Ja, jag har ju blivit nämnd några gånger här i tråden, vilket jag förstår, det är nog väldigt ovanligt att det går till som i mitt fall med Ebrah
Kan försöka skriva någon typ av sammanfattning så att folk inte tror att jag eller uppfödarna är helt galna...
Jag har som sagt var känt uppfödarna i 15 år och bott periodvis hos dem. Vi känner varandra väl. Min första tik var en som jag fick ta hem från dem, även hon gratis (mot att de fick ta en kull till på henne, vilket de även gjorde). De såg att hon hade det superbra hos mig. Jag har även lånat hem en av deras favorittikar (Aysus mor
), köpt en valp från dem, hjälpt flertalet av deras valpköpare med lite allt möjligt och även hjälpt dem när deras hundar ska omplaceras. Aysu är ju också från dem, hamnade först i ett dåligt hem och de har sedan sett hur bra det blev när hon kom hit.
Innan Aysu kom till mig så var det flera som ville ge mig hundar, låna ut hundar till mig eller lämna dem på "träningsläger" hos mig, andra uppfödare alltså och en del privatpersoner. Vissa uppfödare kom också och berättade om sina inofficiellt planerade parningar i hopp om att jag skulle bli intresserad av valp från dem. Kort sagt: folk vill att jag har saluki
Vilket jag såklart tar som en enorm komplimang.
Trots att folk "kastat hundar på mig" så har jag tackat nej. Det vet även mina hundars uppfödare om. Detta för att hundarna kommit från uppfödare vars avel jag inte vill stötta. Det har inte spelat någon roll att det varit omplaceringar som mentalt skulle fungera här. Att jag är så extremt tokigt petig ger nog några extra pluspoäng hos mina uppfödare, tror jag
När det gäller den ekonomiska biten... Jag har ett ganska ordentligt sparkonto till eventuell veterinärvård och jag försöker få det kontot riktigt stort. När Ebrah föddes så fanns det inte mycket pengar på det kontot, mycket av min arbetssituation har blivit bättre efter att hon kom. Skulle jag ha tagit 15000kr från det kontot så hade jag inte känt mig helt säker på att jag kunnat betala eventuella plötsliga veterinärkostnader utan att låna från föräldrar. Jag vill inte känna mig beroende av andras ekonomi för att ha råd med mina egna hundar. Utöver detta så vet jag att jag är bra på att förebygga skador och olyckor. Jag har dessutom bra kunskap om enklare sjukvård som går att utföra hemma samt veterinärvänner att rådfråga vid behov. Så ja. Jag hade tid att ha en till hund, råd att ha en till hund, en Aysu som är fantastisk med valpar och den helt perfekta kullen föddes. Det var bara det att där och då hade mitt sparkonto blivit på tok för klent om jag betalat en valp (och att låta uppfödaren ha kvar valpen tills jag hade råd eller köra någon avbetalningsform hade inte känts bra).