Ramlar in i tråden efter lite bukepaus. 19 juni fölade Ariel ett stoföl, det var en snabb och okomplicerad fölning. Jag var till och med så cool att jag filmade. Veterinären kom ut på kvällen, spolade Ariels livmoder och gav henne partoxin. Hen gjorde också en foal check på fölet, vilket iaf för den veterinären betydde koll av hjärta, lungor, navel, benställning och bett samt blodprov för att se antikroppshalt. Allt såg bra ut och jag kunde andas ut lite.
Leia är en nyfiken tjej som föredrar matte framför andra människor, när jag kommer så föltuggar hon inte. Men hon kommer alltid fram och hälsar samt gnäggar högljutt så fort hon ser nån.
Nästa orosmoment var fölbrunsten, skulle Ariel bli sjuk? Jag vågade knappt andas, tempade och höll koll på puls i hovarna, men dagarna gick och brunsten tog slut. Till min förvåning blev Leia inte ens dålig i magen, så det var verkligen en okomplicerad period.
Nu är de ute på bete, jag har satt igång Ariel lite och rider henne med Leia lös i en angränsande sommarhage. Det fungerar riktigt bra! Leia tycker det är superskoj att springa uppför och nedför backar, Ariel tycker att det är lite jobbigare.
Leia går att leda, binda upp och lyfta hovar på. Hon har börjat släppa fölpälsen och det ska bli spännande att se vilken nyans hon får. Hon har ärvt sin mammas mjuka temperament och långa öron.
Hade inte så många bilder i datorn, men här syns iaf de mörkare partierna runt ögonen.
Visa bifogad fil 92475