Status
Stängd för vidare inlägg.
Då är det dags för mig att hoppa in i tråden!😃
Igår kväll strax efter 21 föddes ett stoföl.😃
Allt gick jättebra. Hon lade sig ner vid 20.50 och vi gick ut i stallet, hade koll i monitorn innan. Då ser vi fosterblåsan på väg och vid 21.10 var hon född.
Hon hade kommit upp, ätit, kissat och bajsat inom 2 timmar.
Stoet är jätteduktig som mamma, hennes första föl.
Nu är det fjärde generationen som jag har, så lite extra roligt.
Tydligen har jag också tur när det gäller att få stoföl, är 33 år sedan jag fick en hingst!😁😉
Mitt lilla hjärta är efter Nespreso Maz och har Imperioso HM som morfar!
Visa bifogad fil 92051

Hon ser himla snäll ut 😍

Då är det dags för mig att hoppa in i tråden!😃
Igår kväll strax efter 21 föddes ett stoföl.😃
Allt gick jättebra. Hon lade sig ner vid 20.50 och vi gick ut i stallet, hade koll i monitorn innan. Då ser vi fosterblåsan på väg och vid 21.10 var hon född.
Hon hade kommit upp, ätit, kissat och bajsat inom 2 timmar.
Stoet är jätteduktig som mamma, hennes första föl.
Nu är det fjärde generationen som jag har, så lite extra roligt.
Tydligen har jag också tur när det gäller att få stoföl, är 33 år sedan jag fick en hingst!😁😉
Mitt lilla hjärta är efter Nespreso Maz och har Imperioso HM som morfar!
Visa bifogad fil 92051
Grattis! Är fölis renrasig PRE?

Nu har min lille hingst varit hos veterinären för kontroll av sina skeva framben. Han är x-bent med en vinkel om 13 grader. Snart en månad gammal och hovslagaren satte på en sko med medialt stöd på det drabbade benet. Återbesök om 6 dagar och då blir det ev. operation om det ej blivit tillräckligt bra :( Är det ngn som har erfarenhet av detta?
Vi höll på hela sommaren 2018 med att korrigera vår hingstunge som blev x-bent pga tetracyklinet han fick mot senkontrakturerna. Hade hjälp av Rose Marie Clark och det var massor med veterinär och hovslagarbesök, boxvila hela tiden, men gjorde sjukhage tillslut då det var för varmt för att ha dem inne. Tillslut var han tillräckligt bra för operation. Föddes 12/5 och opererades 20/8. Fick skruvar och ceklage som han skulle ha i 4-8 veckor. Tycärr fick han infektion i opsåret som inte gick att häva trotts massor med antibiotika. Så han fick somna in två veckor efter operationen.

@Valerianovna mamman är ridponny/PRE. Så fölet är 75 procent PRE.
@Daff hon är jättesnäll än så länge i alla fall!😁
Mamman har ett fantastiskt temperament så tror att fölet få det samma. Nespreso ska ju också ha ett väldigt bra temperament.
Ah vilken rolig kombo, var är det för storlek på mamman? Jag har funderat lite på om PRE kan vara kul att korsa in i ridponnyer för vissa egenskapers skull.

@Valerianovna mamman till detta fölet är ca 156 cm, mormor var ca 150cm men var aldrig mätt "på riktigt ". Bara hemma i stallgången.😃
Tanken med mormor var att hon skulle vara min sons tävlingsponny, men han slutade rida innan hon var inriden. Så hon blev min hobbyhäst istället och då brydde jag aldrig om att försöka mäta in henne som ponny.😃
Målet för mig är att få fram trevliga hobbyhästar till mig själv så mitt största krav är ett bra temperament.
Noella, som är mamma till fölet är en helt fantastisk häst. Ställer upp på allt, smidig i hantering och helt fantastisk att ha med sig på nya platser.
Hon är inkörd, tränar dressyr, hoppning och WE.
Nu även en väldigt bra mamma som är väldigt mån om sin flicka!❤️

Lilla stumpan redan 9 dagar gammal ❤️ Går i räcer fart morgon till kväll 😂 Nu är hon dock inte lika blyg längre utan kommer fram i hagen även hon fortfarande är lite misstänksam vad som ska hända. Men hon har slutat föltugga frenetiskt bara du tittar på henne vilket hon gjorde första veckan.
IMG_20220602_171955709.webp

Calle är inte halt längre! Hans bakskor gör att han mer kommer upp med rumpan och till hans förtret kan han inte springa under mammas mage längre… Men han är fortfarande söt! Fortfarande inte alls så snygg som jag ser många föl är, men vad gör det, han är sötast i världen. Och social.

Kommer han förbli brun tror vi eller kan han skimla?
D3D33A0E-744A-4578-BB30-E0CA247B7183.webp

Calle är inte halt längre! Hans bakskor gör att han mer kommer upp med rumpan och till hans förtret kan han inte springa under mammas mage längre… Men han är fortfarande söt! Fortfarande inte alls så snygg som jag ser många föl är, men vad gör det, han är sötast i världen. Och social.

Kommer han förbli brun tror vi eller kan han skimla?
Visa bifogad fil 92164

Han ut att skifta färg (i grått?) lite vid ögonen så jag han skimmlar av. Skönt att han är hjälpt av sina skor! :)

Det här med fölungar och bajs!
Min fölunge fick lite svårt med att bajsa. Trots att det kommit ut ca 30-40 små, svarta pluttar. Fick då klyx och det kom ut ytterligare några svarta och sen några ljusare pluttar. Igår kväll kom det riktigt gult fölbajs och allt verkade frid och fröjd.
Men idag har jag inte sett henne bajsa alls!🤔
Har kollat noga i hela boxen utan att hitta något och även haft koll när hon varit ute.
Hon är pigg och glad, äter, busar och sover helt normalt, även normal temp.
Bör man bli orolig????

