Fodervärd, för- och nackdelar.

Fast det är ju svårare att hitta någon som vill ha "sin" hund på lån, som fodervärd så har man ju sin hund i alla fall. Nu skulle jag inte vilja vara fodervärd heller, men att ha en hund på lån ser jag ingen fördel med över huvud taget.
Jag är inte helt säker på om en uppfödare får "låna" ut en hund med avsikt att avla på den längre fram för SKK. En uppfödare får ju inte ens deläga en hund med en privatperson, endast med andra uppfödare.

Jag är inte helt säker på om en uppfödare får "låna" ut en hund med avsikt att avla på den längre fram för SKK. En uppfödare får ju inte ens deläga en hund med en privatperson, endast med andra uppfödare.

OK, jag har ingen koll alls på låneavtalen! Jag får halv panik vid tanken på att vara fodervärd så jag har aldrig satt mig in i något "värre" (;))... Vad är låneavtalen till för då, att låna in en tik som någon annan äger? Jag trodde det var leasing?

Förlåt. Blandade ihop dig med Ts. [...]
Därför vill man gärna på något vis ha ut hundarna på foder/lån.

Att man inte kan ha kvar alla hundar hemma har jag kommenterat och sagt att det har jag full förståelse för. Mina frågor och funderingar rör valet mellan de tre avtal som SKK erbjuder, (både från uppfödare och mottagare perspektiv) problemen med de som de avtal SKK har och om man kan förbättra något (ja jag vet att man inte får ändra i dem) så det avtalet blir mer attraktivt.

Appropå fodervärd så tyder allt på att avtalen kommer att ändras till att gälla i 7 år isf som nu 5. Plus med det är att man har längre tid på sig att planera och passa in kullarna så det ska passa både uppfödare och fodervärd (exempelvis ta hänsyn till större tävlingar el liknande)
Nackdelen är att en del kanske drar sig för att ingå fodervärdsavtal när man blir bunden längre till uppfödaren. Men det KAN också betyda att de som bara vill ha en gratishund avstår för det tar längre tid att bli kvitt uppfödaren.

Känner en uppfödare som för många år sen (detta kan man inte göra idag) råkade ut för en fodervärd som kastrerade hunden. Fodervärden tog den helt enkelt till veterinären och berättade hur otroligt mycket hunden led av svåra löp, skendräktighet, oro och gud vet vad så veterinären rådde kastrering.
Och eftersom fodervärden har skyldighet att se till att djuret mår bra och får vård/behandling så kunde uppfödaren inte göra ett skit.

Men samtidigt, vad är det för uppfödare som vill avla på en tik som har såna problem? Jag har själv varit så otroligt frustrerad över att se min tik må dåligt på grund av sina löp, med en uppfödare som valde att vänta med att para henne till sista löpet innan hon fyllde 5 år. Trots att hon vet att jag velat kastrera tiken sen hon var 1 år gammal för att löpen är så jobbiga för henne.

OK, jag har ingen koll alls på låneavtalen! Jag får halv panik vid tanken på att vara fodervärd så jag har aldrig satt mig in i något "värre" (;))... Vad är låneavtalen till för då, att låna in en tik som någon annan äger? Jag trodde det var leasing?
Ja, det är låneavtalet. Har inte full koll men så som jag uppfattat det så är leasing och låneavtalet samma. På tik får man enbart skriva låneavtal för max 1 år och hunden ska vara över 18 månader enligt avtalet. Sen kanske det finns ytterligare låneavtal. (Finns låneavtal för hanhund)

Appropå fodervärd så tyder allt på att avtalen kommer att ändras till att gälla i 7 år isf som nu 5. Plus med det är att man har längre tid på sig att planera och passa in kullarna så det ska passa både uppfödare och fodervärd (exempelvis ta hänsyn till större tävlingar el liknande)
Nackdelen är att en del kanske drar sig för att ingå fodervärdsavtal när man blir bunden längre till uppfödaren. Men det KAN också betyda att de som bara vill ha en gratishund avstår för det tar längre tid att bli kvitt uppfödaren.
Jag uppfattade det som att avtalen kommer att ändras till att man får placera ut en hund på foder i fem år oavsett vid vilken ålder de placeras ut men max till 7 års ålder. Så placerar du ut en valp är det fortfarande till 5 års ålder som gäller.

@emma82maria
Crap. Eftersom låneavtalet inte ligger på hemsidan så har jag försökt dra slutsatser utifrån SKKs hemsida och vad som sagts här. Sen förde @Monstermom in ytterligare ett begrepp nu, leasa.

@Monstermom jag ser fodervärdsavtalet som det sämsta. I vart fall ur "köparpespektiv". Uppfödaren har rätt till vinsten och styr över väldigt mkt medan du får stå risken och konsekvenserna. Jag tror jag hade föredragit det jag trodde var "lån", även som mottagare av hunden, men möjligen med en köpoption. Men nu måste jag sova så det får jag utveckla en annan dag.

God natt.

@emma82maria
Crap. Eftersom låneavtalet inte ligger på hemsidan så har jag försökt dra slutsatser utifrån SKKs hemsida och vad som sagts här. Sen förde @Monstermom in ytterligare ett begrepp nu, leasa.

@Monstermom jag ser fodervärdsavtalet som det sämsta. I vart fall ur "köparpespektiv". Uppfödaren har rätt till vinsten medan du får stå risken. Jag tror jag hade föredragit det jag trodde var "lån" möjligen med en köpoption. Men nu måste jag sova så det får jag utveckla en annan dag.

God natt.

Jag hade tydligen missuppfattat vad lån var, så återkom gärna och förklara vad det är/vad du tänker dig att det är. :D

Jag föreställde mig att det var mer likt vad "fodervärd" är på tex häst, något jag verkligen inte alls ser några som helst fördelar med.

Själv föredrar jag verkligen att äga min egen hund helt själv.

Jag föreställde mig att det var mer likt vad "fodervärd" är på tex häst, något jag verkligen inte alls ser några som helst fördelar med.
.
Det var vad jag trodde oxå. Jag ser, fördelar med det, men som sagt en annan dag.

@emma82maria host, harkel... Tur jag har andra kompetenser än att söka på SKKs hemsida. Kan du hitta köpeavtalet med bibehållen avelsrätt oxå?

Men samtidigt, vad är det för uppfödare som vill avla på en tik som har såna problem? Jag har själv varit så otroligt frustrerad över att se min tik må dåligt på grund av sina löp, med en uppfödare som valde att vänta med att para henne till sista löpet innan hon fyllde 5 år. Trots att hon vet att jag velat kastrera tiken sen hon var 1 år gammal för att löpen är så jobbiga för henne.
Det var inte sant det fodervärden sa. Fodervärden vill tävla ifred med hunden utan kullar i vägen och snodde ihop en story för veterinären. Sånt är ju omöjligt för en veterinär att kolla. Dock är ju kretsarna små inom sporter och raser och saker brukar ju ha en tendens att komma fram :meh:

Det var inte sant det fodervärden sa. Fodervärden vill tävla ifred med hunden utan kullar i vägen och snodde ihop en story för veterinären. Sånt är ju omöjligt för en veterinär att kolla. Dock är ju kretsarna små inom sporter och raser och saker brukar ju ha en tendens att komma fram :meh:

Fast vems historia och vems sanning var det? Min uppfödare skulle säkert också hävda att min hund inte alls är skendräktig. För det passar ju henne bättre att påstå att jag bara hittar på.
Jag hade nog litat mer på personen som lever med hunden. Men det är bara jag det.

Jo, en uppfödare får deläga en hane med en privatperson men inte en tik.

Så som jag uppfattar det är det osäkrare för en uppfödare att sälja en hund med bibehållen avelsrätt än att placera ut en på foder då uppfödaren behåller äganderätten och avelsrätten vid foder men bara avelsrätten med bibehållen avelsrätt.
Vi har ju haft samtliga tikar ute på bibehållen avelsrätt men det är väldigt sårbart eftersom det räcker med en levande valp för att det ska räknas som kull. Sen är rätten förbrukad. Helt värdelöst om man själv är ute efter att spara en valp och det blir fel kön eller om hanägaren väljer valp ist pengar.

Då är foder bättre för då har man iaf en chans till. I det stora hela är halva köpesumman småpotatis. Den kan man vara utan.

Fast vems historia och vems sanning var det? Min uppfödare skulle säkert också hävda att min hund inte alls är skendräktig. För det passar ju henne bättre att påstå att jag bara hittar på.
Jag hade nog litat mer på personen som lever med hunden. Men det är bara jag det.
Hen var osmart nog och anförtrodde sig åt fel folk.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vi har en underbar labrador (6,5 år). Tidigare var vi fodervärd, i 1,5 år, till en annan labrador (8 år nu) som sedan blev...
Svar
19
· Visningar
2 166
Senast: Johanna1988
·
Övr. Hund Jag har en 8-årig hanhund av liten sällskapsras som levt med mig sen han var valp. Jag vill inte gå in på detaljer, men kort sagt så har...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 825
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 852
Senast: AnneB
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 842
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka