R
Raderad medlem 94602
En fodervärd enligt SKK avtal äger hunden från dag ett. Sen att alla hundar inte blir betalda med sina parningar är en annan sak men fodervärden äger hunden.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det här håller jag verkligen inte med om. Om det vore sanningen skulle inte så många uppfödare använda sig av låneavtal isf foderavtal.@Red_Chili
Glömde att skriva: sedan är det nästan alltid en minoritet där blir problem oavsett hur uruselt avtal det är (med det inte sagt att SKKs avtal är uruselt). Människor är nämligen väldigt samarbetsvilliga och lösningsorienterade. Dessutom har båda sidor ant gått med på ett sådant upplägg för att det har ett intresse i avel och vill inte att det ska bli problem.
En fodervärd enligt SKK avtal äger hunden från dag ett. Sen att alla hundar inte blir betalda med sina parningar är en annan sak men fodervärden äger hunden.
Om jag förstår det hela rätt så har SKK tre lösningar på problemet
1) köpeavtal med bibehållen avelsrätt,
2) fodervärdsavtal och
3) låneavtal.
Det är enbart låneavtalet 3) som inte innebär en äganderättsövergång. Det är vidare (antar jag eftersom själva avtalet inte finns på hemsidan) den typen av avtal jag menar med ett "rent fodervärdsavtal". Efter att ha blivit lite mer insatt i just hundavelsavtal har min spontana känsla bekräftats och det är nog den lösningen jag själv skulle föredra oavsett vilken sida jag stod på (möjligen med ngn form av optionsklausul). Och om jag förstår dig rätt @Voff så är din åsikt att den typen av avtal är att föredra. Min ursprungliga fråga var, varför väljer man något annat.
Nej, i SKKs fodervärdsavtal (J2) äger fodervärden hunden först när villkoren är uppfyllda eller hunden nått en viss given ålder.
Titta i avtalet vid villkor. Högst upp står det "med för överlåtaren bibehållen ägande- och avelsrätt". Det förtydligas sedan under villkoren med "[ä]ganderätten och övriga rättigheter övergår till fodervärden när ovanstående villkor är uppfyllda, dock senast när [...] uppnått"
http://www.skk.se/Global/Dokument/Uppfodning/Blanketter/fodervardsavtal-J2.pdf
Precis.@Voff Jag är fodervärd på min tik. Enligt avtalet så äger ju uppfödaren hunden tills dess att villkoren är uppfyllda men det syns inte någonstans förutom på avtalet. Jag står skriven som ägare hos SKK och jordbruksverket.
Känner en uppfödare som för många år sen (detta kan man inte göra idag) råkade ut för en fodervärd som kastrerade hunden. Fodervärden tog den helt enkelt till veterinären och berättade hur otroligt mycket hunden led av svåra löp, skendräktighet, oro och gud vet vad så veterinären rådde kastrering.
Och eftersom fodervärden har skyldighet att se till att djuret mår bra och får vård/behandling så kunde uppfödaren inte göra ett skit.
Nej de gör de ju inte och även om de gör det så är det ju inte uppfödaren som står registrerad på hunden. Men om jag har förstått det rätt så "får" inte fodervärden göra det men är det gjort är skadan redan skedd. Även där blir det isf domstol. Och hur ofta som uppfödare är det värt det för en hund som man egentligen inte vet om den hade blivit något att ha i avelnDet måste ju gå att göra idag också, veterinären kollar väl inte ägarförhållanden?
Precis.
Och du har fullt ägaransvar och uppfödaren kan inte på något sätt göra anspråk på hunden utan domstol?
Nej de gör de ju inte och även om de gör det så är det ju inte uppfödaren som står registrerad på hunden. Men om jag har förstått det rätt så "får" inte fodervärden göra det men är det gjort är skadan redan skedd. Även där blir det isf domstol. Och hur ofta som uppfödare är det värt det för en hund som man egentligen inte vet om den hade blivit något att ha i aveln
@Voff Jag ska inte ingå ngt avtal ang hund ö h t. Jag ramlade in i tråden av en ren slump, blev nyfiken och hade en ärlig fråga. Hur kommer det sig att man som uppfödare väljer att lämna ut hunden på foder istf som jag nu har lärt mig att SKK kallar det "lån". Sen blev jag mer nyfiken och tyckte det var intressant att titta på en avtalssituation utifrån ett framåtblickande perspektiv istället för tillbakablickande, som jag alltid gör annars.
Å vi lämnar alla andra avtal än SKKs därhän. Sen skulle jag vilja inrikta mig på den civilrättsliga ägande-, nyttjanderätten för att isolera problematiken uppfödare-fordervärd. Att man inom förvaltningsrätten kan anses ha ett omvårdnadsansvar tänkte jag nog inte gå in på.
Förlåt. Blandade ihop dig med Ts.@Voff Jag ska inte ingå ngt avtal ang hund ö h t. Jag ramlade in i tråden av en ren slump, blev nyfiken och hade en ärlig fråga. Hur kommer det sig att man som uppfödare väljer att lämna ut hunden på foder istf som jag nu har lärt mig att SKK kallar det "lån". Sen blev jag mer nyfiken och tyckte det var intressant att titta på en avtalssituation utifrån ett framåtblickande perspektiv istället för tillbakablickande, som jag alltid gör annars.
Å vi lämnar alla andra avtal än SKKs därhän. Sen skulle jag vilja inrikta mig på den civilrättsliga ägande-, nyttjanderätten för att isolera problematiken uppfödare-fordervärd. Att man inom förvaltningsrätten kan anses ha ett omvårdnadsansvar tänkte jag nog inte gå in på.