Det här med fölungar och bajs!
Min fölunge fick lite svårt med att bajsa. Trots att det kommit ut ca 30-40 små, svarta pluttar. Fick då klyx och det kom ut ytterligare några svarta och sen några ljusare pluttar. Igår kväll kom det riktigt gult fölbajs och allt verkade frid och fröjd.
Men idag har jag inte sett henne bajsa alls!🤔
Har kollat noga i hela boxen utan att hitta något och även haft koll när hon varit ute.
Hon är pigg och glad, äter, busar och sover helt normalt, även normal temp.
Bör man bli orolig????
Utifrån din beskrivning nu hade jag inte varit det, men det är alltid viktigt att hålla koll på allmäntillståndet på fölungar såklart.
Innan de börjar äta fast föda brukar det inte bli så himla mycket av det där mjölkbajset, eftersom de äter flytande föda.

Bebis var glad att jag släppte ut dem i tid för sen på eftermiddagen kom jordens hagelskur blandat med häll regn. Hon gnägga ynkligt så det fick gå in.

Imorgon åker det äntligen ut i sin vanliga hage på heltid med hus. Det har tagit lite längre tid en vad vi hade tänkt men beror mest på att det behövde grävas ur så det inte rinner in vatten i boxen. Problemet visade sig redan i höstas och då Maggan flyttade över med mamma mu till stora stallet så gjorde vi ingenting åt det då. Men nu är allt fixat och boxen är ny ströad så det kan välja att gå när det vill på dagarna. Hon fortsätter med sina snygga konster när hon kommer ut så blir spännande att gå med henne imorgon bitti hela vägen över gårdsplanen till andra sidan 😂
IMG_20220603_114726423.webp

Det blev flytt idag till det andra stället 👍 Hyrde en B-kortsbil och körde ner dem med, gick jättebra att lasta och köra. Tog ca. 4 timmar ner.

Så dem tyckte nog det var skönt att få komma ut i hagen sen. Går nu med ett dräktig sto som mamma häst känner lite sen innan (gick ihop på bete för 2 år sedan) plus ett 20 årig fd.avelssto som nu är pensionär.

Vart en del spring i början men lugnade sig hyfsat fort efter ett tag 👍 Så blir säkert bra.

De kommer gå med ett till sto med föl längre fram i sommar, så totalt kommer det vara 3 ston med föl och det äldre stoet.

En liten bild från när vi precis hade lastat på 💐👋🥰 - 15 dagar idag 💓

Bifogade filer

• 89080327-7994-4D6C-B7C7-0BD5AB73124B.webp
    89080327-7994-4D6C-B7C7-0BD5AB73124B.webp
    192,4 KB · Visningar: 85
Koll vid betet nu på tidig eftermiddag, allt lugnt och Doris och Marvin stod inne i ligghallen.

Tvättade fölrumpa och smorde in med fet salva, troligen sista dagen, va inte mycket klet där bak nu. 👍

Har också kommit fram till att hans riktiga namn ska vara Magister Dixit (Lat.ordspråk som betyder ungefär ”mästaren har sagt det”), men kallas för Marvin. 💐😍

Bild från chill i hallen 👋

Bifogade filer

• 111E3900-1543-4117-8D4C-57402BC04B0B.webp
    111E3900-1543-4117-8D4C-57402BC04B0B.webp
    179,2 KB · Visningar: 58
Jag skrev tidigare om mitt föl (nsv bruks) som föddes den 22/5 och gick på tå. Han fick metacam och vi har stretchat så gott vi kunnat (han är lite skygg). Nu när han är två veckor står han på hela hoven och rör sig jättefint. På måndag kommer hovis för uppföljning men ingen är orolig. Så skönt!!
293B35D2-36AC-4B31-8BE8-D22A5396DD3D.webp

Nopreza växer och frodas. Verkar som att bajsandet har kommit igång, ser ibland att hon är lite kladdig under svansen men ser inget bajs i boxen.
Så nu har jag slutat oroa mig för det, men istället har hon fått typ som navelbråck. Ser inte riktigt ut som de navelbråck jag sett tidigare utan är mer som en skinnpåse som hänger.🤔
Tog bilder och skickade till veterinären som inte heller kunde säga säkert vad det var, men tyckte jag skulle hålla koll på det över helgen så det inte växer eller att hon blir dålig och så kan man kolla nogare till veckan.
Är bara inte så lätt att klämma och känna. Fölet är lite reserverad och mamma blir hysterisk om man grejar med fölet just nu.
Får hålla tummarna att det inte är något som behöver opereras.🤔
Men annars en pigg och glad unge dom älskar att utforska världen.
20220603_190000.webp

I år är det verkligen svårt att bestämma vad fölis ska heta 😬 Alltså hon har inget självklart namn som hennes syster hade redan från att hon föddes. Snart måste papperna in också 😂💃

Äsch har ett som jag tror kan passa henne rätt bra med tanke på henne personlighet men ja jag vet inte..

Förövrigt växer hon och mår bra, hon letar i mammas krubba efter matrester, drar något hö och grässtrå ibland och allmänt härjar på. Det är nöjda nu när det kan gå ute hela dagarna samtidigt som det kan gå in och sova båda två. Fölis hitta direkt till huset och sen var hon där i flera timmar igår och sov.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
1 984
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
553
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: Mabuse
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
925
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama