Status
Stängd för vidare inlägg.
Hahaha Mamma mu och Ella Propella står och tittar medan husse stänger med trådar i deras bete 😉 Morsan är bra sugen nu han har tänkt öppna upp där idag, tyvärr så vart det så mycket is där ute i vintras att gräset tog stryk vi hoppas det återhämtar sig lite nu när det regnat så pass mycket. Går att stänga ut mer uppåt men inte riktigt aktuell innan bebis blir lite större. Blir en lång bit att gå hem för dem på kvällarna då.

Skit-arg på Agria.
De ersätter inte plasma-givan (över 6000 kr). Varför har man då en försäkring till foster och föl??!
Det står i beslutet att för att de ska ersätta så krävs det att fölet har en infektion (står nåt mer), att en foalcheck tas TIDIGAST 24 timmar efter födelse, att det visar under 800 ml/….
Och att veterinär ska vara inblandad.
Så om veterinären anser att en foalcheck ska tas innan 24 timmar…. Och det behövs plasma så ingen ersättning.

Mitt föl förra året fick plasma utan pågående infektion. Men veterinären kom ut och gjorde foalcheck när han var dryga 12 timmar gammal. Kanske därför mitt gick på försäkringen? Har också agria.

Så då ska man alltså gå mot veterinärens beslut….
Min fick ju diagnos svagfödd.
Jag hoppas du får igenom ditt, men till oss sa oss att har fölungen inte drabbats av fölsjuka (alltså en akut infektion) och har otillräckliga antikroppar så räknas behandlingen som förebyggande. Jag tycker det är helt uppåt väggarna men vi orkade inte driva det just då eftersom det var jobbigt nog med nappning av föl och sök efter amma.

Mitt föl förra året fick plasma utan pågående infektion. Men veterinären kom ut och gjorde foalcheck när han var dryga 12 timmar gammal. Kanske därför mitt gick på försäkringen? Har också agria.
det är ju underligt för de skriver att foalchecken måste tas när fölet är tidigast 24 timmar gammal för att de ska ersätta?

Jag hoppas du får igenom ditt, men till oss sa oss att har fölungen inte drabbats av fölsjuka (alltså en akut infektion) och har otillräckliga antikroppar så räknas behandlingen som förebyggande. Jag tycker det är helt uppåt väggarna men vi orkade inte driva det just då eftersom det var jobbigt nog med nappning av föl och sök efter amma.
förstår det och beklagar det. Ska tänka på er när jag överklagar.

Aria är två veckor idag och allt fortsätter rulla på. Hon är fortfarande skygg, kommer lite närmre men inte så man får röra henne ute. I boxen är det lite bättre, iaf om man kliar rumpan. Igår tyckte hon det var väääldigt skönt att bli kliad på rumpa och sen även på kroppen så det var lite mysigt. Sen skulle vi träna att ta på grimman och det va inte lika mysigt :cautious: Hon går fint in och ut utan grimma så har bara haft på den en gång innan, eftersom hon är skygg vill jag inte hålla på för mycket. Men tänker att ta på grimma kan ju vara bra att träna innan hon är så stor att man inte orkar hålla henne...
DSC_0058.JPG

det är ju underligt för de skriver att foalchecken måste tas när fölet är tidigast 24 timmar gammal för att de ska ersätta?

Hum… jag funderar på vad veterinärerna gjorde med honom. De gjorde foalcheck och han fick plasma 2 ggr. Sen låg han på gränsen på glukoset så han fick det också. Fick iaf endel på försäkringen…
De sydde dock mamman bak i rumpan, sköljde hennes livmoder och skrev ut hippotrim.
Jag kanske blandar ihop allt. Kanske inte fick foalchecken o plasman på försäkringen då.

Madame fyller 2 veckor idag ❤️ Hon växer så det knakar, och just nu får hon gå mycket för Mamma Mu är på vandring fram och tillbaka i hagen för att kolla om husse kommer med kraftfoder 😂 Så länge han håller sig utom synhåll stannar hon ute på gräset. Hon var likadan förra året bara att 1 åringen lärde sig det slut och sov istället när mamma gick fram och tillbaka. Hoppas Ellan också lär sig det snart så hon får lite lugn och ro. Annars så verkar det nöjda och glada över att äntligen fått en rejäl hage och vara i.
DSC_0030 (10).webp

Ramlar in i tråden efter lite bukepaus. 19 juni fölade Ariel ett stoföl, det var en snabb och okomplicerad fölning. Jag var till och med så cool att jag filmade. Veterinären kom ut på kvällen, spolade Ariels livmoder och gav henne partoxin. Hen gjorde också en foal check på fölet, vilket iaf för den veterinären betydde koll av hjärta, lungor, navel, benställning och bett samt blodprov för att se antikroppshalt. Allt såg bra ut och jag kunde andas ut lite.

Leia är en nyfiken tjej som föredrar matte framför andra människor, när jag kommer så föltuggar hon inte. Men hon kommer alltid fram och hälsar samt gnäggar högljutt så fort hon ser nån. :love:

Nästa orosmoment var fölbrunsten, skulle Ariel bli sjuk? Jag vågade knappt andas, tempade och höll koll på puls i hovarna, men dagarna gick och brunsten tog slut. Till min förvåning blev Leia inte ens dålig i magen, så det var verkligen en okomplicerad period.

Nu är de ute på bete, jag har satt igång Ariel lite och rider henne med Leia lös i en angränsande sommarhage. Det fungerar riktigt bra! Leia tycker det är superskoj att springa uppför och nedför backar, Ariel tycker att det är lite jobbigare. ;)

Leia går att leda, binda upp och lyfta hovar på. Hon har börjat släppa fölpälsen och det ska bli spännande att se vilken nyans hon får. Hon har ärvt sin mammas mjuka temperament och långa öron. :heart

Hade inte så många bilder i datorn, men här syns iaf de mörkare partierna runt ögonen.

IMG_2321.webp

Ramlar in i tråden efter lite bukepaus. 19 juni fölade Ariel ett stoföl, det var en snabb och okomplicerad fölning. Jag var till och med så cool att jag filmade. Veterinären kom ut på kvällen, spolade Ariels livmoder och gav henne partoxin. Hen gjorde också en foal check på fölet, vilket iaf för den veterinären betydde koll av hjärta, lungor, navel, benställning och bett samt blodprov för att se antikroppshalt. Allt såg bra ut och jag kunde andas ut lite.

Leia är en nyfiken tjej som föredrar matte framför andra människor, när jag kommer så föltuggar hon inte. Men hon kommer alltid fram och hälsar samt gnäggar högljutt så fort hon ser nån. :love:

Nästa orosmoment var fölbrunsten, skulle Ariel bli sjuk? Jag vågade knappt andas, tempade och höll koll på puls i hovarna, men dagarna gick och brunsten tog slut. Till min förvåning blev Leia inte ens dålig i magen, så det var verkligen en okomplicerad period.

Nu är de ute på bete, jag har satt igång Ariel lite och rider henne med Leia lös i en angränsande sommarhage. Det fungerar riktigt bra! Leia tycker det är superskoj att springa uppför och nedför backar, Ariel tycker att det är lite jobbigare. ;)

Leia går att leda, binda upp och lyfta hovar på. Hon har börjat släppa fölpälsen och det ska bli spännande att se vilken nyans hon får. Hon har ärvt sin mammas mjuka temperament och långa öron. :heart

Hade inte så många bilder i datorn, men här syns iaf de mörkare partierna runt ögonen.

Visa bifogad fil 92475

Vad roligt att höra! Jag har funderat på hur det går för er ☺️

Man kan inte få se fölningsvideon kanske? 😁

Var o kollade igår på ett

Visa bifogad fil 92475
äntligen, funderat hur det gått för dig!

Eminent mockhjälp av Lily, 3,5 vecka :D Hon har kommit över den värsta skyggheten och har även fått träffa hovslagaren en gång (som bara drog ett par små tag med raspen på framhovarna). Fintjejen! :love:

Hon har förresten kliat så att det har lossnat päls på höger bog (syns på bilden). Jag hoppas att det bara är "något tillfälligt", för ohyra känns väl osannolikt på en sådan liten? :cautious:

Visa bifogad fil 92380
Kliar de sig brukar det bero på spolmask

Återbesök för min lille Ton Ton. Han hade en sko med medialt stöd i 6 dagar och hade bättrat sig såpass mkt i benställningen att han mest troligt slipper operation. Nu har han plastad hov och ska på återbesök igen nästa vecka. Många turer med transporten men jag tröstar mig med att han blir världsvan väldigt tidigt!

Mitt andra föl Scilla är fortsatt lite skygg men nu får jag iaf klia henne på rumpan :love: Hon har väldigt mkt hud kring naveln, är det normalt?

@Ottisen min har också mycket hud runt naveln. Skickade bild till vetetinär som sa att jag skulle avvakta så länge hon var pigg och glad och hålla koll så hon inte får feber.
Har krympt ihop lite på några dagar och ser bättre ut nu.
Bild på hur det såg ut när hon var 2 dagar.
Naveln är den lilla svarta pricken.
Inte infekterat, naveln torr och fin.
20220604_084918.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
1 984
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
553
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: Mabuse
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
925
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama