Status
Stängd för vidare inlägg.
DSC_0047 (10).webp

Fina Fia Lottan ❤️❤️

Skit-arg på Agria.
De ersätter inte plasma-givan (över 6000 kr). Varför har man då en försäkring till foster och föl??!
Det står i beslutet att för att de ska ersätta så krävs det att fölet har en infektion (står nåt mer), att en foalcheck tas TIDIGAST 24 timmar efter födelse, att det visar under 800 ml/….
Och att veterinär ska vara inblandad.
Så om veterinären anser att en foalcheck ska tas innan 24 timmar…. Och det behövs plasma så ingen ersättning.

Skit-arg på Agria.
De ersätter inte plasma-givan (över 6000 kr). Varför har man då en försäkring till foster och föl??!
Det står i beslutet att för att de ska ersätta så krävs det att fölet har en infektion (står nåt mer), att en foalcheck tas TIDIGAST 24 timmar efter födelse, att det visar under 800 ml/….
Så om veterinären anser att en foalcheck ska tas innan 24 timmar…. Och det behövs plasma så ingen ersättning.
En kompis sto läckte råmjölk i massor så foalchecken var dålig. Fölungen var pigg o glad men det gav såklart plasma ändå. Och agria betalar inte för förebyggande behandlingar heller 🤓

Skit-arg på Agria.
Been there done that, stoet dog och foalcheck togs först efer 24 timmar, visade under 800 men behandlingen var förebyggande eftersom fölet inte var sjukt, så ingen ersättning.

Been there done that, stoet dog och foalcheck togs först efer 24 timmar, visade under 800 men behandlingen var förebyggande eftersom fölet inte var sjukt, så ingen ersättning.

Fattar inte, vaddå förebyggande? Om drt är under 800 behövs ju plasma?

@Hippocampus det är förebyggande för att fölet inte är sjukt ännu. Du ger plasma för att det inte ska bli sjukt. Om du väntar till den blivit sjuk och ger plasma, då får du ersättning för då räknas det väl som nödvändig behandling. 🤷🏼‍♀️ Borde ju va billigare att betala plasman direkt bara när man ändå gjort foalcheck just för att förebygga……

Men jag har för mig att jag läst någon tråd på fb där man frågade just om förebyggande behandling med plasma. Och jag har för mig att endel skrev att de fått ersättning för plasma fast fölen inte varit sjuka. Minns inte bolag, och det står både i Folksam och svelands vilkor precis som agrias, att försäkringen inte täcker förebyggande behandlingar.

Ska söka lite på fb o se om jag hittar det.

Eminent mockhjälp av Lily, 3,5 vecka :D Hon har kommit över den värsta skyggheten och har även fått träffa hovslagaren en gång (som bara drog ett par små tag med raspen på framhovarna). Fintjejen! :love:

Hon har förresten kliat så att det har lossnat päls på höger bog (syns på bilden). Jag hoppas att det bara är "något tillfälligt", för ohyra känns väl osannolikt på en sådan liten? :cautious:

photoCollageMaker_20220606_072749365.webp

Så då ska man alltså gå mot veterinärens beslut….
Min fick ju diagnos svagfödd.
Ja det spelar ingen roll. Tror tillomed det stod i brevet från agria där de nekade ersättning ”vi förstår att du valt att ge ditt föl plasma, men” typ.
Veterinärens rekommendation där också.

Men du har ju iallafall en diagnos på din.

:arghh::meh: Mitt ombud ska hjälpa mig iaf. Hon vet att jag överklagar, men hon ska ringa själv till agria också.
Är du med i Avel & dräktiga ston på fb?
Det finns en tråd från juni 2021 om du söker på plasma, där man diskuterar just ersättning från försäkringen. De flesta får ingen ersättning oavsett bolag men några skriver att de fått betalt, nån även från agria.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
1 984
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
553
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: Mabuse
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
925
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama