Fodervärd, för- och nackdelar.

@Voff eller ngn annan uppfödare som känner för att svara.

Varför behåller man inte tiken, lämnar ut den "rent" på foder, och säljer den sen när man har avlat färdigt på den hunden? Avtal med "svävande / förbehållen äganderätt känns dömt att misslyckas.

Hund som är hos fodervärd blir automatiskt fodervärdens hund när den är färdig i avel, uppfödaren kan inte sälja vidare hunden hur som helst. Hund som säljs med "bibehållen avelsrätt" är valpköparens, men uppfödaren har rätt att ta en kull. Det är inget "svävande" eller osäkert i själva avtalen, inte om det är en renrasuppfödare som använder sig av SKK-avtalen åtminstone. De avtalen är väldigt noggrant skrivna.

Den stora "faran" som många varnat oss för är att fodervärden undanhåller när tiken löper för att slippa para. Hur kommer man åt detta?
Kan man skriva in i kontraktet att fodervärden ska meddela ALLA löp ( så man själv kan ha koll genom de aktuella åren) och kan man isf säga/skriva in att man som uppfödare vill ha hem tiken under själva löpet för parning?
Då borde man ju kunna ha bättre koll ifall man märker att det är en "hal" fodervärd. Eller?

Den stora "faran" som många varnat oss för är att fodervärden undanhåller när tiken löper för att slippa para. Hur kommer man åt detta?
Kan man skriva in i kontraktet att fodervärden ska meddela ALLA löp ( så man själv kan ha koll genom de aktuella åren) och kan man isf säga/skriva in att man som uppfödare vill ha hem tiken under själva löpet för parning?
Då borde man ju kunna ha bättre koll ifall man märker att det är en "hal" fodervärd. Eller?

Det står i avtalet hur länge du får ha tiken hemma för parning. Det står även i avtalet att fodervärden ska meddela när tiken börjar löpa vid varje löp.

Jag hade nog faktist velat skriva in att man ska ses dom två första gångerna hunden löper ifall man är tveksam på någon fodervärd. Då kan man hålla ett extra öga på fodervärden och efter det ska dom meddela er varje gång det är ett löp.

Jag hade nog faktist velat skriva in att man ska ses dom två första gångerna hunden löper ifall man är tveksam på någon fodervärd. Då kan man hålla ett extra öga på fodervärden och efter det ska dom meddela er varje gång det är ett löp.
Och där har man anledningen till att fodervärden bör bo nära. Max 20 mil har vi sagt men helst inte mer än 10. Beroende på vem fodervärden är.

Intressant tråd!
Jag/vi samlar i nuläget på oss kontakter och lägger ut krokar för fodervärdar. Med två kullar planerade i år kommer vi behöva minst två fodervärdar till tikar, kanske tre...och det är skitläskigt!!!
Alla större uppfödare avråder oss och tycker vi ska använda oss av låneavtal istället för fodervärdsavtal. Men som små, lite okända uppfödare är det nog omöjligt att hitta folk som vill låna hunden helt utan garantier. Vi har inget erkänt rykte ännu, så hur vet folk att de kan lita på oss om de "lånar" en hund. Är VI är seriösa?
De 3 tikar vi har haft "ute" hittills har varit sålda med bibehålen avelsrätt.
En köptes tillbaka då den hamnade fel. Den sålde vi vidare då den inte höll avelsmåtten. En blev vi blåsta på då personen sålde hunden utan att meddela oss!!!!
Visst, vi kunde ha valt att göra en process av det men valde att avstå. Vissa människor är lika bra att klippa banden med. Hunden gick till tjänst vilket var en fjäder i hatten ändå för oss och vi ansåg att med tre tikar kvar att avla på så var det inte värt allt besvär för en eventuell kull.
Den tredje hunden är kvar i släkten och den parar vi nu. Den får vi gärna låna fler gånger :up:

Vi kommer aldrig mer sälja med avelsrätt. Bara en kull är för osäkert ifall något går fel. Då är det bättre att säkra upp med två kullar genom fodervärd.

Har funderat mycket på vad vi ska våga kräva av blivande fodervärdar, Vad vi ska leta efter, se upp med, hur vi ska hitta dom som är BRA osv.
Man hör så många skräckhistorier. Men jag vill gärna tro att det är med skräckhistorierna som med dåliga nyheter, de berättas gärna. Det finns inget intressevärde i alla dom fall där allt går som det ska:)

Det är synd att det finns så mycket skräckhistorier, för som uppfödare är det ju ett bra "redskap".

Och där har man anledningen till att fodervärden bör bo nära. Max 20 mil har vi sagt men helst inte mer än 10. Beroende på vem fodervärden är.

20 mil är rätt mycket tycker jag, är man bombsäker på fodervärden så kanske men jag vette fasen om jag hade vågat placera en hund så långt bort ändå.

20 mil är rätt mycket tycker jag, är man bombsäker på fodervärden så kanske men jag vette fasen om jag hade vågat placera en hund så långt bort ändå.
Så är det. 20 mil, ja då ska det vara en fodervärd genom trovärdiga kontakter!

Så är det. 20 mil, ja då ska det vara en fodervärd genom trovärdiga kontakter!

Jag som knappt vågade släppa hästen till fodervärden helt och hållet i början är jäkligt nojjig :o

Jag var och hälsade på henne 3 ggr/veckan det första halvåret! Nu var det en vän till mig och hon ville att jag skulle hålla igång henne om jag kunde men jag hade så svårt att släppa kontrollen!

Jag har en hane på halvfoder. Jag har dessutom hans äldre halvbror som är min egen som min äldste är pappa till. Uppfödaren har rätt till 2 kullar efter honom och överenskommelsen är att om/när det blir parning så ska den göras här. Jag har erfarenhet av 6 parningar med de andra två, så det ska inte vara problem. Finns ingen anledning att köra ca 20 mil o hämta + 20 mil o lämna igen. Uppfödaren har även rätt att ta med honom på 2 utställningar per år, men det tror jag inte hon kommer göra. Han är drygt 2 år nu och det är endast jag som har ställt honom hitintills både i Sverige, Danmark, Norge, Tyskland och Polen. Jag kan även säga att under de cirka 7 år vi har känt varandra så har vi aldrig haft kommunikationsproblem.

Var fodervärd på min förra hund, hittade annons på någon hundcommunity när jag bara kollade på måfå utan att leta efter något. Uppfödaren var ny, det var deras första kull och de hade ännu inte godkänt kennel namn men det var på g (vi fick med stamtavla med kennel namn vid leverans). Uppfödaren skulle ta två kullar på hunden innan hon skulle bli våran. Hon ställdes några gånger, blev godkänd i blodspår. När hon blev ett år röntgades hon och fick B/C höfter, hon röntgades om eftersom hon rört sig under det första tillfället men fick samma resultat även denna gången. Därefter tillföll hon oss utan något krux. Bästa hunden någonsin, hunden med stort H.

Hade utan tvekan kunnat ta en fodervärdshund igen. För jag gillar tanken på att hunden kan komma till användning i genpoolen men jag själv har inget jättestort intresse av avel på hundar.

@Voff eller ngn annan uppfödare som känner för att svara.

Varför behåller man inte tiken, lämnar ut den "rent" på foder, och säljer den sen när man har avlat färdigt på den hunden? Avtal med "svävande / förbehållen äganderätt känns dömt att misslyckas.
En hund på foder kan inte säljas ö.h.t. den övergår i fodervärdens ägo när tiden gått ut, eller när den fått antal kullar/satt på x antal löpande tikar. Fodervärden kan dock när som helst släppa hunden i ägarens knä o säga hejdå, ägaren kan inte neka att ta tbx hunden.

Det är dömt att misslyckas när man ger sig in i debatter o har starka åsikter i frågor där man har 0 koll.

@Voff @Hyacinth

Var tydligen otydlig. Vad jag menade med att man lämnar ut den på "rent foder" menar jag ett foderskap av den typen du har med hästar.
Det har man inte på hund. Då får man skriva låneavtal istället. Fodervärd i hundvärlden är en typ av avtal som hör till avel och som SKK har specifika avtal för. Som uppfödare ansluten till SKK måste man använda sig av deras avtal.
Vill man "låna" en hund på begränsad/obegränsad tid är det ett lån och då skriver man ett låneavtal. SKK har sådana också.

Om hundägaren inte är knuten till SKK kan man koka ihop vilket avtal man vill men det brukar väldigt ofta leda till tjafs.

T s, varför vill ägaren ha ut hunden på foder? Vad är hållhaken? Varför inte sälja hunden till dig istället?
Är detta en "seriös" uppfödare el en privatperson?

Jag vill verkligen varna för att ge sig in i denna typ av avtal. Man hör ofta om tjafs gällande ägarskap, olika viljor, känslor mellan parterna som tar överhand mm.

@vallhund
Har inte gett mig in i debatten med åsikter utan frågor för jag var nyfiken på hur man lade upp det och varför man valde den varianten.

Har inga problem med att erkänna att jag har ytterst begränsad koll på hund och hunduppfödning. Avtal och avtalsrätt är dock nått jag möter dagligen, å alla är där det gått snett.

@vallhund
Har inte gett mig in i debatten med åsikter utan frågor för jag var nyfiken på hur man lade upp det och varför man valde den varianten.

Har inga problem med att erkänna att jag har ytterst begränsad koll på hund och hunduppfödning. Avtal och avtalsrätt är dock nått jag möter dagligen, å alla är där det gått snett.
Varför man väljer den typen av avtal vet jag inte. Jag personligen har aldrig träffat på en uppfödarkollega eller hundägande beknat som använt sig av "fodervärd" utanför aveln. Enda gångerna jag sett den typen av avtal nämnas är på blocket och vissa facebookgrupper och då har det alltid handlat om oreggade hundar eller köksavel.

Hund som är hos fodervärd blir automatiskt fodervärdens hund när den är färdig i avel, uppfödaren kan inte sälja vidare hunden hur som helst. Hund som säljs med "bibehållen avelsrätt" är valpköparens, men uppfödaren har rätt att ta en kull. Det är inget "svävande" eller osäkert i själva avtalen, inte om det är en renrasuppfödare som använder sig av SKK-avtalen åtminstone. De avtalen är väldigt noggrant skrivna.

Avtalsklausuler som gör äganderätten beroende av ett antal villkor som sträcker sig fram i tiden, ex återtagarförbehåll brukar kallas just svävarklausul. Jag skulle säga att SKKs fodervärdsavtal är ett sådant. Läs första meningen vid villkor. "Hunden överlåts" vilket betyder att äganderätten övergår. Övergår inte äganderätten är det inte ett överlåtelseavtal utan ett upplåtelseavtal. Det tycks vidare röra sig om ett köpeavtal där köparen presterar i natura. Ngt SKK själva tycks anse "Hunden ”betalas” i stället genom att uppfödaren behåller avels- och/eller prov-, tävlings- och utställningsrätten."

Men sedan fortsätter meningen "med bibehållen "ägande- och avelsrätt". Efter det kommer villkoren för äganderättsövergången. Fram till tidpunkten där villkoren är uppfyllda är äganderätten "svävande".

@Red_Chili
Glömde att skriva: sedan är det nästan alltid en minoritet där blir problem oavsett hur uruselt avtal det är (med det inte sagt att SKKs avtal är uruselt). Människor är nämligen väldigt samarbetsvilliga och lösningsorienterade. Dessutom har båda sidor ant gått med på ett sådant upplägg för att det har ett intresse i avel och vill inte att det ska bli problem.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vi har en underbar labrador (6,5 år). Tidigare var vi fodervärd, i 1,5 år, till en annan labrador (8 år nu) som sedan blev...
Svar
19
· Visningar
2 166
Senast: Johanna1988
·
Övr. Hund Jag har en 8-årig hanhund av liten sällskapsras som levt med mig sen han var valp. Jag vill inte gå in på detaljer, men kort sagt så har...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 825
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 852
Senast: AnneB
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 842
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023