ersätter efter 12h om fölet är påverkat.

Spelar det roll om man tar foalcheck efter 12 eller 24h? Hinner fölet bli sjukt om det har dåligt med antikroppar?
Eller om man tar en halvtaskig foalcheck efter 12h men inte åtgärdar, kan värdet gå upp tillräckligt av sig själv?
Funderar på varför de inte ersätter efter 12h om fölet är påverkat.
enligt de så kan värdet gå upp av sig själv inom 24 timmar så därför ersätter de inte det. Men de kom på idag att "de kanske ska informera veterinärer om detta också".
För mig så förstår jag inte hur det skulle vara bättre att vänta, i journalen står det svagfödd och ev dummy-föl (tydligen, jag vet svagfödd men visste inte dummy) och han var ju väldigt svag fortfarande 7-8 timmar efter födseln (inte kommit upp själv osv).
Men om man inte följer aktsamhetskraven kan de ju ta bort ersättning också "Du måste följa djurskyddslagen och andra lagar, förordningar och föreskrifter som har till syfte att förebygga sjukdomar och skador på djur. Du måste också följa beslut och förelägganden av veterinär eller myndighet".

På nationaldagens morgon föddes ett hingstföl här. Efter lite strul att få igång diandet så verkar det flyta på bra nu. Det är mammas första föl och min flamsiga och busiga häst tar sitt mödraskap på största allvar! Tycker att fölungen ser fin ut! Han är efter Fortnite -Luxus - Be My Cheif och ska heta Out of Frappuccino, kommer troligen att kallas Frappe men min särbo har döpt honom till Bob så just kallas han mest för det! 😂

Bifogade filer

• IMG_20220606_104517.webp
    IMG_20220606_104517.webp
    354,3 KB · Visningar: 54
Välkommen tillbaks, och vad imponerande att du (och Ariel?) verkar ha gjort en tidsresa för att uppdatera oss! 🥰

Nä men skämt åsido, vilken månad är Leia född egentligen? 😅 Tänkte först det säkert var i maj, men kanske var i april eller mars iom du redan hunnit börja sätta igång mammahäst? Skönt att allting verkar flyta på bra i alla fall, och jättekul att det blev ett sto, för visst var det vad du hoppades på?

Hahaha, älskar att ingen annan märkt det. ;) Hon föddes på dygn 346, jag behövde bara vaka en natt (mycket tacksam för det!) och det är alltså 19 april och inget annat som är födelsedatumet. :rofl:

Jag vågade inte hoppas på nåt iom att allt gick så dåligt sist Ariel fick föl, utan var mest inne på att bara bägge överlever är jag överlycklig. När jag väl kollade könet fick jag titta två gånger samt slutligen be en kompis kolla, för det gick liksom inte in att jag fått ett stoföl. :love:

Jag är så vansinnigt lycklig över den här lilla busungen, så det gör ingenting att hon har rejäl underhals och ser ut att bli sisådär 155 cm hög. :angel: Sen vet man ju aldrig ifall de växer mycket i början och mindre längre fram.

Ponnyn är 114 cm…

E0C16406-DDF4-4F5C-A2A7-C23754D54919.webp

enligt de så kan värdet gå upp av sig själv inom 24 timmar så därför ersätter de inte det. Men de kom på idag att "de kanske ska informera veterinärer om detta också".
För mig så förstår jag inte hur det skulle vara bättre att vänta, i journalen står det svagfödd och ev dummy-föl (tydligen, jag vet svagfödd men visste inte dummy) och han var ju väldigt svag fortfarande 7-8 timmar efter födseln (inte kommit upp själv osv).
Men om man inte följer aktsamhetskraven kan de ju ta bort ersättning också "Du måste följa djurskyddslagen och andra lagar, förordningar och föreskrifter som har till syfte att förebygga sjukdomar och skador på djur. Du måste också följa beslut och förelägganden av veterinär eller myndighet".
Äh men vad tokigt och motsägelsefullt!
Jag tänker liksom bara att det måste vara en småpeng för bolagen att ersätta plasma om värdet är lågt, jämfört med att fölet hamnar på djursjukhus då man faktiskt får ersättning för något som kanske kunnat förebyggas så enkelt.

Äh men vad tokigt och motsägelsefullt!
Jag tänker liksom bara att det måste vara en småpeng för bolagen att ersätta plasma om värdet är lågt, jämfört med att fölet hamnar på djursjukhus då man faktiskt får ersättning för något som kanske kunnat förebyggas så enkelt.
De ersätter ju aldrig förebyggande behandlingar, oavsett hur bra de är..

Jag visste inte riktigt om min "förlossningsberättelse" hörde hemma här eller i tråden för dräktiga ston, men väljer att lägga den här. Varning för långt. Hoppa över om ni vill.

Inatt kom han äntligen min så otroligt efterlängtade kille e. Fortnite ue. Briar. Än vågar jag inte andas ut men han vill ändå finnas med gör i tråden.

Det blev en jobbig förlossning. Stoet la sig och fölade utan förvarning. Jag blev väckt av sambon som hade koll i kameran och jag var på plats i stallet 15 min senare. Ingenting mer än fosterblåsan syntes och det hände inget mer under värkarna. Fick gå in och räta till benen då ett framben var böjt. Då kom frambenen och mulen, men där tog det stopp igen. Kimbi krystade och krystade och vi försökte hålla emot för att hjälpa henne, men det hände typ inget. Insåg att huvudet inte låg mellan frambenen som det ska utan uppepå och böjt på sniskan. Då hade hon hållit på och krystat typ en timme och var helt slut. Vi trodde bebis var död men det fanns små livstecken så vi beslöt att hjälpa henne genom att dra vid värkarna. Vi lyckades och ut kom han pigg som en mört.

Kimbi blev dock liggande. Hon var verkligen helt slut. Efter ett tag gjorde hon försök att resa sig men bakbenen bar henne inte. Veterinären kom och kunde ge "det mesta" och då kom hon upp till slut. Hon hade dock ont och var väldigt svullen där bak.

Fölis kom upp på benen korta stunder både själv och med hjälp, men han var lite ballerina fram och veka kotor bak så han hade det kämpigt. Vi lyckades inte få honom att dia men han åt glatt det jag mjölkade ur. Där trodde vi att allt ändå skulle lösa sig, men framåt 4-tiden lyckades han inte komma upp längre. Han försökte inte ens stå när man hjälpte honom.

Så för att snabbspola lite så har jag mjölkat stoet och gett hela natten och förmiddagen och fölis lyckas inte resa sig alls. Vet kom ut igen på fm och kände på stoet. Inga jättestora skador kände han men rådde oss att åka till klinik.

Nu är de på Strömsholm, och jag är orolig för både mitt sto och fölet. De har tagit en massa prover och tror mest på att fölet blivit svagt eftersom han inte lyckats dia. Det vi mjölkat ut kanske inte var tillräckligt. De skulle göra foal check ikväll. Stoet har revor på livmodern men det verkade ändå ok.

Grabben är vid gott mod. Han äter och är väldigt kontaktsökande. Han ramlar runt lite men lyckas inte komma upp. Nu håller jag tummarna för bra besked imorgon.

Nu checkar jag strax ut efter att ha sovit 1h sedan klockan 8 igår morse 🤪😴

IMG_20220608_025227.jpg

Senast ändrad:
Jag visste inte riktigt om min "förlossningsberättelse" hörde hemma här eller i tråden för dräktiga ston, men väljer att lägga den här. Varning för långt. Hoppa över om ni vill.

Inatt kom han äntligen min så otroligt efterlängtade kille e. Fortnite ue. Briar. Än vågar jag inte andas ut men han vill ändå finnas med gör i tråden.

Det blev en jobbig förlossning. Stoet la sig och fölade utan förvarning. Jag blev väckt av sambon som hade koll i kameran och jag var på plats i stallet 15 min senare. Ingenting mer än fosterblåsan syntes och det hände inget mer under värkarna. Fick gå in och räta till benen då ett framben var böjt. Då kom frambenen och mulen, men där tog det stopp igen. Kimbi krystade och krystade och vi försökte hålla emot för att hjälpa henne, men det hände typ inget. Insåg att huvudet inte låg mellan frambenen som det ska utan uppepå och böjt på sniskan. Då hade hon hållit på och krystat typ en timme och var helt slut. Vi trodde bebis var död men det fanns små livstecken så vi beslöt att hjälpa henne genom att dra vid värkarna. Vi lyckades och ut kom han pigg som en mört.

Kimbi blev dock liggande. Hon var verkligen helt slut. Efter ett tag gjorde hon försök att resa sig men bakbenen bar henne inte. Veterinären kom och kunde ge "det mesta" och då kom hon upp till slut. Hon hade dock ont och var väldigt svullen där bak.

Fölis kom upp på benen korta stunder både själv och med hjälp, men han var lite ballerina fram och veka kotor bak så han hade det kämpigt. Vi lyckades inte få honom att dia men han åt glatt det jag mjölkade ur. Där trodde vi att allt ändå skulle lösa sig, men framåt 4-tiden lyckades han inte komma upp längre. Han försökte inte ens stå när man hjälpte honom.

Så för att snabbspola lite så har jag mjölkat stoet och gett hela natten och förmiddagen och fölis lyckas inte resa sig alls. Vet kom ut igen på fm och kände på stoet. Inga jättestora skador kände han men rådde oss att åka till klinik.

Nu är de på Strömsholm, och jag är orolig för både mitt sto och fölet. De har tagit en massa prover och tror mest på att fölet blivit svagt eftersom han inte lyckats dia. Det vi mjölkat ut kanske inte var tillräckligt. De skulle göra foal check ikväll. Stoet har revor på livmodern men det verkade ändå ok.

Grabben är vid gott mod. Han äter och är väldigt kontaktsökande. Han ramlar runt lite men lyckas inte komma upp. Nu håller tummarna för bra besked imorgon.

Visa bifogad fil 92566
Håller också tummarna ❤️

Grabben är vid gott mod. Han äter och är väldigt kontaktsökande. Han ramlar runt lite men lyckas inte komma upp. Nu håller jag tummarna för bra besked imorgon.

Visa bifogad fil 92566
Åh håller alla tummar! Min va lite likadan, mitt sto mådde dock bra.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
1 984
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
553
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: Mabuse
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
925
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama