Låneavtalen är tänkta för att den som lånar hunden ska använda hunden i avel. Till exempel kan en uppfödare låna en hund av en valpköpare för att ta en kull. Det är sällan frågan om ett rent lån, utan den som lånar hunden betalar oftast, i rena pengar eller en valp. Eftersom låneavtalen är tänkta för "lån" i avelsyfte får hunden inte vara yngre än ett och ett havt år.@emma82maria
Crap. Eftersom låneavtalet inte ligger på hemsidan så har jag försökt dra slutsatser utifrån SKKs hemsida och vad som sagts här. Sen förde @Monstermom in ytterligare ett begrepp nu, leasa.
@Monstermom jag ser fodervärdsavtalet som det sämsta. I vart fall ur "köparpespektiv". Uppfödaren har rätt till vinsten och styr över väldigt mkt medan du får stå risken och konsekvenserna. Jag tror jag hade föredragit det jag trodde var "lån", även som mottagare av hunden, men möjligen med en köpoption. Men nu måste jag sova så det får jag utveckla en annan dag.
God natt.
Det är definitivt inget alternativ till ett fodervärdsavtal. Den person som föredrar ett låneavtal i stället för ett fodervärdsavtal har inte fattat vad avtalen går ut på.